PDA

View Full Version : welke van de 4



matty
21 januari 2007, 16:14
ik wil dus een nieuwe lampenbak, en ik heb een aantal opties, het zijn zeer verschillende amps, maar hebben allemaal wel een sound die ik leuk vind.
ze staan niet in een volgorde van voorkeur ofzo dus hier zijn ze

optie 1:
- orange tiny terror (500 euro)
- vox / marshall jcm 800 cab 2dehands allebei(200 euro)

optie 2:
- epiphone valve junior head (120 euro)
- vox / marshall jcm 800 cab 2dehands allebei(200 euro)

optie 3:
- orange rocker 30 combo (500 euro)

optie 4:
fender hot rod deville 2x12 van een paar maand oud (500 euro)

tonewise denk ik dat het voor mij terror > hot rod> rocker > epiphone is
budget gewijs is het dan weer epi > hot rod = rocker > tiny terror
volumegewijs is het epi > terror > rocker > hot rod

het is dus vooral voor thuis te spelen, daarna misschien een beetje in band verband, en daarom staat die hot rod volumegewijs op de laatste plek omdat ik gehoord heb op veel plaatsen dat hij door het gebruik van een lineaire volumepot ontzettend hard is al vanaf standje 1 wat dus niet optimaal is

dus eigenlijk komt gemiddeld de hot rod als beste boven voor mij denk ik maar het feit dat hij ongelooflijk luid is op volume 1 is een redelijk setback en ik heb niet het geld om ook nog eens een hotplate of iets dergelijks te kopen

wat denken jullie ?

Dude
21 januari 2007, 16:22
oeeh...


orange...


oeeeh......


gas...


zijn die maar 500 euro ??

matty
21 januari 2007, 16:25
ook tweedehands

Dude
21 januari 2007, 16:29
die fender heeft een goeie sound hoor !! en dat mastervolume probleem is wat aan te doen !!

Tristan
21 januari 2007, 16:44
Okee, eerst de voordelen per amp:

Orange Tiny Terror
Klinkt goed...
Kan zowel op 15 watt (voor in de band) als op 7 1/2 watt (voor thuis) geschakeld worden...
De speakercab die je erbij koopt kan in de toekomst ook gebruikt worden voor andere amps/heads...

Epiphone Valve Junior
Niet duur...
Handig voor thuis (5 watt)...
De speakercab die je erbij koopt kan in de toekomst ook gebruikt worden voor andere amps/heads...

Orange Rocker 30 1x12 combo
Twee kanalen...
Kan vanwege de mastervolume zowel thuis als in de band gebruikt worden...
Heeft geen cab nodig, dus is in dit geval voordeliger...

Fender Hot Rod Deville 2x12 combo
Twee a drie kanalen...
Heeft geen cab nodig, dus is in dit geval voordeliger...


Nu de nadelen:

Orange Tiny Terror
Duur...
Heeft maar 1 kanaal...

Epiphone Valve Junior
Klinkt minder goed dan de Tiny Terror...
Heb je vrijwel niets aan in een bandsituatie...

Orange Rocker 30 1x12 combo
Klinkt iets minder dan de Tiny Terror...

Fender Hot Rod Deville 2x12 combo
Klinkt duidelijk minder goed dan de Orange amps, zeker wat betreft Crunch en scheursounds, clean klinkt hij lekker...
Heeft dus feitelijk maar 1 echt bruikbaar kanaal...
Gaat retehard, dus niet zo geschikt voor thuis...
Erg zwaar om te tillen, omdat er twee speakers inzitten...

Tristan
21 januari 2007, 16:46
Ik zou van de door jou geselecteerde amps dan ook voor de Orange Tiny Terror + cab gaan, of voor de Orange Rocker 30 1x12 combo...

LCH
21 januari 2007, 16:48
Optie 2 is qua budget wel het aantrekkelijkst. Bedenk echter dat die Epi maar één knop heeft en dat als je later evt. een pedaaltje gaat kopen voor een beetje extra veelzijdigheid je al snel evenveel geld kwijt bent als bij de anderen. En over het volume... tja, als je een Epi VJ hebt staan blazen over een Vox of Marshall cab is dat ook verziekend hard. :D

Verder weet ik het niet. Een HotRod heeft een andere sound dan een Tiny Terror. Als jij gek bent op de sound van een Tiny Terror moet je dat ding gewoon kopen.

Ik begrijp dat dit topic niet bedoeld is om je andere amps aan te praten, maar voor de Tiny Terror + cab ben je 700 euro kwijt. Wel eens op een AC15/AC30 gespeeld? AC15 is nieuw voor dat geld te krijgen, AC30 tweedehands.

matty
21 januari 2007, 16:50
heb nog 2 opties:

- vox ac 15 (vond ik vroeger te gek, maar nu iets minder, heeft niet echt ballen he) = 600 euro

of vox ac 30 head / combo tweedehands vinden, maar in belgie kom ik ze niet vaak tegen

- fame rad III (laboga rad III cloon, de laboga heb ik getest en die klonk echt heel goed maar ja het is dan wel fame en de labeling is dan in het duits enzo :s) = 550 euro

hehe: net gepost wat ik dacht voor mij hier :)
nja die vox zou ook een optie zijn maar die kom ik tweedehands nooi tegen.

en kwestie andere amp te laten aanpraten, ik kan het voor mezelf bijna niet verantwoorden om idd 700 euro neer te leggen voor die tiny terror al vind ik hem echt machtig klinken :)

Tristan
21 januari 2007, 16:55
Een dikke plus 1 voor de Vox amps, die zijn ook erg goed, klinken lekker...
Ik denk dat je met de genoemde Vox of Orange amps niet echt fout kan gaan...

matty
21 januari 2007, 17:03
ik vond de ac-15 ook heel leuk, maar ik kon er met moeite zelfs maar een crunch uit krijgen vond ik + met een strat klonk het ongelooflijk plat :s

Tristan
21 januari 2007, 17:24
Hmm, tsja, de ene amp is de andere niet, ook al is het hetzelfde model, misschien was het een kwestie van instellen of buizen die niet helemaal lekker waren ofzo...

matty
21 januari 2007, 17:37
nog een klein vraagje over die ac15:

die topboost, die kan je niet switchen, dus ofwel speel je clean, ofwel topboost, je kan toch moeilijk aan je knoppen gaan draaien tijdens het spelen?

dus eigenlijk ben je dan bepert tot het zoeken van 1 toon die je eventueel dan boost met een pedaaltje ofzo? dan verliezen die "2 kanelen" toch ook hun nut een beetje of ben ik daar verkeerd in ?

hoofd
21 januari 2007, 17:44
ik vond de ac-15 ook heel leuk, maar ik kon er met moeite zelfs maar een crunch uit krijgen vond ik + met een strat klonk het ongelooflijk plat :s

Ik heb 'm laatst geprobeerd, geheel tegen mijn principes in ook even met een strat, en ik kreeg er wel een lekker crunch geluid uit.. Kwestie van een beetje spelen met de de twee volumeknoppen.

De topboost kun je idd niet switchen, maar de AC15 heeft ook maar 1 kanaal.. Je moet dus idd 1 leuke toon zoeken en de rest opleuken met pedalen.

RolandT
21 januari 2007, 17:52
optie 1:
- orange tiny terror (500 euro)
- vox / marshall jcm 800 cab 2dehands allebei(200 euro)
optie 2:
- valve junior head (120 euro)
- vox / marshall jcm 800 cab 2dehands allebei(200 euro)
optie 3:
- orange rocker 30 combo (500 euro)
optie 4:
fender hot rod deville 2x12 van een paar maand oud (500 euro)

fender hot rod deville 2x12: clean is zeer goed, blues formidabel, crunch vond ik niet mijn ding. Dit ding gaat je wel problemen met de buren geven...

orange rocker 30 combo: heeft geen clean en alleen maar crunch

PS: Stond Matamp's Minimat ook niet op je lijstje?

PimRocks
21 januari 2007, 17:52
Hoorde gister een gast op een AC15 + Gibson ES 335..... TOOOOOOOOOOOOOOOONE

daarbij nog een RAT en de scheur was zo lekker....

matty
21 januari 2007, 18:06
matamp ken ik niet mar ik vind dat er echt niet uitzien :)

sja dan blijft het maar twijfelen tussen de tiny terrror en de ac 15 zeker :)

moest ik ooit een ac-15 / 30 tegenkomen tweedehands zou ideaal zijn maar ac30 zie je niet veel tenzij belachelijk duur, en de 15 heb ik nog noooit tweedehands gezien hier (zegt natuurlijk ook veel over de amp)

RolandT
21 januari 2007, 18:26
matamp ken ik niet mar ik vind dat er echt niet uitzien :)
Zie eens naar Jimmy Page's Matamp Lead 200 (http://www.matamp.co.uk/JIMMYPAGE.htm) (dan weet je ook meteen waar Orange ontstaan is:-)

Tristan
21 januari 2007, 19:05
fender hot rod deville 2x12: clean is zeer goed, blues formidabel, crunch vond ik niet mijn ding. Dit ding gaat je wel problemen met de buren geven...

orange rocker 30 combo: heeft geen clean en alleen maar crunch

PS: Stond Matamp's Minimat ook niet op je lijstje?

Die Fender Hot Rod Deville 2x12 combo moet om een randje te krijgen wel heel erg hard hoor, dat red je zelfs niet op alle podia's, maar zeker niet thuis...
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het randje wat de amp krijgt, klinkt voor mij iets te neuzig...
De andere twee kanalen zijn naar mijn idee geen toevoeging op de amp...

De Orange Rocker 30 1x12 combo heeft wel degelijk een clean kanaal, deze heeft echter geen eq regeling, alleen een volume control, maar ik heb er best aardige geluiden uit horen komen...

Matamp zou ook een optie kunnen zijn, de Minimat lijkt me evenals de Epiphone Valve Junior wat beperkt in een band, maar zo'n Matamp King Street is misschien wel het proberen waard, misschien is die wel een beetje aan de dure kant, geen idee wat hij kost...

@Topic Starter:
Je moet zelf gewoon een beetje uitmaken wat je wil...
Sommige van de amps die je noemt hebben maar 1 kanaal en anderen hebben er 2...
Het voordeel van 2 kanalen is dat je kan schakelen tussen een cleane en een overstuurde sound, maar het geeft over het algemeen wel een andere klank dan een amp met maar 1 kanaal...
Om uit een amp met 1 kanaal clean te halen moet je de amp clean houden en met pedalen werken, of de amp op crunch/clean met een randje afstellen en de volumeknop op je gitaar terugdraaien om een volledig cleane sound te krijgen...
Bij de ene amp werkt deze manier van werken beter dan bij de andere amp...
Je zou ook de Fender (Tweed of Hot Rod) Deluxe eens kunnen proberen, die gaat iets minder hard dan de Deville en het is een 1x12 combo, dus die is wat beter te tillen, is ook nog wat goedkoper, dus je houdt geld over om er een goed pedaaltje bij te kopen...
Misschien is de Peavey Classic 30 of de DeltaBlues wat voor je?

matty
21 januari 2007, 19:46
ik vind peavey niet lekker klinken, heb hem al een aantal keer gehoord en getest. van fender ga ik ook afzien, die deville was een koopje denk ik maar daar ga ik toch ook van afzien

dan blijven dus de oranges en de voxen over :)
zal nog een beetje sparen worden dan

misschien toch maar voor de terror gaan aangezien ik echt wel een beetje verliefd ben op die amp, misschien moet hier het hart en de oren maar spreken ipv de portemonnee. het enige minpunt aan de terror vind ik dat hij geen fx-loop heeft. zou zo een mod mogelijk zijn en hoeveel zou dat nog eens kosten?

RolandT
21 januari 2007, 19:49
De Orange Rocker 30 1x12 combo heeft wel degelijk een clean kanaal, deze heeft echter geen eq regeling, alleen een volume control, maar ik heb er best aardige geluiden uit horen komen...?

Dat hij geen clean had was een natuurlijk overdreven:-) Bij zijn clean zit echter heel snel een "crunch randje"


Matamp zou ook een optie kunnen zijn, de Minimat lijkt me evenals de Epiphone Valve Junior wat beperkt in een band, maar zo'n Matamp King Street is misschien wel het proberen waard, misschien is die wel een beetje aan de dure kant, geen idee wat hij kost

Minimat is enkel voor thuis (al gaat hij meer dan luid genoeg om je vrouw en je kat weg te jagen daarom zit er ook een power attenuator op). Andere Matamps (http://www.matamp.co.uk/amps.htm) zijn boven topicstarter zijn budget limiet.

Tristan
21 januari 2007, 20:16
ik vind peavey niet lekker klinken, heb hem al een aantal keer gehoord en getest. van fender ga ik ook afzien, die deville was een koopje denk ik maar daar ga ik toch ook van afzien

dan blijven dus de oranges en de voxen over :)
zal nog een beetje sparen worden dan

misschien toch maar voor de terror gaan aangezien ik echt wel een beetje verliefd ben op die amp, misschien moet hier het hart en de oren maar spreken ipv de portemonnee. het enige minpunt aan de terror vind ik dat hij geen fx-loop heeft. zou zo een mod mogelijk zijn en hoeveel zou dat nog eens kosten?

Ik ben zelf ook geen fan van zowel die serie Fender amps als die serie Peavey amps...
Wat wil je in combinatie met de Tiny Terror gaan gebruiken dan?
Een fx-loop is eigenlijk alleen echt handig bij gebruik van een (digitale) delay en/of galm...
Als je die Tiny Terror zo te gek vindt dan zou ik hem gewoon kopen als ik jou was...
Aan de andere kant zou je heel even kunnen wachten, het schijnt dat er op de NAMM ook weer een aantal nieuwe laag vermogende ampjes gepresenteerd zijn (o.a. ook Peavey), daar zou ook nog wat bij kunnen zitten voor je...

Tristan
21 januari 2007, 20:29
Dat hij geen clean had was een natuurlijk overdreven:-) Bij zijn clean zit echter heel snel een "crunch randje"

Minimat is enkel voor thuis (al gaat hij meer dan luid genoeg om je vrouw en je kat weg te jagen daarom zit er ook een power attenuator op). Andere Matamps (http://www.matamp.co.uk/amps.htm) zijn boven topicstarter zijn budget limiet.

Dat kan, ik wist het niet meer helemaal zeker...
Ik denk dat de amp op huiskamervolume wel clean zal blijven...

Ik dacht ook al dat die andere Matamps boven begroting zouden zijn, de Tiny Terror lijkt me voor de Topic Starter een betere keuze dan de Minimat, aangezien die Tiny Terror ook nog te gebruiken is in een bandsituatie...

matty
21 januari 2007, 20:33
mja idd een reverb en delay klinken toch beter door een fx loop?
als het budget het toelaat een memory man en holy grail of iets in die trend...

(en ik dacht flanger en phaser ook maar daar kan ik mis mee zijn)

ik zal maar sparen voor de terror dan :p

Tristan
21 januari 2007, 20:50
Een Memory Man klinkt juist te gek voor je amp, ik heb er zelf ook een... :D
Een reverb pedaal voegt wat mij betreft niet zoveel toe aan de tone van een goede crunchende amp...
Misschien leuk voor thuis, maar in een bandsituatie gebruik je zoiets niet echt, ik denk in ieder geval niet met de Tiny Terror, aangezien je die vooral voor de crunch koopt...
Om alleen voor die reverb voor thuis dan een fx-loop in te laten bouwen zou ik ook niet doen, kost je al gauw een eurotje of 100...
Modulatieffecten klinken meestal het lekkerst voor de amp...

vulvasonic
21 januari 2007, 20:56
Is de Fender blues junior niet een lekker, handzaam en geil versterkertje voor je?