PDA

View Full Version : Rickenbacker Q



Jay75
20 januari 2007, 19:40
Ik heb een question over het afstellen van mijn Rickenbacker 620.
De snaren liggen momenteel heel erg dicht op de hals, en zou ze graag een klein beetje hoger leggen.

Echter ik wil niet aan de hals gaan draaien, is dit op te lossen door de brug ietwat hoger te draaien? Of is alles dan uit balans?

Danny Drug
20 januari 2007, 19:44
NOOIT aan de hals van een gitaar draaien :hippie:

Aron Maiden
20 januari 2007, 20:15
je kunt je brug/ zadeltjes wel iets hoger zetten hoor, je krijg denk ik niet echt last van verkeerde intonatie,
en anders is dat ook weer zo opgelost.

wietse
20 januari 2007, 20:56
NOOIT aan de hals van een gitaar draaien :hippie:

nooit is een groot woord, maar inderdaad van de hals afblijven om de actie te verhogen/verlagen.

Lucluc
20 januari 2007, 21:00
Ben ik het niet mee eens. Meestal staat de hals te vlak voor mij. Ik heb hem liever wat holler staan, zodat de actie hoger is en de gitaar beter te bespelen. Het is een kwestie van proberen, icm de hoogte van de brugzadeltjes. Maar nooit de hals stellen???? Waarom niet? Bang om iets stuk te maken?

vulvasonic
20 januari 2007, 22:58
Ben ik het niet mee eens. Meestal staat de hals te vlak voor mij. Ik heb hem liever wat holler staan, zodat de actie hoger is en de gitaar beter te bespelen. Het is een kwestie van proberen, icm de hoogte van de brugzadeltjes. Maar nooit de hals stellen???? Waarom niet? Bang om iets stuk te maken?

Jij misschien niet. Maar ik durf het niet.
Ik heb het slechts 1 keer gedaan en niet lang daarna kon ik een nieuwe hals kopen. Het kan zijn dat het ding gevallen is en dat daardoor de stelpen was losgeraakt, maar ik durf dat niet met zekerheid te beweren.

Ik stel alles altijd zelf af tot het niet meer gaat. Tot ik vind dat ik er het maximale uit heb gehaald en het nog steeds niet is wat het wezen moet. En pas dan ga ik naar Patrick Koopman, want hij weet precies hoe ik het hebben wil. En bovendien, gek genoeg, als hij er aan heeft gezeten, hoeft ie eigenlijk zo goed als nooit meer terug. Ik denk dat hij er gewoon iets meer verstand van heeft dan ikzelf....... :D

GunMetalBlue
21 januari 2007, 00:24
Is het eigenlijk wel waar dat dikkere snaren je hals holler zetten?

Het klinkt mij even logisch van wel, als van niet (zes kilo per snaar is zes kilo per snaar)

Lucluc
21 januari 2007, 00:30
... pas dan ga ik naar Patrick Koopman, want hij weet precies hoe ik het hebben wil. En bovendien, gek genoeg, als hij er aan heeft gezeten, hoeft ie eigenlijk zo goed als nooit meer terug. Ik denk dat hij er gewoon iets meer verstand van heeft dan ikzelf....... :D

Respect voor Koopmans, prima pannekoekenmix. :)

Ik heb een paar keer een gitaar bij hem laten afstellen en zelfs dan wil ik de hals nog een tikje holler hebben. Kwartslag draaien en dan weer proberen. Kan echt niets mis mee gaan.

Lucluc
21 januari 2007, 00:32
Is het eigenlijk wel waar dat dikkere snaren je hals holler zetten?

Dikkere snaren trekken idd harder aan je hals, dus zal je de halspen iets vaster moeten aandraaien om dat te compenseren.