PDA

View Full Version : Heb ik een buffer nodig ?



strat58
18 januari 2007, 12:31
Hoi eindelijk heb ik mijn pedalen voor mijn nog te maken pedalboard, alleen nu denk ik heb een buffer nodig met mijn pedalen ?
De keten wordt als volgt:
Vox Wah(Area51+buffer+TB)-MI Audio Blues Pro-Chrunchbox-Roger Mayer Voodoo 1-Korg DT10 Tuner-Visual Sound H20.

Nu zijn de Blues Pro-Vox-Chrunchbox en Voodoo 1 true bypass, de korg niet en de H20 heeft een gebufferde TB. Dus ik heb moet ik mijn H20 en Korg wel via een TB box gaan schakelen want ik heb toch gebufferde TB in de H20.
Ahfijn moeilijker dan ik dacht een pedaalboard te maken.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Peace Strat58

Mitch
18 januari 2007, 13:33
Ik begrijp echt je probleem niet. In zowel de Korg als de Visual Sound zit een prima buffer, dus wat is je probleem ? Ga eerst eens luisteren hoe alles klinkt als het staat ingeplugd, speel daarna een keer direct zonder effecten, experimenteer evt. met de plaatsing van de DT10 (vooraan, midden of achteraan).

Op voorhand beredeneren of je een buffer nodig hebt is onzinnig tenzij je 12 true bypass pedalen wil gaan aansluiten. Of als je een dozijn gebufferde pedalen in een TB loop wil onderbrengen, da's vrij logisch.

strat58
18 januari 2007, 15:07
Ik begrijp echt je probleem niet. In zowel de Korg als de Visual Sound zit een prima buffer, dus wat is je probleem ? Ga eerst eens luisteren hoe alles klinkt als het staat ingeplugd, speel daarna een keer direct zonder effecten, experimenteer evt. met de plaatsing van de DT10 (vooraan, midden of achteraan).

Op voorhand beredeneren of je een buffer nodig hebt is onzinnig tenzij je 12 true bypass pedalen wil gaan aansluiten. Of als je een dozijn gebufferde pedalen in een TB loop wil onderbrengen, da's vrij logisch.

Hoi dat wist ik niet dat de Korg DT10 gebufferd was probleem is dat mijn cleane geluid te zacht is tov het overstuurde signaal. Als ik mijn Marshall harder zet dan is het cleane (nou ja clean) signaal weer harder, dus ergens verlies iets. Heb al diverse malen geprobeerd maar kan het niet vinden wat er verkeerd is. Vandaar mijn vraag heb ik een buffer nodig en zo ja waar dan voor in keten of achteraan ? Oja kabel klotzz en George L's en Planet wave.
Peace Strat58

joesman
18 januari 2007, 15:13
hoi
sorry ik ben maar een leek maar wanneer heb je een buffer nodig en wat is dat precies?

ikzelf heb nu 9true bypaaspedalen aangesloten,waarom zou ik evcentueel een buffer moeten overwegen? is het niet zo dat hoe meer true bypass pedalen hoe beter?

het zal wel een domme vraag zijn maar ik had er nog nooit van gehoord

Mitch
18 januari 2007, 15:24
Hoi dat wist ik niet dat de Korg DT10 gebufferd was probleem is dat mijn cleane geluid te zacht is tov het overstuurde signaal. Als ik mijn Marshall harder zet dan is het cleane (nou ja clean) signaal weer harder, dus ergens verlies iets.

Ho, wacht even, je beschrijft nu een probleem dat met van alles te maken kan hebben. Even voor de duidelijkheid: wat is je amp ? Hoeveel kanalen ? Bedoel je overstuurd sginaal als zijnde "ik heb mijn scheurpedaaltjes aan staan'' of bedoel je een tweede kanaal van je amp ? En heb je dit probleem ook zonder pedalen ?


@joesman: hier is al ontzettend veel over geschreven. Probeer bij 'uitgebreid zoeken' eens 'buffer" en selecteer "Effecten" qua subforum.
In het kort: bij veel (9 is wel redelijk veel) TB pedalen krijg je toch wel wat signaalverlies (o.a. door alle patchkabels en jacks). Een buffer zou de boel beter kunnen doen klinken, maar uitgangspunt is vooral: prik een keer direct in en prik daarna in met je keten ertussen. Klinkt dat goed: niet moeilijk doen. Verlies je wat dynamiek, hoog of laag: bufferen.

henkr
18 januari 2007, 15:26
wanneer heb je een buffer nodig en wat is dat precies?

Als je je gitaar in een buffer plugt dan kan je na de buffer kilometers kabel gebruiken zonder signaal verlies. Bij gebruik van loopers in een rack wil het aantal meters nog wel eens oplopen.

Rutger
18 januari 2007, 15:28
Ik snap die buffer-hype niet helemaal, ineens heeft iedereen een buffer nodig terwijl we het 2 jaar terug nog allemaal zonder deden. Is dat soms het gevolg van de TB-hype? Shit, die marketing jongens zijn goed!

joesman
18 januari 2007, 15:34
welke pedalen hebben dan eigenlijk buffers?

strat58
18 januari 2007, 16:27
Ho, wacht even, je beschrijft nu een probleem dat met van alles te maken kan hebben. Even voor de duidelijkheid: wat is je amp ? Hoeveel kanalen ? Bedoel je overstuurd sginaal als zijnde "ik heb mijn scheurpedaaltjes aan staan'' of bedoel je een tweede kanaal van je amp ? En heb je dit probleem ook zonder pedalen ?


@joesman: hier is al ontzettend veel over geschreven. Probeer bij 'uitgebreid zoeken' eens 'buffer" en selecteer "Effecten" qua subforum.
In het kort: bij veel (9 is wel redelijk veel) TB pedalen krijg je toch wel wat signaalverlies (o.a. door alle patchkabels en jacks). Een buffer zou de boel beter kunnen doen klinken, maar uitgangspunt is vooral: prik een keer direct in en prik daarna in met je keten ertussen. Klinkt dat goed: niet moeilijk doen. Verlies je wat dynamiek, hoog of laag: bufferen.

Hoi Mitch ik heb een Marshall Bluesbreaker en die klinkt clean erg goed maar zodra ik met pedalen ga spelen is het cleane signaal te zacht en te onduidelijk, om die zelfde reden heb ik de Jekly and Hyde al vervangen maar om de een of andere reden blijft het probleem. Ik denk dat de TB pedalen er zeker iets mee te maken hebben maar dat zo'n grote invloed zou hebben had ik nooit gedacht. Het cleane signaal moet harder worden zonder mijn amp op te draaien (speel nu al op 2/3 en dat gaat keihard omdat de Marshall veel headroom heeft). Vervormd is er geen probleem maar zodra de pedalen uitgaan is het signaal te zacht. Gitaar rechtstreeks in gitaar klinkt wel goed, dus het moet aan de pedalen keten liggen.
Peace Strat58

Jorn69
18 januari 2007, 16:34
Misschien ligt het aan de kabels ?

Mitch
18 januari 2007, 17:20
Hier klopt echt iets niet. Als ik het goed begrijp heb je een prima amp, maar zet je er pedaaltjes tussen dan verliest -ie veel volume ?
OK, tijdrovend werkje, maar het werkt goed: elimineren.
Direct inpluggen en even onthouden hoe dat klinkt.
Pedaal 1 ertussen en weer luisteren
Pedaal 2 enz....
Als dat alemaal nog steeds goed klinkt, dan
pedaal 1 en pedaal 2.
Pedaal 1 en 2 en 3.
etc....

Je zou ook eerst eens de true bypass pedalen in kunnen pluggen en dan een keer afzonderlijk met de gebufferde pedalen. Maar nogmaals, er is echt iets niet in orde. Ik gebruik nu zelf 9 pedalen waarvan er 4 true bypass zijn en dat levert een niet noemenswaardige verandering van mijn sound op.

Page
18 januari 2007, 17:45
Pete Cornish, (die van de mega installatie van David Gilmour) en de goeroe in pedalenland gebruikt als sinds de jaren 70 buffers.

Volgens mij zijn alle boss pedalen gebufferen en is true bypass iets van de laatste jaren en bufferen van alle tijden

gebuffered heb je op een podium met een lichinstallatie of tv opnames minder last van omgevingsinvloeden op je signaal: dus beter

Ja dus noodzakelijk als je > 5 pedalen gebruikt en lange kabels hebt.

Maar de ultieme test zijn je oren...

strat58
18 januari 2007, 19:40
Hier klopt echt iets niet. Als ik het goed begrijp heb je een prima amp, maar zet je er pedaaltjes tussen dan verliest -ie veel volume ?
OK, tijdrovend werkje, maar het werkt goed: elimineren.
Direct inpluggen en even onthouden hoe dat klinkt.
Pedaal 1 ertussen en weer luisteren
Pedaal 2 enz....
Als dat alemaal nog steeds goed klinkt, dan
pedaal 1 en pedaal 2.
Pedaal 1 en 2 en 3.
etc....

Je zou ook eerst eens de true bypass pedalen in kunnen pluggen en dan een keer afzonderlijk met de gebufferde pedalen. Maar nogmaals, er is echt iets niet in orde. Ik gebruik nu zelf 9 pedalen waarvan er 4 true bypass zijn en dat levert een niet noemenswaardige verandering van mijn sound op.

Hoi ik zal dat eens gaan proberen en nog bedankt voor alle tips begin stilletjes de denken dat die pedalen die niet TB zijn zo slecht nog niet zijn.
Toen ik een Ibanez TS9 er tussen zette klonkt het al een stuk evenwichtiger en hij stond nog niet eens aan. Begin beetje heimwee te krijgen naar mijn oude setup Vox-TS9-Voodoo 1 maarja toen speelde ik meer blues, nu is het meer Bluesrock en veel steviger.
Peace Strat58

Mitch
18 januari 2007, 21:51
Ja, als dat beter klonk dan zou ik eerst maar eens die andere pedalen gaan testen. En misschien is het wel één lullig George L kabeltje waarvan en connector niet meer helemaal goed zit, je weet 't maar nooit.... Succes !

dml
19 januari 2007, 06:41
Ik snap die buffer-hype niet helemaal, ineens heeft iedereen een buffer nodig terwijl we het 2 jaar terug nog allemaal zonder deden. Is dat soms het gevolg van de TB-hype? Shit, die marketing jongens zijn goed!

En gitaristen lullen en doen elkaar graag na. :soul:

Rutger
19 januari 2007, 10:06
Dat ook :p

Ik begrijp de functie van die buffer wel hoor. Maar ik moet er gewoon een beetje om lachen dat er eerst "TB is the answer!" wordt geroepen, waarop iedereen aan het TB-en slaat. Vervolgens komt men erachter dat dat toch niet helemaal goed gaat, en heeft iedereen weer een buffer nodig om al die ge-TBde pedalen te compenseren. :satisfie:

Mitch
19 januari 2007, 16:46
Ik mag mijzelf op de borst slaan door te zeggen dat ik al erg vroeg met een mix van gebufferde en TB pedalen heb gewerkt http://smilies.vidahost.com/otn/angels/angel2.gif

schizo910
19 januari 2007, 16:55
Ik heb altijd gewerkt met de pedalen die ik goed vond klinken, ik zou niet eens weten welke gebufferd of getroebijpast zijn :D Telt dat ook Mitch? :p

drap
19 januari 2007, 20:49
Ik heb altijd gewerkt met de pedalen die ik goed vond klinken, ik zou niet eens weten welke gebufferd of getroebijpast zijn :D Telt dat ook Mitch? :p

Voor mij hetzelfde. Ik heb inmiddels 10 pedalen op m'n bordje en ik zou niet eens weten wat nou gebufferde pedalen zijn en wat niet. Ze klinken goed naar mijn smaak en dat is voor mij alles wat er toe doet.

Chris Winsemius
19 januari 2007, 21:32
Pete Cornish, (die van de mega installatie van David Gilmour) en de goeroe in pedalenland gebruikt als sinds de jaren 70 buffers.

Volgens mij zijn alle boss pedalen gebufferen en is true bypass iets van de laatste jaren en bufferen van alle tijden

gebuffered heb je op een podium met een lichinstallatie of tv opnames minder last van omgevingsinvloeden op je signaal: dus beter

Ja dus noodzakelijk als je > 5 pedalen gebruikt en lange kabels hebt.

Maar de ultieme test zijn je oren...

Grappig: 'n kennis van mij had 'n PC-buffer gekocht wetende dat het de basissound altijd zou aantasten maar hij vond het toch niet helemaal ok (qua sound/kleurinf) en was de 1e in 30 jaar die iets naar PC terugstuurde....

Verschillende buffers klinken (ha ha) verschillend, 'n Boss-buffer is geen PC-buffer of Ibanez-buffer.

vinni
20 januari 2007, 00:49
En gitaristen lullen en doen elkaar graag na. :soul:


Inderdaad.............dus
Gewoon zelf die buffers proberen in niet op voorhand die dingen afschieten.

En voordat ik het verwijt krijg dat ik mijn buffers toch ook wegdoe.....
In mijn Vector zitten ook twee buffers....zodoende....

Vinni

Mitch
20 januari 2007, 00:52
Ik heb altijd gewerkt met de pedalen die ik goed vond klinken, ik zou niet eens weten welke gebufferd of getroebijpast zijn :D Telt dat ook Mitch? :p

Nee, kennis van zaken is een vereiste. Hoe meer je ervan weet, hoe eerder je namelijk in verleiding komt om op basis van specificaties al te bepalen of iets goed is of niet :D En pas als je die verleiding kan weerstaan hoor je bij de heeeeele groten........
Maar ach, het blijft gewoon een kwestie van luisteren. Ik heb wel eens een keten gehad waar zoveel matige buffers in zaten dat het geluid echt wat vlakker en scheller begon te worden. Iets teveel hoog-oppeppers, zeg maar. Kijk, dan is het tijd om er iets aan te doen. Ik heb ook wel eens tests gedaan met verschillende buffers, met de DT10 bijvoorbeeld, kijken welke plaatsing in de keten het beste resultaat gaf. Of de Catalinbread Super Chili Picoso, in buffermode. Gaf héél wat verschil. Is allemaal heel leuk, maar het belangrijkste is: beïnvloedt het mijn sound zodanig dat het mijn spel hindert en is het in bandverband (evt. met oordoppen) nog steeds hinderlijk of niet ?


Ben ik wel benieuwd of het rare volume-drop probleem van topic starter al gefixt is ??

dePerik
20 januari 2007, 01:37
Enneh, is dat hele gebeuren ook van toepassing op een multieffect apparaat? Nee toch? Ik hou het dan liever bij een multieffect hoewel je natuurlijk véél minder flexibel bent.
Anyway, vanaf hoeveel kabeltjes zou ik me zorgen moeten maken over signaal en kwaliteitsverlies? En helpen hele dure (goeie) kabels ook als ze minder lang zijn dan ongeveer 60 cm?

En kan iemand zeggen wat een buffered effectloop in dit geval oplost?

Mitch
20 januari 2007, 01:46
MultiFX hebben dan weer een AD/DA converter, die naar gelang van de snelheid een matig tot goed geluid over laten, maar goed, da's weer een heel andere discussie..

dePerik
20 januari 2007, 02:09
Hmm, maar ook dat verhaal hoor ik graag want ik ben daar niet zo in thuis

schizo910
20 januari 2007, 09:28
Nee, kennis van zaken is een vereiste. Hoe meer je ervan weet, hoe eerder je namelijk in verleiding komt om op basis van specificaties al te bepalen of iets goed is of niet :D En pas als je die verleiding kan weerstaan hoor je bij de heeeeele groten........


Haha, kennis van zaken een vereiste om iets mooi te kunnen vinden? Laat ik dat mijn vrouw maar niet vertellen, dadelijk denkt ze nog dat ik haar begrijp... :p :D