PDA

View Full Version : Waarom soms geen ebben toetsen bij gibsons



Debaser
21 januari 2007, 12:52
Waarom stopt gibson met het uitgeven van ebben toetsen bij sommige modellen ?

bijv. de faded series, en ook de ouder studio's hebben wel een ebben toets.
is het voor de klank of de prijzen ?? ik vind het qua looks namelijk wel mooi.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 12:55
Voor de klank zullen ze het waarschijnlijk niet laten. Er zijn veel mensen die de klank, het gevoel en uitstraling verkiezen boven andere houtsoorten, en dat gecombineerd met de iets hogere prijs zullen ze het voornamelijk alleen gaan gebruiken voor de exclusievere gitaren. Grotendeels marketing dus.

Eko
21 januari 2007, 17:01
Kosten zullen ook wel meewegen. Goed ebben is moeilijk te krijgen en loopt aardig op in prijs.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 17:13
Klopt, maar voor Gibson is dat per toets maar enkele dollars verschil waarschijnlijk.

vulvasonic
21 januari 2007, 18:17
Ebben is ook bewerkelijker en zal meer slijtage opleveren bij de gebruikte machines om de toetsen te maken. Die paar dollar per hals kan dus nogal duur uitvallen uiteindelijk. Zeker binnen een bedrijf dat tienduizenden gitaren maakt, heb je het dan over een fors bedrag.

Maar goed, mijn ES 347 heeft gelukkig nog een hele mooie ebben toets. :D

DarknessAwaits
21 januari 2007, 21:08
Ebben is ook bewerkelijker en zal meer slijtage opleveren bij de gebruikte machines om de toetsen te maken. Die paar dollar per hals kan dus nogal duur uitvallen uiteindelijk. Zeker binnen een bedrijf dat tienduizenden gitaren maakt, heb je het dan over een fors bedrag.

Laten we zeggen dat de kosten dan op 10 dollar per hals komen in totaal, dat lijkt me niet onaannemelijk. Dan blijf ik nog bij m'n vorige standpunt.

Goldeneye
21 januari 2007, 21:46
Een ebben toets op een Gibson les Paul is van betere kwaliteit dan een pallisander toets. De klank heeft er wel degelijk invloed op, of de gitaar van ebben of pallisander is. Ik verkies persoonlijk altijd Gibsons met ebben toets! Speelt ook lekkerder en is makkelijker te onderhouden, niet gauw last van droogte of slijtage.

Goldeneye
21 januari 2007, 21:47
En bovendien is ebben een duurdere houtsoort dan pallisander.

Chris Winsemius
21 januari 2007, 21:50
Qua kostprijs is ebben nauwelijks duurder dan gangbaar pallisander.

De witte LP studio's hebben nog steeds 'n ebben toets, LP stds. hebben altijd 'n pallisander toets gehad.

Orpheo
21 januari 2007, 22:16
Een ebben toets op een Gibson les Paul is van betere kwaliteit dan een pallisander toets.
bullshit. ebben is gewoon anders dan rosewood, maar niet daarom gelijk BETER. er zijn zelfs mensen die zeggen dat rosewood beter is, omdat ebben zo tonedood is. het is ZO hard, dat het geen tone geeft, en eigelnijk alleen maar 'doorlaat'.



De klank heeft er wel degelijk invloed op, of de gitaar van ebben of pallisander is.
dit is wel waar. absoluut.


Ik verkies persoonlijk altijd Gibsons met ebben toets! Speelt ook lekkerder en is makkelijker te onderhouden, niet gauw last van droogte of slijtage.

rosewood slijt ook niet echt hoor. maar qua onderhoud is t wel chiller (schoonmaken enzo). maar t speelt anders. niet zozeer lekkerder. ik vind t beiden ok. goed rosewood is ook heel lekker.

Agent_Smith
21 januari 2007, 22:34
Zo bijzonder veel modellen zijn er normaal gesproken niet eens met ebben. Zowieso de Custom, een serie studio's en nog wat 'speciale'modellen, zoals de Pro Deluxe, The V etc.
Slijten doet rosewood overgens wel degelijk. Ik heb putten op één LP, dat wil je niet weten.

vulvasonic
21 januari 2007, 22:52
bullshit. ebben is gewoon anders dan rosewood, maar niet daarom gelijk BETER. er zijn zelfs mensen die zeggen dat rosewood beter is, omdat ebben zo tonedood is. het is ZO hard, dat het geen tone geeft, en eigelnijk alleen maar 'doorlaat'.


Een leuk punt van discussie dit. Want aangenomen dat het waar is dat ebben tonedead is tov rosewood en alleen maar doorlaat, kun je je alsnog afvragen wat je prefereert en waarom.

Dezelfde discussie kom je ook tegen in de acoustische gitaarbouw. En dan gaat het vaak om het gebruik van ebben in dat deel waar de kam in zit (dat heeft vast een naam, ik kan er alleen even niet opkomen :chicken: ).
De ene bouwer beweert dat het beter is om rosewood te gebruiken, omdat dat een betere en warmere klank zou hebben dan ebben (dood). Maar de andere bouwer zal beweren dat JUIST DAT de reden is dat ze ebben gebruiken, omdat ebben veel minder de trillingen absorbeert en dus de trillingen veel beter op het bovenblad worden overgebracht. En over het algemeen wordt aangenomen dat het bovenblad de belangrijkste factor is voor de klank van een acoustische gitaar.

Je zou volgens die redenatie kunnen stellen dat halzen met een ebben toets veel beter de werking van de hals en de invloed van de hals op de klank van de hele gitaar laat horen dan rosewood dat zou kunnen. Valt iets voor te zeggen. Dus......., wie heeft gelijk?

DarknessAwaits
21 januari 2007, 23:21
Een leuk punt van discussie dit. Want aangenomen dat het waar is dat ebben tonedead is tov rosewood en alleen maar doorlaat, kun je je alsnog afvragen wat je prefereert en waarom.

Dezelfde discussie kom je ook tegen in de acoustische gitaarbouw. En dan gaat het vaak om het gebruik van ebben in dat deel waar de kam in zit (dat heeft vast een naam, ik kan er alleen even niet opkomen :chicken: ).
De ene bouwer beweert dat het beter is om rosewood te gebruiken, omdat dat een betere en warmere klank zou hebben dan ebben (dood). Maar de andere bouwer zal beweren dat JUIST DAT de reden is dat ze ebben gebruiken, omdat ebben veel minder de trillingen absorbeert en dus de trillingen veel beter op het bovenblad worden overgebracht. En over het algemeen wordt aangenomen dat het bovenblad de belangrijkste factor is voor de klank van een acoustische gitaar.

Je zou volgens die redenatie kunnen stellen dat halzen met een ebben toets veel beter de werking van de hals en de invloed van de hals op de klank van de hele gitaar laat horen dan rosewood dat zou kunnen. Valt iets voor te zeggen. Dus......., wie heeft gelijk?

Datzelfde gaat op voor gitaarversterkers vs. hifiversterking. De hifi zal nauwkeuriger het ingekomen geluid doorgeven terwijl de gitaarversterker veel leuker klinkt door de vervorming en kleuring. Dus wat is nu beter? (Ik ben me overigens bewust dat dit weinig verband houdt met het materiaal van de toets.)

piezo
21 januari 2007, 23:26
Ik verkies persoonlijk altijd Gibsons met ebben toets! Speelt ook lekkerder en is makkelijker te onderhouden, niet gauw last van droogte of slijtage.Ik wil hier een aanmerking op maken. Ebben droogt dan misschien wel minder gemakkelijk uit, maar ALS het uitgedroogd raakt, dan splijt het ook heel gemakkelijk.

En het linke van ebben is juist dat je die uitdroging niet tijdig ziet.

vulvasonic
21 januari 2007, 23:30
Ik wil hier een aanmerking op maken. Ebben droogt dan misschien wel minder gemakkelijk uit, maar ALS het uitgedroogd raakt, dan splijt het ook heel gemakkelijk.

En het linke van ebben is juist dat je die uitdroging niet tijdig ziet.

Ja, ga me hier een beetje bang lopen maken! :o

piezo
22 januari 2007, 00:01
Ja, ga me hier een beetje bang lopen maken! :oIemand die zo ongewassen is als jij, die moet toch druipen van de hout hydraterende olieën? :)

In de praktijk hoef je ebben alleen af en toe te olieën op de plekken waar die vette vingers nooit komen, dus bij de dikke snaren hoog op de toets. Maar eens per jaar een doekje met limoenolie de toets poetsen màg natuurlijk wel.

vulvasonic
22 januari 2007, 00:03
Iemand die zo ongewassen is als jij, die moet toch druipen van de hout hydraterende olieën? :)

In de praktijk hoef je ebben alleen af en toe te olieën op de plekken waar die vette vingers nooit komen, dus bij de dikke snaren hoog op de toets. Maar eens per jaar een doekje met limoenolie de toets poetsen màg natuurlijk wel.

Ach soooooo....
Nou, mijn sappen komen op de meest onwaarschijnlijke plaatsen, dus ik maak me vooralsnog geen zorgen! :D

hanzeman
22 januari 2007, 00:26
Ik speel nu op een custom strat met ebben toets. Heb ook nog een strat met rosewood toets. Mij valt op dat de gitaar met de ebben toets wat harder klinkt, een beetje minder zingerig in vergelijking met de rosewood strat. Maar of dat helemaal aan de toets is toe te schrijven weet ik dan ook weer niet... de ebben strat heeft bv Samarium Cobalt elementen van de Fender Deluxe erop. Mischien dat die wel wat killer of directer klinken dan 'gewone' alnico elementen die op de rosewood strat zitten.

Goldeneye
22 januari 2007, 02:06
Een leuk punt van discussie dit. Want aangenomen dat het waar is dat ebben tonedead is tov rosewood en alleen maar doorlaat, kun je je alsnog afvragen wat je prefereert en waarom.

Dezelfde discussie kom je ook tegen in de acoustische gitaarbouw. En dan gaat het vaak om het gebruik van ebben in dat deel waar de kam in zit (dat heeft vast een naam, ik kan er alleen even niet opkomen :chicken: ).
De ene bouwer beweert dat het beter is om rosewood te gebruiken, omdat dat een betere en warmere klank zou hebben dan ebben (dood). Maar de andere bouwer zal beweren dat JUIST DAT de reden is dat ze ebben gebruiken, omdat ebben veel minder de trillingen absorbeert en dus de trillingen veel beter op het bovenblad worden overgebracht. En over het algemeen wordt aangenomen dat het bovenblad de belangrijkste factor is voor de klank van een acoustische gitaar.

Je zou volgens die redenatie kunnen stellen dat halzen met een ebben toets veel beter de werking van de hals en de invloed van de hals op de klank van de hele gitaar laat horen dan rosewood dat zou kunnen. Valt iets voor te zeggen. Dus......., wie heeft gelijk?


Jep. Klopt helemaal. Heb zelf 2 LP Standards, de een met rosewood toets, de ander met ebben toets, allebei uit de jaren 80. De LP met ebben toets resoneert beter dan de LP met rosewood toets en dit voel je ook al tijdens het aanslaan van akkoorden of wanneer je je vingers snel ff op de body houd na het aanslaan....dan voel je zelfs de trillingen in de body. De LP met rosewood toets is daareentegen wat meer terughoudend wat betreft openheid/resoneren. Je zou dan kunnen zeggen dat de rosewood LP wel iets 'warmer' klinkt.

Agent_Smith
22 januari 2007, 08:38
Jep. Klopt helemaal. Heb zelf 2 LP Standards, de een met rosewood toets, de ander met ebben toets, allebei uit de jaren 80.

Een Std met ebben toets? Ik kan me geloof ik zo even niet herinneren die ooit gezien te hebben (op een reguliere Std). Speciaal model wellicht? Pics please!

Danny Drug
22 januari 2007, 10:29
ik heb sinds kort ook een gibson met ebben en ik wil niet meer anders

fuk wat speelt dat lekker strak klinkend en ziet er mooier uit :)

gerrekat
22 januari 2007, 10:41
Laten we zeggen dat de kosten dan op 10 dollar per hals komen in totaal, dat lijkt me niet onaannemelijk. Dan blijf ik nog bij m'n vorige standpunt.


ljikt em dat het flink meer is, ebben is echte en heel kostbare houtsoort.

hanzeman
22 januari 2007, 10:49
Mijn samengeraapte strat, opgebouwd uit Fender deluxe elektronica/slagplaat (s-1 systeem), Floyd Rose tremolo en Vox Humana birdseye maple neck. Met een ebben toets dus.


http://i144.photobucket.com/albums/r163/hanzemannetje/strat2.jpg

G.G.
22 januari 2007, 10:56
ljikt em dat het flink meer is, ebben is echte en heel kostbare houtsoort.Onzin, kijjk maar in dit linkje met toetsprijzen:

http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Electric_guitar:_Fingerboards/25-1_2_Fender_Scale_Fingerboard.html

DarknessAwaits
22 januari 2007, 12:01
En vooral met massale inkoop scheelt het nog minder.

LostHighway
22 januari 2007, 13:04
En vooral met massale inkoop scheelt het nog minder.
Ja ok, maar moet je het ook massaal verrekenen, 10$, wat betekent dat nou voor zo'n bedrijf, enkel is dat 10$ per gitaar, even een factor 10 000 bij doen en je hebt een hoop geld om "u" tegen te zeggen..

G.G.
22 januari 2007, 16:40
Ja ok, maar moet je het ook massaal verrekenen, 10$, wat betekent dat nou voor zo'n bedrijf, enkel is dat 10$ per gitaar, even een factor 10 000 bij doen en je hebt een hoop geld om "u" tegen te zeggen..Tsja.... zo blijft de discussie eindeloos doorgaan. Hier zal wel nooit een zinnig antwoord op komen.

BLOK182
22 januari 2007, 16:47
Tis gewoon marketing. Kijk, je kan natuurlijk wel elke LP een ebben toets geven, maar dan is het leuke er ook weer vanaf, en wil men toch weer een rosewood toets erbij. De oer-LP is toch ook rosewood, i presume? Ik kan me goed vinden in rosewood en ebony bij Gibson.

BLOK182
22 januari 2007, 16:50
Ja ok, maar moet je het ook massaal verrekenen, 10$, wat betekent dat nou voor zo'n bedrijf, enkel is dat 10$ per gitaar, even een factor 10 000 bij doen en je hebt een hoop geld om "u" tegen te zeggen..
Waarom zou je het massaal verrekenen? Elke gitaar die Gibson maakt kost iets, en levert iets op, en het verschil is je (winst)marge. Of die neck 5 dollar of 20 duurder wordt, je marge wordt kleiner of je rekent het door naar de kostprijs. Bedrijven als Gibson blijven (met de reguliere modellen) niet snel met dingen in hun maag zitten, productie = verkocht, dan maakt een klein kostenverschil in principe weinig uit.

nicoordie
29 maart 2013, 16:37
hey allemaal weet er iemand of het normaal dat ebbenhout een beetje afgaat

kunk
29 maart 2013, 16:44
hey allemaal weet er iemand of het normaal dat ebbenhout een beetje afgaat

Hier kan ik nu geen chocola van maken:chicken::chicken::hide:

DarknessAwaits
29 maart 2013, 16:48
hey allemaal weet er iemand of het normaal dat ebbenhout een beetje afgaat

Alleen als je slecht speelt... :sssh:

Ok, dat was een heel slecht grapje. Bedoel je of het normaal dat het afgeeft? Of dat de zwarte kleur eraf gaat? In dat geval: nee, is niet normaal. Het zou kunnen zijn dat je toets kunstmatig donker is gemaakt, sterker nog het zou zelfs rosewood kunnen zijn wat ze hebben bewerkt met een kleurstof.

Napoje
29 maart 2013, 17:12
Bij GS:

Rosewood fingerboard blank 13€


Ebben fingerboard blank 22€

9€ duurder....