PDA

View Full Version : Sounds Instellen



el_jello
18 januari 2007, 19:04
Hallo,

Ik heb een Marshall MG30dfx versterker.
Nu zit ik nog steeds wat te klooien met de instellingen die je erop kan zetten.
In het boekje heb ik 4 settings gekregen: Clean, Metal, Screaming lead en Classic crunch.

Nu zou ik willen weten hoe ik mijn versterker kan instellen zodanig dat ik: Jazz, Blues en een behoorlijke akoestische klank eruit kan halen.
Ook wil ik dan wel even weten op welke stand van mijn gitaar ik moet spelen.
Ik heb 1 humbucker en twee single coils.

TMKXL
18 januari 2007, 20:19
Een akoestische klank krijg je er niet uit. Voor jazz stel je het cleane kanaal in, een redelijk dik en warm geluid (als je dat eruit kunt krijgen), op je gitaar je neck pickup en je toneknob (half) dichtdraaien. Voor blues ook je neck pickup, dik clean geluid met net genoeg gain dat het geluid bijna opbreekt maar niet helemaal. Het randje eraan zeg maar. Vragen?

el_jello
18 januari 2007, 20:29
twee vragen

- Welke is de neck pickup

- Heb je nog suggesties voor leuke sounds die je uit zo een versterker kan krijgen.

marter544
18 januari 2007, 21:16
Weet je wat jij moet doen? ff googlen op neck pick-up, en gewoon een hele avond met je gitaar en versterker klooien, tot je geluiden hebt die jij lekker en bruikbaar vind. Alle instelling verschillen per versterkerer, en vooral, per smaak. Ga gewoon proberen.

TMKXL
18 januari 2007, 22:31
Je hebt een humbucker en twee single coils, waarschijnlijk zit de humbucker dan tegen de brug aan. In het midden heb je dan een single coil en bijna tegen het fretboard aan zit ook een single coil: dat is je neck pickup.

el_jello
18 januari 2007, 22:35
Oke bedankt.
Het is inderdaad zo.

@lieve-marter544
Ik heb gegoogled maar vond het niet onmiddellijk

Mitch
18 januari 2007, 22:47
Gitaar-anatomie voor dummies, deel 1


Leg je rechtshandige gitaar op je bed. Verwijder eerst alle tissues die daar nog liggen. Als je een linkshandige gitaar hebt moet je van onder naar boven lezen.
Kijk nu naar je gitaar.
Niet kwijlen !
Aan de rechterkant zie je de kop van de gitaar.
Aan de meest linkerkant daarvan zit de topkam. Laat nooit je emo-haar hier invallen !
Na de topkom, verder naar rechts, begint de hals. De metalen stripjes noemen we frets. Je mag ook cavia's zeggen.
het hout waar je tegenaan kijkt heeft een aparte naam: toets. Dit is vaak van ander hout dan de hals zelf. Dit hout heet: Thielemans.
Verder naar links: he etinde van de hals. Hier begint de body, maar je kan ook Elle McPherson zeggen.
Als eerste kom je daarna het hals pickup tegen. Die heet zo omdat -ie het dichtst bij de hals ligt. Slim hè ?
Verder naar links kun je nog één of twee pickups tegenkomen. Als er nog maar één ander pickup zit noemen we die brug-pickup. Waarom hoor je straks. Eventueel houd je dus nog een derde pickup over. Die noemen we 'mid-del-ste' pickup, of 'mid-den' pickup, afhankelijk van uit welke streek je komt.
Iets verder naar links zit dan de brug. Da's een metale ding waar de snaren overheen lopen. De snaren zijn die dingen waar je vingers zo zeer van doen.


Tot zover deel 1, volgende week gaan we het over de knoppen hebben: volume, toon en stemmechanieken.

Baker
20 januari 2007, 10:03
even weer on topic
de vraag die jij stelt is niet even 123 te beantwoorden.

De tip die ik je kan geven is: probeer gewoon alles uit, en wees niet bang om extreme instellingen te doen. Zoals bijvoorbeeld alle treble eruit.


Voorbeeld:
amp: Gain op 10, bass op 10, mid op 0 treble op 10
je gitaar: op het brugelement. alle knoppen voluit:
voila, metal alla metallica. (althans, het doet er aan denken)

nog een:

amp: gain op 6, bass op 3, mid op7, treble op 5
gitaar: op het halselement, alle treble eruit wegdraaien
speel wet hoge noten en voila, guns 'n roses' sweet child o'mine (althans, het doet er aan denken)

de laatste:
zelfde amp settings, maar nu je gitaar op het brugelement, en de volumeknop 50% dicht draaien
voila, black crowes (althans, het doet er aan denken)

Maar nogmaals, probeer alles uit!

el_jello
20 januari 2007, 10:08
even weer on topic
de vraag die jij stelt is niet even 123 te beantwoorden.

De tip die ik je kan geven is: probeer gewoon alles uit, en wees niet bang om extreme instellingen te doen. Zoals bijvoorbeeld alle treble eruit.


Voorbeeld:
amp: Gain op 10, bass op 10, mid op 0 treble op 10
je gitaar: op het brugelement. alle knoppen voluit:
voila, metal alla metallica. (althans, het doet er aan denken)

nog een:

amp: gain op 6, bass op 3, mid op7, treble op 5
gitaar: op het halselement, alle treble eruit wegdraaien
speel wet hoge noten en voila, guns 'n roses' sweet child o'mine (althans, het doet er aan denken)

de laatste:
zelfde amp settings, maar nu je gitaar op het brugelement, en de volumeknop 50% dicht draaien
voila, black crowes (althans, het doet er aan denken)

Maar nogmaals, probeer alles uit!


Tof!
Dat zijn zowat de dingen die ik zocht.
Ik heb in het bijhorend boekje alles gelezen wat elke knop doet. Maar ik vind het nog steeds moeilijk om een specifiek geluid na te bootsen, Ik heb bijvoorbeeld met nirvana liedjes en greenday last om deze uit te zoeken.

Ps, wat bedoel je met mid?
Ik heb onderstaande knoppen;

Bass, Treble, Volume ||| Gain, Bass, Treble, Contour, Volume

http://www.onstage.metallus.it/FotoProdotto/1763.jpg

TMKXL
20 januari 2007, 11:18
Op Marshall amps heb je geen Low, Mid en High maar Low, Contour en High. Je moet voor Mid aan de Contour knop draaien, dat maakt het geluid of heel metal (mids helemaal weg) en wat dikker, vintage misschien 'normaler' geluid (mids vol).

el_jello
20 januari 2007, 11:25
Ok, bedankt ik had al zo een voorgevoel :)

bedankt voor de tips

Rude Perception
20 januari 2007, 11:27
Op Marshall amps heb je geen Low, Mid en High maar Low, Contour en High.

Kijkt naar rechts, ziet 2 hele mooie high middle treble eq's op zijn marshall buizenbak. Een echte Marshall. MG's zijn geen ECHTE Marshalls.

TMKXL
20 januari 2007, 12:11
Kijkt naar rechts, ziet 2 hele mooie high middle treble eq's op zijn marshall buizenbak. Een echte Marshall. MG's zijn geen ECHTE Marshalls.

Klopt. MG's zijn niet de beste Marshalls. :)

el_jello
20 januari 2007, 12:24
Mg's kosten rond de 200euro of minder zelfs.
Ik heb niet groots nodig voor mij huis-tuin en keuken gebruik.
Binnen een jaar of twee als ik wat beter ben dan pas doe ik een degelijke investering, maar dat is voor later.
Ik ben nochtans heel blij met mijn MGtje :)