PDA

View Full Version : Carr Slant 6V: review



LordRiffenstein
22 januari 2007, 10:38
Vorige zaterdag nog eens een bezoekje gebracht aan VD Haar om enkele versterkers te testen. Met de Masotti heb ik de (voor mij) perfecte multi-channeler gevonden en ik wou een wat simpeler versterker voor mijn blues/bluesrock band.

Iemand was eerst een reeks Vox-achtigen aan't testen, behoorlijk veel leuke sounds gehoord maar de 63-64 Vox die er bij stond veegde ze toch allemaal op ene hoopje bij elkaar. De Matchless Avenger klonk wel lekker en een Wolftone topje verbaasde ons, die laatste was tot op het laatst in de running tegen de Vox.

Daarna was het mijn beurt. Ik wou vooral de nieuwe Brunettis eens horen, de Guytron nog eens testen en ook even de Carr Slant 6v die in de koopjes stond. Bij de Brunettis eerst de Wizard aan de tand gevoeld. De Wizard heeft ook 6v6 lampies, 2 kanalen + boost op ch2, 2de volume voor solos dat werkt op beide kanalen enz. Behoorlijk wat toeters en bellen. Stratje in de hand en meteen een behoorlijk wow-gevoel bij het cleane kanaal, belletjes, spanky. Klonk zeer lekker met de Bogner 2x12. Switch nr het overdrive kanaal en dat was een beetje een tegenvaller. Vond de mids niet lekker zitten, nogal korrelig wat enkel meer werd met de boost aan. Mmm van het wow-gevoel bleef al een stuk minder over. Dan nr de Brunetti Mercury, zelfde opzet maar dan met EL34s. Het cleane kanaal was een aangename verrassing, klonk ERG lekker en als je hem pusht, krijg je een leuke crunch. Het gain-kanaal beviel me een stuk beter dan op de Wizard maar ook hier een wat storend mid. Met de boost aan was het beter maar ook hier weer het ik dat net-niet gevoel.

De Guytron GT100 staat al enkele jaren bovenaan mijn lijstje maar ik wou de Carr een eerlijke kans geven dus die dan maar eerste erbij genomen. Deze versie is de 1.5 powered versie, heeft dus geen half-power switch zoals de andere Slants maar gewoon 4 6v6-lampen die hun ding doen. Heeft ook een SS rectifier tov een tube in de andere versies. De Slant 6V heeft 2 gescheiden kanalen, beiden hebben geen gedeeld circuit, aparte lampen ed. Het clean heeft volume, toon-regeling en een reverb, gain kanaal heet volume (drive), master, toon regeling en een extra boost. Verder heeft hij een serial loop met bypass switch. Tijd om in te pluggen en ik had al veel goeds over Carr gehoord maar hij oversteeg mijn verwachtingen onmiddellijk. Ik ben normaal niet zo'n fan van clean maar heb makkelijk 30min op het cleane kanaal zitten spelen. Hij gaat HARD maar oh zo responsive. Vreesde een beetje voor het laag met 6v6 maar geen probleem hier, bleef lekker strak. Draai je het volume nr 4 dan krijg je een lekker randje, vette blues sound maar wel LUID. Dit was echt genieten, je hoorde ook meteen dat dit perfect met pedalen werkt. Dan toch ook maar een keertje het gain kanaal proberen. Hier merk je direct dat de toon-regeling anders is dan bij andere versterkers. Er kwamen tal van zeer goeie sounds voorbij, ook dit kanaal is heel touch responsive en klinkt groots. Met de boost aan krijg je dikke creamy solo sound. We probeerden om er een slechte sound uit te krijgen maar het lukte ons niet. Veel gain en bass op max en hij bleef gewoon strak. Dan maar een keertje een tele proberen. Ook hier merkte je weer dat de pickup selectie en manier van spelen perfect tot uiting kwamen. Ten slotte een moderne strat, een Tyler, erbij genomen en ja hoor, bamn slam ook hier weer super klanken. Na meer dan een uur op de Carr te hebben gespeeld, moest ik vaststellen dat hij die Brunettis wegspeelde en dat ik de Guytron al helemaal niet meer wou testen :???: Ja, het was lang geleden maar die Carr had me echt wel van mijn sokken geblazen. Moeilijkste opdracht was om mijn ega te overtuigen en natuurlijk, mijn laatste Engl te koop zetten.

http://www.lordriffenstein.com/images/Carr2.jpg

Het eerste ging behoorlijk makkelijk want vorige woensdag stond de Carr al op me te wachten bij mijn thuis komst. Gelijk inpluggen en testen op mijn eigen spullen en ja hoor, ik had net hetzelfde gevoel als bij VD Haar. Heb er de afgelopen dagen veel op gespeeld en allerhande dingen getest. De eerste dagen had ik de indruk dat de Carr wat teveel aan laag had met mijn PL-cab maar het lijkt alsof hij na enkele dagen ingespeeld is, klinkt nu erg in balans en ronder op het gain kanaal. Zeker die PTP-bedrading die ingespeeld moest worden :seriousf: Het enige minpuntje dat ik momenteel heb gevonden is de loop. Dit is een hoog impedantie loop en wanneer ik hem aansloot op mijn rack voor wat delays, verloor ik een pak volume en ballen. Masotti White Box ertussen en probleem opgelost, nog even bekijken hoe ik dit op een degelijke manier kan oplossen. De loop op zich klinkt prima, met de buffer ertussen merk ik geen verschil met de loop aan of in bypass.

Zoals ik al vermoedde tijdens het testen, de Carr werkt fantastisch met pedalen. Zowel op het cleane als het gain kanaal kan je prima met pedalen werken. Heb op het cleane kanaal allerhande getest: Barber, meerdere Advance overdrives, Menatone, Cusack en je haalt er gewoon een pak vette sounds uit. Od's stacken gaat ook prima. Heb nu 2 Advance overdrives in gebruik, eentje voor lichte crunch en eentje voor fat sustain lead. In combinatie met de 2 kanalen zijn de mogelijkheden eindeloos.

Ik hoop het komende weekend wat clips te maken, wie niet kan wachten moet de officiele clips (http://www.carramps.com/carrsounds.html#anchor2748682) maar even beluisteren!

Mitch
22 januari 2007, 11:18
Haha, te gek man ! De laatste Engl te koop, het einde van een tijdperk....
Jammer van die loop, maar hé, je wilde 'm toch eigenlijk gebruiken voor simpel blues/rock bandje ? Heb je toch niet echt rack delay nodig ? Leg dat maar eens aan je eega uit ;)

armageddon
22 januari 2007, 11:31
Even vraagje over V/d Haar. Als het goed is ligt het dus in IJsselstein niet? Mijn ouders wonen daar en ik heb daar m'n 'studiootje' en het leek me dus wel handig als ik daar soms kabels etc. kon kopen, maar ik heb die winkel gewoon niet gevonden :) Is het uberhaubt een winkel?

LordRiffenstein
22 januari 2007, 11:34
Haha, te gek man ! De laatste Engl te koop, het einde van een tijdperk....
Jammer van die loop, maar hé, je wilde 'm toch eigenlijk gebruiken voor simpel blues/rock bandje ? Heb je toch niet echt rack delay nodig ? Leg dat maar eens aan je eega uit ;)

Ja, het einde van een tijdperk hoewel dit geen garantie is dat er nooit meer ene Engl in huis komt :cooler:

Tja, als ik hem aan't rack kan hangen, heb ik niet zo nodig een nieuw board, wah, power supply, andere pedalen ed nodig en dat hoort mijn eega dan weer graag :cooler:

LordRiffenstein
22 januari 2007, 11:35
Even vraagje over V/d Haar. Als het goed is ligt het dus in IJsselstein niet? Mijn ouders wonen daar en ik heb daar m'n 'studiootje' en het leek me dus wel handig als ik daar soms kabels etc. kon kopen, maar ik heb die winkel gewoon niet gevonden :) Is het uberhaubt een winkel?

Het is geen winkel dus zomaar even binnenlopen om iets te testen kan niet, best altijd even melden via telefoon wanneer je wil langsgaan.

Tristan
22 januari 2007, 13:25
Ha die Lord!

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, een van de weinige die ik nooit heb mogen (of durven) testen...
Hilarisch trouwens, ik dacht even echt dat die clipjes gewoon van jou waren, het gitaarspel had in zekere zin wel wat van je eigen dingen weg (wat ik gehoord heb op je site)... :D
Wat betreft de Brunetti's ben ik het met je eens, ik ben er ook niet dol op, gewoon een geval van net niet, zeker dat tweede kanaal...
Die Wolfetone vond ik wat minder indrukwekkend, maar dat komt waarschijnlijk omdat we daarvoor al de Valvetech Hayseed 30 top en de Matchless Phoenix top aangesloten hadden en dat waren wel de favorieten van die dag... :D
Niet om nog meer GAS uit te lokken, maar die Wolfetone staat nu ook in de aanbieding zie ik...
Op de clipjes doet die Carr 6V6 me ergens wel een beetje denken aan een wat drogere versie van de Bogner Duende, die heeft ook die swampy achtige sound, geen idee hoe ik het moet zeggen, lekker voor van die slide dingen enzo...
Die Carr klinkt op de clipjes echt Amerikaans, maar dan niet glad zeg maar, een beetje rauw en middig, het is een beetje de sound die ik zou verwachten uit een oude Tweed Fender amp (maar ik heb nooit een echte oude gehoord)...

LordRiffenstein
22 januari 2007, 15:26
Die Wolftone kwam helemaal tot leven op een openback 2x12 met Alnico Blues erin, dan klonk het echt sterk. Heb de Duende eigenlijk nog nooit getest, maar ben niet zo'n bogner fan, behalve de XTC Classic.

Tristan
22 januari 2007, 15:53
Ah, dat kan, daar heb ik hem niet mee getest, gewoon zo'n Bogner 4x12 closed back Straight cab met Vintage 30's...
We hebben het er niet zo vaak over, zeker bij reviews niet, maar speakers doen ook een hoop voor het geluid inderdaad...
Dat maakt het wel lastig testen, ik test eigenlijk bijna altijd met zo'n Bogner 4x12, maar kom er ook steeds meer achter dat de Vintage 30 helemaal geen lekkere combinatie is met veel amps...
Mijn vuistregel tot nu toe is dat Vintage 30's lekker klinken met Moderne amps, channel switchers enzo (no pun intended) en Vox achtige amps, maar dat is eigenlijk wel logisch aangezien de meeste Moderne amps er zowiezo op gevoiced worden en de Vintage 30 eigenlijk ontwikkeld is als een vermogendere kopie van de Alnico Blue met een keramische magneet...
Marshall achtige amps vind ik bijvoorbeeld helemaal niet optimaal klinken met Vintage 30's...
Dat over die Bogner Duende kwam van een niet Bogner liefhebber pur sang, die Duende vond ik wel iets aparts, XTC Classic vind ik ook wel een van de betere, de nieuwste Shiva heb ik (nog) niet getest...

future2future
23 januari 2007, 01:31
Te Gek Lord Riff, zo'n Carr amp. Ik heb er zelf nog nooit een getest, maar Michael Thompson haalt er toch een lekkere sound uit!

Veel plezier ermee!

LordRiffenstein
23 januari 2007, 10:02
Ah, dat kan, daar heb ik hem niet mee getest, gewoon zo'n Bogner 4x12 closed back Straight cab met Vintage 30's...
We hebben het er niet zo vaak over, zeker bij reviews niet, maar speakers doen ook een hoop voor het geluid inderdaad...
Dat maakt het wel lastig testen, ik test eigenlijk bijna altijd met zo'n Bogner 4x12, maar kom er ook steeds meer achter dat de Vintage 30 helemaal geen lekkere combinatie is met veel amps...
Mijn vuistregel tot nu toe is dat Vintage 30's lekker klinken met Moderne amps, channel switchers enzo (no pun intended) en Vox achtige amps, maar dat is eigenlijk wel logisch aangezien de meeste Moderne amps er zowiezo op gevoiced worden en de Vintage 30 eigenlijk ontwikkeld is als een vermogendere kopie van de Alnico Blue met een keramische magneet...
Marshall achtige amps vind ik bijvoorbeeld helemaal niet optimaal klinken met Vintage 30's...
Dat over die Bogner Duende kwam van een niet Bogner liefhebber pur sang, die Duende vond ik wel iets aparts, XTC Classic vind ik ook wel een van de betere, de nieuwste Shiva heb ik (nog) niet getest...

Inderdaad, speakers maken een hoop verschil uit. De Carr klonk erg lekker op die Bogner 2x12 maar ik kan niet wachten op mijn nieuwe 2x12 met Eminence Governors en de verandering in mijn huidige cab nr Emi Red, white & Blues.

Ik merk dat ik V30s ook weer minder leuk begin te vinden, hangt ook af van de cab.

LordRiffenstein
23 januari 2007, 10:02
Te Gek Lord Riff, zo'n Carr amp. Ik heb er zelf nog nooit een getest, maar Michael Thompson haalt er toch een lekkere sound uit!

Veel plezier ermee!

Thanks, helaas zit die sound meer in MT dan in de Carr :sneaky: