PDA

View Full Version : tubescreamer vraagje



Soulflyhigh
22 januari 2007, 20:00
Hoi jongens,

Ik heb even een vraagje ik heb gehoord dat je (metal) versterkers wat strakker kunt trekken met een tubescreamer. Ik heb dit even geprobeerd met m'n 5150 en met een metalzone en ik snap het idee. Nou is een metalzone nou niet bepaald het beste pedaal voor deze functie en ik had goede verhalen gehoord over tubescreamers. Nou zijn er een paar verschillende tubescreamers en ik vraag me af welke ik het beste kan gaan aanschaffen.

groetjes

Lord Abortion
22 januari 2007, 20:13
De Maxons zijn erg goed! En goedkoper dan de Ibanezzen.

robert-gitarist
22 januari 2007, 20:14
Nja tubescreamer.Het is infeite gewoon je versterker boosten.Dat kun je simpel doen met een MXR Micro Amp of ander pedaal.Goeie en goedkope oplossing is de Boss SD-1 Super Overdrive.Of de wel bekende TS-9 van Ibanez ;)

MarkS
22 januari 2007, 20:16
Ik zou voor een Jekyll & Hyde gaan.

Soulflyhigh
22 januari 2007, 20:32
Ok dank jullie voor jullie antwoorden. M'n versterker heeft niet echt een "boost" nodig maar het is echt om het geluid nog wat strakker te maken. Ik heb me laten vertellen dat die tubescreamers/maxon's erg goed zijn omdat er ook een buisje in zit.

shamehair
22 januari 2007, 20:32
TS-9 van Ibanez.

Geeft gewoon extra vette mid-saus aan het geheel ...

Lennert
22 januari 2007, 20:37
Ok dank jullie voor jullie antwoorden. M'n versterker heeft niet echt een "boost" nodig maar het is echt om het geluid nog wat strakker te maken. Ik heb me laten vertellen dat die tubescreamers/maxon's erg goed zijn omdat er ook een buisje in zit.

Dan heb je je verkeerd laten informeren :) Daar zitten dus geen buisjes in.. Ze zijn alnog erg goed hoor!

Maargoed, juist door te boosten krijg je dat effect wat jij strakker maken noemt. Een gewone booster geeft in dat geval het minste kleurring mee aan je geluid, dus als je tevreden bent met het geluid van je amp, en je het alleen strakker wil, kun je dus n clean boost ervoor zetten. Anders kan een TS of elk ander overdrive pedaal ook prima dienst doen als booster.

robert-gitarist
22 januari 2007, 20:53
In sommige EH pedalen en Hughes&Kettner pedalen zit een buisje(s) in ;)

Don Olivier
22 januari 2007, 20:54
Hmmm.....mijn ervaring is dat als een versterker genoeg gain heeft van zichzelf en je gaat em nog een bossten dat het geluid er niet bepaald strakker op wordt.

Chris Winsemius
22 januari 2007, 21:26
'n TS9/10/etc. of zo'n gele Boss overdrive vermindert het bas-aandeel wat zodat het uiteindelijke geluid wat strakker overkomt, gebruik dan niet te veel gain op het pe(n*)daaltje zelf.

*: :D LOL

Lennert
22 januari 2007, 23:02
Hmmm.....mijn ervaring is dat als een versterker genoeg gain heeft van zichzelf en je gaat em nog een bossten dat het geluid er niet bepaald strakker op wordt.

Nee maar in dat geval wordt ie ook niet strakker met een TS ervoor.. (als die als booster gebruikt wordt) Dat is idd alleen van toepassing als je amp van zichzelf al niet bijzonder veel gain heeft. En met n 5150 is dat niet het geval denk ik zo :p

Ik weet het robert, maar in de ts'en waarover we het hadden zitten geen buisjes.

Speeddemon
22 januari 2007, 23:35
Het 'strakker' maken is zoals Mr. Winsemius al terecht zegt, je amp boosten met een (licht) tekort aan bas-weergave, maar een randje drive en veel volume.

Hiervoor zijn uitermate geschikt:
-Ibanez TS9(dx)
-Boss OD-3
-Boss SD-1
-Zoom Power Drive PD-01

maar niet geschikt zijn bijv:
-MXR Micro Amp
-DOD 250.

Deze 2 hebben namelijk een behoorlijk volle basweergave (de DOD dan alleen bij lage gain-standen). Hierdoor wordt je geluid juist modderiger, wanneer je een medium/high gain amp ermee boost.

Rutger
22 januari 2007, 23:37
Goed en bovendien te betalen alternatief voor de TS9 is de MI Audio Blues Pro :)

e!
22 januari 2007, 23:48
Ik kan de SD-1 aanraden (gebruik 'em zelf), kost ongeveer € 50,- en klinkt super. En aangezien ze op dezelfde OPAMP en 'tzelfde circuit gebaseerd zijn: evt. voor 50 ct. te modden naar een Ibanez TS-808, oftewel Maxon OD-808. (Maxon bouwde de 808 voor Ibanez en brengt 'em nu zelf uit onder deze naam).

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,13.0.html

Een oude TS-808 is moeilijk te vinden en daarom duur. Een OD-808 kost al gauw € 130,-.

SD-1 klinkt zo ook al goed (wat strakker) en is voor zwaardere sounds misschien nog wel geschikter dan een 808, die wat bluesier klinkt.

Murdock
23 januari 2007, 00:00
Gebruik zelf de Super Chili Picoso, voor mijn 5150 , klinkt super

Mitch
23 januari 2007, 10:31
Ja, maar dan boost je transparant + een beetje tophoog, dat cruncht ook wel weer wat lekkerder maar werkt weer heel anders.
De verwarring met de Maxons komt waarschijnlijk door de nieuwe serie waar Maxon niet de Tubescreamer, maar de Tube King opnieuw uitgebracht heeft, die heeft wel degelijk een buisje (voor de toonvorming...)

Misery Signals
23 januari 2007, 11:25
Ik heb een Maxon OD808 gekocht vorig weekend bij Feedback in Rotterdam. Kostte me daar 92 Euro welgeteld. Ik heb daar ook uitgebreid geďnformeerd naar de Ibanez TS9 en de TS808 en gevraagd welke ik moest nemen. Beide verkopers zeiden met klem de Maxon. Enige van de drie pedaaltjes dat nog steeds de onderdelen van vroeger gebruikt en niet aan de bouw van het pedaaltje geraakt heeft. Beste klinkend én goedkoper dan de twee anderen.

Wat die bassweergave betreft... is dat zo? Dat is ook het eerste wat ik vond doen in de Maxon intrapte op mijn Epi VJ head. Super mooie romige overdrive maar minder bass. Aan mijn cab en gitaar kon het niet liggen, bass genoeg bij een Mesa oversized en Gibson Les Paul Custom.
Ik schrok er eerst wel van, want ik dacht dat een TS pedaaltje ervoor bekend stond om niet aan de tone van je geluid te raken. Is er een manier om toch je bass te behouden?

Kim Wilson
23 januari 2007, 11:31
Dat probleem had ik ook met mijn Blues Driver en een Epi Les Paul. Ander pedaal misschien, maar wel redelijk vergelijkbaar. Het probleem is volgens mij dat je te veel output hebt, en dat je pedaaltje alles een beetje compresst. Dat wil dus zeggen dat ie alles opkrikt wat minder is en alles afvlakt wat teveel is. Een Les Paul geeft best veel laag weer, waardoor juist dat in elkaar gedrukt wordt.

Met mijn strat en hetzelfde pedaal heb ik er helemaal geen last meer van. Ik neem dus aan dat het aan de output van de gitaar ligt.

Dirk_Hendrik
23 januari 2007, 11:39
Ik heb daar ook uitgebreid geďnformeerd naar de Ibanez TS9 en de TS808 en gevraagd welke ik moest nemen. Beide verkopers zeiden met klem de Maxon. Enige van de drie pedaaltjes dat nog steeds de onderdelen van vroeger gebruikt en niet aan de bouw van het pedaaltje geraakt heeft. Beste klinkend én goedkoper dan de twee anderen.


Het grappige aan dit bovenstaande is dat ik 2 weken terug een OD808 te logeren had voor een True Bypass operatie en meteen al deze claims eens kon verifieren.

De constructie van een OD808 is volledig anders dan een jaren 70 Maxon. Ook die onderdelen is pertinent niet waar (in tegenstelling tot wat verkopers beweren). Het enige duidelijke selektiecriterium wat is gebruikt is dat de componenten fysiek zo laag mogelijk zijn daar ze anders niet in doosje passen.
Als het gaat om constructie lijkt een TS9 100 keer minder op z'n jaren 80 voorganger dan een Maxon.

Los daarvan,
het was een prima tubescreamer.

Rutger
23 januari 2007, 11:51
hm, verkooppraatjes dus

Maar over het gemis aan bas: dat komt omdat de nadruk bij een TS op de middenfrequenties ligt, die krijgen een flinke boost. Bij sommige TS-clonen is dat gemis aan bas gecompenseerd, zoals de J&H en de Blues Pro.

dr.distortion
23 januari 2007, 16:34
een tip voor soulflyhigh: test ook eens de Ibanez TS7...heeft een ts9 modus en een hot modus...en helemaaaaaal niet duur in vergelijking tot de ts9

Lexvandoef
23 januari 2007, 17:10
Een digitech Bad Monkey is een tubescreamer clone met afzonderlijke treble en bas regeling.

Als je niet let op merkjes, een hele goeie goedkope oplossing.

Mitch
23 januari 2007, 17:30
@ Misery: er zijn plenty mods om meer laag in een TS te houden, daar is de hele boutique markt zo ongeveer door geboren....vraag is alleen of je 't wil, dat beetje laag eraf kan soms best handig zijn.
Overigens staan TS'en nou juist bekend om het feit dat ze niet voledig transparant zijn en je laag intact laten. Ze compressen wat, dikken het mid iets op en kappen wat bas af.

@Kim: een BD is niet te vergelijken met een TS. Ja, qua circuit een eind, maar de klank en het uiteindelijke resultaat is heel anders. Dat laag afkappen heeft ook bar weinig met het compressen te maken, meer met de toonregeling.

Soulflyhigh
23 januari 2007, 18:17
een tip voor soulflyhigh: test ook eens de Ibanez TS7...heeft een ts9 modus en een hot modus...en helemaaaaaal niet duur in vergelijking tot de ts9
Thanks Dr.Distortion

Mmm een mindere bas-weergave is eigenlijk absoluut niet waar ik op zit te wachten aangezien m'n sound redelijk bassy is (niet mid-scooped ;) ) Wat is het voordeel van die hot-modus want zoals gezegd is er met die 5150 echt geen probleem aan gain haha

ps die hughes & kettner's zijn toch vrij prijzig en wat is de meerwaarde van die pedalen ten opzichte van die tubescreamer's/maxons?

interessander
23 januari 2007, 18:41
Als je de boost standaard aan hebt dan is een verminderde bas weergave natuurlijk geen probleem, dan draai je er in je versterker gewoon nog wat bij. Je moet de gain van je 5150 iets terugdraaien en dan boosten,althans, dat werkte bij mij perfect met zowel een maxon od-808, een ibanez ts10 en STL.

Misery Signals
23 januari 2007, 19:39
@ Misery: er zijn plenty mods om meer laag in een TS te houden, daar is de hele boutique markt zo ongeveer door geboren.

Heb je ergens een link met info daarover? Ik wil die bas toch wel behouden als ik kan..

Bedankt!

Speeddemon
23 januari 2007, 20:09
"More bass - remember that 4.7K/0.047uF network on the (-) input of the clipping amp? To give yourself more bass, increase that cap to about 0.1uF. The (-) input is pin 2. "

uit

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm

vinni
23 januari 2007, 20:45
Mja....als je een beetje zelf kunt solderen zou ik zeggen neem de screamer kit van BYOC. Daar zitten al extra onderdelen in (caps, diodes) om'm te modificeren. Banzai effects heeft ook een modkit samengesteld met allemaal IC'tjes die je kunt proberen.

Heb trouwens zelf ook de Maxon OD808 gehad.
Het lijkt raar wat ik nu zeg....maar dat die zo goed werkt op het metal geluid
heeft er mee te maken dat-ie je laag aantast. Je hebt wat minder laag, maar het klinkt wel allemaal strakker.....

Vinni

minnehond
24 januari 2007, 22:27
Als je bas wil behouden dan heb je meer aan een Boss OD-3. Die haalt geen bas weg en is veel transparanter dan een TS-9 of een 808. Bijkomend voordeel is dat een OD-3 ook als (medium) drive pedaaltje te gebruiken is direct in het cleane kanaal van een versterker, zelfs een transistor bak. Andere pedalen geven naar mijn idee in die setup meestal een slap en onbruikbaar geluid.