PDA

View Full Version : Briljant: een amp uit een doosje



Mitch
18 januari 2007, 23:02
Het modelleer geweld heeft zijn piek blijkbaar nog niet bereikt.... op de NAMM zijn een paar nieuwe pedalen van Boss gelanceerd die ze samen met Fender uitbrengen. Waarom één amp per pedaal snap ik totaal niet als je al multi-amp moedllers hebt, maar goed.....de bassman en de Deluxe reverb zijn het slachtoffer geworden. Hier de beschrijving van de '59 Bassman modeller:

BOSS FBM-1
Classic Fender Bassman tone in a stompbox? With the FBM-1 from Boss, that's exactly what you get. The world's first bass amplifier quickly gained favor with guitarists of the day for its unique tonal abilities, and is still a very popular amp today. Designed in collaboration with Fender, the FBM-1 faithfully re-creates the flavor and feel of a classic '59 Bassman amp. Needless to say, the FBM-1 has created quite a stir at this year's NAMM show, as well it should. With the tone of one of the most sought-after amps in history stuffed into a compact pedal, guitarists will be lined up around the block to get their hands on one!




BOSS FBM-1
Classic Fender Bassman tone in a stompbox? With the FBM-1 from Boss, that's exactly what you get. The world's first bass amplifier quickly gained favor with guitarists of the day for its unique tonal abilities, and is still a very popular amp today. Designed in collaboration with Fender, the FBM-1 faithfully re-creates the flavor and feel of a classic '59 Bassman amp. Needless to say, the FBM-1 has created quite a stir at this year's NAMM show, as well it should :D. With the tone of one of the most sought-after amps in history stuffed into a compact pedal, guitarists will be lined up around the block to get their hands on one!


Boss FBM-1 Features:

-Recreates the legendary tone of the 1959 Fender Bassman amp

-Additional BRIGHT IN provides a brighter sound, similar to the original Bassman

-Presence, Treble, Mid and Bass EQ controls

-Perfect pre-gain pedal for adding or retaining Fender tone color

Chris Winsemius
18 januari 2007, 23:10
6 buizen, 4 speakers , 2 trafo's, 1 spoel en 'n stapel weerstanden, condensatoren, etc. in 'n Boss pe(n)daaltje?


















:D Te gek, LOL

Erikt
18 januari 2007, 23:26
Bassman (http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=162)
Deluxe Reverb (http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=163)

[edit]
Jammer dat het de COSM technology bevat, ben ik namelijk allergisch voor..

Mitch
18 januari 2007, 23:30
Ja, Boss gaat duidelijk meer de modelling stompbox-route volgen, in navolging van Line6. Die DynaDrive, ook zoiets....voor uw ideale digitale scheurgeluid :stop:

Tristan
18 januari 2007, 23:33
Och, och, die cosm technology, de meest waardeloze ooit uitgevonden als het aan mij ligt, en ja, dat is een waarde oordeel...
Om te huilen (van het lachen)...

Joey Handsome
18 januari 2007, 23:43
Man, dit is echt maf. Totaal niet serieus te nemen. Vraag me af of dat nou gaat verkopen.

Mitch
18 januari 2007, 23:48
The saga continues.....


BOSS FDR-1
Fender also had a hand in the design and creation of another Boss pedal that brings the sound and feel of a classic Fender amp to the masses in a compact pedal. The '65 Deluxe Reverb is an amp that is still revered by guitarists as a true tone machine, and now that powerful tone is packed into a stompbox. Like the FBM-1, the FDR-1 is sure to excite axe slingers of all styles and genres. There's now no reason to scour vintage guitar shops in hopes of finding a vintage '65 Deluxe Reverb in good working order. Just get a Boss FDR-1, and you've got one of the most heralded tones in history at your disposal.

Boss FDR-1 Features:

-Recreates the legendary tone of the 1965 Fender Deluxe Reverb guitar amp

-Level, Gain, Treble, Bass, Vibrato and Reverb controls

-Perfect pre-gain pedal for adding or retaining Fender tone color



Kijk, dat scheelt toch, of je duizenden euro's moet neertellen voor een echte '65 DR of een paar tientjes voor een prachtig stukje modelling van Boss.

Joey Handsome
18 januari 2007, 23:58
Als dat ding pre gain bedoelt is, wat moet je dan met reverb?

Mitch
19 januari 2007, 00:08
Sja... Op zich, ik heb wel eens een (analoog, dat wel) Tweed ding geprobeerd, weet nou effe het merk niet meer, geloof AMT of zo en dat was best wel een leuk low gain OD'tje, bijna meer een EQ dan een drive. Leuk om uit je amp een mid scooped clean-met-een-randje te krijgen. Maar goed, dit idee om 't met modelling, reverb en tremolo tot amp-in-a-box te bombarderen...blèh. Eerst Digitech met Hendrix/Clapton in een doosje, nu Boss met Fender classics uit een doosje, straks krijgen we geautomatiseerd publiek uit een doosje, met de modes:
1 big room
2 small venue
3 large venue
4 medium sized football stadium
5 kingsize arena

:stop:

marc_o
19 januari 2007, 00:23
Eerst horen, dan pas mieren........of kopen.

Je weet maar nooit natuurlijk, ben al vaker verrast (aangenaam en onaangenaam) door pedaaltjes die me niets leken..

Mitch
19 januari 2007, 00:28
Verpest het nou niet, ik zit gewoon lekker Boss en commerciële prietpraat af te zeiken :D

marc_o
19 januari 2007, 00:31
Verpest het nou niet, ik zit gewoon lekker Boss en commerciële prietpraat af te zeiken :D


Wat??????? Zit jij nou Boss te dissen???


ik ga ze bellen...

Mitch
19 januari 2007, 00:35
Wie ? Die lul van een BOSS ????




Disclaimer:
elke overeenkomst met of verwijzing naar een niet nader te noemen winkel eigenaar berust op louter toeval

Tristan
19 januari 2007, 00:36
:seriousf:
Marc, kill en attack Marc, kill en attack (of moet het nou toch Mitch zijn)...
You go tell them...

Tsjongejonge, pregain reverb, wat een drama... :nervous:

Epic
19 januari 2007, 09:14
Wanneer komt de Boss MP-1 (Marshall Plexi) ? Of kregen ze geen licentie van marshall ?

ponq
19 januari 2007, 09:36
Eerst zien/horen dan oordelen, anders ben je echt niet anders dan de mensen die een advertentie 'blind' geloven.

'modelling'? wordt er dan gewerkt met een modelling IC? Ik heb net zelf mn onderdelen binnen om een Deluxe-in-a-box te maken (zonder modelling), dus ben daarom wel benieuwd hoe dit pedaaltje klinkt.

Ron Houben
19 januari 2007, 09:53
Ik wil een pedaal met ingebouwd applaus en gillende meisjes.

ponq
19 januari 2007, 10:04
hoewel ik wel al wil toevoegen dat het gewoon een COSM pedaal is...tja daar verwacht ik niet heel van. Ma goed, je weet maar nooit. Digitech JHE was ook niet verkeerd naar mijn mening.

Einzeln
19 januari 2007, 10:11
Toch ben ik er gevoelig voor.
Ik zie de toekomst als volgt. Een modeling pedaal die werkt als de mama bear. Dus een filteringknop waar een aantal versterkermodellen op staan die corensponderen met de sourceversterker. Dus heb je een twin dan stel je dat in. En dan vervolgens de versterker modellen zoals je als extra geluid wilt.

ponq
19 januari 2007, 10:18
"toekomst"? Dat is iets wat je met de digitech gnx3k en gnx4 reeds kan doen door het cabinet te modellen naar je eigen cabinet zodat je 'dubbele kleuring' voorkomt.

Rutger
19 januari 2007, 10:22
Ik weet niet, het maakt me wel nieuwsgierig. Het is natuurlijk jammer dat zon pedaal wordt gebracht als zou het een vervanging zijn voor dergelijke wereldklasse versterkers. Maar het kan idd best een mooie boost/od met een fender-style voicing zijn. Maar eens gaan kijken en luisteren....

Ik heb het persoonlijk niet zo op modelling, maar toegegeven wordt de modelling met de jaren toch wel steeds beter.

Einzeln
19 januari 2007, 10:51
"toekomst"? Dat is iets wat je met de digitech gnx3k en gnx4 reeds kan doen door het cabinet te modellen naar je eigen cabinet zodat je 'dubbele kleuring' voorkomt.

Ja maar dat is nog maar alleen het cabinet. En dan hoef ik niet zonodig een volledige modeller. Gewoon een Bogner scheurtje meer niet.

BeeJee
19 januari 2007, 12:25
Bogner scheur zuigt :seriousf:

ponq
19 januari 2007, 12:38
Ja maar dat is nog maar alleen het cabinet. En dan hoef ik niet zonodig een volledige modeller. Gewoon een Bogner scheurtje meer niet.

Sorry ik was onvolledig. De cabinet modelling kan je gebruiken om je amp+cab-kleuren op te vangen (alsof je dus over een FR FF PA speelt). Ma goed, you get the point ;)

Azrael
19 januari 2007, 13:00
Ik snap nogsteeeds dat gezeur op COSM niet helemaal. Hebben die mensen nooit verder hun neus lang is gekeken en alleen een paar standaard presets gebruikt op een COSM geval uit het jaar 0? COSM is gewoon een ander naampje voor hun manier van emuleren. Allemaal een pot nat. Als Boss slim was geweest dan hadden ze gewoon COSMII geintroduceerd en dat soort dingen. Wedden dat veel mensen ineens denken "Zo , klinkt een stuk beter inderdaad!" terwijl er niks is veranderd? Ik haal geweldige sounds in combo met mijn amp uit mijn GT8 om maar een voorbeeld te noemen. Van schitterend clean tot een beukende distortion. En alles komt op mij heel realistisch over en reageerd goed op alles wat ik met mijn gitaar uitvreet.
De ene COSM is de andere niet.....'t is allemaal maar verschillende software met dezelfde naam.

ponq
19 januari 2007, 13:06
Ik heb aardig wat COSM versie gehoord (van Gt tot Korg 1600 DX recorders...ook cosm) en er zitten inderdaad prima sounds in. Mijn opmerking over COSM wil meer benadrukken dat het modeling is, waar ik even 'hoopte' dat het geen modelling was.

Rutger
19 januari 2007, 13:35
Fender's Ritchie Fliegler states, "We're constantly being asked... Of the many distortion devices out there, which one do we recommend to bring out the overdrive in these classic amps - and keep that Fender tone intact."
Ik denk dat je er inderdaad zo een beetje tegenaan moet kijken: Misschien een interessante od voor mensen die al een Fender buizenbak hebben en daar, icm met een od, zo weinig mogelijk "vreemde" kleuring van het pedaal in willen hebben

Tristan
19 januari 2007, 13:42
Ik snap nogsteeeds dat gezeur op COSM niet helemaal. Hebben die mensen nooit verder hun neus lang is gekeken en alleen een paar standaard presets gebruikt op een COSM geval uit het jaar 0? COSM is gewoon een ander naampje voor hun manier van emuleren. Allemaal een pot nat. Als Boss slim was geweest dan hadden ze gewoon COSMII geintroduceerd en dat soort dingen. Wedden dat veel mensen ineens denken "Zo , klinkt een stuk beter inderdaad!" terwijl er niks is veranderd? Ik haal geweldige sounds in combo met mijn amp uit mijn GT8 om maar een voorbeeld te noemen. Van schitterend clean tot een beukende distortion. En alles komt op mij heel realistisch over en reageerd goed op alles wat ik met mijn gitaar uitvreet.
De ene COSM is de andere niet.....'t is allemaal maar verschillende software met dezelfde naam.

Ach ja, het is gewoon een smaakding...
Ik heb al een gruwelijke hekel aan modeling, maar de modeling van Boss, de COSM dus, vind ik nog een streepje erger dan van bijvoorbeeld Line 6, net als dat ik bijvoorbeeld een hekel heb aan wavetable synths en de synths van Roland op dat vlak ook nog een streepje erger vind dan die van Yamaha bijvoorbeeld...

Tristan
19 januari 2007, 13:44
Ik denk dat je er inderdaad zo een beetje tegenaan moet kijken: Misschien een interessante od voor mensen die al een Fender buizenbak hebben en daar, icm met een od, zo weinig mogelijk "vreemde" kleuring van het pedaal in willen hebben

Dan kan je toch gewoon het beste een Klon kopen?
Die klinkt echt waanzinnig i.c.m. ouderwetse Fender amps...

Rutger
19 januari 2007, 14:35
daar moet je dan wel het geld voor over hebben....

Mitch
19 januari 2007, 16:44
Liever een Klon dan een GT8 voor dat geld :D
Serieus, ik heb genoeg COSM gehoord. Toeval wil dat mijn bandlid demo-werk heeft gedaan voor Roland/Boss en zijn shit dus vrij aardig weet in te regelen. Met sommige user patches weet -ie briljante reproducties van bepaalde sounds te maken, maar zelfs een editing-crack als hij kan niet all sounds even tof krijgen en vooral niet 'aslof het echt een blabla' is. Wat ik daarme vooral bedoel: hij kan soms heel goed benaderingen van studio sounds krijgen, de lve sound en feel blijft behelpen. Zelfs onze zanger (doorgaans types die niet zo op de gitaarsound letten, behalve op het volume) vindt de sound soms te 'processed'.
Mijn grootste antipathie tgen deze is vooral de geweldige verkooppraatjes. Tuurlijk, iedere fabrikant prijst zijn producten de hemel in, maar dit was wel een topic waard.

Nocki
19 januari 2007, 16:56
tja... roland spul klinkt heel erg netjes. ik houdt heel erg van de roland sounds altijd. maar ik houdt dan ook van steriele versterkers. het vette marshall geluid doet me heel weinig dus mijn voorkeur gaat ook altijd wel uit naar cosm. net als het verschil tussen de oude behringer vamps en pods. de pods klonken echter maar mijn voorkeur ging uit naar behringer toen.

en de reden dat er gekozen wordt voor modulatie in pedalen is ook niet zo gek. wel een leuk idee zelfs. je hebt pedalen boards waar je nieuwe technologie in kan doen zonder door menu's te scrollen zo je sound tevooschijn kan halen en je kan het allemaal doen zonder je oude systeem aan te moeten passen. tot nu toe kon je met modeling alleen terecht op manieren die niet binnen je eigen stup hoorden.

het lijkt mij wel leuk! maar goed. ik ben een rack gek en houdt het bij mn mesa soundje. en voo rde kleine dingen nog eens een line6 pod xt live met actieve monitor. maar opzich ben ik best benieuwd.
ik was ook helemaal gek van de cubes en ook van de nieuwere cubes.

en met de juiste gitaar en de juiste vingers klinkt het toch altijd weer als jezelf. je moet alleen gevoelig zijn voor hoe je het moet bespelen en moet instellen.

Chris Winsemius
19 januari 2007, 17:42
Net 'n VB-2 van Boss gestript en 'n DeluxeReverb excl. speaker, chassis en cabinet als donor gebruikt

Met veel mokerslagen en het omsmelten v/d onderdelen bleek ik toch iets meer dan 'n CE-1 behuizing nodig te hebben....

























LOL :D

Fijn weekend allemaal!

Tristan
19 januari 2007, 17:59
Tsja, zo kan het natuurlijk ook...
Of gewoon die VB2 inbouwen in een Deluxe Reverb... :D

Mitch
20 januari 2007, 00:54
Kans bestaat dat Ibanez straks met een nieuwe 100W top komt en dat ze dan vertellen dat de originele TS808 er écht helemaal in zit !

Tristan
20 januari 2007, 12:59
Haha, ja dat zou ook "geniaal" zijn... :D

Chris Winsemius
20 januari 2007, 13:11
Nu ff serieus :) :

'n maat van mij wil 'n FullDrive ipv het normale/linker kanaal in z'n DeluxeReverb-clone gaan bouwen (niet in die bf-clone van mij gelukkig)....

Dude
21 januari 2007, 11:57
sja... typisch forumgezever


dingen zijn nog niet eens op de markt of er volgt alweer een discussie over hoe slecht ze zijn.....


zou voor mij een serieus gasbaar pedaal zijn... erg benieuwd wat het is en hoe het klinkt dus ik ga ze zeker proberen als ze uitkomen. En als ze een beetje leuk geprijst zijn ws ook wel kopen, al was het alleen om mn gas te stillen :)

Mitch
21 januari 2007, 12:03
Dit is toch ook een forum ? :satisfie:
't Is wat mij betreft het geweldige reclamepraatje dat 't 'm doet. Marketingtechnisch vind ik 't wat apart om het voordeel van modelling niet uit te buiten (vrij makkelijk om meerdere sounds uit één module te halen) en eignelijk alleen maar op de legende te leunen. En kijk naar Line6: de Amp modeller is nou ook niet bepaald hun verkoophit geweest.

Azrael
21 januari 2007, 12:10
En kijk naar Line6: de Amp modeller is nou ook niet bepaald hun verkoophit geweest.

Mheuh????????????????????????????????????????????? !????????!???????!

Mitch
21 januari 2007, 12:23
Mheuh????????????????????????????????????????????? !????????!???????!

Bedoel je met deze koeienkreet dat je vindt dat dat juist wél hun kaskraker is geweest of bevestig je mijn verhaal door aan te geven dat je de AM4 überhaupt niet kent ?