PDA

View Full Version : fingerpicking, een ander verhaal



stimmt
19 januari 2007, 22:00
Ik speel nu zo'n 4.5 jaar gitaar en ik kan dus wel aardig wat inmiddels. Ik heb me alleen altijd gefocussed op spelen met plectrum, slag- en soleer partijen.

Maar nu heb ik fingerpicking ontdekt, ik luister er naar. (John Hurt, Brownie Mcghee, etc)

Nu heb ik zelf al een paar 'leuke riffs' bedacht waarbij ik met mijn duim een bas deuntje doe (simpel, gewoon toe tu toe tu) en met de wijsvinger en ringvinger(?) een deuntje.

Hoewel ik pas net ben begonnen hiermee krijg ik mijn duim niet afzonderlijk bewogen van mijn overige vingers. Ritmisch bedoel ik dan. Ik kan dat simpele baslijntje dus niet houden terwijl ik wat anders moet doen met de rest.

Heeft iemand tips?

Pentatonic
2 februari 2007, 11:41
gewoon oefenen

het is zoals een drummer die meerdere dingen tegelijk moet doen of leren zingen met gitaar erbij. ik vind het zelf 1 van de moeilijkste dingen die er zijn, er bestaat geen magische oplossing.

-=JEROEN=-
2 februari 2007, 13:52
begin met niet te moeilijke 'pickings'

en oefen het eerst héééél langzaam

met oefenen programmeer je eigenlijk je vingers, dus als je snel maar slordig speelt, programmeer je die slordigheid er ook in, speel je traag maar accuraat, dan programmeer je die accuratesse er in, vervolgens kan je dan de snelheid geleidelijk op voeren terwijl de accuratesse blijft

Pais
2 februari 2007, 14:49
Ik ben hier ook mee bezig en vind het onafhankelijk bewegen van mn duim ook lastig (zoals elke startende picker, lijkt me :) )
Ik speel tegenwoordig bijna ALTIJD met metronoom, of in ieder geval wel wanneer ik iets speel waar ik moeite mee heb. Ik heb een elektronische en zet hem zo hard mogelijk. Verder gaat de baslijn altijd voor. Mocht ik het kwijt zijn, dan laat ik het melodietje vallen en laat de baslijn standhouden, en probeer het opnieuw.

Picking is leuk :D

-=JEROEN=-
2 februari 2007, 14:50
over picking gesproken

How to play spanish style guitar
http://www.youtube.com/v/9AMB4L9PUFI&autoplay=1

gorgasm
2 februari 2007, 15:24
over picking gesproken

How to play spanish style guitar
http://www.youtube.com/v/9AMB4L9PUFI&autoplay=1
das totaal niet gespeeld "zoals t hoort":)
onderste 3 snaren(G B e) moet je met je wijs- middel- en ringvinger spelen tijdens je partituur :)

Mitch_mashinguard
2 februari 2007, 16:00
dan is dit een leuke variatie op "hoe het hoort"

Pais
2 februari 2007, 16:13
das totaal niet gespeeld "zoals t hoort":)
onderste 3 snaren(G B e) moet je met je wijs- middel- en ringvinger spelen tijdens je partituur :)

Ach, daarnaast is Maleguena gewoon verkracht in dit stukje, maar voor starters is het leuk om te spelen.

-=JEROEN=-
3 februari 2007, 01:55
ach tis een leuk begin, meer nie

appyhaan
3 februari 2007, 09:47
Haha, Spaans op een steelstring, deze meneer heeft blijkbaar nog nooit gehoord van een vallende aanslag. Ook vind ik zijn duim beweging niet goed.

-=JEROEN=-
3 februari 2007, 12:40
ipv iets af te kraken, kan je ook proberen zelf iets toe te voegen :listen:

gorgasm
3 februari 2007, 12:57
http://www.youtube.com/watch?v=OCrjL98jK9g&search=li%20jie
het andere uiterste

-=JEROEN=-
3 februari 2007, 13:08
om stront jaloers van te worden :|

appyhaan
3 februari 2007, 14:25
ipv iets af te kraken, kan je ook proberen zelf iets toe te voegen :listen:

Hmpfh(lichtelijk geagiteerd) :sneaky: , ik ben verder niemand verplicht om iets toe te voegen, alhoewel de verleiding zo wel groot wordt. Ik vind namelijk dat deze meneer eerst zelf maar eens moet zorgen dat ie iets correct kan spelen, en zich dan als leraar voor mag doen(want dat is wat ie doet, het is niet zo dat hij gewoon iets laat zien, hij doet zich voor als een expert). Daar komt bij dat ik het nog steeds lachwekkend vindt dat ie dit speelt op een steelstring.

Pais
3 februari 2007, 14:33
Hmpfh(lichtelijk geagiteerd) :sneaky:

Hihi volgens mij is hier een purist aan het woord. :noob:


Ik vind het verder alleen maar leuk dat dit soort filmpjes beschikbaar zijn. Zo is het gitaarspelen toch veel toegankelijker voor beginners die geen les hebben. Dat dit filmpje niet is bedoeld voor mensen die flamenco speeltechnieken of klassiek willen leren spelen, is wel duidelijk.

-=JEROEN=-
3 februari 2007, 14:46
ik vond het wel grappig dat hij dit op een steelstring speelde

probeer eens verder te kijken dan je neus lang is