PDA

View Full Version : Wat te gebruiken?!?!?!



Powerplay
20 januari 2007, 12:50
Hey,

Ik heb een acoestische gitaar(gewoon compleet) en ik wil hem graag over verven...

Nu zit er dus al lak/verf op, en hoorde ik dat je het beste eerst kan schuren...

Nu mij vraag, wat voor schuurpapier moet ik gebruik? Grof schuurpapier, of wat van dat zachtere schuurpapier?... Ik heb zacht al beetje geprobeerd, en ik merk niet echt een verschil, dus toch maar grof proberen??

Iemand die weet hoe ik het het beste kan aanpakken ??

Alvast bedankt!!

hassent
20 januari 2007, 13:19
Check de lakfaq boven in dit subforum.

Rinze
20 januari 2007, 13:49
Je kunt niet zomaar willekeurige lak eroverheen smeren, de laksoort moet compatible zijn, anders heb je kans dat je je gitaar in ieder geval visueel volkomen verklooit!

Powerplay
20 januari 2007, 19:58
Ok,

Heb dat fag gelezen, en het zegt neit echt hoe het nu zit met een al gelakte gitaar..

maar nu ff terug komen op mn vraag, is grof of wat zachter schuurpapier nu beter??

alvast bedankt!

Rinze
20 januari 2007, 20:34
Dat hangt er onder andere van af hoeveel van de oude lak je eraf wilt halen. Is de nieuwe lak dekkend? Dan hoef je de oude in principe alleen maar op te ruwen, laktechnisch dan, daar gebruik je fijn schuurpapier voor. Klanktechnisch is het beter om niet teveel lak op je gitaar te hebben, dus zou je eerst met grof schuurpapier de oude lak kunnen verwijderen en daarna met fijn schuurpapier het oppervlak glad kunnen maken. Let wel: je moet eerst uitzoeken wat voor lak erop zit en wat voor lak je daar over heen kunt gebruiken. Als de lakken elkaar niet verdragen wordt het een zootje. Waarom wil je hem over verven? Het is erg moeilijk om een mooi, glad en stofvrij resultaat te krijgen als doehetzelver.

Powerplay
21 januari 2007, 01:14
ik wil hem graag verven omdat ik ten eerste de kleur echt godslelijk vind, maar heb hem dan ook 2 jaar gelede voor 50 euro ofso kunnen kopen..
en ten tweede lijkt het me weleens leuk om hem te verven... wil later misschien zelf ook met airbrush en weetik veel allemaal wat gaan doen, dus leek me weleens leuk omte proberen.

Rinze
21 januari 2007, 11:33
Aha, dus het is een soort oefenprojekt. Check in ieder geval wat voor soort lak er nu op zit, misschien dat je hier op het forum daar iets over kunt vinden.

Powerplay
21 januari 2007, 11:37
okee, bednkt