PDA

View Full Version : ENGL Ritchie Blackmore trouble



Lennartmot
20 januari 2007, 17:25
Ik heb een Ritchie Blackmore 100watt head en nadat ik er laatst mee heb opgetreden en een andere kast gebruikt heb(Line6) doet hij nogal raar. Als ik er een tijdje op speel hoor ik 1 keer een knars en na nog 5 minuten een oneindige zoem/brom en geen gitaargeluid meer. Please help me out..

ColourofFire
20 januari 2007, 17:38
Ik heb een Ritchie Blackmore 100watt head en nadat ik er laatst mee heb opgetreden en een andere kast gebruikt heb(Line6) doet hij nogal raar. Als ik er een tijdje op speel hoor ik 1 keer een knars en na nog 5 minuten een oneindige zoem/brom en geen gitaargeluid meer. Please help me out..



Met die cab erop gelet dat het aantal ohms wel matchte? K denk niet dat dat het echte probleem is geweest, maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben?

Lennartmot
20 januari 2007, 17:40
Met die cab erop gelet dat het aantal ohms wel matchte? K denk niet dat dat het echte probleem is geweest, maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben?

Ja, hij had stereo inputs en aangezien vrij weinig buizenbakken stereo-outputs hebben heb ik gewoon mono gebruikt.. (de goeie)

hendrix_appendix
20 januari 2007, 17:43
Ligt het niet aan je gitaar? Wat voor een speel je?

Lennartmot
20 januari 2007, 17:44
Ligt het niet aan je gitaar? Wat voor een speel je?

Marina c-r-a-p series. Maar normaal een Gibson SG

heavy-metal-thunder
20 januari 2007, 22:17
ik kocht me onlangs een vox, werkte allemaal perfect, tot ik er een paar dagen later thuis wat ging op spelen... het volume zakte altijd weg. Paniek, uiteraard. Bleek uiteindelijk aan mijn gitaarnsoer te liggen!

Lennartmot
21 januari 2007, 12:27
De versterker maakt gewoon een monotoon (redelijk hard) zoem geluid en er komt totaal niks aan gitaarsignaal doorheen.. snoeren, gitaren alles al geprobeerd..

heavy-metal-thunder
21 januari 2007, 12:32
dan zou'k hem maar direct af zetten en er verder mee gaan...

vinni
21 januari 2007, 12:59
Mja....kan duur worden als je outputtrafo naar de knoppen is.
Het is dit of je buizen...tenminste....zo op het eerste gezicht.

Elke buizenamp heeft een outputtrafo maar daar moet wel de juiste load op zitten. Anders gaat-ie naar de knoppen.

De vier powerbuizen lichten nog wel allemaal goed op?
Niet wit uitgeslagen of zo?

Vinni

Lennartmot
21 januari 2007, 14:46
Mja....kan duur worden als je outputtrafo naar de knoppen is.
Het is dit of je buizen...tenminste....zo op het eerste gezicht.

Elke buizenamp heeft een outputtrafo maar daar moet wel de juiste load op zitten. Anders gaat-ie naar de knoppen.

De vier powerbuizen lichten nog wel allemaal goed op?
Niet wit uitgeslagen of zo?

Vinni

Ja die doen het prima.. maar als het de outputtrafo is, waarom doet hij het dan eerst wel gewoon, zou hij het dan niet helemaal niet moeten doen?

vinni
21 januari 2007, 15:06
Geen idee....op afstand moeilijk te beoordelen.
Als de buizen het doen en je blijft het probleem houden
dan zal alleen een technicus de oorzaak kunnen achterhalen.
Wellicht dat Chris W. nog ideeen heeft of dat je bij'm langs
kunt gaan........

Vinni

Lourens
23 januari 2007, 15:34
Ja die doen het prima.. maar als het de outputtrafo is, waarom doet hij het dan eerst wel gewoon, zou hij het dan niet helemaal niet moeten doen?

waarschijnlijk kan je amp geen emo's aan...

Lennartmot
24 januari 2007, 15:50
ON TOPIC! :sneaky:

Baker
24 januari 2007, 16:21
ON TOPIC! :sneaky:

Dat line6 spul is toch een heel ander type speaker?
hifi zeg maar.

Heb je echt naar de ohmages gekeken?
Indien niet dan lijtk het er sterk op dat het daardoor komt...
Ik zou hem idd maar snel naar een amp tech brengen.

btw,
ook niet slim omzomaar een andere cab op je top aan te sluiten.

strat58
24 januari 2007, 18:14
Ik heb een Ritchie Blackmore 100watt head en nadat ik er laatst mee heb opgetreden en een andere kast gebruikt heb(Line6) doet hij nogal raar. Als ik er een tijdje op speel hoor ik 1 keer een knars en na nog 5 minuten een oneindige zoem/brom en geen gitaargeluid meer. Please help me out..

Hoi een voorbuisje heb het zelf pas geleden met mijn Super Rverb gehad was bang voor het ergste, maar na inspectie van de voorbuizen bleek dat er eentje lek was.
Peace Strat58

AART
24 januari 2007, 18:31
btw,
ook niet slim omzomaar een andere cab op je top aan te sluiten.

Das onzin.

Als de speakerload klopt kan dat gewoon.

Baker
24 januari 2007, 19:14
Das onzin.

Als de speakerload klopt kan dat gewoon.

je hebt gelijk.
Maar laat dat nou net hetgene zijn wat de topicstarter niet gechecked had.

AART
24 januari 2007, 19:41
je hebt gelijk.
Maar laat dat nou net hetgene zijn wat de topicstarter niet gechecked had.

Dan is dat idd dom, al zou 5 min op een verkeerde cab niet fataal mogen zijn.
\

Mitch
24 januari 2007, 19:45
Zijn die kasten bedoeld voor solid state versterkers niet vaak 4 ohm ? :chicken: Dat zou lullig zijn....

Lennartmot
25 januari 2007, 09:19
Op elke cab staat toch gewoon aangegeven welke input voor mono is (+ohmage) en stereo.. Een speaker kast kan wel optimaler werken met een solidstate als hij ervoor ontworpen is.. maar met een buizenbak moet ie t dan ook doen.. Ik prik zo'n versterker niet zomaar ergens in,

Mr.Bluesbreaker
25 januari 2007, 10:09
Nee, zeker niet. Je hebt genoeg speakerkabinetten met 2 inputs (een doorlus en een normaal) waar niks op staat aan ohmage of mono/stereo.

Maargoed, als je zeker weet dat je het goed aansloot, is het enige dat je zelf kunt doen even de voorbuisjes vervangen en op die manier uitlsuiten of het daar niet in zit. Anders zal ie gewoon naar de reparateur moeten.

B_2_the_a
25 januari 2007, 10:27
ga ff langs de amp doctor!

artnaz
25 januari 2007, 22:39
Zijn die kasten bedoeld voor solid state versterkers niet vaak 4 ohm ? :chicken: Dat zou lullig zijn....

Jongens, sorry voor de wat domme vragen:(:

De outputs van bijv. de Blackmore heeft bijv. 2 x 4 Ohm, 2 x 8 Ohm, 1 x 16 Ohm. Waarom is dat dubbel? Ik dacht dat je bij een fullstack de cabs doorverbond? En als je gewoon één cab aansluit, dan maakt het toch niet uit welke je neemt, toch?

En wat is solidstate...?

:chicken::chicken:

DarknessAwaits
25 januari 2007, 23:07
2 x 4 Ohm, 2 x 8 Ohm, 1 x 16 Ohm. Waarom is dat dubbel? Ik dacht dat je bij een fullstack de cabs doorverbond? En als je gewoon één cab aansluit, dan maakt het toch niet uit welke je neemt, toch?Meestal zijn cabs niet gemaakt voor doorverbinden. Als ze dat wel zijn moet je goed opletten hoe wat deze verbinding is, serieel of parallel. Als de doorverbinding parallel is geldt hetzelfde dat geldt wanneer 2 cabs direct op je versterker aansluit: 1/WeerstandCab1+1/WeerstandCab2=Vervangingsweerstand.

Als je 1 cab aansluit moet je zeker ook opletten waarop je deze aansluit, altijd de impedanties laten matchen, dus 4 ohm bij 4 ohm of 8 ohm bij 8 ohm, enz.


En wat is solidstate...?Solidstate=transistorversterker

jerome
25 januari 2007, 23:44
Voordat je je amp wegbrengt zou ik eerst even kijken of het niet ergens anders aan ligt:

Heb je geen pedaaltjes er tussen staan waar de batterij van op is?
Heb de problemen ook als je je gitaar rechtstreeks op je amp met een ander gitaarsnoer aansluit?
Heb je soms actieve elementen en is de batterij in je gitaar soms op?
Heb je al andere snoeren geprobeerd?
Heb je al een ander boxsnoer geprobeerd?
Heb je die problemen ook met een andere gitaar?
Zitten de zekeringhouders van je amp goed vast?
Zit de draden van de speaker-output van je amp goed vast?

Lennartmot
26 januari 2007, 10:17
Ik heb alles geprobeerd wat je kan doen zonder hem open te halen.. Ik spotte trouwens wel een klein rond plekje op 1 van de voorbuizen.. ik weet niet hoe het eruit ziet als hij lek is?

j.augustus
26 januari 2007, 17:34
Kan een printverbinding zijn wat zich uit bij opwarming,maar het klinkt als een kapotte voorbuis

Lennartmot
26 januari 2007, 18:00
Maar hoe kan het dan dat hij het eerst nog wel gewoon doet?

jerome
26 januari 2007, 20:31
koop anders een nieuw voorbuisje en probeer het gewoon eens.
Zo duur zijn ze ook niet en om de 3 a 4 jaar heb je toch nieuwe nodig....

artnaz
27 januari 2007, 00:17
Meestal zijn cabs niet gemaakt voor doorverbinden. Als ze dat wel zijn moet je goed opletten hoe wat deze verbinding is, serieel of parallel. Als de doorverbinding parallel is geldt hetzelfde dat geldt wanneer 2 cabs direct op je versterker aansluit: 1/WeerstandCab1+1/WeerstandCab2=Vervangingsweerstand.

Als je 1 cab aansluit moet je zeker ook opletten waarop je deze aansluit, altijd de impedanties laten matchen, dus 4 ohm bij 4 ohm of 8 ohm bij 8 ohm, enz.

Solidstate=transistorversterker

Bedankt! Weer wat wijzer geworden...:D

andy
27 januari 2007, 01:03
Ik heb alles geprobeerd wat je kan doen zonder hem open te halen.. Ik spotte trouwens wel een klein rond plekje op 1 van de voorbuizen.. ik weet niet hoe het eruit ziet als hij lek is?

Omdat je er zelf weinig verstand van hebt en iedereen hier maar een beetje loopt te gokken wat er mis is, zou ik de amp maar naar een reperateur brengen voor een fijne revisie. Kost misschien rond de 150 euro, maar je bak is (mits in goede handen) weer een paar jaar perfect.

Baker
27 januari 2007, 16:02
Jongens, sorry voor de wat domme vragen:(:

De outputs van bijv. de Blackmore heeft bijv. 2 x 4 Ohm, 2 x 8 Ohm, 1 x 16 Ohm. Waarom is dat dubbel? Ik dacht dat je bij een fullstack de cabs doorverbond? En als je gewoon één cab aansluit, dan maakt het toch niet uit welke je neemt, toch?

En wat is solidstate...?

:chicken::chicken:

Ja, het is echt wel opletten geblazen hoor.
Ik wist eerst ook niet hoe het werkt, maar die 2 x 4 ohm aansluiting is voor als je 2 cabs van 8 ohm aan wilt sluiten.

Dus:
1 cab van 8 ohm => in de 8 ohm output
2 cabs van elk 8 ohm => elk in een 4 ohm output.

Baker
27 januari 2007, 16:02
Omdat je er zelf weinig verstand van hebt en iedereen hier maar een beetje loopt te gokken wat er mis is, zou ik de amp maar naar een reperateur brengen voor een fijne revisie. Kost misschien rond de 150 euro, maar je bak is (mits in goede handen) weer een paar jaar perfect.

+1

en zo ist.

artnaz
27 januari 2007, 18:19
Ja, het is echt wel opletten geblazen hoor.
Ik wist eerst ook niet hoe het werkt, maar die 2 x 4 ohm aansluiting is voor als je 2 cabs van 8 ohm aan wilt sluiten.

Dus:
1 cab van 8 ohm => in de 8 ohm output
2 cabs van elk 8 ohm => elk in een 4 ohm output.

Aaaaaah.... goed dat je dat er nog bij zegt... Bedankt!

j.augustus
28 januari 2007, 10:13
Maar hoe kan het dan dat hij het eerst nog wel gewoon doet?
Als de versterker heet wordt na een paar minuten kan er een verbinding gaan loszitten.

Wat ook heel goed mogelijk is ,is dat er eem verbinding van een elco niet goed is.Als een elco verbinding niet goed is moet je noiet blijven proberen.Goed zoeken en de stinkerd vervangen,want het kreng is dan beschadigt.

Lennartmot
22 februari 2007, 15:51
Er is een eindbuis stuk!!:(