PDA

View Full Version : 250k vs 500k pot



Orpheo
19 januari 2007, 19:24
hoe kan je van een 250kohm pot een 500kohm pot maken? KAN dat wel?

AvU
19 januari 2007, 19:24
ben bang van niet..

Lennert
19 januari 2007, 22:56
Waarom wil je dat? tijdnood? een 500k pot kost geen drol :)

DarknessAwaits
19 januari 2007, 23:01
Hoe kun je van een appel een peer maken?

Tristan
19 januari 2007, 23:06
Even een kleine hijack... :D
Wat zijn goede pots voor in Gibson (ES335) gitaren?

@Orpheo:
Het schijnt inderdaad echt uit te maken of je 500 Ohm pots in je gitaar hebt zitten, niet alle pots waar 500 Ohm op staat zijn ook echt 500 Ohm, soms zijn ze 300 a 350 Ohm en dat geeft minder hoog in je geluid...
Ik zou dus ten allen tijde de pots even doormeten of ze echt 500 Ohm zijn, ook al staat er al op dat ze 500 Ohm zijn, het kan dus nog behoorlijk verschillen...

no 1 hops
20 januari 2007, 08:03
het kan, dan moet er een extra weerstand bij van 250Kohm in serie, alleen waar die moet zitten zou ik piezo even pb en, want er zit ook een nadeel aan geloof ik.

Lennert
20 januari 2007, 11:12
het kan, dan moet er een extra weerstand bij van 250Kohm in serie, alleen waar die moet zitten zou ik piezo even pb en, want er zit ook een nadeel aan geloof ik.

Het nadeel lijkt me duidelijk, als je die weerstand in serie zet heb je dus altijd die 250k weerstand, ook als de pot helemaal open staat. Gewoon een goede 500k pot kopen lijkt me de enige juiste oplossing. En dat kost dus zeer weinig, zelfs een heel goede pot komt niet boven de 10 euro. (er zijn duurdere maar dat is absurd voor n pot).

Orpheo
20 januari 2007, 22:52
ik heb een stacked pot; 2 pots op elkaar met 2 schachten, en ze zijn 250/500kohm. t was handiger als t 2 keer 500k was, maar die had ie niet te koop dus zo maar opgelost. maar maakt al niet meer uit :) ik heb de brughum op de 500 gezet, de halspup op de 250 (NOG warmer, wat niet verkeerd is) en mastervolume op de andere 500. spin a split op de 250 (heeft nl toch geen effect op tone of t de 500k of 250k is voor de spin a split) en tone op de 500's.

superveelzijdig en werkt PERFECT. geen brom of ruis te bekennen. ook als ik mn hand van de snaren afhaal. superb.

Tristan
20 januari 2007, 22:55
Nog maar een poging dan, aangezien ik er niet een heel nieuw topic voor wil openen...
Wat zijn goede replacement pots (merken) voor in Gibson (ES335) gitaren?

AART
20 januari 2007, 22:58
Een willekeurige pot.

Meeste pots zijn gewoon goed.
Zolang je geen goedkope chinese prut hebt en een goede pot haalt bij elktroboer is het goed.

Als je echt merkengil bent zou ik voor switchcraft gaan, ook al heb ik slechte ervaringen met switchvraft long barrel inputjacks(jack kon in input bewegen en daardoor contact verliezen).

Orpheo
20 januari 2007, 23:10
ik heb er nu een set CTS pots inzitten, en die krengen zijn GOED. echt superb! geluid is veel opener geworden.

@ AART: tristan is een ongelooflijk pietje precies als het gaat om tone :D hij wil het liefst 5 soorten pots kunnen proberen en er de beste inzetten. waarschijnlijk hoort ie t verschil in soldeertin ook nog :D

@ tristan: dit is natuurlijk een geintje, en niet persoonlijk bedoeld :)

Chris Winsemius
20 januari 2007, 23:16
Ha ha, omgekeerd draadje zou ook nog hoorbaar zijn :D (oeps, mag ik niet zeggen).

Pak 'n hele stapel CTS potmeters en zoek dan 'n aantal uit die (ruim) boven de 500k liggen (voor HBs).

Orpheo
20 januari 2007, 23:23
Ha ha, omgekeerd draadje zou ook nog hoorbaar zijn :D (oeps, mag ik niet zeggen).

Pak 'n hele stapel CTS potmeters en zoek dan 'n aantal uit die (ruim) boven de 500k liggen (voor HBs).

normaliter ben ik t met je eens, maar in deze lukt dat niet, omdat ik ze van ebay heb gekocht. en he, t werkt nu. precies zoals ik wil :) dus gewoon lekker laten hangen.

trouwens, wat is de beste manier om de weerstand van n pot te meten??


laat maar, domme vraag. ik moet wel meten op de juiste plekken, en de pot open, en de multimeter op de juiste stand :D

Tristan
20 januari 2007, 23:35
@Orpheo:
Vandaar dat ik het ook vroeg, wat ik bedoelde te vragen was, wat zijn de best klinkende pots?
Hier en daar heb ik ook wel iets gehoord over RS pots enzo, maar ik ken het merk zelf niet...
CTS heb ik normaal geloof ik standaard in mijn gitaren zitten...

@Chris:
Zo ver wou ik nou ook weer niet gaan, wat betreft die omgekeerde draadjes enzo, daarover maak ik me alleen druk om bij speaker en gitaarkabels... :D
Wat was nou die truuk die je had gedaan met de tonepot van je Les Paul, een soort vintage wiring of zoiets?
Ik zit er nog aan te denken of ik de toonpots misschien gewoon niet laat aansluiten, of om die mod eens te proberen...
Nu gebruik ik die dingen eigenlijk niet en aangezien het extra helderheid zou moeten opleveren als je ze uit het circuit haalt...
Ik ben toch ergens ook wel benieuwd naar die truuk eigenlijk... :D

Orpheo
20 januari 2007, 23:40
@Orpheo:
Vandaar dat ik het ook vroeg, wat ik bedoelde te vragen was, wat zijn de best klinkende pots?
Hier en daar heb ik ook wel iets gehoord over RS pots enzo, maar ik ken het merk zelf niet...
CTS heb ik normaal geloof ik standaard in mijn gitaren zitten...

@Chris:
Zo ver wou ik nou ook weer niet gaan, wat betreft die omgekeerde draadjes enzo, daarover maak ik me alleen druk om bij speaker en gitaarkabels... :D
Wat was nou die truuk die je had gedaan met de tonepot van je Les Paul, een soort vintage wiring of zoiets?
Ik zit er nog aan te denken of ik de toonpots misschien gewoon niet laat aansluiten, of om die mod eens te proberen...
Nu gebruik ik die dingen eigenlijk niet en aangezien het extra helderheid zou moeten opleveren als je ze uit het circuit haalt...
Ik ben toch ergens ook wel benieuwd naar die truuk eigenlijk... :D

dat over de tone: is dat naar mij gericht? ik heb t gewoon gesoldeerd zoals ik t altijd doe; de condensator van mid naar aarde, en dan een draadje van daar naar de volumepot. eitje.

Tristan
20 januari 2007, 23:52
Degene die het weet mag het zeggen... :seriousf: