PDA

View Full Version : BC rich Series (Beast) en Jackson (Kelly)



Like-Minded Lunacy
21 januari 2007, 19:45
Hallo,

Ik had op een ander forum een topic geplaatst, maar dat was geen echt gitaarforum. Ik kreeg een link van deze site, dus bij deze. Dit had ik zo op die site gezet:


Zo, ik wilde een nieuwe gitaar hebben (heb maar een standaard Ibanez) en was dus een tijdje geleden gaan kijken naar gitaren. Daar kwam ik een onwijs gave gitaar tegen. De BC Rich Platinum Beast.

Ik ben ik niet, en geen Nederlander als ik het niet zo goedkoop mogelijk wil hebben, dus na een tijdje zoeken kwam ik op veel goedkopere sites uit maar ook op andere series. Zo kwam ik achter de NJ serie, de NT serie, de platinum en de (platinum) Pro serie. Nu weet ik eigenlijk niets van electrische gitaren en zeggen die series me dus ook niets. Ik zag natuurlijk wel dat de sommige duurder waren dan andere (NT is volgensmij het beste) maar erg veel duidelijk werd het mij niet.

Nu vond ik vandaag een Beast die in de uitverkoop was op een site, maar dat was een BC Rich Platinum Pro. Heel fijn natuurlijk dat ik 'em zo goedkoop heb gevonden, maar vraag is, is het evengoed/beter dan de NT serie, want zoniet heb ik nog een andere (duitse) site waar ik een goedkope NT kan kopen.

Dus mijn vraag, welke serie is het beste, en wat zijn de verschillen?

Verder speel ik natuurlijk metal en hardrock, nummers van O.a. Metallica, AC/DC en Queensryche (als iemand dat wat zegt). Nu heb ik wel een hekel aan super snerpend/scherp geluid, en heb liefst wat voller geluid.

Benieuwd of iemand wat verheldering kan geven. Heb trouwens alle info over de gitaren, mocht dat nodig zijn.

Ik kreeg echter als commentaar dat BC rich gitaren vooral voor het uiterlijk zijn en niet een topkwaliteit hebben. Nu had ik dit al eerder gelezen, en ik wil natuurlijk allebei hebben. Toen was mijn oog gevallen op de Jackson KE3 Kelly (Prijsklasse is rond 400-500 euro).

Dus nu zou ik graag willen weten of BC rich gitaren het wel waard zijn (zoja, wat is het verschil tussen NT en Platinum Pro series?) en welke gitaar (Kelly of Beast) beter is.

Bij voorbaat dank.

LML

Lennert
21 januari 2007, 19:51
Welkom op het forum!

Ik weet niet bijster veel van BC rich, maar wat ik wel weet is dat dat de NT serie (lees: built in the US of A) zeker wel volwaardige gitaren zijn, en niet alleen voor het uiterlijk gekocht worden. Veel van de goedkopere series zijn echter wel wat meer van de brandhout categorie..

Orpheo
21 januari 2007, 19:53
bc rich is eigenlijk junk, tenzij je de NJ-classic serie hebt (of heet ie alweer de NT? ik weet t even niet) die is voor het geld niet slecht. maar je kan voor dat geld ook beter hebben. de USA -BCR's zijn imo onovertroffen.

Orpheo
21 januari 2007, 19:53
Welkom op het forum!

Ik weet niet bijster veel van BC rich, maar wat ik wel weet is dat dat de NT serie (lees: built in the US of A) zeker wel volwaardige gitaren zijn, en niet alleen voor het uiterlijk gekocht worden. Veel van de goedkopere series zijn echter wel wat meer van de brandhout categorie..

ah pijnlijke fout :) de NT serie is NIET gemaakt in de USA.

Danieldg
21 januari 2007, 20:02
hey,
ik heb een bcrich en ik vind em clean zeer goed klinken en ook met distortion.
De hals speelt prettig en is redelijk plat, maar de gitaar zelf moest nog wel helemaal afgesteld worden nadat ie uit de fabriek kwam.
Maar volges mij moet je er eerst een keer op hebben gespeeld.
Die Kelly weet ik niet echt,maar zoek je een zwaarder geluid voor dan zou ik de bcrich nemen.

Lennert
21 januari 2007, 20:06
ah pijnlijke fout :) de NT serie is NIET gemaakt in de USA.

Oeps, noujah, zoals ik al zei, ik weet niet bijster veel van BC rich! Ik zal m'n mond hier verder houden :p

Heb de klok wel horen luiden..

DarknessAwaits
21 januari 2007, 20:35
De NT serie is toch NeckThrough? Lijken me best interessante gitaren.

robert-gitarist
21 januari 2007, 20:50
hey,
ik heb een bcrich en ik vind em clean zeer goed klinken en ook met distortion.
De hals speelt prettig en is redelijk plat, maar de gitaar zelf moest nog wel helemaal afgesteld worden nadat ie uit de fabriek kwam.
Maar volges mij moet je er eerst een keer op hebben gespeeld.
Die Kelly weet ik niet echt,maar zoek je een zwaarder geluid voor dan zou ik de bcrich nemen.

Als je nog zwaarder geluid wilt hebben dan zou ik een basgitaar nemen :chicken:
Kortom,dat een BC Rich zwaarder geluid zou hebben dan een Kelly is bullshit.Beide hebben een redelijk zwaar geluid maar het hangt vooral af van de soort en type element(en) die erin zitten + het houtsoort speelt ook in deze wel een kleine rol.

Sammyonline
21 januari 2007, 21:01
Ik heb o.a. een Bich perfect 10. Ik gebruik hem zeker niet alleen om metal te spelen of zo, de Amerikaanse zijn van een redelijk tot goede kwaliteit. George K van Earring speelt ook met een BCrich zijn elektrische shows. T'is een kwestie van smaak denk ik. Jackson maakt ook prima gitaren die voor de hardere muzieksoorten uitermate geschikt zijn. NT betekent neck through!

Noid
21 januari 2007, 21:43
Net zoals met veel andere merken: de goedkope uitvoeringen zijn niet veel soeps, maar de duurdere daar en tegen zijn fijne en goede gitaren. Grofweg: waar BC Rich staat en nieuw minder dan E 350 kost kun je beter doorlopen (de Bronze series dus maar beter mijden). Tussen de 350 en de 700 wordt het leuk en boven de E 700 nieuw (NJ series etc.) kun je je zeker geen buil vallen.

Er zijn veel gitaristen die een BC Rich hebben die ze jarenlang live blijven gebruiken, dat zegt genoeg over de kwaliteit en dat het gewoon goede gitaren zijn. George Kooijmans is al genoemd, maar ook Slash en Joe Perry bijvoorbeeld, of Don Elder van The Eagles en zo zijn er nog heel wat te noemen :)

Like-Minded Lunacy
21 januari 2007, 22:23
Bedankt voor de snelle reacties!

Hmm, vervelend, dit maakt de keuze weer zo lastig. Het zijn namelijk allebei ontzettend leuke gitaren.

Wat is het grote verschil tussen Pro en NJ (en als er NT staat, hoort dat dan ook bij de NJ serie? Want bij een duiste site lijkt dat er wel op.)

Dan nog steeds, wat vinden jullie beter/lijkt jullie een betere gitaar, de KE3 Kelle of NJ/Pro beast?

LP_CL
21 januari 2007, 22:49
Persoonlijk zou ik voor de jackson gaan...

Sammyonline
21 januari 2007, 23:00
Kwestie van proberen en budget. In jouw geval zou ik ook voor een Jackson gaan.

Ome Roon
21 januari 2007, 23:46
Ik heb zelf een BC Rich Warlock uit de Platinum serie en een Jackson RR (ook een redelijk goedkope serie). Natuurlijk is het wat appels en peren vergelijken met de gitaren van jouw lijstje, maar persoonlijk zou ik als ik een van de 2 moest wegdoen de BC Rich de deur uit doen.

Het is best een aardige gitaar maar qua balans is ie niet in orde, hij is topzwaar. Onder het spelen sta je dus ook de hele tijd de hals omhoog te houden. Dit zal bij duurdere modellen waarschijnlijk wel in orde zijn maar check dat dus even goed voor je je keuze maakt.

Lord Abortion
22 januari 2007, 08:10
NT en NJ zijn eigenlijk dezelfde serie, enkel is de naam anders en zijn de NT's steeds neck-thru. De nieuwe reeksen zouden een OFR tremolo hebben en dat is geen overbodige luxe, want de hardware op de vorige reeksen NJ's was crap. Halsprofiel speelt behoorlijk snel en de afwerking van de gitaren is zeker ok. Kijk ook eens naar de nieuwe modellen op de site van BC Rich, want ze hebben nu enkele "Son of Beast"-gitaren en dat zijn gewoon Beasts die 10% kleiner zijn gemaakt (enkel de body). Wel handig want een Beast is gewoon gruwelijk groot.

Platinum Pro is eigenlijk een budgetreeks, en ik zou er van wegblijven als je al een gitaar hebt. Een upgrade moet ook echt een upgrade zijn!

By the way, diegenen die zeggen dat BC Riches gewoon om de looks gaan en slecht spelen zijn 99% mensen die er nog nooit één vast gehad hebben. Ze hebben wel een tijdje problemen gehad met een heleboel andere bestuurders en verschillende fabrieken en dus zijn er wel modeljaren die absoluut rommel zijn, maar ze hebben ook enkele van de beste imports ooit geproduceerd. De nieuwe reeksen vind ik gelijkwaardig aan andere gitaren in de prijsklasse. Het enige nadeel was de hardware, maar die is blijkbaar toch OFR geworden dus dat zit snor.

Like-Minded Lunacy
22 januari 2007, 13:11
OK, hmm.

Ik ga gewoon een keertje naar een winkel, en ze daar allebei proberen. Op sites had ik ze al voor dezelfde prijs gezien, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Ik had gehoord dat ze in Utrecht een grote muziekzaak hadden, weet iemand daar wat van? Misschien site?

Had al op de site van Feed Back gekeken, maar daar kon ik deze modellen niet vinden (alleen de gewone beast voor 500 euro!)

Woon btw in de buurt van Amsterdam (in Uithoorn) dus een winkel in die buurt is wel zo fijn.


Edit: BTW, weet iemand het verschil tussen afgedekte elementen (dus zo'n dichte zwarte) of open elementen (waar je de zilveren nopjes ziet, en meestal 2 bij elkaar zijn)?

Lipstickboy
10 februari 2007, 21:12
Kan je niet naar die muziekwinkel in Aalsmeer ? Ik weet niet of ze de gitaren hebben die je wilt, maar je kunt ze even bellen. Hun site is www.stagemusic.nl .

Ben jij trouwens Laurens uit mijn klas?