PDA

View Full Version : Doorgedraaide schroef, urgent probleem.



M O P
21 januari 2007, 16:20
1 goedenmiddag,

Ik heb een groot probleem, ik was gister aan het repeteren en de schroef waar het bevestigingspunt voor mijn gitaarband aan zit, is zo ver doorgedraaid dat ie eruit is. Ik heb het veel te ver laten komen. Telkens weer iets aandraaien als ie weer los zit, niet slim, ik weet het. Maar nu is ie zo ver doorgeraaid dat het niet meer past, het gat is te groot. Nu moet ik aankomende week, vijf avonden achter elkaar optreden in een theater, te beginnen met morgenavond (maandagavond).
Ik heb al verscheidene oplossingen gehoord, houtlijm+luciferstokje, luciferstokje, kneedbaar hout, etc. Maar ik zou graag van jullie willen weten wat het beste is, oplossing op korte termijn, naar de maker brengen is even geen optie, aangezien ik morgenavond al op moet.

Bij voorbaat dank!

joost104
21 januari 2007, 16:24
Ik gebruik er zelf meestal een cocktail prikkertje voor (of meerdere) even wat houtlijm erop, in het gat duwen en op lengte afbreken... eventueel nog een prikkertje, totdat je het gat lekker hebt opgevuld... daarna schroef erin
(met lucifers gaat het ook, maar dat hout is zo zacht dat het wat langer duurt voordat je het gat voldoende gevuld hebt)

Audioslave :cooler:

SBloke
21 januari 2007, 16:29
Luciferhoutjes of sateprikkertjes en houtlijm. Gat netjes opvullen, het uitstekende gedeelte netjes afvlakken en het overschot aan lijm zorgvuldig wegvegen met een nat doekje. Het voordeel van luciferhoutjes is juist dat ze wat zachter zijn en zo beter opvullen.

Zo lang mogelijk laten drogen (minimaal 24 uur) en daarna een verse schroef indraaien. Eventueel met een klein (1mm) houtboortje een nieuw gaatje boren om de schroef te geleiden en het teveel aan materiaal weg te halen om te voorkomen dat er iets gaat splijten.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 16:50
Ik heb het ooit (lang geleden) een gedaan met een plug... dat was niet zo'n heel slim idee. Het resultaat viel nog alles mee, maar er was wel een scheurtje in de lak gekomen :satisfie:.

Nu weet ik wel beter. Meestal is 1 cocktailprikkertje door midden en dan erin voldoende om de schroef weer vast te krijgen. In principe heb je dan ook geen houtlijm nodig, kan wel maar hoeft niet.

hassent
21 januari 2007, 17:01
Klein druppeltje constructielijm in het gaatje en de schroef stevig aandraaien. Dagje laten staan, klaar.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 17:18
Dan kun je 'm alleen nooit meer loskrijgen, niet zonder het een ander te slopen :D

M O P
21 januari 2007, 17:20
Haha, alleen is het probleem dat de schroef niet meer vast te krijgen is. Ik kan m gewoon erin en eruit halen zonder enige draaibeweging te maken. Maar ik heb het al opgelost met lucifer en houtlijm. Ik wou even weten of het advies wat ik gekregen had niet een slecht idee was. Bedankt voor de reacties!

Lennert
21 januari 2007, 17:29
Heuh? zo gaat het later toch alsnog mis? Als ie nu los is gekomen komt dat mijns inziens omdat de schroefverbinding niet voldoet.. Bij mij gebeurde hetzelfde, en ik heb er dus gewoon een betere (langer, breder en dichtere draad) schroef ingedraaid. Zit als n huis! plus het voordeel dat je niet met lijm aan het hannessen gaat.

SBloke
21 januari 2007, 17:37
Heuh? zo gaat het later toch alsnog mis? Als ie nu los is gekomen komt dat mijns inziens omdat de schroefverbinding niet voldoet.. Bij mij gebeurde hetzelfde, en ik heb er dus gewoon een betere (langer, breder en dichtere draad) schroef ingedraaid. Zit als n huis! plus het voordeel dat je niet met lijm aan het hannessen gaat.


Het probleem was dat door het vele aandraaien er materiaal verloren is gegaa nwaaar de schroef in greep. Zelfde idee als bij een dolgedraaide bout, dat je ineens de schroefdaad in de bout hebt zitten en niet meer in het gat waar deze in hoort. Oftuwel, het gat is te groot geworden voor die schroef. Dan kun je er dus OF een grotere schroef in draaien, OF het gat aanvullen met nieuw materiaal. (Houtlijm en lucifers)

Overigens gaat dat bij een moer dus anders, daar boor je het gat uit, tapt er een nieuwe draad in en draait er eventueel een helicoil (ijzeren spiraaltje) in als je weer dezelfde maat erin terug moet steken. Of dus naar een grotere maat tappen.

...en als je de lijm laat drogen voor het erin daaien kun je hem ook zo weer los krijgen zonder bang te zijn dat je je schroef vastlijmt. Maar het zou idd ook kunnen zonder lijm. Een klein hamertje (speelgoedding) om een paar taps gesneden lucifers naast mekaar in het gaatje te tikken en dat varkentje is ook weg gewassen. Met wat gezond verstand stelt dit echt geen *piep* voor.

Punt
21 januari 2007, 17:40
Lucifers zonbder lijm. Kun je hem nog loskrijgen als je (andere) straplocks wilt gebruiken ofzo.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 17:41
Het is inderdaad zo dat de schroefverbinding niet meer klopt, maar dat is niet aan de schroef zelf te wijten maar wel aan het hout. Dat slijt (logischerwijs) veel meer dan het metaal van de schroef.

Een grotere schroef kan wel een oplossing zijn, maar dat is meestal weer lastig om te combineren met de strapholders.

Edit: Beetje te laat gereageerd...

M O P
21 januari 2007, 18:11
Ik draai de schroef er ook pas in als de lijm gedroogd is. Zo kan ik altijd de schroef eruit halen als ik wil, voor iets anders. Niet dat ik dat in kort tijdsbestek ga doen trouwens.

ben vanhoof
21 januari 2007, 18:19
gebruik toch gewoon van die plastieke dingen die je in de muur stopt als je er een gat in geboord hebt en je wilt een vijs in de muur draaien...
Werkt perfect, heb ik ook al gedaan.

Rinze
21 januari 2007, 19:02
Wat ik altijd doe met halsschroefgaten: drup superlijm erin, met een snackprikker in het gat ronddraaien zodat de lijm uitgespreid wordt, laten drogen (ongeveer half uur tot uur). Een of twee keer herhalen, en je hebt een mooie harde nieuwe binnenwand waar de schroef in kan tappen (en door de lijmlagen is het gat ook weer nauwer geworden).


Wel een papieren zakdoekje klaarleggen om overtollige lijm meteen weg te vegen en de prikker niet stil houden in het gat en snel werken, anders blijft de prikker misschien vast zitten. Is in dit geval ook geen ramp, gewoon afknippen en voila, nog wat extra grip. Maar netjes is het niet.

stefke_m
21 januari 2007, 20:36
gebruik toch gewoon van die plastieke dingen die je in de muur stopt als je er een gat in geboord hebt en je wilt een vijs in de muur draaien...
Werkt perfect, heb ik ook al gedaan.

wtf? dat is niet gemaakt voor in je gitaar te steken. En die plastic dingen zijn niet bedoeld om houtschroeven in te steken. Ik hoop echt dat dat bij jou het begeeft, voze gitarenmishandelaar!

Debaser
2 mei 2007, 11:27
holy moly....
ik wil straplocks op mijn nieuwe gitaar zetten.

ben net 20 minuten bezig geweest om een schroef ( kruisje op de bovenkant was weg gedraaid. ) uit te boren, bij de strapholder aan de onderkant.

ik alle rommel eruit... ik wil het zo gaan opvullen.
wat zie daar nou ... blauw.. plastic ?

zit er een fokking plug in... de plug eruit gehaald, veel moeite.
nu zit er dus een gat met een diameter van 5mm.

kan ik dit het beste in een keer opvullen, met prikkers en lijm.
of stukje ( prikker ) voor stukje ( prikker ).

er passen wel 3 of vier prikkers in denk ik...

ga gelijk de andere strap holder er even afhalen, kijken wat ik daar voor verrassing kan ontdekken...

STW
2 mei 2007, 12:05
heb je m van darkness awaits gekocht ofzo? :P

DarknessAwaits
2 mei 2007, 12:09
Kan alleen kloppen als het een Epiphone Les Paul Special II is. En dat was volgens mij een groene plug.

:p

drap
2 mei 2007, 13:03
Lucifers zonbder lijm. Kun je hem nog loskrijgen als je (andere) straplocks wilt gebruiken ofzo.

Met lijm ook hoor. Wat mij betreft is het meest stevige een strookje hout van een lucifer of een satéprikker met van dat industriele lijm in zo'n zwart/geel, klein tubusje. Ik heb het zelfs met alleen maar die lijm gedaan bij m'n SG, zit hartstikke stevig. Zo heb ik het ook ooit gedaan bij een ouwe gitaar en die was zo weer los te draaien.

Kim Wilson
2 mei 2007, 13:12
Mijn tip: gat uitboren met een bepaalde boor. 8mm bijvoorbeeld. Als het maar ruimer is dan het gat wat je nu hebt. Daarna een stukje rondhout met de gekozen diameter met bruislijm in het gat duwen. Afwerken, klaar. :).

Debaser
2 mei 2007, 13:33
hehe, was een blauwe plug in een gibson LP studio.

@ KIMW: stukje rondhout is een goede oplossing zeg, maar wat is bruislijm ?

Kim Wilson
2 mei 2007, 13:48
PU-lijm wordt het ook wel genoemd. Het is o.a. van Bison, en het zet uit tijdens het drogen. Het heeft dus ook een vullend vermogen. En het is sterker dan het hout zelf. :)

Lossesnaar
2 mei 2007, 13:50
zonder de voorgaande posts te lezen, is het miss een idee om de speling die is ontstaan op te vullen door wat papier, of splinters hout, net zo dik het nodig is (dus niet in de diepte, amar breedte)
dan blijf het weer netjes vastzitten denk.

gr marco

Kim Wilson
2 mei 2007, 14:11
zonder de voorgaande posts te lezen, ...
Dan zou ik voorgaande posts maar wel even lezen. ;)

Debaser
6 mei 2007, 13:50
heb het gefixt met een 6mm deuveltje en PU lijm.

maar nu haalde ik van mijn SG de straplock los en zag dat daat ook een blauwe plug inzat, misschien is het wel een standaard gibson aktie ?

of ik heb last van plugbeestjes...

DeiDRagonas
6 mei 2007, 13:53
Lijkt me niet... toch?
In mijn LP zitten in elk geval geen plugjes. Tja, of die dingen groeien pas als de gitaar wat ouder wordt, ja dat kan ook...

Debaser
6 mei 2007, 13:59
het lijkt mij ook niet...
het gaat om een SG faded en een LP studio.
maar heel toevallig allebei blauw...

enkel bij de onderste strapbutton btw.