PDA

View Full Version : Stereo of mono



luc.K
18 januari 2007, 17:28
Dit is de eerste keer dat ik een inbreng heb op dit forum. Ik heb onlangs een oude Marshall top JMP MK2 50W uit 1973 gekocht. Ik ben gitarist met zeer marginale kennis van electronica. Op de achterzijde van deze top zitten schakelaars voor o.a. het aantal Ohms. Deze staat op 16 Ohm. Er zitten 2 uitgangen aan. Hierbij heb ik een oude Marshall 1960TV cabinet weten te kopen met Greenbacks. Nu zitten er 4 celestion speakers die 2 aan 2 zijn geschakeld met op de achterzijde 2 ingangen. Ik weet echter niet goed hoe ik nu het beste geluid uit deze combi weet te halen. Moet ik de stereo aansluiting handhaven of moet ik het cabinet weer mono maken. Hoe doe ik dat. En hoe belast ik de eindtrafo het veiligst in deze.

Luc

hendrix2
18 januari 2007, 17:35
Hey, welkom hier, ik kan niet antwoorden op je vraag.
Ik denk dat je beter je vraag even opnieuw stelt in het subforum versterkers.
Een mod kan dit topic eventueel wel naar daar verplaatsen.

Kenneth

hoofd
18 januari 2007, 17:56
Verplaatst naar Vintage Versterkers.

Negative K3 fan
18 januari 2007, 19:20
hoi luc, ik hoop dat ze die arme 1960TV niet te veel hebben verkracht door hem 2 inputs te geven, maar in jouw geval zou ik hem sowieso mono maken!

ik heb zelf ook een 1960TV (uit '77) en die is mono 16 ohm...

luc.K
18 januari 2007, 20:33
Geeft mono een betere sound? Marshall heeft voor de amps te herleiden
serienummers voor wat betreft het bouwjaar. Hoe zit dat met mijn cabinet.
Dit cabinet heeft een veel lichter speakerdoek dan de nwe TV's Hoe kan ik achter het bouwjaar komen.
Overigens als ik dit cabinet mono wil maken , komen de speakers dan in serie of parallel te staan?

Negative K3 fan
18 januari 2007, 21:24
mono herstelt het cabinet in zn originele staat, verder heb je dan aan 1 kabel voldoende om alle 4 de speakers te gebruiken, terwijl je daar nu 2 kabels voor nodig zult hebben.

dat dateren heb ik een maandje terug volgens mij ook gedaan, het gaat om het laatste serienummer geloof ik, verder zou je dat even kunnen googelen.