PDA

View Full Version : Jazz Chorus 160



Flint Stone
22 januari 2007, 11:09
Ik ga van de week een Jazz Chorus 160 proberen, op Harmony-Central krijgt hij goede recensies maar verder is er niet veel info over te vinden.
Ik wil hem gebruiken naast of ipv mijn Classic 30 om ook op hoog volume clean te spelen. Is er iemand die er al dan niet uit eigen ervaring meer over kan vertellen of iets kan laten horen.

zoon van Piet
22 januari 2007, 11:16
Jarenlang had de andere gitarist van een van mijn bands er een. De 160 is idd zeldzaam, maar is niks andres dan een losse top-versie van de JC 120 - daar zul je vast heel veel over kunnen vinden op het web.

Voordeel van deze is dat je m aan kunt sluiten op je speakers naar keuze. Wel twee setjes, want het moet stereo.
Op hoog volume clean spelen mag geen probleem zijn met dit ding. Maar het verkoopargument voor dit ding is nog altijd de ingebouwde chorus, die hèt chorussoundje geeft.

Flint Stone
22 januari 2007, 11:29
[QUOTE=zoon van Piet] De 160 is idd zeldzaam, maar is niks andres dan een losse top-versie van de JC 120 - daar zul je vast heel veel over kunnen vinden op het web.
QUOTE]

:stop: Ik wil hem niet als curiosum hoor, maar zag hem toevallig te koop staan en kennelijk had nog niemand belangstelling getoond. Die JC120's daar moet je als de kippen bij zijn, want die gaan als warme broodjes de deur uit. Overigens is deze JC-160 volgens de Harmony-Central user reviews geen losse top maar een 160 watt combo met vier tien inch speakertjes. Op Google-plaatjes staan er wel een paar afgebeeld.

En inderdaad; die chorus daar zit ik me nu al op te verheugen

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2007, 12:31
JC-120 als warme broodjes? Die van mij ging een maand of 7,8 terug met moeite voor 425 euro weg...alleen maar gezeur.

Ik heb dus de JC-120 gehad en heb ook wel eens op de versie met 4*10 gespeeld, de combo. De top heb ik geen ervaring mee, maar de opbouw is hetzelfde waarschijnlijk. Moet zeggen dat ik de voorkeur geef aan 12" speakers in combinatie met de JC series voor dat echte wollige diepe laag/clean. Open back 2*12 vind ik persoonlijk het beste werken voor de JC.
De overdrive aan boord is drama. Er is naar mijn mening echt 1 bruikbaar geluid uit te halen, ik gebruikte hem destijds icm. een 3 kanaals marshall scheuramp.
Dat is een mooie combi op zich, net als een classic 30 en een echt heel clean, bijna HIFI geluid.
De amps gaan naar mijn ervaring echt onwijs lang mee, je ziet ze niet voor niets staan in op het conservatorium (hier in Groningen althans) en veel oefenruimtes.
Ze zijn vrij onderhoudsarm, m.u.v. een bepaalde spoel bij de galm die nog wel eens wil doorbranden.

PeeVee
22 januari 2007, 12:35
Het is dat typische 80's transistor clean, bijna Hifi, dat soundje zat ook een beetje in de Lab series versterkers in die tijd en Sessionette 75 (wie is er niet groot mee geworden). Ik vond dat destijds wel mooi (chorus is absoluut klasse) maar ben daar inmiddels wel weer ruimschoots van teruggekomen. Het is ontzettend synthetisch clean; wel warm maar onnatuurlijk en steriel. Dat paste op zich wel goed in die flipperkast muziek tijd; Duran Duran enzo. Ik denk dat het voor akoestische gitaar wel een goeie amp is.

George Kooymans (Golden Earring) speelde ook op JC160's volgens mij. Nou ben ik nooit een groot liefhebber geweest van zijn sound maargoed, hij zal geen rotzooi gebruiken. De distortion is niet geweldig (zoals ook wel te horen op Earring opnames). De 120 is inderdaad zelfde amp maar met 2 x 12, de 160 haalt door de wat lagere speaker load wat iets meer vermogen uit de eindtrap.

zoon van Piet
22 januari 2007, 12:55
De 160 die ik ken was echt een losse top, hoor!

De geluidsomschrijving is heel accuraat. Er zit maar één bruikbaar geluid in deze dingen - en dat is het cleane chorusgeluid. Steriel en kil als het zijn moge, het is een absoluut klassieke gitaarsound. En JC's zijn inderdaad onverwoestbaar...

george K gebruikte inderdaad ook een losse top, maar dat was een zwaardere uitvoering, ik meen de 200. En zijn scheurgeluiden kwamen uit een marshall plexi. tegenwoordig is hij aan de Bogner.

Flint Stone
22 januari 2007, 13:17
Sessionette 75; die heb ik ook nog staan. Misschien heb ik net pech maar de mijne klinkt echt schetterend schel, alsof er iemand recht voor je oren keihard blokfluit staat te spelen. Het versterker gedeelte heb ik er nu uitgehaald en de luidspreker gebruik ik thuis met zo’n Pico Plexi van Ed’s Customshop, dat klinkt dan weer wel. Maar de Sessionette zelf, als de JC zo klinkt ben ik snel weer thuis denk ik.
Maar alle recensies gelezen hebbend, kan ik me dat niet voorstellen en stelt het ook wel gerust dat het versterkergedeelte van de JC160 gewoon de JC120 is. Dat is wel zo handig als er wat gerepareerd moet worden..
En wat de warme broodjes betreft; alle advertenties voor de JC120 is iemand anders me tot nog toe steeds voor. Maar als iemand er voor € 425 nog een in de aanbieding heeft..... (wel een goede, niet die ene met defecte reverb en een speaker van onbestemde komaf)

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2007, 13:33
Oja, dat was er mis met die van mij:D En hij stonk.
Edit: hij stonk alleen maar. Ik weet niet wat skabouter er mee had uitgespookt...

Rinze
22 januari 2007, 15:08
De losse top was de 200 watt uitvoering, ik heb een paar keer een 160 watter gezien met 4 10 inchers.

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 16:43
De sound van zo'n jc is heel mooi alleen 1 probleem hij gaat echt veel en veel te hard. Op school hebben we zo'n ding staan maar die is gewoon veel te zwaar. op een kwart blaast hij al de oren van je kop en is het geluid al niet meer uit te houden.

guitartub
22 januari 2007, 16:54
Oja, dat was er mis met die van mij:D En hij stonk.
Edit: hij stonk alleen maar. Ik weet niet wat skabouter er mee had uitgespookt...

Die dingen zijn ook niet om in te pissen!!

Flint Stone
22 januari 2007, 17:20
De sound van zo'n jc is heel mooi alleen 1 probleem hij gaat echt veel en veel te hard. ....... en is het geluid al niet meer uit te houden.

Je kan hem dan toch ook gewoon wat zachter zetten of levert dat dan weer andere problemen op ?

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2007, 17:30
Ja, dat ie praktisch uit staat.
De volumepots op de JC's zijn de vervelendste die ik ooit heb meegemaakt.
Leuk, 120 watts maar zet er dan verdorie een goede linaire pot in, freaks.

Geen grapje: op 0,8 is ie zacht en op 1,8 zit je onversterkt in de kroeg ruzie te zoeken met je bandleden.

Lenweë Míriel
22 januari 2007, 17:31
Zachter kan maar het begin is erg zacht en vervolgens gaat hij heel snel heel hard. dus als je een beetje te snel draait gaat hij al gruwelijk hard.
Wellicht zou dit een probleem met de pot kunnen zijn maar dat weet ik allemaal niet. Maar hij klinkt wel erg lekker.

patricia
22 januari 2007, 18:05
ik heb de jc120 gehad.

een pracht chorus heeft dat ding,alleen als je de chorus uitzet is er geen drol aan.

Flint Stone
22 januari 2007, 23:35
Leuk, 120 watts maar zet er dan verdorie een goede linaire pot in, freaks.


:confused: Even voor mijn zekerheid en niet om je te dissen; bedoel je dat er een slechte lineaire pot in zit en dat daar een betere lineaire pot in moet ? Op het forum staat ergens dat er voor het volume altijd een logaritmische pot in moet. Dat zou dan toch DE oplossing zijn voor het probleem ? Of gewoon een los volumepedaaltje ervoor; dat heb ik er sowieso al tussenzitten.

:satisfie: btw wel tof dat jullie zo mee denken, want ik denk dat ik de versterker bij die gast thuis alleen op huiskamervolume kan uitproberen en dan zou ik me achteraf het leplazerus schrikken van de herrie die dat apparaat maakt

Hydra
24 januari 2007, 19:02
Ook ik heb een poos geleden een puntgave jc120 op de kop getikt voor 375 euro.(uit de serie met switch aan uit ipv drukknop dus geen hiss) Ik gebruik hem in combinatie met mijn dsl100 of framus uiteraard alleen voor het clean.. Voor mij is er geen mooiere clean dan uit die jc in combinatie met mijn strats..en een delay van trex.. Heb ook een Tc Chorus ..erg mooi maar komt toch echt niet in de buurt bij de chorus van de roland.

Enige wat hiervoor ook al benoemd is, het ding gaat asociaal hard.

Nog een voordeel, mijn takamine klinkt ook goed op de jc, scheelt me geld voor een acoustische amp. Kortom voor weinig euries heb ik mijn cleane droomgeluid.

Mr.Bluesbreaker
24 januari 2007, 19:26
Ik ben het niet met je eens wat akoestisch versterken over de JC betreft.
Mijn Valvestate 8240 deed dat een stuk beter met mijn yamaha compass dan mijn JC-120. Kan echter aan mijn Yamaha (Yadrama?) liggen.

Mijn JC had een switch ipv. een aanknop met drukken. Het ding maakte een enorme klereherrie met het volume op 1,5, hissend. De versies met de drukknop op het conservatorium doen dat juist weer minder. Misschien exemplarisch.

Hydra
24 januari 2007, 21:32
Ik ben het niet met je eens wat akoestisch versterken over de JC betreft.
Mijn Valvestate 8240 deed dat een stuk beter met mijn yamaha compass dan mijn JC-120. Kan echter aan mijn Yamaha (Yadrama?) liggen.

Mijn JC had een switch ipv. een aanknop met drukken. Het ding maakte een enorme klereherrie met het volume op 1,5, hissend. De versies met de drukknop op het conservatorium doen dat juist weer minder. Misschien exemplarisch.


Dat idee heb ik wel dat het exemplarisch is vanuit harmony central las ik dat de oude met switch geen hiss hadden en die van mij heeft dus ook geen hiss..

Flint Stone
24 januari 2007, 23:18
Joepiedepoepie vandaag de JC-160 bekeken, geprobeerd en gekocht. Helemaal droog al mooi warm clean, helemaal niet kil of synthetisch. Met reverb vind ik hem prachtig, geen cathedral of nep-zalengalm, gewoon een bescheiden goed bemeten reverb en dan hhhhheeeeel mooi. Volume-instellen zou makkelijker moeten kunnen, maar is niet anders dan op (sommige ?) Fenders. De veel geroemde chorus en vibrato heb ik maar heel even gecheckt ,mooi hoor door vier van die kleine speakertjes. Daar kunnen inderdaad geen pedaaltjes tegenop. Hiss is me niet opgevallen (door de driestanden aan/uitschakelaar ?). Distortion, als je die vol openzet verandert er wel iets aan het geluid, ietsje meer presence (heet dat zo ??) maar nog steeds clean . Het heeft meer weg van een subtiele boost om je solo wat meer naar voren te halen. Zou daarvoor ook goed bruikbaar zijn als de disto met een footswitch te schakelen zou zijn. Helaas.
Ik heb de versterker nu alleen nog in de huiskamer gespeeld en dan vallen chorus en vibrato inderdaad wel weg. Straks bij de repetitie mag hij voluit . Nou ja…. een beetje voluit . Je suis benieuwd , ook hoe hij klinkt met een OD en een wah ervoor en een acoustic, ook een gooed idee. Was het maar al weekend.
Oh ja, wat er tegenviel: dat ding is wel pompeus groot hoor. Die kan niet onopvallend in een hoekje van de huiskamer blijven staan vrees ik.

Hydra
25 januari 2007, 14:56
Joepiedepoepie vandaag de JC-160 bekeken, geprobeerd en gekocht. Helemaal droog al mooi warm clean, helemaal niet kil of synthetisch. Met reverb vind ik hem prachtig, geen cathedral of nep-zalengalm, gewoon een bescheiden goed bemeten reverb en dan hhhhheeeeel mooi. Volume-instellen zou makkelijker moeten kunnen, maar is niet anders dan op (sommige ?) Fenders. De veel geroemde chorus en vibrato heb ik maar heel even gecheckt ,mooi hoor door vier van die kleine speakertjes. Daar kunnen inderdaad geen pedaaltjes tegenop. Hiss is me niet opgevallen (door de driestanden aan/uitschakelaar ?). Distortion, als je die vol openzet verandert er wel iets aan het geluid, ietsje meer presence (heet dat zo ??) maar nog steeds clean . Het heeft meer weg van een subtiele boost om je solo wat meer naar voren te halen. Zou daarvoor ook goed bruikbaar zijn als de disto met een footswitch te schakelen zou zijn. Helaas.
Ik heb de versterker nu alleen nog in de huiskamer gespeeld en dan vallen chorus en vibrato inderdaad wel weg. Straks bij de repetitie mag hij voluit . Nou ja…. een beetje voluit . Je suis benieuwd , ook hoe hij klinkt met een OD en een wah ervoor en een acoustic, ook een gooed idee. Was het maar al weekend.
Oh ja, wat er tegenviel: dat ding is wel pompeus groot hoor. Die kan niet onopvallend in een hoekje van de huiskamer blijven staan vrees ik.

Gefeliciteerd met je aankoop, ik kan het helemaal eens zijn met je. Zonder de prachtige chorus blijft het nog overeind. Maar zo zie je maar weer sommige vinden het steriel etc ik loop er mee weg, ach smaak blijft iets raars :P

Anyway veel plezier ermee.

Mr.Bluesbreaker
25 januari 2007, 15:13
Veel plezier ermee!
Je kunt bij de JC120 achterop ook de galm, vibrato, chorus en distortion met een footswtich schakelen. Voor een paar tientjes koop je er al een kant en klare boss switch voor. Wellicht bij de JC160 ook te switchen?

zoon van Piet
25 januari 2007, 15:42
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen me te herinneren dat die distortion toch echt wel hoorbaar was - heel goed hoorbaar, zelfs!

Het is lang geleden en we hebben de dist maar een keer aan gezet. kwam direct een klerevervorming uit die hard enb gruizig was - die NIET lijkt op het oversturen van een buizenamp, zeg maar. Totaal onbruikbaar voor ons destijds - maar wie weet denk jij daar andres over, more power to you. Maar in ieder geval was ie onmiskenbaar merkbaar, tot koppijn aan toe!

Flint Stone
26 januari 2007, 23:37
Balen; repetitie gaat niet door dit weekend. Kan ik ook niet horen of de distortion op hoog volume hard en gruizig wordt. Gvdmmmme, ja echt niet leuk.
Nog even achterop gekeken. Op deze JC 160 geen aansluiting voor een distortion-schakelaar , heeft er origineel ook niet gezeten zo te zien.
Wel twee aansluitingen om reverb en vibrato/chorus te schakelen en een XLR met vermelding line (out ???) en twee acht ohm luidspreker uitgangen. Op een zekering na verder niets.
Intussen ook nog een piepkleine Cambridge gekocht, want die JC door de week in de huiskamer, dat is niet in goede aarde gevallen.

Hydra
29 januari 2007, 12:43
Balen; repetitie gaat niet door dit weekend. Kan ik ook niet horen of de distortion op hoog volume hard en gruizig wordt. Gvdmmmme, ja echt niet leuk.
Nog even achterop gekeken. Op deze JC 160 geen aansluiting voor een distortion-schakelaar , heeft er origineel ook niet gezeten zo te zien.
Wel twee aansluitingen om reverb en vibrato/chorus te schakelen en een XLR met vermelding line (out ???) en twee acht ohm luidspreker uitgangen. Op een zekering na verder niets.
Intussen ook nog een piepkleine Cambridge gekocht, want die JC door de week in de huiskamer, dat is niet in goede aarde gevallen.

Maak je maar niet druk over die distortion, die wil je namelijk niet :P
Kan me niet voorstellen dat je dat bruikbaar gaat vinden dus gebruik hem waar ie om bekend staat, Clean.... en anders goed pedaal voor je scheur.

guitaraddict
5 februari 2007, 19:24
Die vervorming klinkt inderdaad heeel gruizig en is absoluut niets waard.
Ik heb zelf een aantal jaren een JC 120 gehad maar samen met een vox ac30
was een goed combinatie. Op de roland gebruikte ik een eigenbouw fuzz ( overdrive) en een mxr dynacomp , klonk lekker voor symph rock.

De chorus van TC heb ik ook en ben daar tevredener over dan de soms jengelende Roland chorus. Heb ook de ce 2 en c 1 gehad maar de TC is heel mooi subtiel.
De Ce-2 ga ik weer eens bouwen , klinkt prima heb ik in een sample gehoord en er zijn prima mods voor. Ik deed hem weg omdat de sustain door de modulatie van de chorus werd aangetast.

Flint Stone
8 februari 2007, 22:33
Nog steeds niet in de gelegenheid geweest om de JC-160 voluit te draaien (past niet in mijn eendje), maar wel een JC-50. Die heeft maar 1 enkele versterker/speaker en bij lange na niet zo’n mooie vibrato/chorus, maar wel dat strakke clean (volgens de rest van de reggaeband precies het geluid dat ik moet hebben). Op vol volume wordt hij weer wat schreeuwerig zonder die lekkere punch van een stack.
Ook de distortion op deze kleinere JC is niet echt een distortion, ook niet gruizelig of storend. Eigenlijk gewoon clean met een randje. Dat kan geen toeval zijn toch. Ben ik nou de enige die dat geluid wel kan waarderen ?
:noob: