PDA

View Full Version : Verschillende Les paul's



jaymz74
27 december 2002, 17:35
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een studio, standard en custom Gibson Les Paul??? Zijn er nog andere???

Negative K3 fan
27 december 2002, 17:38
er zijn er nog wel meer... de deluxe, de special, de junior, de doublecut, de classic, dee ultima etc. etc.

gebruik de gibson site.

bami
27 december 2002, 18:07
Dit is ook een mooie site:

http://www.lespaul.ru/

alleen wel bijna alles in het russisch maar wel alle les paul's!

Anders Destium
27 december 2002, 18:18
Je hebt ook de Junior special plus, de relics, de classics, de smartwoods, en die van the Heritage zijn eigenlijk ook originele les Pauls.

FragDaddy
27 december 2002, 19:02
ook heb je nog de hele "historic line" ('59 flametop, '59 plaintop, '58, '57 goltop '54 goldtop.. allemaal reissues) en bijvoorbeeld nog de hele customshop (class 5, elegant, je eigen variant etc...)

kortom http://www.gibson.com http://www.gibsoncustom.com en je weet alles :smile:

Ic3gl0vE
28 december 2002, 12:09
Nou kijk het zit zo; de ene les paul is duur, de andere nog duurder :smile:

nilfisk
28 december 2002, 12:16
haha, helemaal waar ice...maar ze worden ook steeds mooier en beter

FragDaddy
28 december 2002, 13:18
.... en duurder.. 2700euro voor een nieuwe les paul standaard..*Gulp*

7th heaven
28 december 2002, 21:19
en niet te vergeten de 7 - snarige lp

FragDaddy
28 december 2002, 23:10
7 snarige les paul ??

die heb ik dus echt nog nooit gezien (althans van GIBSON !)

er is een epiphone 7 snarige lester, maar geen gibson (volgens mij). al krijg je waarschijnlijk de custom-shop wel zo gek dat ze voor jou een speciale eenmalige 7-string maakt als je het ze lief vraagt (en een fortuim mee brengt)

vulvasonic
29 december 2002, 01:40
Dan heb je ook nog de The Paul en een stel andere Les Pauls waar ik de naam niet meer van weet, maar hierboven nog niet vermeld staan.

Plus alle verschillen in de details van ieder type.....

Veel te veel om op te noemen.

jaymz74
29 december 2002, 16:44
Is er een duidelijk kwaliteitsverschil tussen een standaard en een custom? Wat zijn deze verschillen? Is het zo dat de custom ook de duurste zijn?

alvast bedankt voor de reacties

GuitarMaster
29 december 2002, 18:39
Les Paul SG niet te vergeten. (nee, niet de gewone SG)

FragDaddy
29 december 2002, 18:42
er zijn verschillende customs, sommige komen vanaf de gewone productielijn en die zijn van dezelfde kwaliteit als de normale standaards, ze zijn iets duurder dan de standard. sommige customs komen uit de custom shop en die zijn kwalitatief beter (dit zijn de historic modellen) deze zijn bijna 2x zo duur als een standard.

de verschillen tussen een custom en een standard? de custom heeft een ander fingerboard (ebony) dan de standard (rosewood). ook heeft de custom een dunne nek. de standard had altijd een dikke nek, maar kan tegenwoordig (2002) ook geleverd worden met een dunne nek.

verder is vooral het uiterlijk verschillend (de custom heeft een driedubbel binding die ook op de achterkant van de gitaar zit en op de kop. daarnaast is alles goud en is de kop mooi ingelegd.)

P
29 december 2002, 20:30
Volgens mij is de Les Paul Standard premium plus de duurste les paul die zo van de productie lijn komt afrollen (afgezien dus van de discontinued modellen en de historics etc.)

Negative K3 fan
29 december 2002, 21:32
Op 2002-12-29 20:30, schreef P:
Volgens mij is de Les Paul Standard premium plus de duurste les paul die zo van de productie lijn komt afrollen (afgezien dus van de discontinued modellen en de historics etc.)



Volgens mij is dat de les paul ultima.

http://www.gibsoncustom.com/Custom/LesPaulModels/Ultima.htm

Moonchild
30 december 2002, 01:05
nooit gedacht dat ik dit nog eens over een Gibson Les Paul zou zeggen: Bah...

Ic3gl0vE
30 december 2002, 02:08
die hals hoort niet bij een les paul

FragDaddy
30 december 2002, 09:28
de ultima komt niet van de productielijn af, maar wordt door de Custom-Shop gemaakt.

de ultima is wel een van de duurste lespauls, maar zeker geen productie lester.

trouwens, met een tree-of-life inlay vind ik die ultima niet eens zo lelijk. (al zou ik hem waarschijnlijk inruilen tegen een 59' flametop, een 57' goldtop en een marshall jcm800 reissue stack en nog wat geld terug)

Negative K3 fan
30 december 2002, 14:19
Ik vind zelf die ultima ook behoorlijk lelijk met die overdreven esdoorn top en die verschrikkelijke inlay, en ik vind een normale custom headstock ook een stuk mooier dan die van de ultima.