PDA

View Full Version : oversturende reverb



bentium
19 januari 2007, 19:24
ik merk laatste tijd dat ik oversturing krijg op mn reverb op mijn mesa dc5

ik dacht slecht lampje, maar na de wissel, nog altijd niets beter


ik las wel ergens op het net dat de mesa mark allemaal hier last van hebben, en dat dit op te lossen is met een 1wire mod (gronding die niet ok is op de reverb)

wat zou het zijn?

Chris Winsemius
20 januari 2007, 13:15
Krijg je zowiezo oversturing (dus ongeacht de stand v/d reverbregelaar) of alléén/beduidend meer als je de reverb verder opendraait?

bentium
20 januari 2007, 15:21
meer naarmate ik opendraai

Chris Winsemius
20 januari 2007, 15:40
Dan zou (in ieder geval) de gain v/d "recovery-stage" verlaagd moeten worden, email me anders het schema even voor de zekerheid (weet ff niet of ik die hier heb).

bentium
20 januari 2007, 16:53
Dan zou (in ieder geval) de gain v/d "recovery-stage" verlaagd moeten worden, email me anders het schema even voor de zekerheid (weet ff niet of ik die hier heb).
http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_dual_caliber_dc5.pdf

ik kan toch ook gewoon de recovery buis vervangen met een type met lagere µ waarde?

Chris Winsemius
20 januari 2007, 17:42
http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_dual_caliber_dc5.pdf

ik kan toch ook gewoon de recovery buis vervangen met een type met lagere µ waarde?

De andere helft van die buis (V5) wordt gebruikt als reverb-driver dus beïnvloedt dat ook de "dwell"/insturing v/d reverb; probeer gewoon 'n NOS 5751.

Aan de andere kant: de circuit-waarden v/d recovery-trap zijn niet echt jofel, zelf bij 'n lagere u-buis beïnvloedt dit de sound nadelig.
Verander de anode-weerstand die naar pin 6 van V5b gaat door 'n 100k weerstand, dan og "too much": verander de kathode-weerstand die naar pin 8 gaat door een 1k5 weerstand.

De 220k/1k combinatie is niet echt jofel :) Bij 220k heb je meestal hogere kathodeweerstandwaardes nodig (groter dan 2k2) en zelfs 'n 1k kathodeweerstand bij 'n anodeweerstand van 100k geeft behoorlijk wat gain.

Met 100k en 1k5 kom je +/- uit op 'n wat tammere Fender black-/silverface recovery-stage.

Succes!

PM/email me als je nog wat hulp of 'n NOS5751 nodig hebt.