PDA

View Full Version : RG550 opknappen of een nieuwe...



marc_olly
21 januari 2007, 21:03
Hey guys & girlz..

Mijn RG550 is inmiddels bijna 20 jaar oud... Jaja ze bestaan nog.
Hij is echter nodig aan een opknapbeurt toe of misschien moet ik het helemaal maar vergeten en gewoon op zoek naar een nieuwe.

Hij is door jaren intensief gebruik toe aan een fretbeurt, want hij is al eens gevlakt en daarna heb ik te lang gewacht, dus ik denk dat geen tweede keer gaat lukken. Dus een herfret of een nieuwe hals.

Verder moet ik de electronica opnieuw doen, maar dat is geen probleem. Ik kan aardig met de soldeerbout overweg en ik heb al eens elementen, potmeters en een schakelaar vervangen.

Verder heeft de body flink wat butsen, maar daar stoor ik me niet aan. Ik heb wel eens gedacht om hem kaal te halen en te olien of iets dergelijks maar dat doe ik alleen als ik zeker weet dat het geen nieuwe gaat worden.

En dan... na 20 jaar is mijn tremolo echt op. De base-plate heeft schroefgaten voor de individuele bruggetjes, waarvan er 2 doorgedraaid zijn. En natuurlijk wat roest hier en daar. Een nieuwe is een optie of alleen een base plate, maar die kan ik nergens vinden.

De gitaar heeft wel wat waarde voor mij want het was mijn eerste serieuze gitaar waar ik vele mee heb gespeeld. Hij heeft me op het podium nooit in de steek gelaten (en dat zijn flink wat podia geweest).

Als vervanging moet ik zeker denken aan de prestige modellen van Ibanez, want de rest is volgens mij minder dan deze kwaliteit?

Thanks,
Marc

DarknessAwaits
21 januari 2007, 21:05
Ik zou toch gaan denken aan een nieuwe voor erbij. De kosten die je moet maken om deze weer net zo goed te maken als eerst, en dan voornamelijk de hals+trem, zullen behoorlijk hoog uitvallen denk ik.

Het is natuurlijk aan jou, want ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan het spelen op deze betreffende gitaar.

robert-gitarist
21 januari 2007, 21:08
Je geeft al aan dat je er in feite behoorlijk aan gewend bent aan de gitaar etc en je hebt infeite best emotionele waardes eraan. Ik heb een beetje het zelfde nu met een Ibanez LP.Maar als ik jou was zou ik hem op knappen.Bedoel een goeie trem is een aardige investering maar goed je kunt er zeker wel weer 20 jaar mee veder.Opnieuw laten fretten is wel redelijk duur maar al met al ben je goedkoper uit dan een nieuwe RG,en zeker een nieuwe prestige.
Ik zou hem opknappen.Enne leeftijd zegt echt niks in dat geval.Bedoel,ik ga binnekort een Ibanez LP opkappen van 30 jaar oud.Gaat ook het nodige kosten maar ja emotionele waarde etc.En die waarde is me meer waard dan een nieuwe plank

*edit,ik zie net dat er meer gebreken zijn.
Kijk wat je dan kunt doen is kijken na een 2de handse Ibanez RG.Die zijn echt niet duur.En die je nu hebt,hang die aan de muur ofzo of leg hem weg en spaar een x aantal euro op en knap hem dan eens op.RG550's kom je nog wel tegen op marktplaats etc.

RvB
21 januari 2007, 21:19
Ík zou deze gitaar houden en zo laten en er naast een nieuwe kopen.
Omdat ie zo intensief gebruikt is heeft ie veel karakter en is leuk om hem juist zo te laten.

Daar komt bij dat een bij een nieuwe gitaar alles nieuw is en ik verwacht ook iets deeglijker.

marc_olly
21 januari 2007, 21:27
Ok, dat is duidelijk.

Stel... dat ik een tweedehands RG op de kop weet te tikken zodat ik weer kan spelen en tegelijkertijd een projectje maak van de oude rg. Waar kan ik dan bijvoorbeeld een halsje op de kop tikken ?

Dan maak ik er echt een project van, dus ook helemaal op mijn manier. Lefty neck er op, refinish en de tremolo strippen en nieuwe tap in de base-plate.

Zo'n neck, daar zou hij al enorm van opknappen !

robert-gitarist
21 januari 2007, 21:31
Kan inderdaad ook.
Een hals kun je geloof ik bestellen ofzo bij Vox Humana.Weet niet wat het kost(natuurlijk ligt het aan het houtsoort etc) maar daar zul je eens moeten informeren.Heb er veel goeie dingen over gehoord.

SBloke
21 januari 2007, 21:47
Je kunt ook een hals op ebay.com halen. Daar vindt je sowieso met regelmaat veel RG550/770 spulletjes.... ook allerlei "custom" zooi tot in het absurde.

Nickname
22 januari 2007, 11:11
Een RG van 20 jaar oud? Haha, vet! Post anders eens wat foto's!

Wat ik zou doen is gewoon een nieuwe kopen en bij je huidige RG de brug vast te zetten en misschien een refet job. Nieuwe hals en brug zou ik niet aan beginnen. Is veel werk en het karakter van de gitaar gaat er naar mijn mening wat op achteruit :satisfie:

urezna
22 januari 2007, 11:41
een RG moet vast nog veel langer mee kunnen, ik heb er ook eentje van 20 :-)
http://home.zonnet.nl/urezna/music/mymusic/gear/rg560.html

heb je al gezien dat Ibanez de RG550 opnieuw gaat maken ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan? kijk maar eens op www.ibanez.com en kies als land dan USA, ga naar RG Prestige.
met zowel rosewood als maple toets... en volgens mij ook de oorspronkelijke tremolo, en daaruit leid ik af dat deze dus nog leverbaar zouden moeten kunnen zijn...

no 1 hops
22 januari 2007, 12:44
als je er al zolang plezier van hebt gehad, misschien de tijd voor een (tijdelijke) rustperiode.
je kan nog spelen, dus rustig zoeken naar wat anders.
en daarna gewoon de onderdelen bijelkaar zoeken, of hem/haar de eer gunnen aan de muur te mogen pronken

marc_olly
22 januari 2007, 13:26
Het probleem met de hals is, dat dit nog het oude type is, dus niet de AANJ variant. Bijna alle halzen op eBay zijn AANJ....

Misschien maar even kijken op ebay/marktplaats voor een donor gitaar, een RG350 of zo. Daar zal qua hals wel weinig verschil in zitten.

Grappig dat dit zoveel reacties losmaakt.

Ik zal eens wat foto's opzoeken van de gitaar.