PDA

View Full Version : zelf eerste pedaaltje bouwen



Lenweë Míriel
22 januari 2007, 15:47
Nu heb ik eindelijk de knoop maar eens door gehakt voor mezelf en wil ik eindelijk gaan beginnen met het maken van een pedaaltje.

Maar tja waar begin je met zoiets. Ik heb wel een aantal spulletjes
graag ik wil er een buisje in proppen alleen weet ik niet welke, keuze is tussen ef86 of 12ax7.
Ik heb verschillende adapters wel allemaal dc volgens mij en wellicht nog ergens een ac adapter. De zwaarste is een 30v die ik vandaag gevonden heb.
Nu moet ik alleen nog een schema hebben en enig idee hebben wat de bedoeling er precies mee is. Ik denk dat het uiteindelijke doel zal zijn om het ingangssignaal op te hogen waar door de voorversterker meer gaan oversturen.
dus heeft iemand wellicht een leuk schema en nog handige en praktische tips??

Dirk_Hendrik
22 januari 2007, 15:56
Praktische tip?

Begin met iets simpels als een MXR dist+ o.i.d.

Chris Winsemius
22 januari 2007, 15:58
Eerste pedaal: doe dan geen buizen, 'n EF86 zou ik zowiezo niet in 'n p-edaaltje bouwen omdat ie erg microfonisch-gevoelig is. Met buizen is 'n (interne) hoogspanning van > 250 Volt geluidstechnisch vaak helemaal aan te raden.

Gezien je geluids/doel-beschrijving zou ik eerder voor 'n vrij transparante boost gaan met (mos)fet transistor(s).

Google ff op: SHO, FatBoost, etc.

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 16:01
begint te googlen

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 16:19
is een tubescreamerachtig iets wellicht een goede mogelijkheid.
en zo ja zijn hiervan wellicht een soort van zelfbouwkits??

Harry
22 januari 2007, 16:49
hee Niels, ik ben laatst met een boosterpedaaltje begonnen, maar dat viel niet mee. Kreeg het ding niet aan de gang. En dat zou al de simpelste moeten zijn, en zonder enige soldeer- of electronica ervaring maakbaar zijn. Bij mij niet dus. Maar misschien lukt het jou wel, maar dan zou ik niet te moeilijk beginnen.

Hier hebben ze wel leuk spul:

www.newtone-online.nl

Dirk_Hendrik
22 januari 2007, 16:52
Kijk ook even tussen de kits op www.newtone-online.nl

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 17:20
dus dit (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=450) zou wellicht een leuk eerste begin zijn??

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 17:26
hee Niels, ik ben laatst met een boosterpedaaltje begonnen, maar dat viel niet mee. Kreeg het ding niet aan de gang. En dat zou al de simpelste moeten zijn, en zonder enige soldeer- of electronica ervaring maakbaar zijn. Bij mij niet dus. Maar misschien lukt het jou wel, maar dan zou ik niet te moeilijk beginnen.

Hier hebben ze wel leuk spul:

www.newtone-online.nl

hey Harry, ik verwacht niet al te veel problemen en mocht ik er niet uit komen kan ik naar mijn vader stappen of wellicht een natuurkunde leraar op school. Het maken lijkt me niet echt een groot probleem. het enig wat wellicht een groot probleem kan vormen is het netjes solderen en precies werken en niet alles snel slordig af raffelen.
maar ik hoop dat het gaat lukken, dan kan ik mezelf wellicht een echte beta nerd noemen.

Swan
22 januari 2007, 18:04
het enig wat wellicht een groot probleem kan vormen is het netjes solderen en precies werken en niet alles snel slordig af raffelen.


laten dat nou een paar elementaire dingen zijn voor pedalen bouwen...

Harry
23 januari 2007, 09:39
dat is waarschijnlijk ook mijn probleem.... maar als je hulp hebt zou het moeten lukken

Swan
23 januari 2007, 10:22
maar dan nog, gewoon simpel beginnen met een SHO of de Rangemaster van Newtone bijv, is al pittig genoeg!

Vonk
23 januari 2007, 11:14
Dat klopt wel ja, als je er 1 kan bouwen kun je ze allemaal bouwen. Met een layout, printplaatje en schema zoals op GGG of tonepad kun je ze allemaal bouwen. De eerste keer is alleen wat overdonderend.

Belangrijkste is dat je weet welke onderdelen op welke manier moeten worden aangesloten.

rscalex
23 januari 2007, 12:42
wat is nou eigenlijk de kwaliteit van zo een pedaaltje van een zelfbouwpakket van newtone, t.o.v. het origineel?
bv. een "The Plus" vs de 'echte' MXR Distortion +

Dirk_Hendrik
23 januari 2007, 13:02
Dat zal voor een groot gedeelte liggen aan de kundigheid van degene die em in elkaar zet.

rscalex
23 januari 2007, 13:08
er vanuit gaande dat ie op een goede manier in elkaar is gezet...

Vonk
23 januari 2007, 16:35
Volgens mij klinken de pedalen die je met de onderdelen van Newtone bouwt zoals ze horen te klinken volgens de ontwerper van het fabrieksschema. Je koopt bij Newtone de beste onderdelen met zo laag mogelijke toleranties, zodat je het schema zo goed mogelijk benadert.
Fabrikanten gebruiken het goedkoopste materiaal, dus lagere toleranties, dus er zit wat meer afwijking in. Vroeger was het belangrijk dat je veel testte omdat er van hetzelfde pedaal ook veel waren waarvan de toleranties iets te ver uiteen liepen.

De vraag is: hoor je het verschil in toleranties? Waarschijnlijk niet. Belangrijkste is dat je het juiste schema volgt. En ik denk eigenlijk wel dat schema's van fabriekspedalen vaak kloppen. Sites als Tonepad en GGG zijn wat dat betreft wel betrouwbaar.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Swan
23 januari 2007, 16:51
ik heb n paar zelfbouwpedalen en vind ze erg goed klinken, niets te klagen!
heb bijv. n FuzzFactory door LucLuc gebouwd en die klinkt in mijn oren net zo goed als het origineel...

vinni
23 januari 2007, 20:55
Heb net de Tremolo van Build Your Own Clone (BYOC) gebouwd.
Harstikke leuk en klinkt echt goed!

De Gier Gitaarbouw importeert die kits.
Alles zit er in met een duidelijke instructie.
Op hun website is er ook een forum waar men je graag helpt mocht je problemen tegenkomen.

Heb net de kit voor de DOD25/Distortion+ besteld.
Ze hebben ook kits voor tubescreamers, Trebleboosters, fuzzen...ect....

Vinni

Lenweë Míriel
23 januari 2007, 21:51
Ik heb vandaag de bestelling bij nweton geplaatst voor the plus.
Straks even het geld overschrijven en dan zorgen dat mijn moeder hem volgende week even op haalt als ze der in duurt komt.

BOUWEN (kan niet wachten)

peter_heijnen
25 januari 2007, 11:56
Heb net de Tremolo van Build Your Own Clone (BYOC) gebouwd.
Harstikke leuk en klinkt echt goed!
Echt leuk! Ik heb afgelopen zaterdag bij de Gier een byoc phaser opgehaald.

Ik heb ook altijd zitten prutsen met soldeer, maar na ooit mijn eerste elektuur bouwpakketje te hebben verkloot heb ik me verder wijselijk beperkt tot het solderen van alleen snoeren en speakers.

Maandag dus toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en in 4 uur de phaser in elkaar gezet, en wat schetst mijn grote verbazing: het werkt allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, het klinkt als een klok en ik ben ook nog eens zo trots als een aap met zeven lullen! :)

En idd, nauwkeurig werken en weten hoe je de verschillende onderdelen moet aansluiten is eigenlijk het enige. Op de site van byoc staan bij de dod250/+ een paar filmpjes waarin een paar zaken worden gedemonstreerd.

Wat mij ook erg heeft geholpen: alle losse onderdelen eerst netjes gesorteerd op een wit vel papier leggen en bij ieder groepje opschrijven wat er ligt, bijv: 6x 47kohm enz.. Zo kom je niet in de war bij het monteren.

Dit smaakt naar meer. :)

vinni
25 januari 2007, 13:22
Hoi....heb net de Dod 250 kit binnen!

Ga ik mooi vanavond in elkaar zetten...

Enne...elektuur.....tja de Formant synthesiser was mijn eerste project.
Mega natuurlijk voor een 11-jarige met geen enkele ervaring.
Maar heel veel van geleerd.....daar heb ik nu bij die BYOC kits erg veel aan.

Groet en succes met je phaser.....die komt er bij mij gegarandeerd ook!

Vinni

peter_heijnen
25 januari 2007, 16:54
Mega natuurlijk voor een 11-jarige met geen enkele ervaring.
Maar heel veel van geleerd.....daar heb ik nu bij die BYOC kits erg veel aan.
Is het nog gelukt met de synth toen? Ik heb mijn beoogde lijnmixertje destijds met pijn in het hart moeten weggooien.......

De phaser is echt een aanrader btw. Ik weet nog niet of ik nu ook de 250 of die + bij newtone wil bestellen. De vibe van byoc ziet er trouwens ook erg vet uit.

En stiekem zit ik ook al vooruit te kijken of ik het diy 5 wattertje van Madamp al aandurf..... :)

vinni
25 januari 2007, 17:20
Ja....ik wordt steeds enthousiaster met die zelfbouw....

Heb ook een eigen cab gebouwd en mijn amp van Tolex voorzien :

http://members.home.nl/vincentkoek/PICT0022.JPG

Ook meer dan gelukt! :rockon:

Volgende projecten zijn een tele en wellicht een eigen amp.

Vinni

peter_heijnen
25 januari 2007, 17:52
Volgende projecten zijn een tele en....
Wow, mooi voornemen, moedig zelfs.

Btw, ziet er heel gelikt uit je rivera set!

Firebird
25 januari 2007, 19:42
maar dan nog, gewoon simpel beginnen met een SHO of de Rangemaster van Newtone bijv, is al pittig genoeg!

Even een vraagje tussendoor, wat is een SHO?? Ik zie die naam vaker, maar geen idee wat het is. Iemand een idee?

Vonk
25 januari 2007, 20:10
Even een vraagje tussendoor, wat is een SHO?? Ik zie die naam vaker, maar geen idee wat het is. Iemand een idee?

De Super Hard On van Zvex. Het is op dit moment een rage (ik heb hem ook gebouwd), zie hiervoor ook het forum van Newtone. En het mooie is: het klinkt goed, je kan hem altijd gebruiken, hij is makkelijk en goedkoop, en als je hem bij ZVex koopt betaal je 200 dollar.

Firebird
25 januari 2007, 20:48
Super Hard On?? haha... klinkt... eehhmm.. apart :P

Maar thnx voor de uitleg!!

Tristan
25 januari 2007, 21:49
Ja....ik wordt steeds enthousiaster met die zelfbouw....

Heb ook een eigen cab gebouwd en mijn amp van Tolex voorzien :

http://members.home.nl/vincentkoek/PICT0022.JPG

Ook meer dan gelukt! :rockon:

Volgende projecten zijn een tele en wellicht een eigen amp.

Vinni

Ziet er mooi uit man! :rockon: :D

Dirk_Hendrik
25 januari 2007, 22:31
Ja....ik wordt steeds enthousiaster met die zelfbouw....

Heb ook een eigen cab gebouwd en mijn amp van Tolex voorzien :

Vinni

Dude! Wauw!

Wij moeten echt eens gaan babbelen!
Beide een Rake Reverb met een DIY cab in de juiste kleur (Blond in mijn geval). Dat kan geen toeval zijn!! :D

Lucluc
26 januari 2007, 00:05
Super Hard On?? haha... klinkt... eehhmm.. apart :P

Vooral als je die Super Hard On met veel Love(tone) in een Brown Source steekt. :stop:

vinni
26 januari 2007, 08:11
Dude! Wauw!

Wij moeten echt eens gaan babbelen!
Beide een Rake Reverb met een DIY cab in de juiste kleur (Blond in mijn geval). Dat kan geen toeval zijn!! :D

Hee DH.....
Weet je......ik heb twee Rake's ! :rockon:
Ik vind die dingen zo goed!.......
Die andere ga ik binnenkort tolexen....daar komt ook dezelfde eigenbouw cab bij.....


Vinni

vinni
27 januari 2007, 01:19
Heb vanavond de BYOC 250+ voor het eerste gebruikt.

Tering.....echt goed!....Heb mijn Xotic RC weggedaan (jaja.....)
Ik heb'm naar Dod250 specs gebouwd.....
Drive low....op het cleane kanaal....nou....doet je RC vergeten hoor.

Ik ben er (wederom bij BYOC) erg blij mee!

Ga nu de Tri-boost en phaser bouwen!

Vinni

peter_heijnen
27 januari 2007, 13:52
Haha, dat wordt een leuk BYO-board.

Ga je de pedalen ook in een mooie finish uitvoeren? Ik zag al dat je erg goed kunt tolexen, mss ook een ideetje voor je byoc pedalen......

vinni
27 januari 2007, 21:34
Nah.....die pedalen daar doe ik nix aan.
Vind zo'n alu kastje wel stoer!
Gewoon met zo'n letterding wat teksten opgeplakt.
That's it!
http://members.home.nl/vincentkoek/PICT0019.JPG


Vinni

Negative K3 fan
27 januari 2007, 23:13
zo'n letterding?

Vonk
27 januari 2007, 23:31
Zo'n Dymoding?

vinni
28 januari 2007, 09:47
Nee,
Ik heb een Brother P-touch 200.

Goed ding....kan je van alles mee.

Vinni

Lenweë Míriel
29 januari 2007, 17:08
morgen krijg als het goed is de onderdelen van het eerste pedaaltje
helaas heb ik de hele week weinig tjd want ik moet toch echt wat doen voor school.
maar ik ga in het weekend meteen beginnen als het niet morgen avond al is. :)

Lenweë Míriel
6 februari 2007, 20:33
:angry::???: het werkt niet??
hij zit helemaal in elkaar maar functioneren doet hij helaas nog niet.
zodra hij uit staat doet hij perfect het signaal doorsturen maar als ik hem aanzet ik het signaal een stuk zwakker er reageerd er maar in potmeter.
ook is de spanning naar de led erg laag (0,30V) en brand deze dus ook niet.
hier mensen wellicht enig idee waar het aan zou kunnen liggen.
Als het goed is zitten alled diodes naar de goede richting en zit op de print zo ver ik kon ontdekken wel alles goed.

vinni
6 februari 2007, 20:41
Wat heb je gebouwd dan?
En waar heb je de onderdelen vandaan?

Groet,
V

Vonk
6 februari 2007, 20:44
Lege batterij? Adapter kapot?

Fumi SG
6 februari 2007, 20:47
Kijk eens of je nergens per ongeluk contact maakt met de behuizing (massa). Hoe heb je je printje bevestigd?

Swan
6 februari 2007, 20:49
netter werken? :p

Lenweë Míriel
6 februari 2007, 21:11
linkje naar projectje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=450)
ik zal morgen wel controleren of er wellicht onbedoeld contact is met de aarde.
verder had netter werken zeker wel gekund maar dan nog snap ik het niet want er komt wel signaal door en ook geluid alleen een stuk zachter.