PDA

View Full Version : Welke goede 1 x 12 buizencombo als basis



guitarguru
20 januari 2007, 17:46
Ik heb een leuke pedalenbak opgebouwd, o.a. met Tonebone Hot British, T-Rex Alberta en Mig*Boost van HWA. Ik zoek nu dus een lekkere kleine buizencombo met veel clean vermogen. Mijn gain-wensen laat ik dus in vervulling gaan d.m.v. eerder genoemde pedalen.
Momenteel heb ik een H&K Attax 80 watt die ik clean wel lekker vind klinken maar met vervorming te scherp, niet warm en het voelt niet smooth. Tevens is hij niet hard genoeg om te wedijveren in een stevige classicrock/blues band met harde drummer en collega-gitarist met Marshall TSL 602.

Welke niet te dure (gebruikt <600 euro) buizencombo's kunnen jullie mij aanraden? Het clean moet wel erg mooi zijn, maar ook weer strak vervormd voor de vele classic-rock momenten. Liever geen 2 x 12 vanwege de draagbaarheid........ al vind ik die London City Hornet 50 wel lekker klinken, voor weinig geld.

Als ik zelf wat moet noemen denk ik aan:
Mesa Caliber 50+ (clean niet warm?)
Fender Blues Deluxe (wel strakke rocksound?)
Vox Ac30cc1 (el84's niet te gruizig?/cleane headroom?)

Kan gewoon even niet op de juiste versterker voor mij komen.
Dan kom je natuurlijk ook weer bij de keuze voor eindbuizen uit. :nervous:

Bestaat een do it all amp wel?

Alvast bedankt voor jullie input :)

LP_CL
20 januari 2007, 18:18
Ga eens kijken bij de traynors. Maar het zou best kunnen dat je dan nog een 100€ bij zal moeten sparen. Maar het is zeker en vast de moeite...

arjanb01
20 januari 2007, 18:19
Ik heb een leuke pedalenbak opgebouwd, o.a. met Tonebone Hot British, T-Rex Alberta en Mig*Boost van HWA. Ik zoek nu dus een lekkere kleine buizencombo met veel clean vermogen. Mijn gain-wensen laat ik dus in vervulling gaan d.m.v. eerder genoemde pedalen.
Momenteel heb ik een H&K Attax 80 watt die ik clean wel lekker vind klinken maar met vervorming te scherp, niet warm en het voelt niet smooth. Tevens is hij niet hard genoeg om te wedijveren in een stevige classicrock/blues band met harde drummer en collega-gitarist met Marshall TSL 602.

Welke niet te dure (gebruikt <600 euro) buizencombo's kunnen jullie mij aanraden? Het clean moet wel erg mooi zijn, maar ook weer strak vervormd voor de vele classic-rock momenten. Liever geen 2 x 12 vanwege de draagbaarheid........ al vind ik die London City Hornet 50 wel lekker klinken, voor weinig geld.

Als ik zelf wat moet noemen denk ik aan:
Mesa Caliber 50+ (clean niet warm?)
Fender Blues Deluxe (wel strakke rocksound?)
Vox Ac30cc1 (el84's niet te gruizig?/cleane headroom?)

Kan gewoon even niet op de juiste versterker voor mij komen.
Dan kom je natuurlijk ook weer bij de keuze voor eindbuizen uit. :nervous:

Bestaat een do it all amp wel?

Alvast bedankt voor jullie input :)

Koch Studiotone checken ! Stond er gisteren eentje op Marktplaats te koop ! Is alweer weg zag ik vandaag ! Erg populaire amp ! Ik heb hem zelf ook, draagbaar want hij weegt net 15kg ! En puur buizen.

Toaster
20 januari 2007, 18:41
Koop een silverface Tiwn Reverb. Knal daar greenbacks in en je hebt een mega combo.

LostHighway
20 januari 2007, 18:57
De AC30 die je noemt heeft imo zat cleane headroom..

ColourofFire
20 januari 2007, 19:27
AC30 of AC15, Engl thunder heeft ook een clean kanaal wat goed openstaat voor pedalen.

Wil je echt een een-kanaals cleanmonster of mag het van zichzelf ook wel een beetje scheuren?

hoofd
20 januari 2007, 20:08
Misschien moet je 's langs wat zaken gaan om het een en ander uit te testen? Er zit nogal een verschil tussen een AC30 en een Engl Thunder.

Niet geheel uit eigenbelang wou ik ook de Brunetti Maranello aan je lijstje toe willen voegen, die ik toevalligerwijs te koop heb (sorry voor de spam ;))

Ik vind de Peavey Classic serie ook erg goed, ik weet alleen niet of die ook in 1x12 bestaat. Volgens mij is de Classic 30 wel in 1x12 uitvoering. Maar dat is zeker geen slechte amp voor 't geld.

Dude
20 januari 2007, 20:29
Koop een silverface Tiwn Reverb. Knal daar greenbacks in en je hebt een mega combo.

hebben die niet 135 watt ?? en zijn 2 greenbacks totaal niet 50 watt ?? denk dat je een mega kostenpost hebt ipv een mega combo....

koch niks voor je ? twintone blijft clean... ook op hoge volumes !

guitarguru
20 januari 2007, 20:32
Wow, alvast bedankt voor de suggesties iedereen!

De Koch Studiotone en de Brunetti Maranello hebben imo echt te weinig clean vermogen met hun 2 el84 buisjes. Ik wil alle vervorming zelf maken met mijn pedalen dus de versterker moet toch minimaal zo'n 50 watt in huis hebben schat ik zo in. Een oude Twin Reverb zou natuurlijk perfect zijn ware het niet dat hij niet te tillen is!! :(

Ik zoek echt een éénkanaals combootje met het liefst een goede verengalm aan boord.

Ik zou natuurlijk eens wat moeten gaan uitproberen, maar tis wel een gesleep natuurlijk met al je rommel naar de muziekwinkel. En het liefst koop ik iets 2e hands via Marktplaats of zo, dus ik moet van tevoren al wel een goed idee hebben waar ik op af stap.
Ik sta nog steeds open voor goede suggesties dus........ :strat:

heavy-metal-thunder
20 januari 2007, 20:52
Koop een silverface Tiwn Reverb. Knal daar greenbacks in en je hebt een mega combo.

alsof dat draagbaar is???

heavy-metal-thunder
20 januari 2007, 21:00
Ik vrees voor die Fender blues deluxe. Heeft een mooi clean, maar od/disto op het 2de kanaal is niet veel soeps. Ik vrees dat ze niet zo goed op pedalen reageren. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik heb wel een blues junior gehad en die hield niet van pedalen (enkel een ts 9 om wat te pushen). Maar van mijn Maxon Rod 881 hield de BJ niet.

Idd. die Trainor zou je mss kunnen bekoren.

De AC30 gaat imo lang genoeg clean blijven en hard genoeg gaan. Mijn AC 30 toch, maar dat is geen van de nieuwe en is met een 2*12 cab.

Toaster
20 januari 2007, 21:54
hebben die niet 135 watt ?? en zijn 2 greenbacks totaal niet 50 watt ?? denk dat je een mega kostenpost hebt ipv een mega combo....

koch niks voor je ? twintone blijft clean... ook op hoge volumes !

Trek je toch twee buizen?

Doe ik nu ook.

Die nieuwe bakken hebben voor mij allemaal niet het geweldige clean. Behalve dan Koch. Maar ik zeg greenbacks omdat die jongen ook wil scheuren.

Toaster
20 januari 2007, 21:55
alsof dat draagbaar is???


Daar vroeg hij niet om ;)

heavy-metal-thunder
20 januari 2007, 22:14
oeps, ik dacht dat ik gelezen had "liever geen 2*12 ivm de draagbaarheid".

guitarguru
21 januari 2007, 12:50
Nogmaals bedankt voor jullie input.

De Twin Reverb is geen optie omdat ie veel te zwaar is inderdaad. Ik heb ooit een Vox AC-30, een Peavey Classic 50 en een Marshall TSL 602 gehad. Maar na verloop van tijd gaat het gewicht me echt zwaar tegen staan en wil ik er gewoon niet meer mee rondzeulen. Daarbij is mijn oefenhok thuis op de zolderverdieping en moet ik er ook twee trappen mee op en af.

Tja, het wordt nog lastig. Het punt blijft, houdt een cleane versterker van (gain-) pedalen of niet. Geeft de kast en speaker genoeg warmte, body en een strak laag voor de rocksongs.Toch veel uitproberen zeker. Die Traynors zou ik eens kunnen proberen. Ik ken ze totaal niet.

Engl Thunder?
Mesa Caliber 50?
Vox AC-30 CC1?

Ik ga Marktplaats maar weer es afstruinen................. :strat:

heavy-metal-thunder
21 januari 2007, 14:39
wat ik persoonlijk een bijna-alles-kunner vint, is een Fender vibrolux Reverb (de reïssues ken ik niet). Weegt 22 kg, niet groot, 2*10 inch speakertjes, +/- 35W, hoeft niet oerend hard om goed te klinken, blijft clean tot op repetitieniveau, pedal friendly... Helaas kom je er dan niet met 600 euro.

Stray-Slett
21 januari 2007, 16:02
Had je al eens gedacht aan een Peavey Delta Blues en dan met name de 15" uitvoering, weegt iets meer dan 20kg.

Of bv een Ashdown Peacemaker van 40 watt, deze versterkers zijn vrij licht van constructie maar toch stevig genoeg. Zijn alleen 2e hands wat moeilijker te krijgen, denk ik. (Maar het poremt wel zo'n Peacemaker)

fredv
21 januari 2007, 16:05
Die tip van die twin reverb zou ik maar laten schieten: twins zijn VEEEL te zwaar; ook erg moeilijk qua oversturing.

Je zou eens kunnen kijken of je voor 400-500 euro een Fender Bassman 50 top op de kop kunt tikken, en dan dan voor zo'n 100 euro een H&K of Marshal 1x12 speakerkast. Kicken!

ruezzz
21 januari 2007, 16:10
Ik heb een ENGL Thunder 50W voor kleine gigs.
Heeft een prima cleane sound (gaat ook behoorlijk hard).
Cleane kanaal reageert goed op pedalen.
Als je bijvoorbeeld de MI-Audio Crunchbox op het cleane kanaal gooit krijg je een sound die bijna identiek is aan het leadkanaal zelf van de ENGL.
Ik gebruik em ook vaak met een POD XT-Live in de return (dan gebruik je dus alleen de eindtrap) Gaat ook prima. En het ding is ook nog te dragen...

guitartub
21 januari 2007, 17:20
Mijn Laney VC30 (2#10) is ook mooi clean, niet al te zwaar (rond de 20+ kilo's) en reageert goed op mijn pedalenbak. Wellicht is dat een optie voor je.

guitarguru
21 januari 2007, 18:49
Ja, goeie tips weer hoor.
Die Laney VC serie zien er ook wel mooi uit, ik hou wel van die retro look. Zijn toch een soort VOX AC-30 achtigen, maar dan wat goedkoper?
Die Delta-blues klinkt clean wel erg lekker ja, met een heerlijke galm erin.

Als je suggesties vraagt krijg je ze ook wel in overvloed :)
Maakt het er niet makkelijker op, ik zal toch wat amps moeten :rockon: gaan uitproberen in muziekzaken.
Thanks! :rockon:

Von Trippenhof
5 februari 2007, 00:03
Een Marshall jtm 30 is misschien een optie? Heeft clean en scheurkanaal, maar clean kanaal neemt pedalen prima. Heeft ook een effect loop.

Of een ampeg Jet12, zier er ook leuk retro uit. Is alleen clean en behoeft wel wat afstelling met pedalen. Maaar een heeeeeeel mooi clean!

anvil
6 februari 2007, 00:32
Een Marshall jtm 30 is misschien een optie? Heeft clean en scheurkanaal, maar clean kanaal neemt pedalen prima. Heeft ook een effect loop.

Is een heerlijke combo, maar ik vermoed niet zwaar genoeg. Z'n grotere broertje de JTM-60 (en dan vooral de 2*12) zou denk ik beter passen.

Kim Wilson
6 februari 2007, 08:44
@ Guitarguru: You have PM. :)

SimonS
6 februari 2007, 08:50
@ Guitarguru: You have PM. :)

Kim Wilson
6 februari 2007, 08:52
Ghehe, hij krijgt het nog druk. :D

SimonS
6 februari 2007, 08:54
hij wil 'n buizencombo, dan zal hij 'm krijgen ook :)

Kim Wilson
6 februari 2007, 08:54
Twee tegelijk, als het moet! :D

Dude
6 februari 2007, 10:15
Ik heb ooit een Vox AC-30, een Peavey Classic 50 en een Marshall TSL 602 gehad. Maar na verloop van tijd gaat het gewicht me echt zwaar tegen staan en wil ik er gewoon niet meer mee rondzeulen.

de tsl602 is een van de lichtste buizen amps die ik gezien heb hoor.. als die je al tegenstaat qua gewicht zou ik niet zo goed weten wat wel praktisch is voor je. Zon beetje alle combo 1x12 amps (fender/koch/ed) die hier genoemd zijn wegen meer !!

Kim Wilson
6 februari 2007, 10:17
Kom op zeg, een Fender HRDlx weegt 21 kg, dat is prima te sjouwen. Als dat al een probleem wordt, zou je eens op zoek moeten naar een roadie...

Dude
6 februari 2007, 10:21
(je wil hem graag kwijt he kim ;) )

sja je weet idd dat als je in een band speelt het sjouwen er bij hoort... wees blij dat je geen drummer bent hahaha !

SimonS
6 februari 2007, 10:24
als de TS op zoek is naar een lichtgewicht combo , kan hij Mesa Boogie vergeten...

guitarguru
6 februari 2007, 12:43
Help! Nog veel meer reacties!! Kan het niet meer bijbenen guys.
Ja, dat gesjouw ben ik na 30 jaar wel zat hoor. :angry:

Show me alstjeblieft een allround 1 x 12 buizencombo, niet te zwaar, genoeg power voor kleine/medium kroeg-gigs en lekker clean kanaal dat goed op pedalen reageert. That's all folks.....
Eh........ een retro-look vind ik ook wel vet hoor (Vox AC-30 CC1?).

The Quest will never be over! :rockon:

Mr.Bluesbreaker
6 februari 2007, 12:53
als de TS op zoek is naar een lichtgewicht combo , kan hij Mesa Boogie vergeten...

Ik heb een keer een Caliber 50 + getest, dat was de lichtste 1*12 buizenamp die ik ooit heb meegemaakt. Er zaten vrij kleine trafo's in. Ik weet niet of die helemaal origineel was, maar ik kon er bijna mee overgooien. Terwijl ik een opdondertje ben en echt geen bodybuilder.

Tip voor de TS: er staat een Valvetech 1*12 op marktplaats, combo.
2 kanalen, 12at7/12ax7 mode switch, reverb, effectsloop. Kost 850 euro.
Niet die van mij hoor:D Maar het is de beste bang for the buck versterker die ik op dit moment bezit. Wat voor jou? Reageert goed op een TS808.

SimonS
6 februari 2007, 12:54
ik heb de caliber gehad, en die was zeker zwaarder dan de Studiotone en Blues Junior...

Kim Wilson
6 februari 2007, 13:03
...

Show me alstjeblieft een allround 1 x 12 buizencombo, niet te zwaar, genoeg power voor kleine/medium kroeg-gigs en lekker clean kanaal dat goed op pedalen reageert. That's all folks.....
...
Dan is de Fender Hotrod Deluxe wel een mooie optie hoor. Niet alleen omdat ik hem toevallig te koop heb. De amp is niet te zwaar, gaat echt hard zat (40 watt), echt mooi clean kanaal en hij reageert goed op pedalen.

bert k
6 februari 2007, 14:16
Ik heb net een Brunetti Maranello gekocht. Ik had een Line6 Flextone, en die was dus zwaar. Niet echt Twin-zwaar, maar best looiig zeker voor een 1x12 transistorcombo.

De Brunetti is superlicht! 14 kilo, til je met 1 hand op. Gelukkig klinkt hij ook nog erg lekker. Het is net wat ik zocht, twee kanalen, prima voor kleine gigd.

guitarguru
6 februari 2007, 16:40
Dan is de Fender Hotrod Deluxe wel een mooie optie hoor. Niet alleen omdat ik hem toevallig te koop heb. De amp is niet te zwaar, gaat echt hard zat (40 watt), echt mooi clean kanaal en hij reageert goed op pedalen.

Hee Kim Wilson, waarom doe je hem eigenlijk weg man! Is het een Amerikaanse of Mexicaanse versie, schijnt wel verschil in te zitten.

(Is dit spam trouwens?)

:rockon:

Kim Wilson
6 februari 2007, 16:42
Ik heb een oude Bandmaster gekocht.

Kim Wilson
6 februari 2007, 16:42
Stuur anders even een PM. :)

Dude
6 februari 2007, 17:01
Ik heb een oude Bandmaster gekocht.


en waar zijn daarvan de foto's ??? en het bijbehorende topic ??? en de review ?? en een sample ?? !!!!

kom op man !! hophophop regel die ding !

LCH
6 februari 2007, 17:03
en waar zijn daarvan de foto's ??? en het bijbehorende topic ??? en de review ?? en een sample ?? !!!!

kom op man !! hophophop regel die ding !
Ergens bij Vintage Versterkers, omdat zo'n Bandmaster een oud kreng is van voor 1983 :D

Kim Wilson
6 februari 2007, 17:44
Ik moet hem nog ophalen. Zaterdag ga ik erheen. Maak ik als ik thuiskom gelijk even een familieportretje. :)

skabouter
6 februari 2007, 18:48
toch wel van de amps/gitaren he :D

Kim Wilson
6 februari 2007, 20:06
toch wel van de amps/gitaren he :D
Nee, van mijn ouders en mijn oma, nou goed? :D

ccc
22 februari 2007, 22:57
Tip voor de TS: er staat een Valvetech 1*12 op marktplaats, combo.
2 kanalen, 12at7/12ax7 mode switch, reverb, effectsloop. Kost 850 euro.
Niet die van mij hoor:D Maar het is de beste bang for the buck versterker die ik op dit moment bezit. Wat voor jou? Reageert goed op een TS808.


"stond" in verleden tijd....

marc_o
22 februari 2007, 23:04
Help! Nog veel meer reacties!! Kan het niet meer bijbenen guys.
Ja, dat gesjouw ben ik na 30 jaar wel zat hoor. :angry:

Show me alstjeblieft een allround 1 x 12 buizencombo, niet te zwaar, genoeg power voor kleine/medium kroeg-gigs en lekker clean kanaal dat goed op pedalen reageert. That's all folks.....
Eh........ een retro-look vind ik ook wel vet hoor (Vox AC-30 CC1?).

The Quest will never be over! :rockon:


Sla de AC-15 niet over tijdens je testronde. Je zou kunnen denken dat het wattage te laag is, maar tegen de tijd dat ie niet meer clean is, beginnen je oren al te bloeden hoor. Ik heb er ook eentje en kom met het grootste gemak over de luidruchtige band heen, en dan heb ik nog flink over. Je hebt wel kans dat je de galm niet mooi vind, die vind ik namelijk niet sterk, maar smaken verschillen uiteraard.

peppie
22 februari 2007, 23:15
Ik heb een vox ac30cc1 in de verkoop haha

pm me maar als je intresse hebt. ;)

Droffie
24 februari 2007, 15:35
heeft iemand al Koch Twintone genoemd?...
zo niet,


KOCH TWINTONE!!!!