PDA

View Full Version : Marshall JCM600 vs JCM2000 DSL401



Stray-Slett
18 januari 2007, 10:52
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een prangende vraag mbt een tweetal Marshall versterkers...
Ik ben in het bezit van een JCM2000 DSL401 combo en omdat mijn geluid in de loop der jaren is veranderd van metal naar een, zoals m'n vriendin omschrijft, "desert deathrock vibe". De gitaar die ik gebruik is een ES135 met GFS - Dream 180 elementen.
Het geluid dat ik het liefst wil hebben is een vuige Beatle achtige sound maar dan lekker vies.
Nu kan ik mijn versterker inruilen, met 100 EUR bijbetaling van mijn kant, voor een JCM600 head met bijbehorende 4x10" buik cab.

Denken jullie dat dit een goede ruil is?

Thx

LCH
18 januari 2007, 13:42
Ik zou willen zeggen: neem je gitaar mee, plug 'm in die JCM600 en bekijk of je jouw geluid er uit kunt halen. Op een JCM600 heb ik nog nooit gespeeld. Op een DSL401 wel en het scheurkanaal vind ik een beetje iel. Als je een vette scheur zoekt kan de JCM600 wellicht een verbetering zijn. Maar nogmaals, uitproberen is de beste optie. Als die JCM je meteen al tegenstaat hoef je er niet aan te beginnen.

Een 4x10"-kast... zelf geen ervaringen mee, maar is een 2x12" niet vele malen praktischer? Bovendien heb je dan twee 12"-speakers die staan te brullen. :D

LP_CL
18 januari 2007, 16:13
Persoonlijk vind ik ook de klank van 12" speakers heel wat meer warmte en diepgang hebben dan de schrille toon die 10" speakers SOMS voortbrengen (zeker bij goedkopere cabinets)

up-guitarman
18 januari 2007, 16:22
Ik heb een JCM600 en vind die vele malen beter dan een JCM2000 !!!
Ik heb wel de comboversie met 2*12 maar ampgewijs is die hetzelfde.

Ik vind het persoonlijk een goeie ruil. Mss dan op termijn die cab nog proberen verreuilen tegen een 2*12 of 4*12 als die je niet bevalt ...

ACSlater
18 januari 2007, 18:00
Ik heb 10 inch speakers in mijn Vox en vind die dingen voor een Beatle sound zeer geschikt. Lekkere treble en weinig bas. Voor het zwaardere werk zijn 12 inches beter.

Agent_Smith
18 januari 2007, 20:41
De DSL401 ken ik niet.
Ik heb jarenlang op een JCM600 top gespeeld en het is echt een hele goede amp. Erg ondergewaardeerd. Alleen zou ik persoonlijk liever 4x12" hebben (of 2x12") (greenbacks) dan 4x10", maar dat kan voor jou anders zijn.

Stray-Slett
19 januari 2007, 10:44
thx allemaal voor jullie reactie

@LCH
Helaas heb ik die 2x12" niet voor het kiezen en heb ook geen ervaring met een 4x10" maar ik denk dat wel aardig uit de voeten kan kom met een 4x10".

@up-guitarman
Waarom vind je een jcm600 vele malen beter dan een jcm2000? Ik zelf ben er erg tevreden over voorals je een zompig metal geluid wilt hebben.

@ACSlater
Om eerlijk te zijn heb ik nooit zo stil gestaan bij het formaat speaker.
Ik dacht dat het totale oppervlak van belang was voor de hoeveelheid geluidsdruk die je kan produceren, zonder de respons tijd ed in ogenschouw te nemen.
Nogmaals, heel erg bedankt voor je reactie want ik denk dat nu juist die 10" speakertjes voor een deel het type geluid gaan bepalen voor wat ik wil.

up-guitarman
19 januari 2007, 14:05
@up-guitarman
Waarom vind je een jcm600 vele malen beter dan een jcm2000? Ik zelf ben er erg tevreden over voorals je een zompig metal geluid wilt hebben.


1) Ik vind em ten eerste handiger werken, de layout van de frontpanel is duidelijk enz.
2) Ik vind het geluid beter, een JCM2000 klinkt iets te afgeborsteld in mijn oren, iets te proper zeg maar (en vooral de TSL dan, de DSL valt nog goed te pruimen). Die JCM600 scheurt imo lekkerder, iets meer vintage voicing ook wel, maar dat is natuurlijk een kwestie van wat jij het leukste vind ...

Een JCM600 is gewoon een heel complete amp imo.
Ze klinken allebei als een marshall maar een JCM600 toch iets meer naar mijn gevoel.

Als je nog iets wil weten over de amp: shoot !!!
Kheb em nu toch al bijna 3 jaar en het is een blijvertje !!!

Stray-Slett
20 januari 2007, 19:40
Hallo mensen,

Ik heb de JCM600 uitgeprobeerd en heb de ruil helaas niet gedaan om de volgende reden:

- Bij het cleane kanaal kon ik geen lekker hoog geluid eruit krijgen. Met de treble helemaal open en bass en midden dichtgeknepen bleef het geluid erg donker en vlak, itt m'n JCM2000 waarmee ik dan toch een vrij helder geluid krijg.
Wat ik juist overal lees over deze versterkers is dat nu juist het cleane kanaal zo helder is, dus daarom was ik hierover enorm teleur gesteld
Het overdrive kanaal daarentegen werkte de toon regeling wel naar behoren en klonk lekker smeuig a la Marshall

- Daarnaast kraakte een aantal potmeters erg hinderlijk en waren wat mij betreft aan vervanging toe, omdat spray niet bij alle potmeters die Marshall gebruikt helpt. Ook voelde de knoppen niet gelijkmatig aan en had er af en toe een in m'n hand

- Verder was de tolex hier en daar gescheurd. Gebruikerssporen OK maar dit ging me echt iets te ver...

Dus al met al vond ik de EUR 100 bijbetaling van mijn kant het niet waard...damn

@up-guitarman
Weet jij, voor wat betreft die kanalen en met name het cleane kanaal, of dit zo hoort bij een JCM600.

thx

up-guitarman
21 januari 2007, 12:29
Mja, dan is er iets mis met die desbetreffende amp die jij getest hebt. Op het cleane kanaal heb ik namelijk een mooie heldere sound. (met Treble op 7, Middle op 8 en Bass op 4 of zo)

Ik heb de mijne voor 600€ gekocht (de 2*12 combo) en het enige dat eraan is, is een klein scheurtje in het speakerdoek. Verder zaten er bij de koop een nieuw setje eindlampen in. Als hij in de staat was die jij beschrijft had ik het ook niet gedaan.

Jammer, maar ja, als er al zoveel mis is met de amp, dan is hij die extra opleg idd niet waard. Als je ééntje treft in goede staat is het een superamp voor het geld.

Dude
21 januari 2007, 12:54
als er een marshall clean kanaal goed is (en zeker beter dan de tsl) dan is het wel die van de JCM600... en ja ik heb ze beide gehad.

Als de potmeters kraakte en hij er flink gebruikt uitzag mag je dr misschien vannuit gaan dat de buizen aan vervanging toe waren, maw nieuwe buizen en dat cleane kanaal zal je achterover doen slaan van verbazing... echt. ZEKER als jij het cleane kanaal van de tsl beter vind klinken !

up-guitarman
21 januari 2007, 13:01
Mja, daar ben ik het mee eens. Als de amp in goeie conditie is, val je achterover van het clean en de overdrive is gewoon die heerlijke typische marshall scheur.

Maar dan nog blijf ik erbij dat de amp die 100€ opleg niet waard is want met nieuwe buizen en een service beurtje ben je dan al gauw nog eens 100 a 150 extra kwijt.

Agent_Smith
21 januari 2007, 13:59
als er een marshall clean kanaal goed is (en zeker beter dan de tsl) dan is het wel die van de JCM600... en ja ik heb ze beide gehad.

Als de potmeters kraakte en hij er flink gebruikt uitzag mag je dr misschien vannuit gaan dat de buizen aan vervanging toe waren, maw nieuwe buizen en dat cleane kanaal zal je achterover doen slaan van verbazing... echt. ZEKER als jij het cleane kanaal van de tsl beter vind klinken !

Absoluut mee eens. Het cleane kanaal is onovertroffen van de JCM600. Overdrive kanaal is ook super trouwens. Nee, een tsl mag nog niet in de schaduw staan van de 600 (ik heb ze beiden gehad)

Stray-Slett
21 januari 2007, 15:37
Volgens die kerel zaten er net nieuwe voor en eind buizen in. Wat ik, afgaande op wat jullie nu schrijven, niet voor kan stellen.

Ik ga m'n combo maar gewoon proberen te verkopen en dan zie ik wel wat erop m'n pad komt...

ACSlater
21 januari 2007, 15:59
Ik heb ook een JCM 600 gehad, de JCM602. Het clean viel mij altijd nogal tegen. Misschien omdat mijn buizen allemaal zo zwart als roet waren? :)

up-guitarman
21 januari 2007, 23:53
Mjah, dan zijn ze wel aan vervanging toe :D
Mijn clean is geweldig voor een Marshall. Helemaal anders dan Fender clean maar superlekker voor peppers, incubus, etc.

Mjah, het valt mss hard op, maar ik ben supertevreden van mijn amp.
Ik denk niet dat ik hem ooit weg doe. Er komt wel nog eens een bassman oid bij ...

mmrizio
22 januari 2007, 09:24
Zo'n JCM600 heeft toch een presence regelaar op de achterkant? Als die dicht stond weet ik wel waarom die dof klonk!

Maurice

Mitch
22 januari 2007, 09:52
Volgens die kerel zaten er net nieuwe voor en eind buizen in. Wat ik, afgaande op wat jullie nu schrijven, niet voor kan stellen.


NOu, als -ie een dikke rij nieuwe JJ 12AX7's erin had en één was toevallig wat slechter (kan zo maar gebeuren) dan kun je inderdaad zo'n bizar dof clean kanaal hebben, dat is me ook al wel eens gebeurd.