PDA

View Full Version : Even heel kort vraagje



Spitfire
21 januari 2007, 10:45
Ik kon het antwoord hierop (niet zo snel) vinden, mij hij is maar heel kort.

Ik heb (nog steeds) vrij veel last van fretbuzz als ik de snaren te laag zet. Ik denk dat het hierbij niet meer alleen ligt aan de zadels, maar ook aan de halskromming. Dus, moet ik de hals rechter of holler draaien? En ik heb al eens eerder aan de hals van een gitaar gedraaid, dus geen paniek :hippie:

Hector_Tsolodimos
21 januari 2007, 10:54
Ik kon het antwoord hierop (niet zo snel) vinden, mij hij is maar heel kort.

Ik heb (nog steeds) vrij veel last van fretbuzz als ik de snaren te laag zet. Ik denk dat het hierbij niet meer alleen ligt aan de zadels, maar ook aan de halskromming. Dus, moet ik de hals rechter of holler draaien? En ik heb al eens eerder aan de hals van een gitaar gedraaid, dus geen paniek :hippie:
ik weet het niet precies.. zelf moest ik em geloof ik rechter doen, en dat heb ik gedaan
ik heb nog steeds fretbuzz, maar dat komt ook omdat mijn fretten nog gevlakt (gelijk gemaakt) moeten worden
misschien heb jij dat ook wel nodig
als je er niet uit komt, kun je dat bij iemand laten doen (een zaak waar ze gitaren verkopen)
succes ermee,
Hector Tsolodimos

Terence
21 januari 2007, 10:59
Als ik me niet vergis hangt het er van af waar je op de hals fretbuz hebt of je de hals holler of boller moet afstellen.

Spitfire
21 januari 2007, 11:28
Als ik me niet vergis hangt het er van af waar je op de hals fretbuz hebt of je de hals holler of boller moet afstellen.
Vooral tussen fret 8 en 12

Vlakken is misschien wel nodig idd

heavy-metal-thunder
21 januari 2007, 11:44
lees hier eens hoe je een gitaar afstelt: eerst de kromming van de nek goed zetten, dan pas de rest. De waarden die je leest zijn wel voor Fender tele's, maar zoek eens wat dat voor jouw gitaar moet zijn. Je hebt alvast een indicatie.

http://www.fender.com/support/setup/telesetup.php

o1251
21 januari 2007, 15:02
Ik weet niet of het lukt maar ik zag het mijn gitaar leraar doen:

Je zet een capo op 2.
Je vinger op 16
dan kijk je hoeveel ruimte er zit boven fret 7

Als hij er dik op ligt dan holler draaien.
Als hij erboven zweeft moet je hem boller draaien.

Succes

DarknessAwaits
21 januari 2007, 18:09
Dat werkt ook zonder capo, linkerwijsvinger op de 1e fret en rechterduim op de fret ter hoogte waar de hals de body tegenkomt (meestal zo 16-17e fret). Vervolgens met rechter wijsvinger of middelvinger de afstand tussen de 7e fret en de snaar testen. Het zou net een haartje moeten zijn in de ideale afstelling.

Spitfire
21 januari 2007, 18:41
Jongens, jullie beantwoorden mijn vraag niet ;)

Ik weet best hoe ik een hals moet afstellen, maar er zijn geen standaardmaten voor iedere hals.

Maar het is al opgelost, toch bedankt iedereen

DarknessAwaits
21 januari 2007, 20:40
Volgens mij lees jij het niet helemaal goed. De hoogte van je actie zou eigenlijk niet van de halskromming moeten afhangen, dat staat in principe los van elkaar. Zodra je de goede kromming hebt verkregen kun je verdere stappen in het afstellen nemen, o.a. hoogte van de zadels bepalen.

Rinze
21 januari 2007, 20:44
Volgens mij lees jij het niet helemaal goed. De hoogte van je actie zou eigenlijk niet van de halskromming moeten afhangen, dat staat in principe los van elkaar. Zodra je de goede kromming hebt verkregen kun je verdere stappen in het afstellen nemen, o.a. hoogte van de zadels bepalen.
Aktie en halscurve kunnen wel degelijk iets met elkaar te maken hebben, je hebt mensen die het geluid van een rechte hals mooier vinden (steiler, strakker, maar hoog en laag), die moeten dus om aanlopen te voorkomen de aktie wat hoger zetten.

DarknessAwaits
21 januari 2007, 20:52
Ja, maar dat is weer met omgekeerde logica werken. Ik zeg niet dat het niet aan elkaar gerelateerd is, enkel dat je eerst je hals naar jouw wens moet stellen en daarna de zadels.

Krijg je dan stringbuzz zijn er 2 dingen om te doen: Accepteren, of je actie verhogen.

Gearjunkie
21 januari 2007, 21:45
Ik kon het antwoord hierop (niet zo snel) vinden, ...........
Dus, moet ik de hals rechter of holler draaien? :hippie:


Jongens, jullie beantwoorden mijn vraag niet ;)

Ik weet best hoe ik een hals moet afstellen, maar er zijn geen standaardmaten voor iedere hals.

Maar het is al opgelost, toch bedankt iedereen

??????????????????????????

Rinze
21 januari 2007, 22:59
Ja, maar dat is weer met omgekeerde logica werken. Ik zeg niet dat het niet aan elkaar gerelateerd is, enkel dat je eerst je hals naar jouw wens moet stellen en daarna de zadels.

Krijg je dan stringbuzz zijn er 2 dingen om te doen: Accepteren, of je actie verhogen.

Ik stel ook altijd eerst de halskromming globaal in, maar er zijn mensen die dit niet doen, en er zijn die 'm bewust met een kleinere of grotere kromming spelen, bijvoorbeeld Dan Erlewine, toch niet een niksnut op dit gebied. Als je je kromming groter of kleiner instelt heeft dat gevolgen voor je snaarhoogte.

Verder is het zo dat er niet zonder meer een vaste kromming gegeven is die voor iedereen perfect werkt, het gaat ook bij de waarden die fabrikanten opgeven om een gemiddelde, van waaruit je kunt gaan fijnafstemmen. Speel je namelijk met dikke snaren, bijv. een .011 setje, dan kun je hals rechter afstellen zonder aanloopproblemen dan bij een .009 set.

Zelf houd ik volgens de methode waarbij je een capo voor de eerste fret zet en de snaar voor de 17de indrukt, een grootste ruimte van 0,3 mm aan, en daarna stel ik inderdaad de snaarhoogte in. N.B. de tussenruimte is niet bij alle snaren even groot. Als de boel stabiel is (met name wanneer je met een andere snaardikte gaat spelen kan dit even duren) ga ik de zaak dan nog eens bij langs en breng kleine veranderingen aan. Een rechtere of krommere hals levert een ander speelgevoel en iets andere klank op, ik ga door tot ik het precies goed vind. Bij deze fijnafstemming hangt de kromming van de hals en de snaarhoogte nauw samen, juist ook qua speelgevoel. Maar ik ben dan ook wel een mierenneuker in dit soort dingen. Ik kan ook helemaal gek worden van kleine aanloopgeluidjes die anderen niet eens opmerken.

Wat je schrijft over stringbuzz klopt ook niet zonder meer, de ideale halskromming kan toch per hals wat verschillen. Buzz kan betekenen dat je je snaren hoger moet zetten, maar soms kan een kleine aanpassing van de hals ook wonderen doen. Wanneer de boel aanloopt in de buurt van de topkam maar verderop niet, zet je de hals iets holler, loopt het aan tussen de 3de en 9de fret en verder niet dan zet je de hals wat rechter.