PDA

View Full Version : Thuis opnemen zelf spelen



sregor
18 januari 2007, 21:54
Zo! Maar weer is een nOOb topic.

(ohw ja ik heb search gebruikt, maar ben dom ofso want ik snap het nog steeds niet helemaal)

Wat ik wil gaan doen( dan begrijp je mijn vragen zo beter denk ik):

Thuis dingen, ideetjes, opnemen en uitwerken om aan de band te laten horen
Instrumenten:

Drums: die wil ik kunnen maken dmv een drum programmatje
Vervolgens wil ik zelf de baslijn er overspelen
Dan de gitaar opnemen
Piano programmeren (dus niet live overspelen)

En dit geheel dan ff mixen en beetje masteren simpel dat het een beetje klinkt.

Nu wat ik denk te moeten hebben tot zover is:
Computer (ga ik binnenkort kopen)
line 6 Ux-1 of 2 (ga ik ook kopen)

En dan weet ik het ff niet meer.
Concrete vragen:

Met welk programma kan ik piano programmeren?
Kun je met de uX-1 tijdens het gitaarspelen channel switchen van clean naar distortion en door naar crunch etc..?? (of moet dit achteraf gedaan worden)
Zit bij ux-1 de juiste sowtware om dit alles te doen of moet ik aan de cubase ofso?

MSS zit ik er helemaal naast met mijn ideen en plannen, maar ik zou dan ook graag feedback lusten om me goed voor te bereiden. Uiteindelijk wil ik dus redelijk "simpel" zelf nummers kunnen maken op de PC. Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

MZZL,
Sregor

Reel Big Fish
18 januari 2007, 22:39
Hey,

misschien helpt het, misschien niet, maar op www.download.com staat een programma met de naar Rhythm Rascal en hier kun je simpele drumtracks mee maken.

Veel plezier!

harrie-beton
18 januari 2007, 23:13
Met de UX kun je wel wisselen tijdens je spel van geluiden dus ja.
Je hebt toch al een pc? Kijk op de site van line6 of deze snel genoeg is voor de UX, let goed op. De UX vreet behoorlijk wat performance, als het krap is werkt de UX waarschijnlijk niet.

STW
19 januari 2007, 06:29
ik doe ongeveer dat wat jij wilt gaan doen allemaal met cubase en plugins. bevalt me prima. alleen switchen met de voet zit er niet in voor mij.

Gitaristje 18
19 januari 2007, 11:34
Wat ik doe is het volgende.
Ik heb Cubase, net zoals de persoon boven mij, en dan maak ik via een keyboard en MIDI(das een bepaalde aansluiting) de bass en drumlijnen in Cubase. In cubase kan ik kiezen welke bass geluid en welk drum geluid ik wil hebben. Je kan het daarna nog bewerken, beats erbij, pauzes, je kan met een paar klikken op de knop de hele riedel in de maat zetten als je niet 100% in de maat hebt gespeeld;). Je kan met Cubase sowieso eindeloos veel instrumenten en geluiden kiezen om op te nemen.
De gitaar neem ik zelf op met een POD 2.0, maar je kan ook POD xt kopen.
Ik heb ook een externe geluidskaart gekocht, omdat deze snel is. Hij heeft een ASIO driver. Als je opneemt met een interne geluidskaart heb je het probleem dat je alle geluidjes van je harde schijf enzovoort op je opname mee krijgt en de vertraging, latency, is heel hoog, dus dan kan je niet strak op de maat inspelen. Als je een goede geluidskaart koopt met een ASIO driver, dan is die latency heel snel.
Ik zelf heb een Tascam US-122L gekocht voor iets van 150 kan ik me herinneren. Hierbij zit gelijk Cubase LE, dus dan heb je die ook gelijk binnen.
De Tascam heeft ook gelijk MIDI aansluitingen, naast de gebruikelijke normale audio aansluitingen.
De POD 2.0 kost 200 euro.
Alleen ik weet dan niet hoe je je basgitaar moet opnemen, je kan een gitaar rechtstreeks aansluiten op de Tascam, maar ik weet niet of dat met een basgitaar kan, vanwege de hoge output. Hierover kan iemand anders je beter helpen. Maar goed, in ieder geval succes :satisfie:

Oh ja en over dat switchen tussen clean en distortion. Je kan ook het cleane stuk opnemen. Dan de opname stop zetten en dan een opname maken van het distortion stuk. Dat moet geen probleem worden. Je hebt ook genoeg sporen om mee te werken.

Ic3gl0vE
19 januari 2007, 11:52
In windows zit wel een standaard midi pianotje, als je dan nog een sequencer programma hebt dat midi ondersteunt (ik weet niet wat er bij de UX geleverd wordt?) kun je aan de slag, maar dan heb je wel een lelijke piano.
zoek eens op www.kvraudio.com naar een piano VST, er zijn er genoeg en ze gaan van belabberd slecht tot heel erg goed. Sommige zijn gratis, andere kosten honderden euro's

rugzak
19 januari 2007, 15:26
.........................

sregor
20 januari 2007, 13:02
Ik heb idd al een computer, maar deze stamt uit het jaar nul!!

iets van 128MB cash en on boord geluidsdkaart, dus....ik ga zowieso een nieuwe computer kopen. Verder dacht ik dat die ux ook een soort van externe geluidskaart was, zodat als je die aanschaft je niet de geluidskaart van de computer zelf nodig hebt, klopt dit?

anyways ik ga dus een snelle comp kopen. Dat is stap één
Dan drums dmv drumkit from hell (had ik gezocht leek mij wel ok)
Kan ik als deze drum af is dit dan in ux gooien en er daar weer verder mee aan de slag ofso.. het is voor mij nog echt een beetje abracadabra allemaal.
Dan verder ux-1 of 2 ofso om (bas) gitaar op te nemen. Als dit is opgenomen kan ik dit dan zeg maar in verschillende sporen in cubase importeren, zodat ze daar netjes onder elkaar staan??
Vervolgens dus met midi keyboard opnemen in cubase?

Klopt het zo een beetje, of zit ik nu dubbel te doen en stom te lullen.
PS bedankt voor de reacties

Gitaristje 18
20 januari 2007, 17:05
Nou over de hardware kan ik je wel helpen. Als je een goede computer wilt kopen moet je maar eens in de supermarkten kijken. Meestal kosten die iets van 1000 euro, maar dan krijg je echt een monster van een computer. Alles erop en eraan. Het is elke keer weer ff met grote ogen kijken als je ziet wat zo'n ding allemaal heeft voor dat geld.

Ik heb ff op de line 6 site gekeken. Je hebt naast de ux 1 en 2 de kb37. Dat is een ux maar dan met 37 keyboard toetsen. Misschien is dat ook een idee. Heb je gelijk alles in 1.
De ux 1 en 2 en de kb37 kan je als geluidskaart laten werken. Ze hebben ASIO drivers,(voor de minimale vertraging van het moment dat je een snaar aanslaat en je het geluid uit de speakers hoort komen). Hij heef ook een hoop aansluitingen. Wat wel het probleem is is als je een ux 1 of 2 koopt je geen MIDI aansluitingen hebt als je een los keyboard koopt. Dan is het misschien toch handig de kb37 te kopen.

Over de software kan ik niet zoveel vertellen. Weet wel hoe Cubase werkt, maar heb nog nooit met de software van de ux gewerkt.

En over dat alles abracadabra is. Ik ben ook pas begonnen met muziek maken met MIDI en gitaar opnemen enzovoort. Het is inderdaad aan het begin echt compleet nieuw en dan had ik ook vaak zoiets van ......................... ok. Maar laat je niet daardoor demotiveren, het duurt even voordat alles duidelijk is, maar als je het eenmaal begint te snappen is het echt verschrikkelijk leuk om te doen. :satisfie:
En als je nog dingen tegenkomt die je niet snapt, dan moet je gewoon ff vragen hoe het zit.;)

Succes :satisfie:

Fumi SG
21 januari 2007, 00:11
Even heel snel tussendoor. Je kunt met je UX-1 tijdens je spel van ampmodel wisselen, dit kan echter alleen met de muis en je moet dus je spel onderbreken! Als je de UX-2 neemt kun je er een aparte footswitch bij kopen, dan kan het dus wel al spelend. Ik heb zelf de UX-1, er zit een héél groot voordeel aan. De software reageert verassend goed op je volumepot. Ik kan met een goede setting alles spelen, van clean tot heavy metal en alles wat er tussen zit door simpelweg aan de volumepot te draaien!

harrie-beton
21 januari 2007, 08:58
Ik koop geen gitaren in supermarken en ook nooit computers bij supermarkten.

Groot nadeel van de diverse supermarkt computers is dat de computers bij supermarkten b merk onderdelen bevatten en dat ze soms niet te upgraden zijn. Ook is de support een paar jaren verder hopeloos. Verder kun je voor 1000 euro een erg goede computer voor muziek kopen met A-merk onderdelen.

Voor computer advies zou ik paar sites aanraden:
-www.hardware.info
-www.computertotaal.nl

Goede online winkels:
-www.azerty.nl
-www.conrad.nl

RolandT
21 januari 2007, 10:04
Ik koop ... ook nooit computers bij supermarkten.
Koop gerust bij de supermarkten (ik denk aan Aldi/Lidl in Belgie). Die computers zijn zeer goed, ondersteuning is uitstekend en onderdelen zijn in de computerwereld allemaal volgens standaard. Voor 1000 euro kan je een goede computer kopen zowel in supermarkt (zal je iets meer voor je geld krijgen) als ergens anders. Een tip, blijf ver weg van muziekwinkels die zogenaamde "computers speciaal voor muziek" verkopen.

Gitaristje 18
21 januari 2007, 11:42
Nou ik heb 2,5 jaar geleden mijn computer gekocht in een supermarkt. Hij bevat enkel A merk componenten, de service is prima en er zijn meerdere slots voor uitbreiding.

Martien
21 januari 2007, 14:06
Koop gerust bij de supermarkten (ik denk aan Aldi/Lidl in Belgie). Die computers zijn zeer goed, ondersteuning is uitstekend en onderdelen zijn in de computerwereld allemaal volgens standaard. Voor 1000 euro kan je een goede computer kopen zowel in supermarkt (zal je iets meer voor je geld krijgen) als ergens anders. Een tip, blijf ver weg van muziekwinkels die zogenaamde "computers speciaal voor muziek" verkopen.

Okee, computers gemaakt door feedback en andere winkels zijn complete oplichterij. ondanks dat ze vol zitten met goede componenten en prima specificaties hebben. De supermarkten daarin tegen doen precies het zelfde alleen dan omgekeerd, zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Je kan er moeilijk om lullen of makkelijk maar er zit meestal voor 50% bende in. De merken die erin zitten staan er vaak met grote letters bij.
Het beste kun je altijd nog je eigen pc samen stellen, dat is uiteindelijk het goedkoopste en je kan zelf je prioriteiten stellen.

Gitaristje 18
21 januari 2007, 16:18
Ik heb echt wel verstand van computers en de computer die ik heb staan van de supermarkt bevat geen derderangs hardware.