PDA

View Full Version : oudere LP-achtige gitaren



HotRat
18 januari 2007, 14:39
Hallo,

Ik ben nieuw hier, ben een absolute beginner en ben aan het uitkijken voor een elektrische gitaar...

Les Pauls spreken mij toch wat meer aan dan strats en bovendien vind ik de zwarte met de "witte" accenten er heel vet uitzien...

Ik heb hier al wat gelezen en gezocht en moet wel zeggen dat een gitaarmodel als die ovation ultra GP (zoals Josh Homme vroeger), of een zwarte ibanez artist van vroeger mij helemaal het van het lijken... Maar die zijn wel moeilijk te vinden en wat duur... Ik zou dus een beroep willen doen op jullie uitgebreide gitaarkennis... Zijn er zo nog andere, gelijkaardige (en best ook goedkopere) merken/modellen, zodat ik mijn zoektocht wat kan uitbreiden ? of is het een quasi onmogelijke taak ?
http://www.jtgentry.com/images/Ibanez_Artist.jpg
http://www.hasharat.co.il/images/news_127_josh_homme.jpg

Indien dat het geval is, zal ik wrs voor een LP kopie gaan... als beginner wil ik het natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden, maar geen stuk brandhout kopen... De pickup's zijn nu nog niet het ergste: stel dat die slecht zijn, en wanneer me dat dan echt begint te ergeren (dus dat ik al wat ben gevorderd), kan ik er nog andere insteken (ben best handig)...
Maar, met dit in het achterhoofd, welke kopie zou dan het interessantste zijn ? Richwood ?

merci :hippie:

almarvk
18 januari 2007, 14:43
Richwood met GFS elementen en je hebt een prima LP kopie in handen!

Treeb
18 januari 2007, 14:50
eastwood heeft ook zo'n gp copy http://www.myrareguitars.com/ultraGP.html
alleen is die ook aardig aan de prijzige kant

Wicked Willy
18 januari 2007, 15:09
Hele vette gitaar de GP kopie (en toch niet zo heel duur???).

DaveItUp
18 januari 2007, 15:14
En een Artist 50BK is helemaal niet zo duur. Ik verkocht de mijne voor 400 geloof ik. Had wel oorlogswonden, maar toch. Die UltraGP kopie schijnt erg goed te zijn.

M'n Artist veegde de vloer aan met Gibson studio's en Epi lp's.

Jay75
18 januari 2007, 15:21
ZOn eastwood stond laatst op marktplaats, misschien nog steeds!

Jay75
18 januari 2007, 15:30
Ja staat er nog, zelfs met de naam van homme erbij in de advertentie, moet je effe zoeken in beschrijving.

www.coolguitars.de levert ook eastwoods, en die zit in duitsland

HotRat
18 januari 2007, 18:17
Interessant... maar toch wat te duur als beginnersgitaar... maar hey ik kan altijd nog eentje tweedehands tegekomen he, dus wie er nog kent: laat maar weten...

Een richwood Les Paul lijkt dan wel een interessante optie: goedkoop, maar als de gitaar zelf degelijk is... zoiets is mss best om te beginnen...
Soms zijn er wel met de naam dwars (zoals van gibson zelf) of overlangs erop... Sommigen zeggen dan "dat zijn de goeie" etc... Hoe zit dat juist ? Of moet je gewoon van gitaar tot gitaar kijken ?

blimb
18 januari 2007, 19:06
Interessant... maar toch wat te duur als beginnersgitaar... maar hey ik kan altijd nog eentje tweedehands tegekomen he, dus wie er nog kent: laat maar weten...

Een richwood Les Paul lijkt dan wel een interessante optie: goedkoop, maar als de gitaar zelf degelijk is... zoiets is mss best om te beginnen...
Soms zijn er wel met de naam dwars (zoals van gibson zelf) of overlangs erop... Sommigen zeggen dan "dat zijn de goeie" etc... Hoe zit dat juist ? Of moet je gewoon van gitaar tot gitaar kijken ?
je moet een dwarse hebben die overlangs goed speelt. dan kan je niet missen en heb je een goeie

DarknessAwaits
18 januari 2007, 21:14
Ik denk wat blimb probeert te zeggen: "Wat bedoel je precies?" :).

Bedoel je misschien de Epiphones die ook nog 'by Gibson' op de headstock hebben staan?

HotRat
18 januari 2007, 21:42
Ja, het was mss niet overduidelijk :D
Ik heb het over hoe de naam "Richwood" op de headstock geschreven staat: dwars (dus zoals er bij een Gibson origineel "Gibson" opstaat) of overlangs, in de lengterichting (zoals merknamen bij strats bv) Ik heb beide namelijk al gezien...
Soms zijn er zo van die discussies over hoe de naam staat en dat je daar dan iets uit kan opmaken over welke productieserie dat het is of uit welke fabriek of whatever, en dat de ene dan beter zijn dan de andere...
Vandaar mijn vraag...

blimb
19 januari 2007, 12:27
je zal er vast wel iets aan kunnen aflezen, maar waar het uiteindelijk om gaat is of de afwerking een beetje goed is en of je het prettig vind spelen, hangen, zittend etc. etc. en of je het geluid goed vindt.. als je met die dingen tevreden bent dan doet verder niks er meer toe ... Of er nu gibosn of stagg op staat maakt dan geen reet meer uit, of dat het er nu dwars of overlangs op staat ...

Merken zijn vaak zo zwaar overrated

HotRat
1 februari 2007, 10:43
Het is een oude LP-kopie (eind jaren '70?) geworden van "Pearl"...
Ze heeft al goed geleefd en het is wel met een geschroefde nek, maar ze klinkt goed en het was voor een prijs waarvoor ik ze echt niet kon laten liggen...
http://i102.photobucket.com/albums/m90/MHmotorsport/IMG00568.jpg
Bovendien had de verkoper nog een recente stagg-achtige LP, wel met gelijmde nek, en qua sustain moest deze pearl helemaal niet onderdoen...

Yamhammer_71
3 februari 2007, 14:55
'Pearl' Les Pauls, zijn erg goede kopieen :)
Een van de weinigen die ook echt als een Les Paul aanvoelen en een goede klank hebben.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 17:39
Mooie kleur ook trouwens :)
Ik heb er zelf eens op gespeeld toen ik eigenlijk voor een akoestische gitaar ging, maar het was wel een prachtding om te zien, was rood geloof ik.