PDA

View Full Version : leren spelen



vrouw van Steph
18 januari 2007, 11:16
Hallo Allemaal,

Ik wil graag leren bassen. Wil het gewoon proberen. Ik heb een bas, weet hoe ik moet stemmen, dus kan aan de gang, maar weet niet waarmee!

Weten jullie wat begin oefeningetjes voor me??

:cheerup:

bas bus
18 januari 2007, 11:54
begin maar met op internet een drummachine te zoeken. Hierin programmeer je een simpel vierkwarts ritme met bass en snare drum.
Dan kun je alvast beginnen met (rechter als je rechtshandig bent) wijsvinger en middelvinger de wisselslag te oefenen. Dit kun je steeds sneller proberen te doen. Als je dan met je linkerhand steeds een fret verder gaat kun je beide handen oefenen. Succes!

vrouw van Steph
18 januari 2007, 11:58
'k heb een drumcomputer in 't hok :)

Bedankt voor je tip, ga ik me morgen (als dochterlief gaat logeren!) helemaal mee uitleven.

Misschien stom, ik ben links, maar speel rechts, het voelt beter...misschien raar hoor??

:chicken: :satisfie:

Pedulla
18 januari 2007, 12:31
Misschien stom, ik ben links, maar speel rechts, het voelt beter...misschien raar hoor??


Jammer...

(Het bericht wat je hebt ingetypt is te kort. Het bericht moet minimaal 10 karakters zijn.)

nu wel dus :)

vrouw van Steph
18 januari 2007, 12:33
waarom jammer????

Azrael
18 januari 2007, 12:36
Misschien stom, ik ben links, maar speel rechts, het voelt beter...misschien raar hoor??

:chicken: :satisfie:


Nee , vrij normaal vaak juist. Ikzelf had dat toen ik begon ook (zelf linkshandig). Vergeet niet dat je ook het voordeel hebt bijna elke bas nu te kunnen kopen. Als je linkshandig was gaan spelen was dat er niet makkelijker op geworden.

olaf reijnders
18 januari 2007, 15:16
Als dat de enige nadeel is.............. :roll:

Ik zou je aanraden eerst wat lessen te nemen om ervoor te zorgen dat je basis (houding e.d.) goed is. Veel foutieve technieken kunnen hierdoor voorkomen worden.

Azrael
18 januari 2007, 15:19
Als dat de enige nadeel is.............. :roll:

Ik zou je aanraden eerst wat lessen te nemen om ervoor te zorgen dat je basis (houding e.d.) goed is. Veel foutieve technieken kunnen hierdoor voorkomen worden.

Mhah , als d'r vent een goede techniek heeft kan die helpen toch?

vrouw van Steph
19 januari 2007, 22:33
Hij speelt meer gitaar, en bassen kan hij ook wel een beetje, maar wel met een plectrum, en daar heb ik persoonlijk een hekel aan.....

Ik weet nog niet goed hoe die drumcomputer werkt, dus toen heb ik de speelgoedsynth van mijn dochter gepakt (die heeft een stuk of 20 drumritme's) en die kun je ook sneller en langzamer zetten :D gewéldig spul :satisfie:
Kan Steph gewoon in z'n hok (zit ik niet in de weg) en ik lekker op de bank :strat:

:cheerup:

Ps. Ik ga misschien wel wat lessen nemen, maar nu nog niet, eerst een beetje feeling krijgen met "basje"

Azrael
19 januari 2007, 22:35
Ik weet nog niet goed hoe die drumcomputer werkt, dus toen heb ik de speelgoedsynth van mijn dochter gepakt (die heeft een stuk of 20 drumritme's) en die kun je ook sneller en langzamer zetten :D gewéldig spul :satisfie:



LOL , je pakt het groots aan dus :D whehe

Realeigo
20 januari 2007, 12:25
op powertab zit ook een metronoom, die gebruik ik altijd om me fingerstyle te trainen. meestal begin ik bij 160 (speel dan 8ste noten ofcourse) en werk zo omhoog. En dan speel ik een simpel schemaatje.

vrouw van Steph
20 januari 2007, 12:28
thanks! Ben nog niet zover, maar ik heb er altijd wat aan t.z.t.

:cheerup:

bas bus
21 januari 2007, 13:02
je vingers moeten zoveel mogelijk loodrecht op het fretboard staan, zodat je vingertoppen de snaren indrukken. Je duim moet dan midden op de onderkant van de hals staan. Sommigen hebben hun duim naar buiten toe gebogen, ikzelf buig hem naar binnen (een held zoals Jaco Pastorius had zelfs twee draaipunten in zijn duim, wat er nogal eng uitziet, maar hij hield zijn duim ook naar binnen gebogen).
Zo hou je de hals omklemd. Niet te hard klemmen want dan krijg je kramp. Eigenlijk gaat het er bij het oefenen om dat je zo lang mogelijk speelt zonder kramp te krijgen. In het begin zal het moeite kosten om het een enkele song vol te houden. Komt vanzelf wel.
Zit ik nu professionele leraren brodeloos te maken? Sorry...

vrouw van Steph
21 januari 2007, 15:05
je vingers moeten zoveel mogelijk loodrecht op het fretboard staan, zodat je vingertoppen de snaren indrukken. Je duim moet dan midden op de onderkant van de hals staan. Sommigen hebben hun duim naar buiten toe gebogen, ikzelf buig hem naar binnen (een held zoals Jaco Pastorius had zelfs twee draaipunten in zijn duim, wat er nogal eng uitziet, maar hij hield zijn duim ook naar binnen gebogen).
Zo hou je de hals omklemd. Niet te hard klemmen want dan krijg je kramp. Eigenlijk gaat het er bij het oefenen om dat je zo lang mogelijk speelt zonder kramp te krijgen. In het begin zal het moeite kosten om het een enkele song vol te houden. Komt vanzelf wel.
Zit ik nu professionele leraren brodeloos te maken? Sorry...

Heej! Kei goed!! Hier heb ik wat aan..... :satisfie:

Ennuh ik zou toch nooit naar een "professionele leraar" gaan, ik ken teveel bassisten die het me zeker wel willen leren.

Pais
21 januari 2007, 15:48
Maar als Steph bas speelt, kan hij je het toch leren? Of hij nou met plectrum speelt of niet - het lijkt me weinig uitmaken.
... zegt de bas-noob

vrouw van Steph
21 januari 2007, 17:29
Oh, maar hij kan me de basis wel leren. Alleen daarna zal ik wel naar een ander gaan voor les

'k heb trouwens net flink even geoefend, geen kramp te bekennen, maar al wel een vette blaar op mijn vinger. Doet geen pijn, wel een beetje gevoelloos....

:satisfie:

Pedulla
21 januari 2007, 21:02
waarom jammer????

Dat je niet uniek wilt zijn... :)

Tja, een oud chinees spreekwoord : Wie wil leren bassen moet met blaren rondlopen... het gaat wel over hoor.

vrouw van Steph
21 januari 2007, 21:10
Dat je niet uniek wilt zijn... :)

Tja, een oud chinees spreekwoord : Wie wil leren bassen moet met blaren rondlopen... het gaat wel over hoor.

Hahahaha ik ben heel erg uniek hoor!! In allerlei opzichten.....

Dat van die blaren dat weet ik wel hoor....Ik ben zo ongeveer de enige in de familie die geen snaren bespeeld. Mijn vader, moeder, zus, man, spelen allemaal gitaar, in dat opzicht ben ik met een basgitaar weer wel uniek :D
Mijn moeder heeft zelfs nog een tafelharp staan, die op het moment niet bespeeld wordt, ik lonk er al wel eens naar..... :satisfie:

:cheerup:

Azrael
21 januari 2007, 23:21
Mijn moeder heeft zelfs nog een tafelharp staan, die op het moment niet bespeeld wordt, ik lonk er al wel eens naar..... :satisfie:

:cheerup:


Wacht even.........er een staat bij jullie een instrument.......een harp totabene. EN JE SPEELT ER NIET OP??!?!?!?!?

:sneaky:
:seriousf:

vrouw van Steph
22 januari 2007, 07:59
Mijn opa heeft die zelf gemaakt, had ik al verteld dat mijn opa instrument maker was??
Hij maakte allerlei instrumenten, gitaren, violen, fluiten en dus ook een tafelharp, die mijn moeder nu heeft. :)
Ik hoop dat ik hem mag hebben als mijn mama er straks niet meer is....


:satisfie:

vrouw van Steph
22 januari 2007, 08:01
Wacht even.........er staat bij jullie een instrument.......een harp notabene. EN JE SPEELT ER NIET OP??!?!?!?!?

Die staat niet bij ons, maar bij mijn moeder, ik ben getrouwd, ik woon niet meer thuis :seriousf:

Azrael
22 januari 2007, 12:06
Die staat niet bij ons, maar bij mijn moeder, ik ben getrouwd, ik woon niet meer thuis :seriousf:

Ja , je moest hem zelf twee keer doorlezen. 't Was al laat hehe. Geining overgens dat je opa instrumenten maakte. Das wel apart.

Lachen , ben je getrouwd.....woon je bij je ouders thuis :seriousf:

vrouw van Steph
24 januari 2007, 08:35
hmmm...Ik oefen nu een paar dagen en mijn wijsvinger wisselt tussen gevoelloos en tintelen, is dat normaal?????

Pais
24 januari 2007, 10:11
hmmm...Ik oefen nu een paar dagen en mijn wijsvinger wisselt tussen gevoelloos en tintelen, is dat normaal?????

Wees blij :D die van mij waren rood, gezwollen en pijnlijk.

Azrael
24 januari 2007, 14:07
hmmm...Ik oefen nu een paar dagen en mijn wijsvinger wisselt tussen gevoelloos en tintelen, is dat normaal?????

Nouja , het is overbelasting of verkramping. Of het erg is , dat is een tweede. Gewoon in de gaten houden. Wordt het erger , dan moet je even wat minder spelen.

SBloke
24 januari 2007, 14:14
Nouja , het is overbelasting of verkramping. Of het erg is , dat is een tweede. Gewoon in de gaten houden. Wordt het erger , dan moet je even wat minder spelen.


Trust me, dat is erg genoeg.... tintelen en dove gevoelens zijn nooit goed. Doet het even heel rustig aan. Blijft de klacht aanhouden ga dan even langs je huisarts. Wordt eht erger, ga dan zeker naar je huisarts..

Dan heb ik liever gezwollen rode vingers dan tintelende en dove vingers.

vrouw van Steph
24 januari 2007, 14:41
Het word niet erger, maar het blijft hetzelfde de hele tijd....
Het is precies het topje van mijn wijsvinger (linker) De rechterwijsvinger, daar had ik een vette blaar op maar da's nou helemaal over....
Nou ja, ik zal de huisarts maar even bellen dan...

:)

vrouw van Steph
26 januari 2007, 12:02
Ik was gisteren bij mijn moeder, en zei dat, over mijn vinger (ze is verpleegkundige)
En ze zei dat ik gewoon door moest spelen, en dat dat tintelen kwam, omdat ik eelt kreeg, zonder blaren.... :D

Altijd goed, een mama die je onder je kont schopt :cooler: "hup, spelen jij!!"

:cheerup:

Kim Wilson
26 januari 2007, 12:04
Gelukkig maar!! :cheerup:

B_2_the_a
30 januari 2007, 15:16
Altijd goed, een mama die je onder je kont schopt :cooler: "hup, spelen jij!!"

:cheerup:


Eng, bij mij is het altijd omgedraaid..

moet ik stoppen met spelen om te leren of dat ik te hard speel ofzo

OJJVZ
31 januari 2007, 18:39
begin maar met op internet een drummachine te zoeken. Hierin programmeer je een simpel vierkwarts ritme met bass en snare drum.
Dan kun je alvast beginnen met (rechter als je rechtshandig bent) wijsvinger en middelvinger de wisselslag te oefenen. Dit kun je steeds sneller proberen te doen. Als je dan met je linkerhand steeds een fret verder gaat kun je beide handen oefenen. Succes!

Wat trouwens handig kan zijn, voor snelle bass-stukken, nu alvast beginnen met oefenen met wijs, middel én ringvinger te tokkelen, vaak kan je met wijs en middelvinger het tempo ook wel halen, maar als het echt snel moet kan je dan een extra vinger gebruiken, of als je een nummer hebt dat 20 minuten duurt belast je je wijs en middelvinger minder.

vrouw van Steph
31 januari 2007, 20:01
huh? Krijg ik een reactie per mail, maar krijg ik 'm hier niet te zien?? :???: strange....

vrouw van Steph
31 januari 2007, 20:01
Wat trouwens handig kan zijn, voor snelle bass-stukken, nu alvast beginnen met oefenen met wijs, middel én ringvinger te tokkelen, vaak kan je met wijs en middelvinger het tempo ook wel halen, maar als het echt snel moet kan je dan een extra vinger gebruiken, of als je een nummer hebt dat 20 minuten duurt belast je je wijs en middelvinger minder.

Misschien een achterlijke vraag hoor, maar je pink, gebruik je die niet??

huskey
31 januari 2007, 20:06
De meeste bassisten niet, nee. Dan moet je je hand op een hele rare manier draaien om de lengte te compenseren.

vrouw van Steph
31 januari 2007, 20:07
okeej, lengte compenseren.....aangezien ik een vrouw ben is dat niet nodig :D

:seriousf:

musicmaestro
31 januari 2007, 21:10
overigens is het wel een goed idee om vanaf het begin te proberen met 3 vingers aan te slaan. De meeste bassisten doen t maar met 2 en als je dit vanaf het begin doet, is het moeilijk om later over te schakelen naar 3.
In de pink zit vaak te weinig kracht, dus die wordt niet gebruikt.

gothax
4 februari 2007, 23:13
even offtopic maarre:
"Origineel gepost door hendrix2
Een basgitaar is voor mensen voor wie zes snaren teveel is!"

wat zijn gitaristen dan volgens de bassisten met 10 of 12 snaren+ ? :stop: :p

vrouw van Steph
5 februari 2007, 08:18
even offtopic maarre:
"Origineel gepost door hendrix2
Een basgitaar is voor mensen voor wie zes snaren teveel is!"

wat zijn gitaristen dan volgens de bassisten met 10 of 12 snaren+ ? :stop: :p

uhhh.....uitslovers???? :seriousf:

Bassbitch
5 februari 2007, 13:34
Ik vind het een ronduit beledigende uitspraak! :D

Er zijn ook mensen die het basgeluid gewoon mooier vinden dan gitaargeluid :stop:

vrouw van Steph
5 februari 2007, 15:22
Ik vind de functie van een basgitaar gewoon aantrekkelijker, het gaat om ritme, maar ook om klank, en die combinatie vind ik gewoon vét :hippie:

Bassbitch
5 februari 2007, 15:25
Nou dan, schrap dat onderschrift!

vrouw van Steph
5 februari 2007, 15:38
Nou dan, schrap dat onderschrift!

Die van hoofd is eigenlijk al wel leuk genoeg hé?!

nou vooruit dan!

:D

hendrix2
5 februari 2007, 20:38
Ik vind het een ronduit beledigende uitspraak! :D

Er zijn ook mensen die het basgeluid gewoon mooier vinden dan gitaargeluid :stop:
mijn uitspraak was als grapje bedoeld hoor.
Ik neem zelf ook wel eens een bas in de handen, en eerlijk gezegd kan ik er niet erg goed mee overweg. Tis mij gewoon te groot, als je eerst op een mandoline zit te spelen, en daarna neem je even een bas vast, da's echt immens :D
Dus ik heb veel respect voor bassisten/bassistes hoor!!!

:hippie:

Bassbitch
6 februari 2007, 15:09
Ik val je ook nergens op aan :hippie:

Azrael
9 februari 2007, 14:44
Hehe , ik heb ook een bas tegenwoordig. Ik had ook last van licht tintelende vingers de eerste dag toen ik veel fingerstyle speelde. Nu is dat al weer over. Zijn toch flink dikke snaren dus het is even wennen....binnenkort een setje .050 / .105 erop. Standaard EADG stemming uiteraard. Ietwat dikker dan dat er nu op zit gok ik.

vrouw van Steph
9 februari 2007, 18:03
Ja, bij mij was het na ongeveer 2 weken wel weg :satisfie:

Azrael
9 februari 2007, 22:25
Ja, bij mij was het na ongeveer 2 weken wel weg :satisfie:

:seriousf: Hehehe, watje......lijden zul je :seriousf:

Another one bites the dust is wel leuk op bas. Maar net als gitaar ben ik vooral aan het improviseren....blijft leuker en de stemming is exact gelijk dus dat is poepsimpel.

Frankiebas
17 februari 2007, 13:35
Hoi,

Kijk is op bassmasta.net staat vol met van alles.
VAn oefeningen tot muziekstukken.

vrouw van Steph
17 februari 2007, 15:07
heej bedankt!!! :cheerup: