PDA

View Full Version : hulp hoe zit het element in elkaar



JeStO
22 januari 2007, 18:13
Ik heb een vraagje over de elementen. Ik snap niet precies hoe het in elkaar zit. Ik probeer namelijk te begrijpen hoe de trilling van de snaar nou omgezet wordt ik een spanning. ik snap dat je door verandering van de magnetische flux door een spoel een Inductie spanning op kunt wekken. In Het natuurkunde boek staat een proef waarbij ze een magneet naar en van een spoel af bewegen waardoor de flux verandert. Dt snap ik maar hoe werkt het nou bij een element? hoe veranderd daar de flux?

Spitfire
22 januari 2007, 18:16
Hier ben je vast wel even zoet mee:

http://users.pandora.be/ronnynijs/samenstelling%20gitaar%20site/techniek.html

:satisfie:

GunMetalBlue
22 januari 2007, 18:17
Dit zijn nou eens gitaarforumwaardige vragen.
De rest ook hoor :sssh:

Deze leek is ook benieuwd! :hippie:

Orpheo
22 januari 2007, 18:19
de magneet levert een magnetisch veld. dit veld wordt verstoord door de snaar. omdat er een spoel in het magnetisch veld ligt, word het veranderende magneetveld toonbaar gemaakt met ene stroompje. de wet van lorentz uit mijn hoofd zegt dat namelijk: een fluxverandering van een magnetisch veld, in een spoel, levert een spanning (in de tegengestelde richting geloof ik zelfs). nou, dat gebeurd dus ook met je gitaarelement :)

Spitfire
22 januari 2007, 18:22
de magneet levert een magnetisch veld. dit veld wordt verstoord door de snaar. omdat er een spoel in het magnetisch veld ligt, word het veranderende magneetveld toonbaar gemaakt met ene stroompje. de wet van lorentz uit mijn hoofd zegt dat namelijk: een fluxverandering van een magnetisch veld, in een spoel, levert een spanning (in de tegengestelde richting geloof ik zelfs). nou, dat gebeurd dus ook met je gitaarelement :)
Ik vind mijn link duidelijker :roll:

Orpheo
22 januari 2007, 18:22
Hier ben je vast wel even zoet mee:

http://users.pandora.be/ronnynijs/samenstelling%20gitaar%20site/techniek.html

:satisfie:

moah. tis meer kwantitatief ipv kwalitatief. niet echt diepgaand. tis een beetje eraan ruiken, maar niet echt met formules of betere uitleg. ik kan trouwens de formules wel geven als men dat wenst :)

Orpheo
22 januari 2007, 18:24
Ik vind mijn link duidelijker :roll:

ik niet ;)

je moet het zo zien: uit de magneet lopen veldlijnen. van de noord naar de zuidpool (of andersom, dat zijn details). de spoel ligt IN dat veld. en omdat de snaar van metaal is, zal deze beinvloed worden door het magneetveld, en andersom; hij zal, wanneer hij beweegt, het magneetveld veranderen (fluxverandering), en de spoel 'verzet' zich daartegen, en wekt dan een stroompje op. hoe sneller er een verandering is, hoe sneller de stroom fluctueert (kleinere periode, als je kijkt naar de periode van de sinus, want dat is de vorm waarin de stroom uit de pup komt).

GunMetalBlue
22 januari 2007, 18:26
Nou Orpheo, geef dan graag even de formules + de uitleg.

Want Flux op wiki ingeven (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_flux) brengt mijn niet veel verder. Wat rondneuzen ook bepaald niet.


Even duidelijk: wat inductie is weet ik niet, wat voltseconde is weet ik niet en ik weet wel dat weber hetzelfde als voltseconde is en dat je het ook per vierkante meter kunt meten (Tesla). Verder brengt wiki me niet!

Voor de rest weet ik ook dat ... Goed ik weet dus niks :hippie:

kga nu ff eten...

Negative K3 fan
22 januari 2007, 18:34
piezo kan dit volgens mij wel goed uitleggen...

Negative K3 fan
22 januari 2007, 18:36
Hier ben je vast wel even zoet mee:

http://users.pandora.be/ronnynijs/samenstelling%20gitaar%20site/techniek.html

:satisfie:

er staan een paar foutjes op die site...

Orpheo
22 januari 2007, 18:39
Nou Orpheo, geef dan graag even de formules + de uitleg.

Want Flux op wiki ingeven (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_flux) brengt mijn niet veel verder. Wat rondneuzen ook bepaald niet.


Even duidelijk: wat inductie is weet ik niet, wat voltseconde is weet ik niet en ik weet wel dat weber hetzelfde als voltseconde is en dat je het ook per vierkante meter kunt meten (Tesla). Verder brengt wiki me niet!

Voor de rest weet ik ook dat ... Goed ik weet dus niks :hippie:

kga nu ff eten...

*phi*=Bn A

phi=flux(verandering) (of mate van flux)
Bn=magnetische inductie
A=ampere

Uind=N x (dPhi)/dT

Inductiespanning is aantal windingen spoel maal fluxverandering gedeeld door de tijdsverandering.

dat zijn de meest cruciale formules zo uit mijn hoofd.

dit is allemaal zo uit t hoofd, ik weet niet meer 100% of dat dit ze waren!!


edit: zie je, foutje ;) A is niet ampere, maar oppervlak v.d. spoel. logisch ook eigenlijk

Negative K3 fan
22 januari 2007, 18:42
ik wou net zeggen... formules met eenheden ipv grootheden, niet erg natuurkundig orph :D

JeStO
22 januari 2007, 18:44
Moeten die magneetstaafjes perse, binnen de spoel zitten? Het gaat er tcoh om dat die veldijnen door de spoel heen lopen (ik snap wel dat het het sterkst is als die magneet staafjes binnen de spoel zitten) mrr het zou er toch ok bijvoorbeeld naast kunnen zitten?

Orpheo
22 januari 2007, 18:51
Moeten die magneetstaafjes perse, binnen de spoel zitten? Het gaat er tcoh om dat die veldijnen door de spoel heen lopen (ik snap wel dat het het sterkst is als die magneet staafjes binnen de spoel zitten) mrr het zou er toch ok bijvoorbeeld naast kunnen zitten?

de polepieces zijn niet per definitie magneetjes. t kan ook iets zijn ala weekijzer, en ze zijn ervooor om het magn. veld te (ver)vormen en versterken.

@ NegK3F: ja ben te lui om consequent te zijn nu ;)

JeStO
22 januari 2007, 19:19
ok maar waar komt het magnetische veld dan vandaan ?

Orpheo
22 januari 2007, 19:37
ok maar waar komt het magnetische veld dan vandaan ?

de magneet. een element heeft een magneet, daarop rust de bobbin (of 2, als t eenhumbucker is), en om die bobbin zit de draad, dat is de spoel. de bobbin houd de spoel in de juiste vorm. en in de bobbin steken de polepieces.

piezo
22 januari 2007, 19:38
Ja, het gaat er om dat de spoel zich in het magnetische veld bevindt. In principe strekt dat veld zich oneindig ver uit, maar wordt de veldsterkte met de afstand natuurlijk steeds zwakker.

Een magnetisch veld is een soort druk in de ruimte ("ruimte" zoals bijvoorbeeld Einstein het bedoelde), als gevolg van een gedwongen "onbalans" in de verdeling van elektronenbewegingen in het magneetmateriaal. Die onbalans laat zich niet oplossen via een of andere energiestroming. Heel theoretisch allemaal en ook door natuurkundigen nog maar nauwelijks begrepen.

Je oorspronkelijke vraag is nog niet goed beantwoord. Ik zal het eenvoudig houden.
Lucht heeft een hoge magnetische weerstand, ijzer een lage. Magnetische weerstand is niet zoiets als als stromingsweerstand bij water of elektriciteit, maar voor het gemak doen we alsof dat wel zo is.
Het magnetisch veld zal steeds proberen de weg van de minste weerstand te volgen en vormt zich dus zoveel mogelijk naar ijzer in de buurt. Als dat ijzer beweegt, zal het magnetische veld die beweging volgen en als een snaar trilt, trilt het magnetisch veld dus mee.

De veldvervorming zet de vrije elektronen in de spoel onder "druk" en om daaraan te ontsnappen gaan die elektronen zich verplaatsen. Aangezien ze daarbij weerstand ondervinden, wordt er een potentiaalverschil opgebouwd. Net zoals wanneer je een plankje dwars in een waterstroompje houdt, dan ontstaat er ook een verschil in waterhoogte tussen de bovenstroomse en benedenstroomse kant van het obstakel.

O ja, die site van die link heb ik even bekeken. Zoals NegK3 terecht al opmerkte, fout. Dat verhaal is zeldzaam onsamenhangend en onvolledig, daar heb je helemaal niks aan.

Orpheo
22 januari 2007, 19:41
@ piezo; ah leuk, leer ik ook ngo eens wat :)

maar wat ik zei was nog geen klinkklare onzin? toch? zo ja, dan edit ik mn posts nog wel effe ;)

piezo
22 januari 2007, 19:44
@ piezo; ah leuk, leer ik ook ngo eens wat :)

maar wat ik zei was nog geen klinkklare onzin? toch? zo ja, dan edit ik mn posts nog wel effe ;)Sorry, Orpheo, je bent wel eens een beetje warrig, en bij die laatste post beantwoord je een vraag die de TS niet stelde.

Orpheo
22 januari 2007, 19:55
Sorry, Orpheo, je bent wel eens een beetje warrig, en bij die laatste post beantwoord je een vraag die de TS niet stelde.

dat warrige ben ik n beetje met je eens.

maar hij vroeg waar het magnetisch veld vandaan kwam, en dat beantwoordde ik wel :)

bert k
22 januari 2007, 20:16
In de pickup zit een klein Japannertje (of een klein Chineesje, bij een goedkoop element) die hoort welke toon de snaar maakt, en die toon schreeuwt hij dan keihard in het draadje.

Vonk
22 januari 2007, 21:21
We hebben weer wat geleerd, nu is het tijd voor een nieuwe ronde "Welke gitaar moet ik kopen".

Chris Winsemius
22 januari 2007, 21:24
In de pickup zit een klein Japannertje (of een klein Chineesje, bij een goedkoop element) die hoort welke toon de snaar maakt, en die toon schreeuwt hij dan keihard in het draadje.

Ha ha, beste omschrijving imho :D

Goldeneye
23 januari 2007, 14:15
Hebben Bare Knuckle ''The Mules'' relaxte polepieces? Ruled dit element? :hippie:

GoldKiwi
23 januari 2007, 19:37
hmm ik snap er niet veel van
maar wel intressant :P

jplm
23 januari 2007, 23:23
Ik heb een vraagje over de elementen. Ik snap niet precies hoe het in elkaar zit. Ik probeer namelijk te begrijpen hoe de trilling van de snaar nou omgezet wordt ik een spanning.

Hallee. Je moet het volgens mij niet al te ingewikkeld zien, want in feite werkt de hele zaak hetzelfde als een (fiets)dynamo.
Je hebt namelijk drie dingen; een magneet, een wikkeling rond die magneet, en een metalen voorwerp (de snaar) dat zich beweegt in het veld van de magneet. Welnu, je slaat de snaar aan, dus deze beweegt zich in het magnetisch veld, zodat er in de wikkelingen rond de magneet een stroom gaat lopen. De versterker versterkt dit stroompje, and that's all.

Groet, Jan.

JeStO
24 januari 2007, 18:04
ja leuk jan, maar ik probeer te snappen hoezso dat stroompje loopt en dat snap ik nu ook ongeveer, maar ik snapte niet helemaal hoe ik een dynamo moest vergelijken met een element. ik heb nu een paar vragen: Als je een magneet hebt en een spoel en een snaar die het magnetisch veld verstoort, waarvoor is zijn dan de polepieces?

is dat om de veldlijnen richting de snaar te richten ? of wat moet ik me daar bij voorstellen?

jplm
25 januari 2007, 00:04
Ik heb nu een paar vragen: Als je een magneet hebt en een spoel en een snaar die het magnetisch veld verstoort, waarvoor is zijn dan de polepieces?

is dat om de veldlijnen richting de snaar te richten ? of wat moet ik me daar bij voorstellen?

Nou, de polepieces zijn gewoon zelf de magneetjes (je hebt twee hoofdtypes, maar dat komt dadelijk). Neem als voorbeeld een singlecoil strat of tele element in gedachten; je ziet die zes staafjes, denk er even vijf weg, want dat is gewoon hetzelfde. Je hebt dus het magneetje (die pole-piece dus) met het magnetisch veld recht omhoog, dus waar de snaar dwars (letterlijk) doorheen loopt. Om de pole-piece zitten de windingen, en dat is alles. Nu komt alleen nog dat verschil waar ik het hierboven over had; bij een singlecoil strat (als voorbeeld) zijn de pole-pieces die je ziet ook daadwerkelijk de magneetjes, bij een humbucker ligt er een grote, platte magneet onder het element, over de hele breedte, en staan de pole-pieces (wat in dit geval dan gewoon staafjes ijzer zijn) er aan de rand bovenop in twee rijen van zes, zodat die het veld op dezelfde manier richten als bij een singlecoil, omhoog dus, naar de snaar toe. That's all, volgens mij.

Groet, Jan.

Orpheo
25 januari 2007, 00:22
Nou, de polepieces zijn gewoon zelf de magneetjes (je hebt twee hoofdtypes, maar dat komt dadelijk). Neem als voorbeeld een singlecoil strat of tele element in gedachten; je ziet die zes staafjes, denk er even vijf weg, want dat is gewoon hetzelfde. Je hebt dus het magneetje (die pole-piece dus) met het magnetisch veld recht omhoog, dus waar de snaar dwars (letterlijk) doorheen loopt. Om de pole-piece zitten de windingen, en dat is alles. Nu komt alleen nog dat verschil waar ik het hierboven over had; bij een singlecoil strat (als voorbeeld) zijn de pole-pieces die je ziet ook daadwerkelijk de magneetjes, bij een humbucker ligt er een grote, platte magneet onder het element, over de hele breedte, en staan de pole-pieces (wat in dit geval dan gewoon staafjes ijzer zijn) er aan de rand bovenop in twee rijen van zes, zodat die het veld op dezelfde manier richten als bij een singlecoil, omhoog dus, naar de snaar toe. That's all, volgens mij.

Groet, Jan.

bij een sc zit soms de magneet ook onderin, en zijn de polepieces ook soms gewoon van 'ijzer' (of ander magnetiseerbaar metaal).

JeStO
25 januari 2007, 09:23
dat is dus ongeveer wat ik zelf zei?

ik snap het nu, bedankt!