PDA

View Full Version : bands met 1 gitarist, dus met leipe bassist



emielow
26 december 2002, 18:03
vaak zie je bands met 2 gitaristen ik vin dit volkomen onzin. vooral omdat de bassist dan meestal helemaal niet meer "te horen is" of alleen de basnoten van een akkoord speelt, en niet een opzichzelfstaande melodie heeft.

ik zoek naar bands zoals de red hot chili peppers, fishbone, ratm, muse etc. waar de bassist zn eigen ding doet en de gitarist ook. wie kent nog meer van dit soort leipe bands, graag in de funky rock steil. zodati k weer aan het downloaden kan gaan :wink:

LuC
26 december 2002, 18:11
Concubine , is een Limburgse band , heeft 2 jaar geleden met de grote prijs op pinkpop gestaan , maken wat ze zelf noemen funk ska in a metal jacket,

echt heel gaaf !!!

dbasemoine
26 december 2002, 20:37
INCUBUS!!! vooral het nummer Are you in (is wel een rustig nummer) maar er zijn veel van die nummers met Goede en mooie bass Incubus - A Certain Shade of Green is ook wel lekker.

Btw Goede smaak jongen RATM!!!
:smile: Anyhow hahahah

bassopotmus
26 december 2002, 21:21
zekers, vette bas heeft tie in die clip, mooie vintage Fender.

Weet iemand welke dit is, hij heeft matching painted headstock, toch best ongewoon op een fender jazz

pimmetje
27 december 2002, 01:51
Ik denk dat je 't wel heel simpel ziet, als je zegt dat een band met 2 gitaristen de bassist meestal ondersneeuwt en (voortkomend uit 't onderwerp) dat een band met 1 gitarist standaard een leipe bassist heeft / moet hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat je vaak als individueel instrumentalist in een band steeds minder voor je rekening moet nemen naarmate er meer instrumenten in de band komen. Maar ik vind de manier zoals 't hier staat een beetje te veel "boehoe ik ben een zielige bassist en kijk 'ns naar al die gemene gitaristen".

Dit alles hangt vooral op arrangementen. Een voorbeeld zijn de Rolling Stones (natuurlijk niet 't eerste 't beste bandje, maar 't heeft hier weinig zin om met nogal onbekende regionale bandjes te komen). Ik hoor daar vaak de drum en de slag-gitaar veel samen doen en natuurlijk doet ook de bas daarin mee. Maar juist Bill Wyman neemt redelijk wat van het geluid voor zijn rekening ondankst de twee gitaristen. Zo zijn er voldoende bands met twee gitaren en een prima werkende baspartij.

Ook zijn er voldoende 1-gitaar bands waarbij de bas gewoon een duidelijk inferieure rol (niet bedoeld in de zin van onbelangrijk) speelt. Ga bijvoorbeeld maar 'ns naar een groot deel van de bluesbandjes met 1 gitarist kijken.... vaak nog met zanger/mondharpist. Het succes van 't bassen in zo'n bandje is vaak meer afhankelijk van wat je niet doet.

Harry
27 december 2002, 10:01
Living Colour!!!!

basswasp
27 december 2002, 11:36
Met 2 gitaristen moet je best kunnen spelen, alleen zal je dan wel afspraken moeten maken...

Ruud
27 december 2002, 13:25
Audioslave al geprobeerd?,
of misschien queens of the stone age?,

bassopotmus
27 december 2002, 19:29
Op 2002-12-26 18:11, schreef LuC:
Concubine , is een Limburgse band , heeft 2 jaar geleden met de grote prijs op pinkpop gestaan , maken wat ze zelf noemen funk ska in a metal jacket,

echt heel gaaf !!!


Een limbo!!!!!
ME2! Uit Heerlen...

LuC
27 december 2002, 19:55
Op 2002-12-27 19:29, schreef bassopotmus:


Op 2002-12-26 18:11, schreef LuC:
Concubine , is een Limburgse band , heeft 2 jaar geleden met de grote prijs op pinkpop gestaan , maken wat ze zelf noemen funk ska in a metal jacket,

echt heel gaaf !!!


Een limbo!!!!!
ME2! Uit Heerlen...




U Betcha! :grin:

basswasp
27 december 2002, 22:35
Gutegut...

praten jullie trouwens ook met zo'n raar accentje? :wink:

LuC
28 december 2002, 00:02
Ja klopt en we eten de hele dag Limburgse kaas , jullie lopen toch altijd op klompen enzo ..toch??? :wink:

MikeDirnt
28 december 2002, 01:12
zijn genoeg bandjes met 1 gitaar 1 basist, punk meestal

mxpx, green day, ga zo maar door

basswasp
28 december 2002, 09:43
Op 2002-12-28 00:02, schreef LuC:
Ja klopt en we eten de hele dag Limburgse kaas , jullie lopen toch altijd op klompen enzo ..toch??? :wink:


Nou, d'r liggen hier wel ergens klompen in huis, maar niemand loopt er meer op... Maar eten jullie Limburgse kaas? Ik dacht dat jullie daar de hele dag aan de Limburgse vlaaien zaten? :wink:

basswasp
28 december 2002, 09:45
Op 2002-12-28 01:12, schreef MikeDirnt:
zijn genoeg bandjes met 1 gitaar 1 basist, punk meestal

mxpx, green day, ga zo maar door



Ja, maar punk is meestal domweg meerammen met de gitarist. Die knakker van Green Day heeft soms nog wel aardige dingen, maar over 't algemeen.....

MikeDirnt
28 december 2002, 11:43
rustig aan over green day he.. :wink:
door green day ben ik een beetje aan het bassen gegaan :smile:

basswasp
28 december 2002, 12:40
Sorry, sorry :wink:

Ruud
28 december 2002, 20:21
jaa, longview

regali
29 december 2002, 19:32
supergrass en therapy? ..?

Laus
29 december 2002, 23:52
ik speel zelf in een band met 2 gitaristen. En soms wor ik idd behoorlijk ondergesneeuwd.

Maar met een paar goede afspraken lukt het meestal wel.

Binnenkort een flinke 15inch kast drbij en dan piepen ze wel anders.

frenske
2 januari 2003, 15:15
Volgens mij spelen The Strokes met twee gitaristen, maar de baspartijen knallen er gemakkelijk door heen. En ook speelt de bas zijn eigen baslijntjes.
The Strokes is een goede band voor de iets gevorderde beginners!

dikkie dik
2 januari 2003, 19:37
over leipe bassist gesproken wat dacht u van krist novoselic. dies zo leip dat hij een gitaar in de lucht gooit en em weer opvangt met zijn hoofd. daar ging die trouwens ook even bij liggen. :grin:

Laus
2 januari 2003, 20:40
als je hem live ziet spelen vraag je je weleens af of tie nou wel of niet speelt. Bijna bewegingsloos speelt ie 'Breed' of smells like...

toch best grappig

dikkie dik
2 januari 2003, 23:53
dat klopt ook. soms lijk het ook of hij met zijn owner in de bass zit te butsen. :grin:

skabouter
3 januari 2003, 13:17
verbaasd me dat primus nog niet genoemd is !
of lees ik niet goed ? ?

verder is rancid een PUNK band met 2 gitaristen, maar toch komt de bas het meest naar voren ! super gave licks !

en waar kan je "Concubine" downloaden ??

ik wil dat nou wel eens horen !!

Dandelion
3 januari 2003, 14:44
Tja ik zal wel weer een sul zijn maar, The Gathering heeft ook een errug fijne bassist. Past allemaal erg mooi in het arrangement. En geweldig zoals die man op gaat in zijn spel....

En wat dacht je van U2 :lol:
Tis niet echt technisch goed, en niet echt orgineel, maar wel erg strak... ik zeg maar zo, das ook een kwaliteit.... :smile:

Laus
3 januari 2003, 15:59
ach... in elk genre zijn er wel bassisten die eruit springen. Sommigen hebben gewoon het talent om uniek hoorbaar te zijn terwijl ze totaal geen muzikale achtergrond hebben. Puur talent. Maar wel errug goed.