PDA

View Full Version : Wie heeft ervaring met de Boss PS-5 Super Shifter?



vulvasonic
21 januari 2007, 19:39
Ik weet nog toen de eerste pitch shifters op de markt kwamen, dat ze erg leuk waren, maar nog lang niet goed genoeg voor subliem gebruik. Hoe zit dat met de huidige generatie en hoe houdt de PS-5 zich hier in staande, als een van de weinige Pitch Shifters in pedaalvorm?

Lennert
21 januari 2007, 20:01
Er is laatst nog een topic geweest over dat ding en toen werd ie compleet afgekraakt :p maar een vriend van me heeft er een die ik weleens in werking heb gehoord (koennie hier op t forum) En het is echt een ding om af en toe wat geinige geluidjes mee te maken tijdens een mad solo oid, niet om continu over te spelen ;) Maar wat waren jou plannen ermee? Denk wel dat het iets voor jou is als ik hoor watvoor muziek je maakt met je band :p

Tristan
21 januari 2007, 20:05
Waarom geen Digitech Whammy?
Eventide gaat, als ik de NAMM showreports moet geloven, ook twee nieuwe pedalen uitbrengen waaronder een zeer uitgebreide delay en een modulatiepedaal waar waarschijnlijk ook hele brute pitchshifters inzitten, zou ik zeker in de gaten houden als ik jou was...
Ik heb zelf wel de Electro Harmonix HOG getest en dat vond ik niet super, de leukste sounds die ik daaruit kreeg waren een beetje orgelachtige sounds, voor de rest klonk het ding een beetje digitaal en metalig...

Thom TK
21 januari 2007, 20:08
Ikzelf heb de PS-5 een hele tijd geleden getest, en wat mij opviel was dat er een kleine vertraging zat als je sommige opties gebruikte; erg irritant.

Les Paul
21 januari 2007, 20:19
Ik heb hem een tijdje gehad. Werkt aardig. Met een redelijke overdrive op je sound heb je eigenlijk 2 amps nodig. En dan klinkt de PS-5 heel behoorlijk.

vulvasonic
21 januari 2007, 20:19
Ikzelf heb de PS-5 een hele tijd geleden getest, en wat mij opviel was dat er een kleine vertraging zat als je sommige opties gebruikte; erg irritant.

Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling van die functies. Het is, als ik kijk naar de beschrijving van het apparaat, geen one trick pony. Er zijn meerdere effecten uit te halen, waaronder een soort doubler effect.

Zelf ben ik vooral nieuwsgierig naar de belachelijke effecten die je ermee kunt uithalen, Lennert. :)

En Tristan, die Whammy, daar moest ik net ook ineens aan denken. Maar kun je daarmee 'intelligent' pitchen?
Want dat vind ik wel belangrijk.

Het is allemaal niet zo heel belangrijk, maar ik ben vooral erg nieuwsgierig. Een beetje kijken naar waar ik heen wil met mijn volgende aanschaf. En mijn voorkeur gaat dan uit naar iets waarmee je relatief ongebruikelijke effecten kan combineren met relatief ongebruikelijke effecten om vrij ongebruikelijke effecten te creëren.

Grappig dat de HOG ook nog genoemd wordt. Lijkt me namelijk ook een heel interessant ding. Maar als het alleen orgel-achtig geluid voortbrengt......, kweenie. Ze zijn kolereduur en eigenlijk moet je er een externe schakelaar bij kopen, plus een expressiepedaal om er het beste uit te halen. Dat wordt me bij voorbaat al wat te gek om überhaupt al in overweging te nemen.

Tristan
21 januari 2007, 20:41
Haha, Vulv, great minds think alike... :D
Wat betreft het intelligent pitchshiften, dat is naar mijn idee juist het minst interessant...
Alles blijft dan namelijk in een bepaalde toonsoort en daarin zitten altijd dubbelingen die niet zo lekker klinken, bijvoorbeeld een verminderde kwint enzo...
Vaak zit er ook voornamelijk alleen een gewone mineur en majeurladder in...
Pas als zo'n ding bijvoorbeeld paralelle kwinten en kwarten speelt dan krijg je hele vette vreemde dingen waar je harmonisch ook nog wat mee kan doen...
Hou die Eventide pedalen in de gaten!!!

robert-gitarist
21 januari 2007, 20:54
Al enig idee wat die Eventide pedalen kosten? :)
Nou ken ik Eventide een klein beetje maar weet best dat die dingen namelijk niet goedkoop zijn :D En ik vrees dus dat die pedalen niet zo goedkoop zijn.
Vulv,test de Whammy eens bij Feedback.Daar hebben ze hem wel en misschien ook wel een Boss shifter.Die Whammy vind ik erg goed(zelf een gehad) en ik vond het fijne eraan dat hij makkelijk te bedienen is met den voeten :) Maar goed 219 ballen is ook niet goedkoop.Geloof dat de Boss iets van 170/180 kost?

Tristan
21 januari 2007, 20:57
Nee, ik heb geen idee, ze zijn ook nog niet uit enzo, net gepresenteerd op de NAMM...
Ze zullen inderdaad niet goedkoop zijn, maar dat is die HOG ook niet, ik verwacht dat de Eventide pedalen ongeveer in dezelfde prijsrange zullen zitten...

robert-gitarist
21 januari 2007, 21:01
Nee, ik heb geen idee, ze zijn ook nog niet uit enzo, net gepresenteerd op de NAMM...
Ze zullen inderdaad niet goedkoop zijn, maar dat is die HOG ook niet, ik verwacht dat de Eventide pedalen ongeveer in dezelfde prijsrange zullen zitten...

Precies.
Dus denk ook niet dat die Eventide pedalen wat voor Vulv zullen zijn.Hij gaf al aan dat de HOG al veel te duur is dus laat staan die Eventide pedalen ;)

Davidian
21 januari 2007, 21:22
Semi offtopic.

Zijn er ook VST's die een beetje goed kunnen pitchshiften?

vulvasonic
21 januari 2007, 22:43
Ik heb net even de handleiding van de Whammy zitten bekijken. Maar het lijkt me geen gemakkelijk ding om er het maximale uit te halen. Als ik bijvoorbeeld een keukenwijventerts bovenop de originele toon wil spelen, moet ik zelf binnen de ladder die ik speel op en neer wiebelen tussen kleine terts en grote terts. Dat maakt het spelen van 'logische' meerstemmige partijen tot een zeer lastig iets.

De goede punten van het apparaat zijn natuurlijk legio, maar eigenlijk ook juist daarom weer niet te vergelijken met de pitch shifter. Ze hebben in feite niet zo heel veel met elkaar gemeen.

Het lijkt me lekker om een keer met zo'n ding te experimenteren en te kijken wat er uit te halen valt.
Maar die PS-5 blijft ook een apparaat waarnaar ik zeer nieuwsgierig blijf.

vinni
22 januari 2007, 00:15
Hoi,
Eventide heeft twee pedalen uitgebracht. Eentje voor delays en eentje voor modulatie. Later in het jaar volgt pitchshifting.

In Duitsland schijnen de pedalen die nu zijn uitgebracht rond juni beschikbaar te zijn. Prijs $500 advies.....

Vinni

ruezzz
22 januari 2007, 07:42
Dat zou idd best eens dik in orde kunnen zijn...

http://www.eventidestompboxes.com

rjong999
22 januari 2007, 10:26
Semi offtopic.

Zijn er ook VST's die een beetje goed kunnen pitchshiften?Zeker, je zet er zo ook zelf eentje in elkaar. Kijk op de SynthEdit pagina's www.synthedit.com

rjong999
22 januari 2007, 10:31
Wie eens goedkoop wil experimenteren: op de Zoom G2.1u zit een hele fijne intelligente pitchshifter met mineur en majeur toonladders. Toegegeven, wat minder mogelijkheden dan een G-system of een Eventide maar een leuke optie.
(De G2.1u kent daarnaast ook de gebruikelijke whammy pitchshifter opties)

Lennert
22 januari 2007, 10:45
Hmm, tjah ik heb die pitch shifter niet erg uitvoerig getest, we hebben er vooral mee zitten gekken ;) Maar ik kan me voorstellen dat je in combinatie met een delay ontzetten maffe dingen kunt doen. Hoge sirene achtige geluiden e.d. zouden heel goed kunnen, en allerhande wazige geluidslandschappen met van die zwellende hoge pitchshift tonen die zich steeds in afnemende maten herhalen :p

Weet niet hoeveel haast je hebt? maar koen komt miss. binnekort wel n keer jammen en als ie dan z'n ps-5 meeneemt kan ik die wel voor m'n de-7 gooien en wat wazige shit opnemen ;)