PDA

View Full Version : Snel vraagje - Truss Rod



Xufar
21 januari 2007, 01:08
Goedemorgen,

Ik ben bezig met mijn eigen design elektrische gitaar-bouwproject. Nu ik ben aangekomen bij de hals vraag ik mij nou toch af hoe het precies moet met de truss rod. Zoals ik het begrijp moet ik in het midden van mijn hals het gedeelte voor de trussrod aan de bovenkant uitfrezen zodat hij er strak in past. moet dit dan nog gelijmd worden oid? En het lijkt mij zo raar, als je dan de toets daar direct op doet, bestaat de kans dan niet dat je toets er binnen de kortste keren afspringt? Help would be greatly appreciated :)

DarknessAwaits
21 januari 2007, 02:10
Goedenacht,

Ik heb zelf nog geen hals gemaakt, maar zoals jij het omschrijft klopt het helemaal volgens mij. Je toets zal er niet zomaar afspringen, als het goed gelijmd is kan het behoorlijk wat kracht hebben denk ik.

Van Dattum
21 januari 2007, 03:02
Ligt er een beetje aan welke lijm je gebruikt, maar een verbinding met Titebond schijnt sterker te zijn dat het hout zelf.... Geen probleem dus!

ernieman
21 januari 2007, 03:28
Je beschrijft het goed. Als je zorgt dat je lijmverbinding goed is (schoon en vetvrij) dan is er geen probleem.
Eventueel voor de zekerheid kun je de 2 op elkaar te lijmen delen nog inkerven met een mes om wat meer lijmoppervlak te krijgen (lijm trekt dan een beetje in die kerfjes).
En witte houtlijm (PVA) werkt even goed als Titebond.

Xufar
21 januari 2007, 11:52
Bedankt voor de reacties! Hij hoeft dus niet gelijmd te worden? en de ronde kant moet onder toch? Ik zal trouwens foto's plaatsen als hij af is :)

ernieman
21 januari 2007, 13:30
ronde kant? Wat voor trussrod heb je? plaats eerst even een foto, want het zou zonde zijn als ie verkeer om zit terwijl je alles al hebt gelijmd (of je moest een hot-rod hebben).

Enra
21 januari 2007, 13:49
Een U-channel Trussrod heeft ook een afgeronde zijde. Die moet inderdaad naar beneden.

Xufar
21 januari 2007, 20:26
Mooi :) Ik dacht al dat die beneden moest gezien de manier waarop hij buigt :satisfie: Ik kan zo snel geen foto maken want ik heb geen camera. Maar ik denk dat dit me genoeg geholpen heeft. Ik ben weer helemaal blij en kan weer verder :dance:

Heel erg bedankt allemaal he!