PDA

View Full Version : Super hard on als buffer of als boost?



up-guitarman
18 januari 2007, 15:15
Zijn hier nog mensen die de SHO als buffer gebruiken?
Bij mij staat hij permanent aan als buffer om mijn signaal wat op te peppen.

Nu merk ik wel dat hij niet optimaal werkt met alle pedalen...

Iemand ervaringen???

Gegroet,
UP-G

Mitch
18 januari 2007, 15:25
Als je 'm vooraan hebt staan zou je ook kunnen proberen 'm achter in de keten te zetten. Dat werkt wel anders dan vooraan, maar kan in bepaalde situaties wel eens beter uitpakken.

Dweezman
18 januari 2007, 15:31
ik gebruik 'm achteraan, als soloboost.

up-guitarman
18 januari 2007, 16:16
Als je 'm vooraan hebt staan zou je ook kunnen proberen 'm achter in de keten te zetten. Dat werkt wel anders dan vooraan, maar kan in bepaalde situaties wel eens beter uitpakken.

Dat heb ik idd nog niet geprobeerd. Moet ik eens checken dan !!!
Ik dacht dat een buffer doorgaans vooraan stond, vandaar ...

Mitch
18 januari 2007, 17:22
Ja, vooraan is 't meer een buffer, achteraan eigenlijk meer een boost achteraf. Werkingsprincipe is heel anders, maar het resultaat kan wel eens aardig hetzelfde zijn. Heb dat met mijn Ctalinbread Picoso ook al eens gedaan. Sterker nog, die staat nu ook achteraan.
Vooraan klonk iets leuker, maar dan werkte mijn favoriete drive pedaal niet meer zo goed. Nu wel :)

up-guitarman
18 januari 2007, 20:45
En ergens tussenin, is dat een optie?
Het enige dat een beetje lastig is, is dat datzelfde bakje ook als a/b bakje voor mijn tuner dient...

up-guitarman
30 januari 2007, 13:15
Als je 'm vooraan hebt staan zou je ook kunnen proberen 'm achter in de keten te zetten. Dat werkt wel anders dan vooraan, maar kan in bepaalde situaties wel eens beter uitpakken.

Thanx, kheb hem achteraan gezet nu en dat werkt idd beter.
Scheur van mijn marshall JCM klinkt opeens veel strakker, met mijn brug pickup de ideale rage against scheur !!!

Voor de rest klinkt mijn algemene sound ook iets voller, en mijn drive pedalen werken beter. Enkel de dyna comp, werkt perfect maar heb even terug moeten zoeken naar de juiste settings vermits die nu compleet anders klonk. Big muff en zelfbouw muff fuzz klinken veel smoother als de SHO achteraan staat !!!

Goeie tip, merziekens !!!

(De SD-1 heb ik gisteren amper gebruikt, die was gewoon een beetje overbodig... Gaat enkel nog dienen voor de bluesy stuff denk ik...)

d'oh
30 januari 2007, 14:36
Dit zegt EddieOD op het newtone-forum over de SHO als buffer gebruiken:

Nog even een variant voor de SHO-liefhebbers:

Er zijn best nogal wat mensen die dergelijke pedalen ook als buffer willen gebruiken en als booster. Skydstrup maakt dergelijke boosters. Je kunt dit met de SHO heel eenvoudig realiseren door de loper van de 5k-pot via de footswitch naar massa te laten lopen. De in- en uitgangen van je pedaal gaan direct naar de schakeling en niet meer naar de footswitch. Op die manier werkt de SHO met de footswitch gedeactiveerd als buffer (= potmeter op laagste stand) en schakel je de footswitch aan, dan gaat de waarde die je hebt ingesteld met de potmeter werken oftewel, boosten! Je kunt in dit geval ook gewoon met een dpdt-footswitch volstaan zoals Gert-Jan ze verkoopt van Alpha. True bypass is dan natuurlijk niet meer aan de orde maar goed, het gaat hier juist om het bufferen! Interessant voor met name mensen die veel pedalen gebruiken en zeker diegenen die al die pedalen ook nogeens True Bypass hebben...

Zelf nog niet geprobeerd, maar is misschien wel de moeite waard!

up-guitarman
30 januari 2007, 16:08
Mja, ik hou em toch maar zo voor het geval dat ik hem toch ooit als soloboost zou gaan gebruiken...

d'oh
30 januari 2007, 16:29
dat kan dan ook nog! Alleen in de ''uit-stand'' buffert hij en in de ''aan-stand'' boost hij het signaal

Mitch
30 januari 2007, 19:36
Hij staat dan dus altijd aan, waarbij alleen de stand nog varieert. Niet erg, maar als je er een muff achter wil hebben is 't dus minder lekker. Buffers heben niet alleen maar voordelen ;)

Graag gedaan verder, up-guitarman !

Bernardduur
31 januari 2007, 22:53
De SHO is eigenlijk een MOSFET voorversterker vanwaar het model is gejat uit een oude mixer. Door de eigenschappen van de MOSFET werkt het prima als een buffer. Verder heeft hij een input weerstand van 10M ohm die, als je hem als eerste gebruikt, je pickups wat negatiever kunnen maken............. hierdoor heb je iets meer treble doorklank.

Een muff zou het op zich aan moeten kunnen omdat de eerste stage in de Muff eigenlijk ook als een buffer werkt!

Heerlijk pedaal!

up-guitarman
31 januari 2007, 23:52
hierdoor heb je iets meer treble doorklank.

Een muff zou het op zich aan moeten kunnen omdat de eerste stage in de Muff eigenlijk ook als een buffer werkt!

Mja, die treble stoorde me sowiso een beetje. Mijn Tele is al fel genoeg van zichzelf. Nu de SHO (zelfbouw trouwens) achteraan staat klinkt het wat smoother. Alles klinkt trouwens beter nu !!!

Mijn Big Muff kon het idd perfect aan. Maar mijn home made muff muzz (clone van de oude ehx), werd er extreem onaangenaam scherp van...

Bernardduur
31 januari 2007, 23:57
Das waar; een Muff fuzz kan t nie aan; Fuzz Face idem

Voor mensen met dit probleem; plaats voor het betreffende pedaal een simpele 1:1 trafo (bv TM18 ) en wire alleen de primaire deel; laat het secundaire ongemoeid (knip ze af of zo)

Het pedaal denkt dan dat ie wordt gevoed door een pickup

Dirk_Hendrik
1 februari 2007, 08:37
De SHO is eigenlijk een MOSFET voorversterker vanwaar het model is gejat uit een oude mixer.

Zegt Vex in z'n verkoopprietpraat. Tot nog toe is het niet dudelijk over welke mixer hij het heeft en is "crackle" nooit OK. Zeker niet op "oude mixers".

Einzeln
1 februari 2007, 09:27
Zegt Vex in z'n verkoopprietpraat. Tot nog toe is het niet dudelijk over welke mixer hij het heeft en is "crackle" nooit OK. Zeker niet op "oude mixers".
Als het werkt, werkt het! (zowel verkooppraat en de SHO)

Bernardduur
1 februari 2007, 10:02
Zegt Vex in z'n verkoopprietpraat. Tot nog toe is het niet dudelijk over welke mixer hij het heeft en is "crackle" nooit OK. Zeker niet op "oude mixers".

Hij heeft het ooit gezegd............. maar ik ben het alweer kwijt.

Heb niet zoveel met mixers

up-guitarman
1 februari 2007, 14:22
...en is "crackle" nooit OK...

Mijn crackle is nochtans dik OK :D

Lucluc
1 februari 2007, 20:26
Heb niet zoveel met mixers

he Bernard! leuk je hier te zien!

Nijmeguh :rockon:

Bernardduur
2 februari 2007, 00:31
Nijmeguh :rockon:

up-guitarman
2 februari 2007, 14:49
Belgieuh :rockon:

robzilla
2 februari 2007, 16:46
Belgieuh :rockon:


bwhahaha



;)

d'oh
2 februari 2007, 19:07
Zegt Vex in z'n verkoopprietpraat. Tot nog toe is het niet dudelijk over welke mixer hij het heeft en is "crackle" nooit OK. Zeker niet op "oude mixers".

Nee, maar het geeft wel dat lekkere vuile potmeteridee!:D