PDA

View Full Version : Eerste ervaring met een Floyd Rose tremolo



Lightner
27 december 2002, 12:00
Ik kocht mijn RGR270DX met .009 snaren. Mooi gitaartje, stabiele tremolo. Prima fun, niks mis mee. Maar, de snaren waren te licht. Dus ik: nieuwe snaren erop. .010 wel te verstaan.

1. Top-lock eraf geschroefd.
2. Snaren naar beneden gedraaid
3. Snaren eraf gehaald (alle snaren dus)
4. Opgemerkt dat die tremolo als een gek tegen het hout aan drukte... (Noujazeg..)
5. Tremolo schoongemaakt met een kwast
6. Snaren er 1 voor 1 opgezet (beginnende met de lage E, dan de A, D, G, B, e..
7. Toen zat de tremolo veel te hoog.. (3/4 centimeter ofzo?!)
8. Ding gestemd. (Was meteen weer ontstemd)
9. Snaren opgerekt en de veren van de tremolo aangedraaid.
10. Hals gechecked of die bol stond, was niet zo.
11. Nog een halve centimeter over.
12. Me flink uitgeleefd op die tremolo, en dat scheelde weer een millimeter
13. Een dag later: nog een paar millimeter over
14. Ding weer gestemd.
15. Top lock vastgedraaid, was meteen weer vals
16. Intonatie aangepast (grofweg)
17. Er trilt iets. De top lock is de boosdoener
18. Kom er achter dat ik de 3 blokjes van de top lock verkeerd om heb (vond het al zo gek dat ze niet meer pasten :/ )
19. Gitaar raakt nog steeds onstemd als de top-lock vastgedraaid wordt...
20. Heb een test bedacht. Sla de E snaar aan op de kop (met de top lock vast) (bóven de top locks dus) en hengst dan op de tremolo. En ja hoor, de toon verandert. De top lock zit dus niet goed vast.
21. Bedenk in bed dat ik de headstock veel te hoog heb zitten. Die moet uiteraard lager.

Sjo, dat was het.
- Ik lees op het internet veel over 1 snaar tegelijk, en ik denk dat dat best wel klopt, eigenlijks.. Ik heb wel érg veel spanning op die E-snaar gezet (die nu zo vals als een kanarie is).
- Verder lees ik dat het ballatje aan het eind van de snaar er afgeknipt moet worden omdat dat een negatief effect heeft op de intonatie? Ik wil het best doen, maar waar moet die snaar dán aan vast?! Ik heb 'm nu gewoon door... door.. uhmm.. (ff plaatje zoeken) (mislukt) door dat buisje onder de fine tuners. Dan blijft hij hangen achter de vernauwing, en op die manier zit de snaar vast. Hoe moet ik dan in vredesnaam die snaar vastmaken zónder dat bolletje? Iemand een idee?
- Hoe vast moet ik die top-lock draaien?
- Die headstock moet lager dan de lijn van de top lock, zodat de snaar er overheen geboven wordt?
- Waarmee verander ik nu de intonatie? Ik dacht dat dat die 6 draaiknoppen waren, maar zijn dat de fine-tuners? Is dat hetzelfde? Waarvoor zijn dan die imbus-schroeven in de blokjes waar de snaar overheen gaat?

ARGL! Ik koop een nieuw setje snaren en doe het opnieuw, maar dan op een goede manier. Iemand tips waar ik iets fout doe?

Stitch
27 december 2002, 12:09
"Waarvoor zijn dan die imbus-schroeven in de blokjes waar de snaar overheen gaat?"

Als het goed is lopen je snaren daar toch ook langs ofne? Daar kan je je snaren mee vast zetten (dus balletje eraf, snaar erdoor en vastschroeven maar)

Lightner
27 december 2002, 12:13
Ze liggen er los op. Dan krijg je de knik, (van de tremolo) en gaan ze schijn naar beneden. Dan verdwijnen ze in een gat, en komen ze in die zwarte buisjes weer uit. Of moet ik ze ergens doorheen doen?

Ibanez
27 december 2002, 12:15
Het is niet goed als je 0.10 snaren op je gitaar zet terwijl hij afgesteld is op 0.09. Dan gaat de tremolo omhoog staan en is hij niet normaal meer te stemmen. Het is ook niet goed om alle snaren er tegelijk af te halen (wat je al wist) want dan gaat de spanning van de floyd af wat dus zeker ook niet goed voor de floyd is. Je moet idd dus die balletjes eraf knippen. Intonatie zelf veranderen moet je niet aan beginnen als je beginner bent. Je moest dus voordat je al die snaren ging verwisselen eerst even weten hoe je ze moest verwisselen. Ik heb ook een keer 3 0.10 snaren op mijn floyd gezet. Daarna was ie niet meer te stemmen en heb weer 0.09 erop gezet. Dat moet je dus ook doen, of je laat de 0.10 snaren erop zitten en laat hem afstellen bij een gitaarbouwer voor 20/30/40 euro.

Lacrymosa
27 december 2002, 12:15
ZO doe ik et altijd:

-Toplock los
-spanning van de snaren
9 volts batterij onder de brug (om het drukken tegen de body te voorkomen)
-Snaren er helemaal afwinden
-Blokjes in mn brug losdraaien en snaren er uit halen
-Gitaar op poetsen
-Snaren 1 voor 1 er op zetten en iedere snaar bij het opzetten van een andere snaar stemmen
-Hals checken (op rechtheid)
-Stemmen, Stemmen, Stemmen, Stemmen
-Toplock er op
-FF lekker raggen, jengelen en scheuren
-Stemmen
-Stemmen

Klaar

En als ik et goed begrijp heb je je snaren dus niet vast gezet in je brug.
Je moet het bolletje er af halen
Dan moet je de schroef die onder je fijnstemmer zit los draaien, hierdoor gaat het blokje dat in je zadeltrje zit los, nu stop je de snaar (zonder blokje) tussen de rand van je zadel en het blokje, je draait de schroef weer vast (echt goed vastdraaien, anders....PANG.....)

CheerS!!

Lightner
27 december 2002, 12:29
Het is niet goed als je 0.10 snaren op je gitaar zet terwijl hij afgesteld is op 0.09. Dan gaat de tremolo omhoog staan en is hij niet normaal meer te stemmen.
Ik heb de tremolo nu bijna weer gewoon. Nog 1 millimeter. Ik overweeg er 1 veer bij te doen, zodat ik er 4 heb. Dat zou het probleem: 'opspringende tremolo' op moeten lossen..?


Het is ook niet goed om alle snaren er tegelijk af te halen (wat je al wist) want dan gaat de spanning van de floyd af wat dus zeker ook niet goed voor de floyd is.
Een wijze les voor de volgende keer.


Je moet idd dus die balletjes eraf knippen.
Dus? Hoezo dus? Hebben die balletjes invloed op de spanning van de floyd? Zó beginner ben ik ook weer niet om niet met de intonatie te gaan rommelen :smile:


Je moest dus voordat je al die snaren ging verwisselen eerst even weten hoe je ze moest verwisselen.
Echt waar :smile:? Bij de oude snaren zaten de bolletjes er nog op, dus de snaren zitten er net zo op als bij mijn .009 snaren.

Ik laat de .010 snaren erop zitten. (Lees: ik blijf er mee spelen. Desnoods koop in een nieuw setje .010 snaren). Echter wat ik wil weten: hoe stel ik dat ding nu goed af? Ik wil niet eeuwig afhankelijk blijven van meneer gitaarbouwer, dus ik kan het evengoed zelf leren. Zó moeilijk is het vast niet. Iedereen met een stemapparaatje, gereedschap en gezond verstand moet het wel kunnen.

Lightner
27 december 2002, 14:00
Eej, wacht even. Correct me if I'm wrong!

Snaar. Bolletje. Vóór dat bolletje zitten extra windsels. (om het bolletje vast te houden) Daar is de snaar dus iets dikker en onregelmatiger. Als ik die snaar nu in mijn tremolo zet (mét het bolletje) en hem niet vast draai, gaat de snaar schuiven als ik 'm heen en weer beweeg. Bij het loslaten van de tremolo komt de snaar daardoor niet meer in zijn juiste positie terug. Waardoor de snaar dus vals wordt. Conclusie: de snaar moet vastgezet worden. Als ik het me goed herinner, zitten er in het buisje waar de snaar in moet 2 uitsparingen aan de zijkanten. Stél nu eens dat dat een schoef is. Die zou ik dan aan kunnen draaien, waardoor ik de snaar vast zou zetten ín de tremolo. Hij ligt dan los op de blokjes, maar dat was toch al zo. (Trouwens, ik hoefde niks los te draaien om de oude snaren er uit te halen.. Dat was dus ook al fout?) Wat moet ik dan precies doen met die blokjes?

bunited
27 december 2002, 14:36
Ik heb zelf ook een Ibanez RG 270. Ik heb er laatst ook 0.10 snaren op laten zettten bj de gitaarboer en de tremolo vast laten zetten (veel makkelijker zo en ik gebruikte die tremolo toch haast nooit). Maar bij mij zitten die bolletjes er nog gewoon aan hoor. Volgens mij hoef je die er niet af te halen bij die brug die erop zit...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bunited op 2002-12-27 14:37 ]</font>

Braindead
27 december 2002, 16:56
Ik lees hier dat het dus niet goed is als je de snaren er allemaal afhaald.
Dat weet ik dus wel alleen vraag ik me dan af hoe je bijvoorbeeld een pickup wilt verwisselen. Het is dan toch wel handig als je ff de snaren erafhebt liggen.
Ik heb weleens bij een gitaarbouwer een apparaat gezien die dus de spanning op de hals zet zonder dat je de snaren erop hebt.
Maar hoe doe je het dan thuis?

Stitch
27 december 2002, 17:52
niet zeiken niet over nadenken just do it...

Anders Destium
27 december 2002, 18:06
Thuis zoek je iets waarmee je je brug ondersteunt, bij mij zijn dat bijvoorbeeld een stapel bierviltjes (Je propt er zoveel onder dat hij op de goede plaats blijft staan ipv hangen :wink: ). Zo kan je ook bijv je hals enzo schoonmaken als het moet.

Het is met elke willekeurige floyd kut om van snaardikte te verwisselen, bij mij hangt dit meestal samen met een andere stemming waar ik naar op zoek ben, met een beetje geluk staat je brug met dikkere snaren op drop C# of D nog steeds op een prettige spanning, maar als je dan weer naar E wil heb je de poppen aan het dansen :smile:

StormCrow
29 december 2002, 00:48
wowowowowow wacht eens even

even opletten:
wat jij hebt is geen gewone floyd rose tremolo maar een single locking floyd rose.
dit betekent dat hij alleen aan de top gelockt word, en gewoon via buisjes de brug ingaat. niks afknippen dus! gewoon de snaar door het buisje
ik heb namelijk ook zo'n systeem op mijn cort zitten(kheb hem net 4 dagen, maargoed)
verder weet ik het ook niet maar iig wel dat je je snaren niet kan vastklemmen in je tremolo maar gewoon via die buisjes gaat. inderdaad er zitten twee uitsparingen in het einde van die buisjes, dit zijn volgens mij schroeven om je intonatie mee in te stellen. niet aan draaien dus, want je vern**kt er heel je intonatie mee
verder moet je je lockingnut niet strak aandraaien, gewoon genoeg zodat het niet meer los kan gaan(aandraien tot het moment dat je voelt dat je een beetje kracht moet gaan zetten)
verder weet ik niks meer te zeggen, ik hoop dat je hier wat aan had.