PDA

View Full Version : Zelf afstellen Floyd Rose gitaar of het laten doen en bij wie (te Rotterdam)?



joey-t
18 januari 2007, 02:17
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de zoek-functie heb gebruikt maar er nog geen 100% bevredigend antwoord uit heb kunnen halen, vandaar dit nieuwe topic. Enig advies zou zeer welkom zijn.

Weet iemand toevallig waar ik voor een redelijke prijs een gitaar met Floyd Rose II systeem kan laten afstellen, liefst te Rotterdam (ergens anders mag ook) ? Het gaat om een Fender Strat, Sambora signature MIM.

De halspen moet worden versteld en de Floyd staat nu voor .09 afgesteld en dit moet .010 worden. Ik weet niet of ze standaard intoneren, dit vind ik niet superbelangrijk maar zou uiteraard wel leuk zijn.

Wat zou een winkel als Feedback hiervoor rekenen? Prijs is namelijk best belangrijk voor me. Is het de moeite waard om zelf uit te vinden hoe het allemaal in zn werk gaat? Ik ben alleen bekend met gitaren met vaste brug, en heb nooit eerder een halspen aangedraaid, hooguit de actie van een gitaar veranderd. Het stemmen van de Floyd lukte me op zich wel, alleen kwam het ding helemaal omhoog en klopte de actie van geen kant meer omdat ik vermoed dat de vorige eigenaar .09 erop had zitten. Ik ben niet onhandig ofzo maar ik vermoed dat er vrij veel komt kijken bij het (goed) afstellen van een Floyd Rose.



Weet iemand overigens of de tremolo-arm van een Floyd Rose II dezelfde is als bij een 'gewone' Floyd Rose? Deze ontbreekt namelijk op mijn gitaar en ik wil er graag eentje ergens op de kop tikken, ik weet alleen niet waar. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het een dure grap wordt als ik deze nieuw ga bestellen ergens.

G.G.
18 januari 2007, 06:33
Ik wil het ook wel voor je doen op een avond of in het weekend, als jij de gevulde koeken meebrengt voor bij de koffie (en een imbussleuteltje dat in je halspen past).

LP_CL
18 januari 2007, 11:55
Hier vind je echt ALLES wat je moet weten omje FR zelf op te stellen.
http://www.guitarists.net/forum/view_bb.php?forum=2&thread=62804

zeppo
18 januari 2007, 22:26
Hier vind je echt ALLES wat je moet weten omje FR zelf op te stellen.
http://www.guitarists.net/forum/view_bb.php?forum=2&thread=62804
Had je die link niet ffe een paar dagen eerder kunnen posten :D
Heb ik net een hele avond zitten k*tten op mijn eerste Floyd instelklus.
Ennuh, moet die Floyd perse helemaal horizontaal staan?

DarknessAwaits
18 januari 2007, 22:36
Niet persé, maar is wel de voorkeur van de meeste mensen.

LP_CL
19 januari 2007, 00:41
Had je die link niet ffe een paar dagen eerder kunnen posten :D
Heb ik net een hele avond zitten k*tten op mijn eerste Floyd instelklus.
Ennuh, moet die Floyd perse helemaal horizontaal staan?
Sorry, heb dit pas vandaag gelezen...

zeppo
19 januari 2007, 01:20
Sorry, heb dit pas vandaag gelezen...
No Offense ...

zeppo
19 januari 2007, 01:26
Niet persé, maar is wel de voorkeur van de meeste mensen.
Na het vervangen van de snaren op mijn Peer Dellen kreeg ik commentaar op de pics: de floyd zou te ver naar achteren staan.
http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/peerdellen2.jpg

Nou dat kan kloppen, want de snaren rammelden behoorlijk.
Hier en daar wat aan gedraaid, en de schroeven van de verenhouder.
Het resultaat is dattie niet meer rammelt, maar hij staat nu wel iets omhoog.

Aktie is prima, overigens ...

pinchaholic
19 januari 2007, 13:50
God, wat is dat toch een geile bijl zeg... [worship modus uit]
Ben je erg tevreden mee?

zeppo
19 januari 2007, 15:02
God, wat is dat toch een geile bijl zeg... [worship modus uit]
Ben je erg tevreden mee?
Tevreden? Weet ik nog niet: ik heb m alleen over m'n PX4 en een kleine Crate gespeeld. Dus een echte indruk heb ik nog niet. Over de looks ben ik natuurlijk meer dan tevreden .... maar:
vanavond mag ie voor het eerst over een lekkere buizenbak, en lekker hard :D:D:D

Ik denk wel dat ik nog ffe moet stoeien met de afstelling van de Floyd, maar met de link die eerder in dit topic geplaatst werd kom ik er wel uit.

jerome
20 januari 2007, 10:31
Waarom haalt ie in godsnaam de hele tremelo er eerst uit?
Naar mijn mening een omslachtige methode.
Die tip met dat boutje/vijzeltje aan de achterkant vind ik wel een handige tip om je snaren er allemaal af te halen zonder dat de veren losspringen.
Overigens leg ik altijd 2 ijsstokjes tussen de body en de brug en dan rust de tremelo hier tegen aan als je de snaren eraf haalt.

Ik doe het afstellen altijd zo:
1) veren aan de achterkant in draaien tot de tremelo evenwijdig met de body staat.
2) je snaren weer stemmen.
3) als de tremelo weer naar iets naar voren kanteld dan begin je weer bij 1
4) hoogte afstellen
5) intonatie afstellen met de zadeltjes

En zo ga ik net zo lang door met 1 en 2 tot de brug evenwijdig staat en de veer- en de snaarspanning goed op elkaar afgesteld staan.
Bij m'n Strat met de Floyd staat de veerspanning nog ietsje hoger en daardoor staat de tremelo ietsje naar achter gekanteld.
Het fijne hiervan is is dat ik de snaren lekker hoog op kan drukken zonder dat de brug gelijk naar voren kanteld.

joey-t
21 januari 2007, 03:47
Bedankt voor de tips allemaal.


Ik ga het toch maar lekker zelf proberen. Moet te doen zijn, denk ik zo.




Hoe stel je de actie eigenlijk af bij een Floyd, laat je de brug wat meer naar voren kantelen als je de actie wat hoger wilt of zie ik dat verkeerd?

G.G.
21 januari 2007, 11:14
Bedankt voor de tips allemaal.


Ik ga het toch maar lekker zelf proberen. Moet te doen zijn, denk ik zo.




Hoe stel je de actie eigenlijk af bij een Floyd, laat je de brug wat meer naar voren kantelen als je de actie wat hoger wilt of zie ik dat verkeerd?
Nee, je stelt de twee schroeven waar je brug op scharniert wt lager.

jerome
21 januari 2007, 11:15
Nee, de hoogte stel je af door die 2 bouten, waar je brug tegen scharniert, naar beneden of naar boven te draaien met een goed passend imbussleuteltje.

Edit: GG is me net voor....:D

joey-t
22 januari 2007, 01:14
OK thanks :)

joey-t
22 januari 2007, 23:14
Bij mijn Sambora Mex-strat komt de achterkant van de brug als hij parallel aan de body staat, zeg maar tegen de body zelf aan. Het 'gat' is niet groot genoeg om de brug verder omlaag te doen zakken. Het lijkt mij dat deze trem (Floyd Rose II) dus alleen geschikt en bedoeld is voor divebomb-achtig werk? Komt dit vaker voor?

jerome
22 januari 2007, 23:34
Volgens mij hoort dat idd bij een Sambora Strat.
Het voordeel is dat je een vast punt hebt en je je veren dus ietsje strakker kan draaien zodat bij het opdrukken je brug niet of nauwelijks meer kantelt.
Jij hebt dus eigenlijk geen "zwevende" brug.
Een nadeel is idd dat je je brug niet meer naar achter kan trekken, maar ik vind persoonlijk het ver kunnen opdrukken veel belangrijker.
Het naar achter kantelen van de tremelo vind ik persoonlijk niet zo boeiend.
Er zijn meer gitaristen die een hekel hebben aan zwevende tremelobruggen.

Ik heb een Strat met oorspronkelijk een zwevende Kahler locking tremelo.
Die was zo gevoelig dat ie met een klein beetje opdrukken al kantelde.
Daar heb ik aan de achterkant een dun strookje hout gelijmd zodat de tremelo daar in ruststand tegen aan leunt. Dan heb je eigenlijk hetzelfde idee.

joey-t
22 januari 2007, 23:44
Ok ik volg wat je zegt maar wat bedoel je precies met 'opdrukken', even voor de duidelijkheid.

jerome
23 januari 2007, 00:18
Ik bedoel de snaren opdrukken zodat de toon hoger wordt (benden)