PDA

View Full Version : deluxe reverb SF, II of 65 RI?



xxlarsxx
22 januari 2007, 21:47
Voor een goede indie sound (interpol, arctic monkeys, joy division rakes) lijkt me een deluxe reverb met een jekyll&hyde ervoor me ideaal, maar welke is naar verhouding van prijs het beste? een blackface is te duur, maar tussen een SF en een RI...?

Chris Winsemius
22 januari 2007, 22:17
Voor een goede indie sound (interpol, arctic monkeys, joy division rakes) lijkt me een deluxe reverb met een jekyll&hyde ervoor me ideaal, maar welke is naar verhouding van prijs het beste? een blackface is te duur, maar tussen een SF en een RI...?

Als je d'r 1tje tegenkomt (komen niet vaak voorbij): 2e hands silverface.
De kwaliteit v/d behuizing van reïssues is meestal beter dan post '70 silverfaces (oa. 'n zgn. floating baffle; strakker laag met meer definitie) maar de trafo's zijn beduidend minder dan blackfaces/goeie silverfaces en ze zijn wat lastiger te servicen door de printplaat/etc.-constructie.
II heeft geen printplaat maar is weer anders qua circuit dan blackfaces en silverfaces.

2e Hands silverfaces hebben meestal wat revisie/unmodding nodig maar zijn (op de kast/speaker na) vrij betaalbaar te blackfacen. 'n Reïssue met betere uitgangstrafo, 'n ietsie-pietsie gesoldeer en 'n puike speaker (Celestion H30 bijvoorbeeld) geeft zeer toffe resultaten.

Succes/pb me indien nodig.

imlikeajungle
23 januari 2007, 12:34
Ik heb met veel geluk een SF uit '72 geloof ik op de kop getikt voor bijna niks: goed zoeken & wachten op een oudje!
Mss is een Pro Reverb wat voor je? Betaalbaar & wat luider dan een Deluxe, komen vaker voor...

Lucluc
23 januari 2007, 15:21
Mss is een Pro Reverb wat voor je? Betaalbaar & wat luider dan een Deluxe, komen vaker voor...

Nou.... ik betwijfel dat. Is niet goedkoper, wel tikje luider, maar komt zeker niet vaker voor op de 2ehands markt dan een deluxe rev.

Joey Handsome
23 januari 2007, 15:42
'n Reïssue met betere uitgangstrafo, 'n ietsie-pietsie gesoldeer en 'n puike speaker (Celestion H30 bijvoorbeeld) geeft zeer toffe resultaten.

Succes/pb me indien nodig.


Is een Twin Reverb RI op die manier ook leuk op te peppen? Wat veranderd er precies?

renevanveen
23 januari 2007, 16:10
[QUOTE=Chris Winsemius] 'n Reïssue met betere uitgangstrafo, 'n ietsie-pietsie gesoldeer en 'n puike speaker (Celestion H30 bijvoorbeeld) geeft zeer toffe resultaten.

Heb in mijn silverface deluxe reverb drie verschillende g12h's geprobeerd.
Een pre-rola , rola en een anniversary model.
De amp werd er niet beter van. Erg pinnig, de bas veranderde nauwelijks, ook
op hogere volumes niet. Waarschijnlijk komt dit door het ondiepe kastje.
ook de reverb ging feedbacken door de grote magneet.
Het grootste probleem vond ik dat die typische fender sparkle verdwenen was.
Wat wel prettig was dat de versterker veel luider was door de hogere gevoeligheid van de g12h-30.
Ik heb nog nooit in een versterker zoveel speakers geprobeerd als in deze maar kom altijd weer terug bij de originele Oxford 12l6.

Chris Winsemius
23 januari 2007, 16:31
Is een Twin Reverb RI op die manier ook leuk op te peppen? Wat veranderd er precies?

Het hele geluid, strakker laag, prettiger hoog, meer definitie, betere klank op lagere volumes

Chris Winsemius
23 januari 2007, 16:34
[QUOTE=Chris Winsemius] 'n Reïssue met betere uitgangstrafo, 'n ietsie-pietsie gesoldeer en 'n puike speaker (Celestion H30 bijvoorbeeld) geeft zeer toffe resultaten.

Heb in mijn silverface deluxe reverb drie verschillende g12h's geprobeerd.
Een pre-rola , rola en een anniversary model.
De amp werd er niet beter van. Erg pinnig, de bas veranderde nauwelijks, ook
op hogere volumes niet. Waarschijnlijk komt dit door het ondiepe kastje.
ook de reverb ging feedbacken door de grote magneet.
Het grootste probleem vond ik dat die typische fender sparkle verdwenen was.
Wat wel prettig was dat de versterker veel luider was door de hogere gevoeligheid van de g12h-30.
Ik heb nog nooit in een versterker zoveel speakers geprobeerd als in deze maar kom altijd weer terug bij de originele Oxford 12l6.

Ok! (het gaat over smaak en die is voor iedereen anders)
Veel klanten en ik zelf ook vinden die H30s (ook de modernere) erg lekker klinken in DRs...
Silverfaces hebben qua circuit meer bas dan blackfaces.

imlikeajungle
23 januari 2007, 18:21
Nou.... ik betwijfel dat. Is niet goedkoper, wel tikje luider, maar komt zeker niet vaker voor op de 2ehands markt dan een deluxe rev.

Ik heb er 2 weten passeren op een maand tijd in België, beiden rond de 700 gegaan & als je daar een Deluxe voor vindt tegenwoordig ben je een gelukkig man...
Mijn Deluxe is niet zo luid, maar hij is nu binnen voor onderhoud, mss dat ie daarna weer wat luider is. De Pro van een vriend van me (ex van een forumlid hier trouwens, Fabrizio), is een héél stuk luider... Misschien exemplarisch?
Ik zou iig ook daar naar kijken.

Dosmanos
24 januari 2007, 17:21
In mijn blackface Deluxe Reverb ('67) heb ik een Celestion G12H100, een ouwetje. Klinkt uitstekend, maar als ik hem opendraai wordt 'ie wat schreeuwerig, het mooie wollige typische Fender verdwijnt dan naar de achtergrond. Daarom wou ik eens experimenteren met een Eminence Red Fang of een Celestion Vintage 30. De Celestion alnico blue is me te duur om mee te experimenteren, maar wie weet.

Iemand ervaring mee?

Dosmanos
24 januari 2007, 18:57
Of een Eminence Wizard, schijnt ook erg goed te zijn en wordt door Fargen gebruikt in de blackbird.

Lucluc
24 januari 2007, 19:43
De Celestion alnico blue is me te duur om mee te experimenteren...

En die gaat ook stuk in de DR. Is maar 15w.

Chris Winsemius
24 januari 2007, 21:10
En die gaat ook stuk in de DR. Is maar 15w.

Valt wel mee; Celestions zijn behoorlijk underrated qua specs (zijn nog wat topics over geweest de laatste tijd)

Lucluc
24 januari 2007, 22:02
Ik zou het niet aandurven met zulke dure speakers. In theorie zou ik er twee kunnen aansturen met mijn tremolux, maar dat zie ik toch echt verkeerd aflopen.

LostHighway
24 januari 2007, 22:06
Valt wel mee; Celestions zijn behoorlijk underrated qua specs (zijn nog wat topics over geweest de laatste tijd)
En dan lees ik ergens anders helemaal andere verhalen, volgens mij hangt het vooral af van hoe je ze gebruikt.
Twee 15Watters met een 50Watt topje dat nooit boven een vierde of de helft gaat is nog wat anders dan een enkele 15Watter in een 30Watt ampje welke geregeld over de rooie gaat bijvoorbeeld.
Ik zou er toch maar niet teveel op vertrouwen dat hij het wel houdt, zijn verre van de goedkoopste speakers..
By the way, de Greenbacks zijn toch niet zo overrated, want zo zijn er al heel wat gesneuveld.

Chris Winsemius
24 januari 2007, 23:05
En dan lees ik ergens anders helemaal andere verhalen, volgens mij hangt het vooral af van hoe je ze gebruikt.
Twee 15Watters met een 50Watt topje dat nooit boven een vierde of de helft gaat is nog wat anders dan een enkele 15Watter in een 30Watt ampje welke geregeld over de rooie gaat bijvoorbeeld.
Ik zou er toch maar niet teveel op vertrouwen dat hij het wel houdt, zijn verre van de goedkoopste speakers..
By the way, de Greenbacks zijn toch niet zo overrated, want zo zijn er al heel wat gesneuveld.

't Is en blijft lastig/wazig en liever safe dan kaput imho maar:

Celestion AB ging niet kaduuk na uren voluit uit met 'n DR.
Heb hier twee 60s greenback M20s die diverse 50 en 100 Watters op podiumvolume hebben overleefd.
Heb 'n Vintage 30 (60 Watt) getest met 'n Soldano SLO100 helemaal open: no problem.
Hollestelle grbuikt twee M25s in z'n TwinReverb.

Wel kapot: 1 T75 in 'n 2x12" cabinet, misbruikt door 'n bassist met 'n 40 Watt blackface Bandmaster op huiskamervolume.

DON'T TRY THIS AT HOME :D

Chris Winsemius
24 januari 2007, 23:10
Ik zou het niet aandurven met zulke dure speakers. In theorie zou ik er twee kunnen aansturen met mijn tremolux, maar dat zie ik toch echt verkeerd aflopen.

Qua prijs: volledig mee eens! :)

Tremolux is wat lichter qua vermogen dan 'n Bandmaster en zeker dan 'n SuperReverb. Twee ABs houden het goed vol in 'n AC30 (+/- 33 Watt RMS).

Gelukkig zijn er nu AlnicoGolds die klankmatig zeer dicht in de buurt van ABs komen en net zo veel kosten.

Ik heb de indruk dat overmatige bassen de speakers meer verpesten dan 'n heftige/luide lekkere crunch...

xxlarsxx
25 januari 2007, 19:21
on topic mensen, het gaat me eerlijk gezegt niet om de speakerssss. Wat is er behalve het printplaten werk in een reissue nog meer onder de maat t.o.v een SF?

Lucluc
25 januari 2007, 19:26
Wat is er behalve het printplaten werk in een reissue nog meer onder de maat t.o.v een SF?

1. transformators, zeer belangrijk.
2. behuizing, sf meestal massief hout, reissue spaanplaat.
3. speaker, wil je zeker niet horen :satisfie:
4. kwaliteit vd onderdelen, naast buizen ook condensators.

Conclusie: zo'n beetje alles is anders.

PeeVee
26 januari 2007, 17:06
Reissues hebben ook minder Mojo ;)