PDA

View Full Version : Vox AC30 tb6



Dweezman
21 januari 2007, 15:32
Forumdudes/dudettes,

Ik kan aan een ac30 komen, een Korg reïssue. Gisteren uitgebreid getest, en zeer plezierig bevonden. Eén ding kwam ik niet helemaal uit, en dat zijn de 6 inputs. De 'vibr/trem' imputs en de 'normal inputs' zijn een stuk zachter qua volume in vergelijk met de brilliance input. Deze is behoorlijk harder, maar ook veel mooier qua klank. (Zo verwachtte ik dat een AC30 zou klinken). De tweede input van de 3 mogelijkheden zijn veel harder. (why?) Toonregeling vond ik niet je-van-het, viel me iets tegen. Treble gaf veel 'hiss', bass maakte de sound wollig, de 'cut' ljkt een soort pescence knop o.i.d.

Waarom is dit, en hoe zit dat met dat doorlussen van de inputs, wat ik op plaatjes e.d. wel eens tegen kom?

Benieuwd naar jullie mening/ervaring met deze Vox uitvoering.

thanks.

Chris Winsemius
21 januari 2007, 15:46
De tweede input van elk kanaal is 6dB (2x) zacher.

Het brilliance-kanaal heeft gewoon meer gain door de "voicing" en de extra buis in dat kanaal, de bass en treble regelaars werken alléén op dit kanaal.

De meeste mensen gebruiken het brilliance kanaal, Brian May gebruikt het normale kanaal met 'n booster d'r voor en verwijdert alle onnodige buizen v/d andere kanalen.

Edit:
Doorlussen kan zowiezo maar geeft fase-verschillen tussen normal en brilliance; David Hollestelle gebruikt deze mogelijkheid weleens op z'n oude VOX.

De toonregeling (treble en bass) is zeer interactief, kost even wat tijd om deze puik in te stellen, klankmatig zou 'n betere uitgangstrafo wonderen doen.
De cut-regelaar is inderdaad 'n soort omgekeerde presence-regelaar, makkelijk om het eerst op donkere elementen in te stellen en dan met 'n draai aan die regelaar i9n te stellen op brightere elementen.

gewoon 'n behoorlijke ok-je VOX, d'r is veel 60s/70s rock/blues uit te halen en ook Hendrix-achtige klanken.

fredv
21 januari 2007, 15:59
Heb zelf een AC30TBX (Vox blue alnico speakers) uit de Korg-fabriek (2001).

Op de mijne is het vib/trem kanaal zachter dan de andere twee (kan vib/trem gerust op 5 zetten, maar ik zet de andere dan max op 2-3); qua karakter lopen de kanalen ook heel erg uiteen, maar dat is juist het leuke aan deze versterker. Toonregeling: ook erg raar: ik zet alles meestal op 5, en dan kun je nog een beetje naar links of rechts, maar erg veel uitdraaien levert belachelijke geluiden op. Als je op het brilliant kanaal voor minimale bas en maximale treble kiest, hou je bijna niks over en is ook je volume helamaal weg: klinkt dan bijna als een klein transitor-radiootje; leuk voor hen die daar iets mee willen doen (studio?), maar voor podium heb je er niks aan, vind ik. Ik vind overigens het normal kanaal het meest bruikbaar: zeer krachtig, warm geluid; geweldig te oversturen enz.

Doorlussen is een must: je kunt dan de volume-knoppen van elk van de drie kanalen gebruiken als een soort tonregelaar: afhankelijk van hoe je de kanalen door elkaar mixt, verandert je klank. Zo kun je bijvoorbeeld een hele krachtige toon via de de normal produceren, en als je bijvoorbeeld met fuzz (heeeel gaaf) of distortion speelt, kun je het niveau waarop hij gaat feedbacken, (mede) regelen door het afstellen van de brilliant. Ook kun je op je normal kanaal gewoon door blijven spelen, als je met vib-trem een je vibratopedaal intrapt. Als je alleen op je het vibrato-kanaal zou spelen, en je trapt de footswitch in, is de overgang erg absurd; met de mix van twee kanalen erg mooi juist. Als podiumversterker is een Vox een echte killer: zo vol, diep, en sprankelend, alsof je klokken hoort luiden. Thuis kun je er echter niet het maximale uithalen: dat doe je pas als je behoorlijk hard speelt (2-5) en je moet wel erg vrij wonen als je dat straffeloos wilt kunnen doen.

Die hiss: ja dat heeft de mijne ook. Doen ze alemaal en is eigenlijk niks aan te doen. Bij mij hisst ie alleen op het normal kanaal, niet op de andere, en de hiss verdwijnt tussen volumes van 4-7 (precies het bereik waarop je idealiter speelt, dus eigenlijk geen probleem). Je hoort het eigenijk alleen als je niet speelt: als je wel speelt verdwijtn de hiss in je tonen. Op de website van Brian May kun je lezen wat je volgens hem moet doen tegen de hiss: "just play loud!"

Overigens: de mijne is te koop, want ik speel niet meer actief in een band, en ik vind het zonde om hem te laten staan (heb ook nog een hele goede andere, maar compactere buizenbak).

Ik wil er euro 1499,- voor hebben (zie gitaarmarkt/marktplaats): een heleboel geld, maar dat komt vooral omdat ie in uitstekende staat is en door de Vox Blue Alnico speakers: als je die speakers nieuw moet kopen, betaal je ca. 800 euro voor 2! Maar het geluid is wel ongelofelijk veel mooier dan met Greenbacks: gaat meer in de richting van de originele Voxen uit de jaren 60.

Veel succes met je aankoop.

Dweezman
21 januari 2007, 16:05
dank voor jullie uitgebeide toelichting, 'mijn' vox lijkt dus in orde, op de footswitch na.

Hoe doe je dat doorlussen?

fredv
21 januari 2007, 16:20
Doorlussen:

steek je gitaarsnoer in de input; steek de ene kant van de lus in de andere input van het kanaal waar je gitaar in zit, steek de andere kant van de lus in een volgend kanaal, op dezelfde positie waar je gitaarkoord zit. Dit kun je dan ook nog herhalen voor het volgende kanaal. Hoe dat zit wat Chris zegt over die uit-fase schakeling: hij zal wel gelijk hebben, maar ik heb er nooit last van gehad.

In schema:

B1 N1 V1
B2 N2 V2


B: BRILLIANT
N: NORMAL
V: VIB-TREM

1/2 : HIGH/LOW INPUT; IK WEET NOOIT WELKE WAAR ZIT OP DE VOX (PROBEER HET GEWOON UIT: ALS EEN GITAAR MET HUMBUCKER ERG HARD KLINKT, DOUW JE HEM IN HET VOLGENDE KANAAL: ALS DIE ZACHTER IS, ZIT JE GOED, ALS DIE NOG HARDER IS: TERUGZETTEN), MAAR DE ENE GEBRUIK JE IN PRINCIPE VOOR HUMBUCKERS EN DE ANDERE VOOR SINGLE-COIL ELEMENTEN.

GITAARSNOER IN v2
ENE KANT VAN DE LUS IN V1, ANDERE KANT IN N2
ENE KANT VAN VOLGENDE LUS IN N1, ANDERE KANT IN B2

OF

GITAARSNOER IN v1
ENE KANT VAN DE LUS IN V2, ANDERE KANT IN N1
ENE KANT VAN VOLGENDE LUS IN N2, ANDERE KANT IN B1

JE KUNT NATUURLIJK OOK V1 DIRECT DOORLUSSEN NAAR B2 EN HET NORMAL KANAAL OVERSLAAN, EN ER ZIJN OOK VAST NOG ANDERE COMBIATIES MOGELIJK

SUCCES!

Negative K3 fan
21 januari 2007, 17:39
ik heb er 1 gehad, hele mooie versterker met gewoon een prachtgeluid, hij moest en kon alleen zo ontzettend hard, totaal niet praktisch voor thuis. Hij reageerde trouwens echt geweldig op mijn boost/fuzz pedaaltje, dat doet mn huidige amp niet zo goed en wat dat betreft mis ik die vox wel...

doorlussen heb ik eigenlijk nooit gedaan

Mitch
21 januari 2007, 18:02
Dat was zeker vóór je de PPIMV had ontdekt, Len ;)
Nee, is flauw, dat maakt het nog steeds geen bedroom amp.

PimRocks
21 januari 2007, 18:06
voor 1500 heb je ook een nieuwe AC30 CC2x, met blue's erin.
schijnen kwalititatief een pak beter te zijn dan de tbx'en

Dweezman
15 maart 2012, 11:50
Ik zie dat ik in januari 2007 deze thread opende. Rond die tijd heb ik dus de amp gekocht. In de tussentijd voorzien van Blue Alnico's, maar nooit iets aan de buizen gedaan. Met een serie optredens in het vooruit, leek het me wijs om deze eens te gaan vervangen, omdat ik niet weet of dat ooit door vorige eigenaars gedaan is.

Er zaten GE's in, en dat lijken me geen stockbuizen meer. Na de operatie (makkie!) JJ's. Ook in de pre-amp sectie. Alleen de gelijkrichterbuis heb ik nog niet nieuw. Wat een verschil zeg. Ik kan niet zeggen dat ik het beter vind, omdat je geleidelijk went aan je eigen sound. Wel is het nu veel directer, brutaler, strakker. De sound 'staat' veel meer. In ieder geval moest ik behoorlijk met mijn fxs knoeien, want die reageerden wezenlijk anders. Dit weekend 2 shows, kijken hoe dat gaat.

http://api.plixi.com/api/tpapi.svc/imagefromurl?url=http://plixi.com/p/191934716&size=big

http://api.plixi.com/api/tpapi.svc/imagefromurl?url=http://plixi.com/p/191934631&size=big

http://api.plixi.com/api/tpapi.svc/imagefromurl?url=http://plixi.com/p/191934649&size=big

Verder heb ik nu de normaal input van het Brilliance kanaal gepatched naar de high input van het Normal channel, en prik ik de gitaar in de low input van het Normal channel. Het volume is zo veel beter te regelen en het klinkt ook nog eens hondsbrutaal.

Dweezman=happy.

muziekschuur
15 maart 2012, 13:12
General Electric buizen waren wel creme de la creme. Dus als je ze ooit kan testen, zeker doen..