PDA

View Full Version : footswitch



Valoosj
17 januari 2007, 23:13
ik heb nood aan een aan/uit footswitch vr een digitale reverb. zelfde principe als een overdrive dus, gewoon aan uit zetten met een zelfgemaakte footswitch.

ik heb dit plannetje gemaakt, klopt dit met een ledje van 3,3V en een weerstandje van 820 ohm dat ik geen nood heb aan een batterij . en is het zo juist aangesloten?

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/switch.jpg

bert k
18 januari 2007, 09:50
Een batterij zal je toch echt wel nodig hebben. Hoe dacht je dat dat ledje anders moest gaan branden?

Valoosj
18 januari 2007, 12:06
ik heb al footswitches gezien die geen batterij gebruike, en die hadden zelfs 2 leds. komt er nogmaal geen stroom van de amp of waar je het dan ook op aansluit

Jimwoud
18 januari 2007, 12:14
De meeste footswitches maken inderdaad gebruik van de stroom die de amp stuurt om de relais te laten werken.

Valoosj
18 januari 2007, 12:31
klopt dan de bedrading die ik hierboven heb gezet?

aad
18 januari 2007, 12:50
ik heb nood aan een aan/uit footswitch vr een digitale reverb. zelfde principe als een overdrive dus, gewoon aan uit zetten met een zelfgemaakte footswitch.

ik heb dit plannetje gemaakt, klopt dit met een ledje van 3,3V en een weerstandje van 820 ohm dat ik geen nood heb aan een batterij . en is het zo juist aangesloten?

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/switch.jpg

Nee dit is niet goed denk ik (het is wat lastig om je schets te interpreteren).
Zoals ik dit zie heb je de LED en de weerstand op 1 kant van de schakelaar gezet en de schakelingang van je effect op de andere kant.
Op die manier zal er nooit stroom gaan lopen door de LED. Het enige wat er met die LED gebeurt is dat die wordt kortgeloten.
De andere kant v.d. schakelaar is in principe wel goed aangesloten.

Alleen moet volgens mij de LED/weerstand is serie met je effectschakelaar worden gezet.
Je zal wel moeten bekijken welke waarde voor de weerstand goed werkt.
Door de LED/weerstand combinatie verlies je namelijk spanning over het relay waarmee je effect wordt geschakeld. Als er al een relay in zit natuurlijk.

Valoosj
18 januari 2007, 15:47
zou je mss een schetsje voor me kunnen maken? het relais, is dat dan de schakelaar zelf?

Valoosj
19 januari 2007, 17:31
niemand die een plannetje heeft? ik heb mijn spulletjes van www.musikding.de dernet ontvangen, en ik zou graag aan de slag gaan...

Rude Perception
19 januari 2007, 23:41
ik maak wel effe een schetsje voor je
moet je even wachten hoor
Als je even je mail geeft dan kan ik het je mailen, is makkelijker, of voeg me effe toe dieuwert_mul@hotmail.com

Rude Perception
20 januari 2007, 00:00
Hier is hij dan:
http://i9.photobucket.com/albums/a61/deedeeguitar/naamloosasdfdfassdfa.jpg

Ik weet niet zeker of ik het ledje de goede kant op heb getekend. Het lange pootje moet iig aan de rechterkant (op dit schema).

Rude Perception
20 januari 2007, 00:08
Over de werking en waarom je dus geen batterij nodig hebt:

In de versterker zit een relais, aan dit relais kan je een footswitch hangen. Als er geen of niet genoeg stroom kan lopen, is het relais zo geschakeld dat de functie wel aanstaat (bij bijv. reverb, bij kanalen is het anders, omdat je die ook op de amp kan bedienen). De stroom is niet genoeg als je een ledje (+weerstand) aan de min en plus hangt, maar ook als je helemaal geen footswitch aan je amp hangt.

Je schakelt met een footswitch dus eigenlijk alleen de functie van de amp UIT als je de stroom de mogelijkheid geeft om te lopen. Dan gaat er een magneetje om, zodat het schema uitgeschakeld wordt

Valoosj
20 januari 2007, 11:11
bedankt voor het plannetje. ik had alles al gesoldeerd met een stroomuitgang, maar ik zal dit eens proberen. ik het gisteren wel eens geprobeerd, en toen ik het ledje tegen de draadjes hield die naar de plug out gingen, dan ging het ledje branden, maar werkte de reverb niet meer. de stroom ging toen allemaal naar de led. waardoor de functie om mijn reverb op en af te zetten niet meer werkte

Rude Perception
20 januari 2007, 11:17
bedankt voor het plannetje. ik had alles al gesoldeerd met een stroomuitgang, maar ik zal dit eens proberen. ik het gisteren wel eens geprobeerd, en toen ik het ledje tegen de draadjes hield die naar de plug out gingen, dan ging het ledje branden, maar werkte de reverb niet meer. de stroom ging toen allemaal naar de led. waardoor de functie om mijn reverb op en af te zetten niet meer werkte

Dan is de weerstand van het ledje alleen niet hoog genoeg. Er kan nog zo veel stroom doorheen lopen dat het relais nog niet omgeschakeld wordt. DAn moet je dus een (hoger) weerstandje in serie zetten met het ledje.

Valoosj
20 januari 2007, 11:54
het lampje brandt!

maar dan wel als de reverb uitstaat

hoe kan ik er nu voor zorgen dat reverb en lampje tegelijk aan zijn?

Rude Perception
20 januari 2007, 12:02
het lampje brandt!

maar dan wel als de reverb uitstaat

hoe kan ik er nu voor zorgen dat reverb en lampje tegelijk aan zijn?

Dan moet de weerstand van het lampje + voorschakelweerstand (denk ik) hoger.

Valoosj
20 januari 2007, 12:06
er zit een weerstand voor het lampje, deze is al 1820 ohm

het is geschakeld volgens het plannetje op de vorige pagina, en daar is maar 1 weerstand vermeld. ik vermoed dat dat de voorschakelweerstand is? die van het ledje zelf kan ik niet veranderen.