PDA

View Full Version : "Zelfbouw"-Boeken-topic (boekbesprekingen)



ernieman
22 januari 2007, 11:04
Er zijn al veel boeken geschreven over zelfbouw/reparaties, maar soms is het niet altijd gemakkelijk is om via een titel en een plaatje van het boek een schatting te maken of het boek wel geschikt is voor hetgeen je zoekt.
Daarom dit topic als postplaats voor diegene die ooit al een boek hebben gekocht. Op deze manier kunnen we aan de hand van een duidelijke boekbespreking een beetje een overzicht krijgen van de verschillende boeken en of ze nuttig zijn om aan te schaffen.

Vermeld in je post eerst duidelijk:
-Titel,
-Auteur,
-ISBN nummer
-en eventueel extra info als taal, jaar van uitgave, kostprijs, doelgroep en waar je het gekocht hebt.

geef daarna een korte bespreking van de inhoud, eventueel via een opsomming van de hoofdstukken oid.
En als laatste je eigen mening over het boek. Eventueel kun je een plaatje van de voorkant van het boek posten (niet van de pagina's --> copyright)

Het is niet de bedoeling om te reageren op posts/besprekingen. Mocht je vragen hebben, stel ze dan via een PM aan de poster. Mocht die vraag belangrijk zijn om te vermelden dan kan de poster ze nog altijd in zijn post zetten (via edit post).

Niet relevante posts zullen worden verwijderd om het topic wat schoon te houden.
Dubbele posts (over hetzelfde boek) mag altijd, maar dat heeft enkel zin als je echt een andere mening over het boek hebt.


Hopelijk levert dit veel leesplezier en het daaropvolgend bouw/reparatie-plezier op!

ernieman
22 januari 2007, 11:27
Left-Brain Lutherie.
using Physics and engeneering concepts for building guitar family instruments: an introductoy guide to their practical aplication.
David C. Hurd, Ph.D.
ISBN 0-9760883-0-4
jaar van uitgave: 2004
Taal: Engels
Doelgroep: Acoustische instrumenten (hoewel enkele onderdelen ook voor electrische instrumenten kunnen gelden.
172 pag. met CD (excel spreadsheats met formules, fotos.
o.a. verkrijgbaar bij stewmac (http://www.stewmac.com)

http://www.stewmac.com/catalog/images_1sm/1373_1sm.jpg

Inhoud:
De auteur geeft via wiskundige formules en practische opstellingen aan hoe je met behulp van "wetenschap" je de kwaliteiten van je instrumenten kunt verbeteren. Aan de hand van verschillende onderwerpen legt hij de verschillende "probleemgebieden" uit en geeft oplossingen en verbeteringen.
Onderwerpen die aan bod komen:
-Scale lenght en String materials.
-Instrument dimensions.
-Bracing patterns.
-Dead spots on fingerboards.
-Bridge size an placement.
-Helmholz resonance.
-Creating a top-deflection model using bridge torque (met verschillende sub-onderwerpen).
-Model testing: Toepassing van de "formules" op verschillende instrumenten (o.a. gibson, harper, ramirez gitaren).
-Calculating Neck deflection.
-Optimizing the body and neck for stability and tone.

Mijn mening:
Een zeer uitgebreid en goed boek als je meer wilt halen uit je instrumenten. MAAR! Dit is een echt wetenschappelijk boek waar je wel wat voorkennis van wiskunde/natuurkunde voor nodig hebt, of anders heeeeel veel geduld om alles tien keer te lezen om het te snappen.

Een voorbeeld van zo'n formule.
Midpoint deflection of a circulair plate with fixed edges:
Max y = (-W * r²) / (16 * Pi * D) waarin D = (E * h³) / (12(1-v²))
E = leasticity for an isotropic plate
h = plate thickness
v (nu) = materials Poisson's ratio

Omdat het boek in het Engels is en er veel wetenschappelijke termen worden gebruikt is het soms moeilijk om te volgen.
Ookal gaat de auteur soms erg ver in zijn "formules" kun je er best zelf een hoop info uit halen om zijn "visie" op jouw manier op je instrumenten toe te passen.
Omdat de auteur veel werkt met proefopstellingen en het uittesten van stukken hout, lijkt me dit boek eerder geschikt voor mensen die in "serie" gaan bouwen omdat je zo je instrumenten steeds een beetje kunt aanpassen. Als je steeds een nieuwe vorm/soort bouwt is het moeilijk om die aanpassingen door te voeren omdat je dan met veel nieuwe factoren te maken krijgt.
Als je niet van physica houdt, niet kopen.

ernieman
23 januari 2007, 21:19
Kom op mensen. Ik geloof niet dat er hier niemand is die boeken over gitaarbouw/reparatie leest. Met een klein beetje inzet kunnen we elkaar weer wat helpen. Van alleen maar vragen stellen wordt dit forum wat moe...
Ik weet van een aantal mensen hier dat ze boeken hebben over interessante gitaarbouw onderwerpen. 10 minuutjes van je tijd en weer een boel mensen gelukkig gemaakt. Mooi toch!

Daarom nog maar eentje dan.
--------------------------------------------------------------------------
DIY Guitar Repair
Pieter J. Fillet
ISBN (UK) 0.7119.0609.2
Jaar van uitgave: 1984
Taal: Engels
Doelgroep: Lichte reparatie en onderhoud van (electrische) gitaren.
O.A. verkrijgbaar bij www.proxis.be (http://www.proxis.be)
Prijs: 5,65 euro.
http://ec2.images-amazon.com/images/P/0825623456.01._PIlitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_OU01_AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg


Inhoud:
Waarom een Set-up. Tips voor aankoop van een gitaar. Tips om te starten.
Totale set-up: Losse frets, neck-check, oneven frets, fretdressing, actie/relief, zadelhoogte, brug-aanpassing, nut-aanpassing, compensatie, etc.

Mijn mening:
Als je niet veel wilt uitgeven is dit een leuk boekje om te beginnen. Simpel uitgelegd hoe je met "gewoon" gereedschap je gitaar een goede set-up kunt geven. Al deze info is tegenwoordig allemaal ook op het internet te vinden, maar het boekje heeft een handig half A4 formaat (in de lengte gehalveerd) en bevat veel foto's. Handig om naast je op de werkbank te hebben liggen.
Leuk voor de beginnende hobyist.

Javaca
23 januari 2007, 22:06
Helaas heb ik niet echt bouwboeken (de bibliotheek is nog in opbouw), en om m'n eigen werkschrift te recenseren is ook weer zo wat. :P

Maar goed, wel een handig exemplaar uit mijn boekenkast:

De Houtgids - Nick Gibbs

http://www.librero.nl/images/14206_b.jpg

ISBN:978-90-5764-627-0
Prijs: 9,95

Inhoud:
In dit boekje worden veel gangbare houtsoorten besproken. De eigenschappen en toepassingen staan mooi op een rijtje, en het geheel is rijkelijk voorzien van duidelijke foto's.

http://www.librero.nl/images/14206_c.jpg

http://www.librero.nl/images/14206_d.jpg

Mijn mening:
Een zeer duidelijk en handig boekje. Zeker vanwege de vriendelijke prijs een must-have voor iedereen die met hout werkt.

josse
25 januari 2007, 00:02
Build your own ACOUSTIC GUITAR van Jonathan kinkead !!!!!!!!!!
Een echte aanrader voor degene die een akoestische gitaar willen bouwen.
Het boek barst van de foto's en is duidelijk geschreven
Je krijgt er zelfs een full-size plan bij , en wat ook zeker de moeite waard is , is dat in dit boek en op het plan de millimeters vermeld staan en niet alleen de inch maten !!!!heb er veel plezier aan beleefd en heeft mij erg geholpen bij het bouwen van mijn tweede gitaar. Stewart-MacDonald heeft het te koop
Allee tot de volgende meeting zou ik zeggen !!Jos

charlotte
25 januari 2007, 06:58
Hey Luitjes :)

Ik heb het boek "build your own electric guitar" van Melvin Hiscock.
Ik heb het momenteel uitgeleend, maar zal een verslag maken als ik het terug heb.
Het is in ieder geval een aanrader.

groetjes Charlotte :lp:

Mattia
25 januari 2007, 09:45
Hey Luitjes :)

Ik heb het boek "build your own electric guitar" van Melvin Hiscock.
Ik heb het momenteel uitgeleend, maar zal een verslag maken als ik het terug heb.
Het is in ieder geval een aanrader.

groetjes Charlotte :lp:

+1.

Ik heb die van mij ook uitgeleend, heb wel ergens de kladversie van een paar hoofdstukken uit de tweede editie, maar waar is maar de vraag...

als ik even tijd heb schrijf ik wel een reviewtje van 'The Art of Inlay', misschien Benedetto's archtop boek, en als er behoefte is de GAL Big Red Books...

ernieman
25 januari 2007, 09:51
Tuurlijk, alle boeken zijn welkom!
Het is daarom dat ik dit topic opende. Soms weet je niet of een boek ineteresant is om aan te schaffen. Maar als je dan van te voren een leuek review kunt lezen helpt het al heel wat in de beslissing.

no 1 hops
25 januari 2007, 10:24
Guitar players repair guide
Dan Erlewine
isbn 0-87930-291-7

engels, maar zeer geschreven naar de gewone man/vrouw
behandeld setup van gitaren, acoustisch (martin), elektrisch, vooral de laatste met gedetaileerde maten (fabrieks setup)van setups fender en gibson
hoe maak je de gitaar schoon, en houd je dat zo.
hoe stel je de hals af, snaren en hoogte.
kleine beschadigingen, mankementen, hoe verhelp je die.
inbouw van een floyd rose en locknut en setup van het geheel

veel over fretwerk, met verschillende uitleg over manieren van herfretten en ook radius word behandelt met zijn voor en na van de verschillen daarin

reparaties aan acoustisch gitaren, zoals kleine scheuren inhet blad, losse brace, zelf een korte uitleg van een neck refit, dus hoe haal je de hals van een acoustische los.
daarbij ook het repareren van de onderkant van de brug als die plaat gespleten is of de gaten voor de snaren te groot zijn geworden

electrische zaken zijn summier.
een paar voorbeelden van finisch afwerking zijn wel leuk.
dus stappeplannen.

als extra en stel interviews die in guitar player heben gestaan.
met de guitar techs van stevie ray en jeff beck
met albert collins, buddy guy en bb king.
daarbij neemt Dan ook nog even een kijkje naar de specs van de gitaren en afstelling


voor iemand die zelf wat aan de gitaar wil doen een pracht boek.
eigenlijk zou iedere gitaarspeler die niet een eigen tech heeft zoiets in huis moeten hebben al was het maar om te leren hoe je je gitaar in perfecte speelconditie krijgt

(heb zelf hiermee nu al vier refrets gedaan.)

Mattia
25 januari 2007, 11:18
Guitar players repair guide
Dan Erlewine
isbn 0-87930-291-7

eigenlijk zou iedere gitaarspeler die niet een eigen tech heeft zoiets in huis moeten hebben al was het maar om te leren hoe je je gitaar in perfecte speelconditie krijgt


Daar is dus Dan's 'How to make your electric guitar play great' voor; in wezen niet veel meer dan een zeer beknopte versie van de Repair Guide (dus beiden kopen is dubbelop), zonder de echte reparatie stukken. Dus: setup, kleine reparaties (nuts en dergelijke), basisdingen voor de gitarist die geen bouwer wil zijn/worden.

no 1 hops
25 januari 2007, 12:51
Daar is dus Dan's 'How to make your electric guitar play great' voor; in wezen niet veel meer dan een zeer beknopte versie van de Repair Guide (dus beiden kopen is dubbelop), zonder de echte reparatie stukken. Dus: setup, kleine reparaties (nuts en dergelijke), basisdingen voor de gitarist die geen bouwer wil zijn/worden.dan is het maar net hoeveel prijsverschil er tussen die twee is, anders zou ik voor de uitgebreide gaan

Mattia
25 januari 2007, 17:47
dan is het maar net hoeveel prijsverschil er tussen die twee is, anders zou ik voor de uitgebreide gaan

Als je echt veel wil weten, ja. Als je daar niet aan wil beginnen, en een heel toegankelijk maar toch compleet boek wil hebben over basis maintenance/setup/etc, dan is 'Make your electric guitar play great' prima. Voor mij is het net wat te simpel :)

zonniewiw
25 januari 2007, 21:17
Making an Archtop Guitar

By Robert Benedetto

ISBN 1-57424-000-5

39.95Usd

Centerstream
Distribution by
Hal Leonard

The definitive work on the design and construction of an archtop guitar


Robert Benedetto geeft in deze boek prijs hoe hij een archtop bouwt .

Via tekeningen en foto´s geeft hij verschillende methodes weer (zowel hoe je van start gaat met een handschaafje , als je maar weinig middelen hebt . Maar hij laat ook zien hoe je met machines aan de slag moet

Alles is vrij goed uitgelegd , en overal worden maten bij verstrekt. Achteraan in de boek zijn er ook uitscheurbare arch templates voorzien op werkelijke grote.

Ook worden er tips gegeven hoe je bepaalde dingen zelf kunt construeren zonder direct naar een gitaarbouwshop te moeten lopen , een diktemeter , spoolclamps enz.

Mijn mening ;

Het is naar mijn mening een vrij uitgebreid boek en Mister Benedetto laat vrijuit in zijn kaarten kijken.

Er wordt wel weinig gewaarschuwd in dit boek voor bepaalde fouten die je kan maken gedurende het bouwproces .

Het is meer van dit doe je zus of zo , dit zijn de maten , dan over naar de volgende stap.

Indien dit boek iemands eerste gitaarbouw project wordt , zou ik toch opteren voor wat anders of je moet een ervaren houtbewerker zijn of een gitaarbouwer in de buurt hebben die je om hulp kan vragen.............................

zonniewiw
25 januari 2007, 22:09
The Art Of Inlay

Design & Technique for fine woodworking

Larry Robinson

Backbeat Books

ISBN 087930-595-9

19.95 Usd

Een inlayboek door de man die de instrumenten van oa Fleetwood Mac , The Who , Led Zeppelin enz van inlay heeft voorzien

Ook heeft hij voor Alembic gewerkt

Dit 112 pagina´s lange boek is voorzien van heel veel kleurenfoto´s van inlaywork van Larry Robinson

Voor de rest krijgen we de geschiedenis van inlay te lezen (2 pagina´s)

De materialen die gebruikt kunnen worden voor inlay (5 pagina´s)

De tools die je nodig hebt (5 pagina´s)

En het inleggen zelf (12 pagina´s)

over het intekenen van de MOP enz wordt in deze boek geen aandacht aan besteed

Mijn mening ,

Laten liggen die handel tenzij je een boek wil met mooie plaatjes van de auteur. (namelijk 88 pagina´s)

Reynaert
25 januari 2007, 23:16
Build your own ACOUSTIC GUITAR van Jonathan kinkead !!!!!!!!!!
Een echte aanrader voor degene die een akoestische gitaar willen bouwen.
Het boek barst van de foto's en is duidelijk geschreven
Je krijgt er zelfs een full-size plan bij , en wat ook zeker de moeite waard is , is dat in dit boek en op het plan de millimeters vermeld staan en niet alleen de inch maten !!!!heb er veel plezier aan beleefd en heeft mij erg geholpen bij het bouwen van mijn tweede gitaar. Stewart-MacDonald heeft het te koop
Allee tot de volgende meeting zou ik zeggen !!Jos

Dit boek heb ik ook gekocht in 2006.Er zit inderdaad een plan op ware grootte bij maar bij het nameten merkte ik dat de maten van de hals niet juist waren, deze was te kort( heb dit later ook nog op het mimforum door iemand zien aangeven).Dus voor wie met dit plan van start wil gaan is het opletten in 't geval je templates wil maken voor de hals:niet zo maar overnemen van de tekening!!!

ernieman
3 februari 2007, 22:06
Waar blijven die beloofde reviews?

Kakihara
6 december 2007, 08:52
Iemand toevallig het boek "Build your own electric guitar" van Martin Oakham gelezen? Ik heb Melvyn Hiscock's boek al een drietal keren gelezen (elke keer wel iets bijgeleerd), maar ben nu ook benieuwd naar dat boek van Oakham. Is het de moeite ? Worden er dingen anders in uitgelegd dan in Hiscocks boek of moet ik er ver van blijven ?

Kakihara
6 december 2007, 09:18
Titel: Make your own electric guitar (second edition)
Auteur: Melvyn Hiscock
ISBN nummer: 0-9531049-0-7
extra info: Geschreven in het Engels, eerste uitgave dateert alweer van 1986, deze tweede uitgave is voor het eerst uitgegeven in 1998, ik heb er ongeveer €25 voor betaald aan een online boekenwinkel, de doelgroep lijkt me duidelijk.
Wat staat erin Ik heb begrepen dat dit zowat de (elektrische) gitaarbouwersbijbel is en dat het dient gelezen en herlezen te worden vooraleer je aan de bouw van een elektrische gitaar begint. Het begint met een kort overzicht van de gitaar, wat het is en haar/zijn geschiedenis om het vervolgens te hebben over de verschillende stappen in het gitaarbouwproces, inclusief ruime aandacht voor het benodigde gereedschap, het maken van de hals en het bedraden van de pickups. Alles wordt dan nog eens uitgelegd a.d.h.v. het bouwproces van 3 gitaren (setneck, bolt-on en throughneck). Leuk en vooral handig zijn de bijlagen, waarin je alle populaire maten aangaande mensuurlengte en sjablonen voor cavities terugvindt.
Wat vond ik ervan? Heel erg leerzaam en bij elke herlezing ontdek je nieuwe dingen of worden zaken die eerst niet duidelijk waren plots wel duidelijk (wat me ook opviel was hoeveel ik geleerd heb door de commentaar die bij de vele mooie en duidelijke foto's stond). Het is bovendien erg vlot geschreven met een kwinkslag links en rechts, het leest dus lekker weg. Wel raad ik aan om een Engels-Nederlands woordenboek bij de hand te houden. Dat had ik een paar keer nodig gehad, en onlinevertalers zijn ook niet alles, zo blijkt.
Maar het is een echte dikke vette aanrader, ook voor zij die niet de bedoeling hebben om een gitaar te bouwen.

EDIT : het enige wat ik écht jammer vind aan dit boek is de matige kwaliteit van het boekbinden : na amper 4 leesbeurten beginnen de eerste bladzijden namelijk al los te komen. Wetende dat dit boek nog héél vaak gebruikt zal worden, voorspelt dit weinig goeds :sneaky:

Mattia
6 december 2007, 13:19
EDIT : het enige wat ik écht jammer vind aan dit boek is de matige kwaliteit van het boekbinden : na amper 4 leesbeurten beginnen de eerste bladzijden namelijk al los te komen. Wetende dat dit boek nog héél vaak gebruikt zal worden, voorspelt dit weinig goeds :sneaky:

Oh? Die van mij trekt 't nog prima, en ik heb een (gesigneerd) exemplaar van de eerste druk van de tweede editie. M'n eerste editie heb ik aan een aspirant bouwer in Griekenland cadeau gegeven.

get zappad
23 januari 2008, 21:21
make your own electric guitar and bass van Dennis Waring & David Raymond is een zeer duidelyke beschryving van het bouwen van gitaar en bas. Het interressante van dit boek vind ik, dat ze zich niet op een manier van bouwen vastpinnen. Ze laten zien (veel duidelyke foto's) hoe een strat met geschroefde hals en een bas met gelamineerde doorlopende hals gebouwd kunnen worden. Dit is voorzien van duidelyke tekst en uitleg, weliswaar in het engels , maar dat mag heden ten dage geen serieus probleem meer vormen.In dit boek word ook aandacht besteed aan het feit dat er voor bepaalde problemen, diverse oplossingen zyn. Ik heb dit boek gekocht by Baptist in Arnhem. Ik ben van mening dat dit een aardige bron van kennis is voor een starter.

Saf
24 januari 2008, 23:49
oke uit mijn gitaarboekenverzameling, bij de categorie bouwboeken staan:

--------------------------------------------------------------------------------

Titel: Make your own electric guitar (second edition)
Auteur: Melvyn Hiscock
ISBN nummer: 0-9531049-0-7

zie hierboven beschreven

Guitar electronics a workbook by Doland Brosnac. geen isbn nummer. Lijkt me een boek uit de 80's ofzo. Is meer ee nreader ingbonden met een ringband. In het engels beschreven. Eerst ene hee lstuk theori over elementen etc. en daarna nog een hele battarij aan schema's. fender p-bas, jaquar, tele, tele custom en andere.

Maak het zelf. "een elektrische hawaiian guitaar." uitgeverij van techn. boeken e n-tijdschriften de muidenkring bussum-holland. erg grappig klein boekje uit de jaren 50/begin 60 met bouw tekening van een lapsteel.

Classic Guitar Construction by Irving Sloane. boek uit 1976
ISBN 0 86001 232 8
Engelstalig. Erg gedegen boekwerk. 95 pagina's in zwart-wit. Eerst kleine introductie en verschillende modllen plus geschiedenis daarna uitleg over houtsoorten en gereedschappen. Hierna volgd een door middel van foto's geillustreerde bouwvoorbeeld van een gitaar. Voorzien van goede uitleg

Heb ook nog een boekje over het zelf maken van elementen en de diepere theorie daar achter. Heb i kechter uitgeleend op dit moment.

st.robot
28 januari 2008, 13:39
titel: Build your own electric guitar
auteur: Martin Oakham
isbn: 978-1-57076-295-6

Zojuist aangekregen, heb de kans nog niet gehad om 'm helemaal te lezen maar is wel zeer goed duidelijk en helpt wel goed voor als je ( zoals ik) voor de eerste keer een gitaar bouwt. Voor ervaren mensen is het misschien allemaal al wel ouwe koek ( moet je voor jezelf uitmaken) , D'r zit ook een gedetaileerd plan bij van een stratocaster-model. Wat me wel opvalt is dat er geen woord gerept wordt over het afwerken en lakken van het hele boeltje, wel jammer. Maar voor de newby's zeker een aanrader vindt ik

superfly
29 januari 2008, 19:55
Zojuist binnen
Building a Selmer Maccaferri Guitar by Michael J. Collins
ISBN 0-9781863-0-3
Blij verrast door de kwaliteit van het boek.
288 pagina's zéér gedetaileerd, 275 duidelijke foto's 75 tekeningen.
Zowel de longscale "petit bouche" als de short scale worden beschreven.
Niet goedkoop USD 69,95 maar ach, met de huidige dollarkoers.
http://gypsyjazz.net//otherImages/cds/GJ0072BS.jpg
Besteld bij http://gypsyjazz.net
Want dan kon er meteen zo een lollig tailpiece in de doos mee.
http://gypsyjazz.net//otherImages/cds/GJ0025AS.JPG

vr gr
Wim

superfly
26 februari 2008, 22:08
Op aanraden van Javaca gekocht:
Classical Guitar Making ( a modern approach to traditional design)
By John S. Bogdanovich.
Prachtig boek vol met kleuren foto's waarin stap voor stap alle bewerkingen uitgelegd worden
310 pagina's harde kaft ISBN13: 9781402720604
Aanrader als je akoustisch wilt gaan bouwen. Boek beschrijft de bouw van een klassieke spaanse, maar ook een aspirant steelstring bouwer zal er veel van op kunnen steken. De prijs was al helemaal een verrassing 25,99 bij bol.com.
Plaatje:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51uuGD2HiZL._SS500_.jpg

Zjef
26 februari 2008, 22:53
Build your own ACOUSTIC GUITAR van Jonathan kinkead !!!!!!!!!!
Een echte aanrader voor degene die een akoestische gitaar willen bouwen.
Het boek barst van de foto's en is duidelijk geschreven
Je krijgt er zelfs een full-size plan bij , en wat ook zeker de moeite waard is , is dat in dit boek en op het plan de millimeters vermeld staan en niet alleen de inch maten !!!!heb er veel plezier aan beleefd en heeft mij erg geholpen bij het bouwen van mijn tweede gitaar. Stewart-MacDonald heeft het te koop
Allee tot de volgende meeting zou ik zeggen !!Jos

Sinds vandaag ben ik ook de trotse bezitter van dit boek.

Auteur: Johnathan Kinkead
Titel: Build Your Own Acoustic Guitar
Uitgeverij: Hal-Leonard
ISBN: 0-634-05463-5
160 pagina's

https://www.lmii.com/CartTwo/headerimage/BuildYouOwnAcousticBS6.jpg

http://www.amazon.com/Build-Your-Own-Acoustic-Guitar/dp/0634054635

Ik betaalde er iets meer dan € 23 voor.

Daniël_san
16 juli 2008, 17:38
Zojuist binnen
Building a Selmer Maccaferri Guitar by Michael J. Collins
ISBN 0-9781863-0-3
Blij verrast door de kwaliteit van het boek.
288 pagina's zéér gedetaileerd, 275 duidelijke foto's 75 tekeningen.
Zowel de longscale "petit bouche" als de short scale worden beschreven.
Niet goedkoop USD 69,95 maar ach, met de huidige dollarkoers.
http://gypsyjazz.net//otherImages/cds/GJ0072BS.jpg
Besteld bij http://gypsyjazz.net
Want dan kon er meteen zo een lollig tailpiece in de doos mee.
http://gypsyjazz.net//otherImages/cds/GJ0025AS.JPG

vr gr
Wim

een vraagje, is het boek wat? Dus vooral duidelijke uitleg e.d.?

superfly
16 juli 2008, 18:59
Ik vind het een goed boek, jammer dat er geen complete bouwtekening in staat. Maar die kan je weer kopen bij Charlee in Parijs. Overigens zou een selmer niet aanraden als eerste acoustische bouw. Als je wilt kan je e.e.a. wel eens in komen zien als je van plan bent om met een Selmer te beginnen. PM me maar.


Wim

Javaca
16 juli 2008, 19:59
Vind het ook een goed boek, maar wel erg 'amerikaans' van opzet.

Zo wordt nagenoeg overal een frees voor gebruikt. Gebruik van een schaaf komt er vrijwel niet in voor, dat is vrij jammer.

Voor een eerste akoestisch project zou ik het boek van Bogdanovich aanraden.

superfly
17 juli 2008, 00:27
Voor een eerste akoestisch project zou ik het boek van Bogdanovich aanraden.

200 % Eens, Bogdanovich is een beter boek "for the basics". Maar om een Selmer-achtige te bouwen zijn toch wat afwijkende technieken nodig die niet in Bogdanovich boek staan.

Wim

Daniël_san
22 juli 2008, 13:59
Ik heb ze 'maar' allebei besteld. (Vooral uit interesse in de bouw van Selmer's en akoestische gitaren)

grizzly
22 juli 2008, 19:34
Zijn er geen nederlandstalige boeken over electrische gitaarbouw?
Zo niet, lijkt het me een gemiste kans. Wie neemt de handschoen op ;)

Wie kent trouwens deze?
Building Electric Guitars van Martin Koch
ISBN10: 3901314075
236 pagina's
voor 21€ niet al te duur.

online boekenwinkel (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001634264&Section=BOOK_EN)

Javaca
23 juli 2008, 14:25
Ergens op het net zullen nog wel kopieën van mijn werkschrift van het eerste jaar rondzwerven. Over de bouw van een akoestische octaafgitaar.

Verder is er volgens mij vrijwel niets. Het Nederlandse taalgebied is nou niet direct een grote afzetmarkt.

Kakihara
24 juli 2008, 11:34
Zijn er geen nederlandstalige boeken over electrische gitaarbouw?
Zo niet, lijkt het me een gemiste kans. Wie neemt de handschoen op ;)

Wie kent trouwens deze?
Building Electric Guitars van Martin Koch
ISBN10: 3901314075
236 pagina's
voor 21€ niet al te duur.

online boekenwinkel (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001634264&Section=BOOK_EN)

Dat boek is zeer zeker de moeite, ik heb hem in pdf-bestand, waardoor ik wel de cd-rom met de begeleidende filmpjes en het plan mis. Dat heeft me €15 gekost. En ik heb nu best wel spijt dat ik geen €6 extra overhad. Als je Melvyn Hiscock gelezen hebt, is dit boek wel even wennen, Koch gebruikt hier en daar wat andere termen. Er is een extra hoofdstuk over de werking van de pickups, en hoe je ze zelf kan winden. De schakelschema's zijn dan weer wat aan de karige kant, je krijgt gewoon de standaard schakelingen. Maar dat hoeft niet te storen, informatie en schema's genoeg op het internet en je koopt dit boek toch om de gitaar te bouwen. Koch is altijd erg duidelijk in zijn uitleg, maar net als bij andere zelfbouwboeken ga je stukken lezen en meermaals herlezen...
Nogmaals, dit boek is zeer zeker de moeite :)

grizzly
24 juli 2008, 19:08
Thanks Kakihara,

Filmpjes zijn er inderdaad genoeg te vinden op het web. Daar kijk ik altijd met veel bewondering naar.

Voor een beginnende bouwer als ik is het hebben van een goede, stap voor stap, handleiding toch wel een must.
Daarom wil ik graag heeeeel veel spam in mijn postvakje
grizzlyb@gmail.com

edit:
Ik dacht dat er afgesproken was dat we hier "legaal" werkte?

Kakihara
24 juli 2008, 19:18
Thanks Kakihara,

Filmpjes zijn er inderdaad genoeg te vinden op het web. Daar kijk ik altijd met veel bewondering naar.

Voor een beginnende bouwer als ik is het hebben van een goede, stap voor stap, handleiding toch wel een must.
Daarom wil ik graag heeeeel veel spam in mijn postvakje
grizzlyb@gmail.com

edit:
Ik dacht dat er afgesproken was dat we hier "legaal" werkte?

't Is ongehoord ! :)

Gitaarbouwer
16 september 2008, 22:23
Ik loop zojuist op de site van Texas & Tweed tegen een lijstje met "licht beschadigde boeken" aan, die voor gereduceerde prijs weggaan. Ik zie daar o.a. het boek van Jonathan Kinkead "Build your own acoustic guitar" tussen staan.

Misschien interessant voor als je net koopplannen hebt.

http://www.texastweed.nl/index.php?id=60

Ike57
13 december 2009, 16:40
http://www.atgp.nl/eigengitaar/artofguitarmaking.jpg
Titel: The Art of Guitar Making

Auteur: Andrew Allan

ISBN nummer: 978-0-9560504-0-3

extra info: uitgegeven in 2008 / 379 blz. / engels

Wat staat erin: Het boek behandelt de bouw van klassieke gitaren aan de hand van duidelijk te onderscheiden onderdelen zoals: Making a classical; Steel String Design en Major Guitar Repairs.

Wat vond ik ervan? Het boek bevat een enorme hoeveelheid zeer duidelijke foto's van het bouwproces. Hierdoor heb je wel eens het idee dat je in een fotoalbum zit te bladeren :D
Het geheel is echter wel zo duidelijk dat je bijna aan de hand van alleen de foto's al een gitaar zou kunnen maken. De tekst is meer aanvullend op de foto's.
Voor degenen die een klassieke gitaar willen bouwen is dit boek best een aanrader.

Mattia
13 december 2009, 17:35
Op mijn wenslijst staat het nieuwe boekwerk van Somogyi. Maargoed, ik ga eerst een CNC frees aanschaffen, dus het geld is wat dat betreft een beetje op. Spreekt zowel de boekennerd als de gitaarnerd in me aan:

http://www.esomogyi.com/responsiveguitar.html

Javaca
13 december 2009, 18:01
Een aanrader voor de kleine beurs:

http://www.halleonard.com/item_gif/00331185.gif

Voor 8,95 gekocht bij de Slegte.

Leuke uitbreiding van je bibliotheek. Goed overzicht, vrij veel over modellen, bebalkingen, lijmen en houtsoorten.

Ike57
13 december 2009, 18:44
Titel: Engineering the Guitar, Theory and Practice

Auteur: Richard Mark French

ISBN: 978-0-387-74368-4

Extra info: uitgegeven in 2009, engels / 272 blz.

Wat staat er in?: Het boek behandeld de theorie achter de gitaarbouw: History of the guitar; Acoustics and Musical Theory; Structure of the Guitar; Dynamic Behavior; Analytical Models; Manufacturing Processes; Sound Quality; Guitar Electronics; Unique Characteristics.

Wat vond ik er van?: Het is niet echt een primair boek voor de gitaarbouwer maar meer voor diegene die ook de "diepere theorie" achter de gitaar willen leren kennen. Er wordt veel gewerkt met (wiskundige) formules, grafieken, tabellen etc. die aan mij in ieder geval niet zijn besteed.

Maar .... er staan hier en daar ook wel mooie foto's tussen :D

Ike57
13 december 2009, 19:12
http://www.atgp.nl/eigengitaar/donahue.jpg

Titel: Guitars - Design, Production and Repair

Auteur: Jim Donahue

Extra info: uitgegeven in 2002 / engels / 161 blz.

Wat staat er in?: Vooral gericht op reparatie en onderhoud van de gitaar. Hoofdstukken zijn: Tools, Jigs and Templates / Guitar Maintenance / Guitar and Bass Parts / Pickups and Electronics / Guitar Design / Making a drawing / Designing and Constructing Necks / Fretting and Fretwork / Basic Building / Pickguards / Small Shop Building / Carving Tops / Paint and Finish / Factory Guitar Repair / Small Factory Production / Large Factory Production / Acoustic Guitar Production / Wood information

Wat vond ik er van?: Degene die denkt met dit boek een standaardwerk voor het maken van een gitaar in huis te halen komt bedrogen uit. Hoewel het boek een (smalle) basis laat zien betreffende gitaarbouw is het toch meer geschikt voor iemand die zelf z'n gitaar wil onderhouden en kleine reparaties zelf wil verrichten. De (beginnende) gitaarbouwer zal zeker enige bouwtips uit dit boek kunnen halen maar zal al snel informatie te kort komen.

Voor de startende gitaarbouwer zou ik het boek van Melvyn Hiscock - Make your own Electric Guitar aanbevelen in plaats van bovengenoemd boek.

Ike57
13 december 2009, 19:39
http://www.atgp.nl/eigengitaar/routermagic.jpg

Titel: Router Magic -Jigs, Fixtures, and Tricks to unleash your Router's full potential

Auteur: Bill Hylton

ISBN: 0-7621-0185-7

Extra info: uitgegeven in 1996 / engels / 322 blz.

Wat staat er in?: Het is geen boek specifiek gericht op gitaarbouw maar op het omgaan met de (boven)frees. Het boek bevat heel veel tips (jigs & fixtures) m.b.t. het frezen van hout.

Wat vond ik ervan?: De meeste boeken over gitaarbouw geven wel aan dat verschillende werkzaamheden met een frees (kunnen) worden gedaan maar geven geen informatie over het omgaan met een frees. Dit boek kan in deze leemte voorzien. Ik vind het een nuttig boek.

Ike57
13 december 2009, 20:02
http://www.atgp.nl/eigengitaar/bandsaw.jpg

Titel: The Bandsaw Book

Auteur: Lonnie Bird

ISBN: 1-56158-289-1

Extra info: engels / 204 blz.

Wat staat er in ?: Alles over het gebruik van de lintzaag.

Wat vond ik ervan?: Als bovenstaand boek over de frees geeft dit boek alle benodigde informatie om op een verantwoorde manier om te gaan met een lintzaag.

Ike57
13 december 2009, 20:27
http://www.atgp.nl/eigengitaar/woodfinishing.jpg

Titel: Understanding Wood Finishing

Auteur: Bob Flexner

ISBN: 0-87596-566-0

Extra info: uitgegeven in 1994 / engels / 322 blz.

Wat staat er in?: Algemeen werk over het afwerken van hout zoals: voorbereiding (schuren etc.); gereedschappen; finish op oliebasis; staining; vullen van de poriën; verschillende lakken; politoeren; vernissen; onderhoud etc. etc.

Wat vond ik ervan?: Schitterend boek voor degene die een volledig overzicht wil hebben van de verschillende manieren / technieken m.b.t. de afwerking van hout. Waar een boek over gitaarbouw vaak maar 1 hoofdstuk besteedt aan de afwerking laat dit boek in dik 300 blz. alle aspecten van afwerking zien met veel tips and trics.

Ike57
13 december 2009, 20:54
http://www.atgp.nl/eigengitaar/hotrod.jpg

Titel: How to paint and wire your very own Hot Rod

Auteur: John Gleneicki

Extra info: uitgegeven in 2006 / engels / 121 blz.

Wat staat er in?: Het afwerken van een gitaar met "vlammen".

Wat vond ik ervan?: Hoewel het boek aangeeft dat het om "paint and wire" gaat is de afdeling "wire" maar zeer beknopt. Het gedeelte "paint" behandelt, naast de basisafwerking, technieken om te komen tot "vlammen" op de gitaar. Dit gedeelte wordt vrij duidelijk omschreven.

Leuk boek als je deze speciale techniek wilt toepassen.

Ike57
13 december 2009, 21:07
http://www.atgp.nl/eigengitaar/spraycans.jpg

Titel: How to create a factory guitar finish with just a couple of spray cans

Auteur: John Gleneicki

Extra info: uitgegeven in 2006 / engels / 137 blz.

Wat staat er in en wat vond ik ervan?: Zelfde als bovenstaande maar nu gericht op 4 projecten:
1. Zakk Wylde's Bullseye Les Paul
2. Zakk Wylde's Rebel Flag Les Paul
3. Eddie Van Halen's Black & White Strat
4. Eddie Van Halen's Frankenstrat

Ike57
14 december 2009, 22:17
http://www.atgp.nl/eigengitaar/manual.jpg

Titel: A Guitar Maker's Manual

Auteur: Jim Williams

ISBN: 0-95890-750-1

Extra info: derde druk 1990 / engels / 114 blz.

Wat staat er in?: Het boek behandelt de bouw van een akoestische gitaar van begin tot eind volgens met gebuikmaking van foto's.

Wat vond ik ervan?: 't Is een beetje een "13 in een dozijn" boek. Hoewel het boek goed is opgezet is het een beetje gedateerd. Het boek van Andrew Allan, dat ik in een vorige post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2228199&postcount=37)heb genoemd is duidelijker en uitgebreider. Ik zou dat boek dan ook eerder aanbevelen dan dit boek van Williams.

Ike57
14 december 2009, 23:03
http://www.atgp.nl/eigengitaar/jigs.jpg

Titel: The Art of Woodworking - Shop made Jigs & Fixtures

Auteur: Kenneth Winchester e.a.

ISBN: 0-8094-9508-2

Extra info: uitgegeven in 1994 / engels / 148 blz.

Wat staat er in: Het is geen boek over gitaarbouwen. Omdat gitaarbouw toch ook veel heeft te maken met houtbewerking vind ik dit boek hier best op z'n plaats.
"Shop made" betekent hier niet dat het uit een winkel (shop) komt. Shop moet hier worden gelezen als "werkplaats".

Het boek behandelt een groot aantal "Jigs and Fixtures". Handige zelfbouw hulpmiddelen bij de houtbewerking. Het zou wat dat betreft ook prima in het "custom tool topic" passen. Onderdelen zijn o.a. hulpmiddelen op het gebied van: Frezen, zagen en snijden, boren, draaien, lijmen en klemmen, schuren etc.

Wat vond ik ervan?: Je moet dit boek niet aanschaffen om gitaren te bouwen. Het is leuk "er bij" en je kunt er veel leuke / handige tips uit halen m.b.t. houtbewerking.

superfly
18 december 2009, 13:59
http://lh3.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/Syt3--x8r7I/AAAAAAAADoU/uG_lq3d7W4A/s400/etienne.jpg


Titel: Gitaar bouwhandleiding

Auteur: Will Etienne

ISBN: nnb

Extra info: uitgegeven in 1984/ Nederlands /Wijchen 96 pagina's bieb referentienummer 6530 009122 9 Bibliotheek Alkmaar

Wat staat er in: Een stap voor stap handleiding voor het bouwen van de klassieke gitaar, de franse jazz-gitaar en de flat-top of jumbo-gitaar.

Wat vond ik ervan?: Kwam dit boekje tegen in de catalogus van de bibliotheek en heb het natuurlijk onmiddelijk geleend. Veel wordt goed uitgelegd en er zijn duidelijke tekeningen bijgeplaatst. Charmant boekje dat blijkbaar in eigen beheer is uitgegeven. Of je met alleen dit boekje in de hand een bespeelbare gitaar kan bouwen vraag ik me af. Met name het stellen van de halshoek wordt m.i. minimaal behandeld. Obsolute aanrader voor diegene die moeite met Engels hebben.

Ike57
19 december 2009, 16:08
http://www.atgp.nl/eigengitaar/tiger.jpg

Titel: How to paint your very own Tiger

Auteur: John Gleneicki

Extra info: uitgegeven in 2005 / engels / 77 blz.

Wat staat er in en wat vond ik ervan?: Zelfde als de reeds eerder genoemde boeken van Gleneicki. Dit boek is bedoeld als handleiding voor het maken van een M1-Tiger.

superfly
28 december 2009, 22:54
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/ciu/f0/62/05e0e893e7a01853c71f4110.L._SL500_AA240_.gif

Titel: The Steel String Guitar: Construction & Repair

Auteur:David Russell Young

ISBN:0-933224-11-7 en
1-871082-06-4 (paperback)

Extra info:1987 uitgave van Guitar Player Magazine. Zwart/wit 162 pagina's Op Amazone.com wordt tussen de 50 en 140 usd voor dit 2e hands boek gevraagd, maar waarom (?)

Wat staat er in: quote This book is directed to anyone interested in steel string axoustic guitars, whether they intend to build an instrument or not. unquote
Wat vond ik ervan?:
Een gevalletje "gevonden in de bieb". De schrijver stapt, naar mijn smaak, nogal high level door het bouw proces, niet direct een boek voor de (aspirant) bouwer, meer voor de geinteresseerde muzikant. Nogal onduidelijke, waarschijnlijk artistiekerig bedoelde, zwart/wit foto's

superfly
19 januari 2010, 20:20
http://www.willisguitars.co.uk/images/guitar_making_Alex_Willis.jpg

Op het gevaar af de "Boudewijn Buch" van gitaarnet te worden, ik heb weer een exemplaar aan mn archief gitaarbouwboeken toegevoegd.

Titel:Step-byStep Guitar Making

Auteur: Alex Willis

ISBN:1-86108-409-9

Extra info: Er zit een full size bouwtekening bij. 142 pagina's met kleurenfoto's

Wat staat er in: Stap voor stap beschrijving van de bouw van een OM achtige gitaar.

Wat vond ik ervan?: Leuk en bruikbaar boek. Willis maakt gebruik van een spaanse slof om een steelstring te maken en dat is wel weer apart. Het boek van Kinkead blijft naar mijn idee de beste investering.

Javaca
9 september 2010, 23:19
Geen bouwboek, maar wel inspirerend.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/61DWE0ZEJKL._SS400_.jpg

Hotrods en gitaren. Rare customs, gave vintagegitaren, mojo!
Een boek van een gitaargek, leuk om ideeën op te doen, te gruwelen en te kwijlen...

Vond het nu voor 19,- bij de Slegte. (Nee dit is geen spam, gewoon een ramsj koopje)

Broese, Bruna, Ako, Readshop, geen spam.

Kakihara
25 september 2010, 14:58
In mijn niet aflatende zoektocht naar een boek over gitaarelektronica dat niet al te moeilijk is voor zwakbegaafden als mezelf, het volgende boek tegengekomen :

http://www.mobipocket.com/eBooks/cover_remote/ID3487/mobipocketcover.gif

Veel positieve dingen gelezen op het internet, goeie reviews vooral.

Wat staat er in : euhm ... gitaarelektronica ...

Wat vond ik ervan ? Bagger. In de eerste drie hoofdstukken leer je respectievelijk hoe een strat, een tele en een Les Paul worden bedraad. Daar is op zich niets mis mee, maar je (ik alleszins) léért niets als ze je zeggen welk draadje je aan welk pootje moet solderen. En als de auteur dan ook nog eens beweert dat een tele zijn populariteit dankt aan het feit dat-ie vooral inzetbaar is bij bluegrass, country en (zelfs!) blues, begin ik aan diens geloofwaardigheid te twijfelen. Bovendien durft de auteur beweren dat hoe hoger de waarde van de condensator die je wenst te gebruiken, hoe méér bas je in je geluid krijgt. Zo zou je het natuurlijk kunnen uitleggen, maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal. Verderop in het boek wat schema's voor alternatieve schakelmogelijkheden, een Q&A dat vooral dient om het boek wat op te vullen en - moest het een topic in een of ander forum zijn - héél veel spam...

Conclusie: Links laten liggen dit boek. Elektronica voor dummies kopen en dat combineren met Donald Brosnac's Guitar Electronics for Musicians

Woml
25 september 2010, 21:41
Ja, ach, ik vond dat ik hem hier toch even neer moest zetten :D

http://img94.imageshack.us/img94/3961/p1000453i.jpg

Mijn eigenste eigen bouwverslag!

Titel: Jippie, een Archtop!

Auteur: Ikke ;)

Extra info: Gedrukt bij blurb.com, hardkaft met stofomslag, en 146 grote dikke glanzende pagina's met heel veel plaatjes... :cheerup:

Wat staat er in: De ontstaansgeschiedenis van mijn archtop, samengesteld uit mijn aantekeningen onderweg en mijn volg-het-bouwproces-topic, mijn eigen foto's, en ook foto's die Richard tijdens de bouw heeft gemaakt. Voornamelijk bedoeld als naslagwerk voor mezelf, om achteraf nog eens terug te kunnen zoeken hoe het ook alweer ging, maar ook erg leuk als je wilt kijken naar een heleboel foto's van stukken hout :chicken:

Wat vond ik ervan?: Leuk om te doen, en het heeft wel wat om het hele verhaal ook in hard-copy te hebben.

Let wel: Hij is dus niet in de boekhandel te verkrijgen. Mocht iemand zo gek zijn om ook een exemplaar te willen, dan moet dat speciaal besteld worden. En ik zou het persoonlijk niemand aanraden; voor dat geld kun je beter de echte archtop-bouw-bijbel van Benedetto bestellen. In viervoud of zo... :soinnocent:

G.G.
25 september 2010, 21:46
Woml, cool. Heel gaaf dat je het hebt laten afdrukken.

Gezien de kosten kan dit onmogelijk als spam gezien worden

Ezeltje71
28 september 2010, 08:51
Dat boek step by step guitar making van alex willis, niet doen!!! ik was er aan begonnen maar een gerenomeerde gitaarbouwer bij mij in de buurt waarschuwde me dat als je het bouwplan letterlijk volgt er nooit een bespeelbaar instrument uit kan komen en als je pech hebt breekt hij in stukken zodra je er snaren op zet. (hij noemde het een prutser).
Dus na dat er zo'n 10 veranderingen in de tekening waren gemaakt heb ik besloten een ander modelletje te gaan bouwen.

Jambi
5 oktober 2010, 11:25
Dat boek step by step guitar making van alex willis, niet doen!!! ik was er aan begonnen maar een gerenomeerde gitaarbouwer bij mij in de buurt waarschuwde me dat als je het bouwplan letterlijk volgt er nooit een bespeelbaar instrument uit kan komen en als je pech hebt breekt hij in stukken zodra je er snaren op zet. (hij noemde het een prutser).
Dus na dat er zo'n 10 veranderingen in de tekening waren gemaakt heb ik besloten een ander modelletje te gaan bouwen.

Ik heb hetzelfde vernomen van een goede akkoestische bouwer in NL. Die zei dat Alex Willis waarschijnlijk een bouwverslag avn zijn eerste gitaar op papier heeft gekrast.

superfly
13 februari 2011, 13:15
Niet een boek uit de bieb, maar een pdf over gitaarbouw.
Pas op het is een Megabyte of 40.

http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide.pdf

jan jansen
13 februari 2011, 13:20
Niet een boek uit de bieb, maar een pdf over gitaarbouw.
Pas op het is een Megabyte of 40.

http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide.pdf

35 mb..was met een paar seconden binnen...:ok::ok::seriousf:

grizzly
13 februari 2011, 19:18
Superfly,

muchio cracias, 7 seconden downloaden en uren leesplezier.

barno
13 februari 2011, 20:54
Niet een boek uit de bieb, maar een pdf over gitaarbouw.
Pas op het is een Megabyte of 40.

http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide.pdf

thx !! gaat van pas komen, als es vlug doorgescrolld en al dingen geleerd, super

Javaca
13 februari 2011, 23:12
Hij zit in het archief.

Dank u Superfly

grizzly
5 maart 2011, 23:13
Ok, nadat ik Bogdanovich en Kinkead heb aangeschaft, wilde ik mij toch ook eens verdiepen in de achtergrond van het geluid van akoestische gitaren.
Wat dat betreft heb ik echt mijn slag geslagen met:

-Titel, The Luthier's Handbook
-Auteur, Roger H. Siminoff
-ISBN nummer, 978-0-634-01468-0

Het boek behandelt de onderwerpen:
Houtkeuze (naar klank en andere eigenschappen)
Tap Tuning
Brug design
Bracing en Tonebar configuratie
Soundboard design en bouwwijze
Snaarkeuze
Trussrods, gereedschap en nog veel meer. Alles in samenhang m.b.t. de klank alle factoren die daarbij van belang kunnen zijn.
Siminoff benadert de gitaarbouw in dit boek volledig vanuit het gezichtspunt van klank/toon/volume etc.

Dit is geen boek vol met kleurenfoto's (het is zelfs zwart wit) over hoe je een gitaar moet bouwen (mechanische gezien) Dan kun je beter bijv. Bogdanovich kopen.
Dit is echt about the science of Herz :seriousf:
Waanzinnig interessant als je niet alleen een mooi instrument wil bouwen, maar ook een goed klinkend instrument.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, (amazon.com <16$ )
Een echte aanrader voor de bouwer van Steelstring/Violin/Mandolin instrumenten. Vooor wat mezelf betreft, Helaas wat minder aandacht voor de nylonstring gitaar.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51aO-w4TZmL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg