PDA

View Full Version : usb interface vs. line-in



stevie_vp
18 januari 2007, 00:50
hey!
Ik neem op t moment op met n condenser mic met usb interface erin...
werkt leuk... maar nu wil ik wat andere mic's kopen (e909 e.d.) om me cabs goed op te nemen...
Nou is mijn vraag in hoeverre het uitmaakt of je via je usb a/d interface opneemt of via de line in (met pre ertussen) van je standaart geluidskaart
opneemt....

PS: als je via een ad usb interface werkt hoef je niet perse een mic pre te gebruiken toch?

harrie-beton
18 januari 2007, 08:32
maar nu wil ik wat andere mic's kopen (e909 e.d.) om me cabs goed op te nemen...
Nou is mijn vraag in hoeverre het uitmaakt of je via je usb a/d interface opneemt of via de line in (met pre ertussen) van je standaart geluidskaart
opneemt....


Staat ook in de FAQ,
de geluidskwaliteit van Analoog naar Digitaal wordt bepaald door de geluidskaart, niet door de software. Ik weet niet welk type usb interface je gebruikt maar meestal zijn de AD converters beter dan in losse "consumenten" geluidskaarten en nog wel net zo belangrijk: ze zijn vaak iets sneller in reactietijd. Dus met overdubs verwacht ik minder latency.



PS: als je via een ad usb interface werkt hoef je niet perse een mic pre te gebruiken toch?

Bij een microfoon moet je een pre amp hebben.
In je usb mic zit een pre amp ingebouwd. De pre amp van een "consumenten" geluidskaart zoals Soundblaster zou ik nooit gebruiken voor muziekopname alleen voor een headsetje tijdens SKYPE ofzo.

stevie_vp
18 januari 2007, 19:10
ja dat begrijp ik... maar mijn vraag is eigenlijk of je het nou écht veel kwaliteits verschil uitmaakt tussen:

1: mic -- preamp(mixertje) -- line-in (zonder pre dus) -- sofwware
2: mic -- preamp(mixertje) -- usb interface -- software


Met de usb interface bedoel ik bijvoorbeeld de M Audio Audiophile USB,
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/maudio-audiopfile_usb_350_fffef1_75.jpg

PS: de line in is dus van een standaart geluidskaart....

Alvast bedankt:)

armageddon
18 januari 2007, 19:25
Kijk, je mag ervan uitgaan dat een geluidskaart die gemaakt is voor opname (zoals zo'n Audiophile) (veel) betere A/D converters heeft dan een standaard pc-geluidskaart. In dat geval is de optie met een externe geluidskaart dus beter.