PDA

View Full Version : Lange vingerfrees : goede leverancier omgeving Apeldoorn?



Cocobolo
20 januari 2007, 08:44
Hoi,

Ik heb voor mijn gitaarbody iets te lang gewacht met het uitfrezen van het gat aan de achterkant (waar de potmeters straks in moeten), ik heb namelijk de top al gecarved/gewelfd. En omdat ik normaal gesproken gebruik maak van een pinrouter heb ik nu last van die welving in mijn top : ik kan hem niet plat leggen op de pinrouter en vervolgens dat gat uitfrezen. Kortom, ik moet het gat aan de achterkant nu met de bovenfreesmachine doen. Geen probleem op zich, maar ik heb voor de bovenfrees (8mm schacht) geen extra lange vingerfrees (mijn pinrouter heeft een grotere diameter schacht dus die frees kan ik niet kwijt in m'n bovenfrees).

De vorige keer dat ik een freesje bestelde bij de plaatselijke gereedschap zaak (' Hoza' ) duurde het ruim 3 weken voor hij binnen was en ik wil liever wat sneller zo'n freesje in huis hebben zodat ik de body kan afmaken. Iemand tips voor een goede gereedschap zaak in de omgeving Apeldoorn/Arnhem (of desnoods Assen, daar werk ik) waar ze hopelijk (kleine kans) zo'n lange groeffrees ook nog op voorraad hebben? Of waar hebben jullie je lange frees vandaan?

Thanks!
Marco

hassent
20 januari 2007, 08:53
Baptist in Arnhem misschien?

Cocobolo
20 januari 2007, 08:55
mmm, dat is een idee, ik zal even op hun webshop kijken en anders gewoon even bellen. Ik hoop dat ze er een op voorraad hebben :)
Bedankt!

madman
20 januari 2007, 21:12
is het misschien een idee om eens rond te vragen of er iemand misschien een freesbank heeft, dat zou alles denk ik wel een stuk gemakkelijker en stabieler maken dan met een bovenfrees....

hassent
20 januari 2007, 21:14
Nee hoor, gaat prima met een bovenfrees.

Cocobolo
20 januari 2007, 23:42
Dat denk ik ook, met een bovenfrees en een malletje heb je het zo gedaan. Ik heb al een paar cm gedaan maar daar houdt mijn huidig freesje op, dus ik moet een langere hebben.

Bovendien ben ik al in de luxe positie dat ik zowel een stationaire freesbank heb en ook nog een pinrouter (de frees hangt boven het te bewerken stuk hout precies boven een pin waar je je mal langs kunt halen) maar het probleem heb ik aan mezelf te danken omdat ik dus mijn top al gewelfd heb en nu kan ik hem niet meer op deze top neerleggen onder de pinrouter zonder dat de body wiebelt (en met een wiebelende body laat ik die frees er niet in zakken!).

ernieman
20 januari 2007, 23:55
kun je niet een soort klemframe om de body maken? Een soort van bak waar hij dan op zijn kop inhangt / geklemd zit.

Cocobolo
21 januari 2007, 09:41
kun je niet een soort klemframe om de body maken? Een soort van bak waar hij dan op zijn kop inhangt / geklemd zit.

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Het zou wel moeten kunnen denk ik om de body zo te klemmen dat hij inderdaad weer vlak onder de frees hangt. Er moet dan onder die bak ook nog een mal met het uit te frezen gat zitten omdat het pinnetje van de router langs die mal moet gaan. Dus het is niet 'even' te maken denk ik. Maar ik ben vooral bang dat als het mis gaat mijn frees gelijk een aardig gat zal slaan in de achterkant dus ik ben een beetje geneigd om elk risico te vermijden..ik heb even gekeken bij Baptist (webshop) maar daar kom ik de freesjes niet tegen maar ik heb gisteren ook contact gehad met iemand die er eentje gloednieuw ' over' heeft dus misschien dat ik die kan kopen :)

Enra
21 januari 2007, 10:13
'Google of 'goudengids' eens naar ijzerwarenhandels, professionele gereedschapzaken en machinehandels (hebben ook vaak handgereedschap in het assortiment) in de regio. Alleen al hier in de regio (Hengelo en omstreken) zijn er een stuk of 8 a 10. Soms weet je niet half wat er zit. Wie weet heeft een van die zaken dan net die frees op voorraad.

Anderzijds heb ik destijds mijn extra lange frees ook moeten bestellen, maar dat duurde slechts een paar dagen.

Cocobolo
21 januari 2007, 13:05
Ik lijk geluk te hebben : ik heb een nieuwe lange frees van iemand kunnen overnemen die er 2 had (hij heeft er dus nog 1) en hij stuurt hem morgen op :) Dus deze week kan ik de body mooi afmaken.
Iedereen bedankt voor de tips!