PDA

View Full Version : Schroefjes Fender Strat slagplaat, om gek van te worden!



joey-t
17 januari 2007, 23:09
Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met 'dolgedraaide' schroefjes op m'n Fender Strat. De gitaar is een paar jaar oud en de slagplaat is er nooit af geweest. Ik probeerde onlangs (voorzichtig) met een schroevendraaier of alle schroefjes in de slagplaat wel goed vastzaten, en tot mijn verbazing en ongenoegen bleken 2 ervan te zijn 'dolgedraaid'. Die konden dus geen grip meer krijgen en ook niet niet meer echt vastzitten. Ik had het al eerder met een Squier (ook nieuw) maar daarvan kon ik het nog accepteren omdat het een gitaar van 100 euro was. Bij een wat duurdere gitaar zoals de Fender vind ik het toch klote dat het gebeurt. Iemand anders hetzelfde probleem? Het lijkt me stug dat het precies bij mijn twee Strats gebeurt en verder bij niemand anders. Is er misschien wat aan te doen? Ik ben er niet blij mee dat mijn gitaar op die twee plekken zo 'vermolmd' is dat de schroefjes niet meer vast kunnen, ook al blijft de slagplaat heus wel zitten.

Luke-wannabe
17 januari 2007, 23:22
Dat is vaak zo ook met duurdere fenders. Gewoon nieuwe schroefjes.

Nickname
17 januari 2007, 23:25
Ik weet niet waarom ze dolgedraaid zijn, maar hoe vast heb je ze geprobeerd te draaien? Veel hout waar gitaren van worden gemaakt zijn bijzonder zacht.. dus als ze net klemmen is het vast genoeg.

Maargoed.. er is wel een oplossing voor. Knip een klein stukje van de achterkant van een lucifer af. Doe vervolgens een druppel houtlijm in het dolgedraaide gaatje (ja het gaatje is dol, en wss niet het schroefje) en vrot daarna het kleine stukje lucifer erin. Veeg de overtollige lijm weg met een doekje en laat het vervolgens goed drogen.. Nu kan je of eerst een heel klein gaatje boren en dan het schroefje weer erin draaien.. maar meteen het schroefje erin lukt meestal makkelijk genoeg.

Hopelijk heb je wat aan de tip! :satisfie:

Luke-wannabe
17 januari 2007, 23:26
Kan ook jah!

nickbongers
17 januari 2007, 23:26
de schroefjes zijn wss prima.. wat je denk ik bedoelt is dat de schroefdraad in het hout kapotgedraaid is? slagplaat eraf, wat kneedbaar hout erin, gaatje erin met een kleinere diameter dan het schroefje, en je kan em weer vastdraaien. van het hout zie je toch niets omdat het 1 onder de slagplaat zit, en 2 op de plaats van het oude (iets te grote) gaatje.

edit: iets te langzaam

joey-t
18 januari 2007, 01:39
Ja uiteraard is het gaatje 'dolgedraaid' en niet het schroefje, maar meestal zegt men 'het schroefje draait dol' (kan geen houvast vinden) dus vandaar dat ik het zo zei. ;)

Ik heb de schroefjes zeker niet TE vast proberen te draaien, ik ben uiterst voorzichtig geweest. Je merkt het meteen als er een probleem is, het schroefje beweegt te makkelijk en het komt niet eens in de buurt van 'net klemmen'. Het gekke is dat het dus bij grote voorzichtigheid nog kan gebeuren, net als bij mijn Squier. Daar was ik ook uiterst subtiel te werk gegaan en toch was het bij de eerste keer raak. Heel anders bij de pick-up ringen van mijn Les Paul, die heel degelijk aanvoelden. Misschien wel toeval, of andere houtsoort? Die schroefjes waren ook wel iets langer meen ik. Misschien is voor de Strat een langer schroefje ook een oplossing? Of is dat te riskant?

Het idee met het luciferhoutje en houtlijm kan ik allicht proberen, met kneedbaar hout had ik geen al te beste resultaten bij de Squier. Het was gewoon niet hard genoeg ofzo. Kan ook aan het merk liggen natuurlijk...

Iemand met ervaring die uitsluitsel kan geven over wat de 'beste' methode is om de schroefjes vast te zetten?

jerome
18 januari 2007, 14:53
Ik weet niet waarom ze dolgedraaid zijn, maar hoe vast heb je ze geprobeerd te draaien? Veel hout waar gitaren van worden gemaakt zijn bijzonder zacht.. dus als ze net klemmen is het vast genoeg.

Maargoed.. er is wel een oplossing voor. Knip een klein stukje van de achterkant van een lucifer af. Doe vervolgens een druppel houtlijm in het dolgedraaide gaatje (ja het gaatje is dol, en wss niet het schroefje) en vrot daarna het kleine stukje lucifer erin. Veeg de overtollige lijm weg met een doekje en laat het vervolgens goed drogen.. Nu kan je of eerst een heel klein gaatje boren en dan het schroefje weer erin draaien.. maar meteen het schroefje erin lukt meestal makkelijk genoeg.

Hopelijk heb je wat aan de tip! :satisfie:

Zo doe ik het ook altijd. Kaas- of sate prikkers werken soms nog wat beter dan luciferhoutjes omdat ze beter in het gat passen en het hout wat beter is.
En idd de lijm goed laten drogen...
En meestal is het beter om niet (of niet te diep) voor te boren.

Treeb
18 januari 2007, 15:25
Zo doe ik het ook altijd. Kaas- of sate prikkers werken soms nog wat beter dan luciferhoutjes omdat ze beter in het gat passen en het hout wat beter is.
En idd de lijm goed laten drogen...
En meestal is het beter om niet (of niet te diep) voor te boren.

Bij mijn maya deed ik gewoon een stukje papier in het gaatje, werkte ook gewoon goed.

Bluesbreaker
18 januari 2007, 17:31
Hallo zeg, wat een drukte om een te ruim gaatje dat onder je slagplaat verstopt zit...

GuitarMaster
18 januari 2007, 17:46
Bij mij gaf zo'n klein schroefje best veel problemen omdat de slagplaat mee ging trillen wanneer ik de onderste snaren aansloeg. Als ik onversterkt speelde was dat heel erg irritant.

DarknessAwaits
18 januari 2007, 17:57
Het is gewoon sowieso irritant als schroefjes niet mee willen werken, dus kan zo'n topic toch helemaal geen kwaad? Er wordt wel over raardere dingen geschreven hier hoor.

Bluesbreaker
18 januari 2007, 18:10
Bij mij gaf zo'n klein schroefje best veel problemen omdat de slagplaat mee ging trillen wanneer ik de onderste snaren aansloeg. Als ik onversterkt speelde was dat heel erg irritant.

Dat begrijp ik best, maar hoe onhandig je ook bent, als je begrijpt dat je met die schoefjes de slagplaat los kunt draaien kun je toch bedenken hoe je hem weer vast kunt draaien.

Verder natuurlijk helemaal niet erg dat hiervoor een topic geopend wordt, ik verbaas me er persoonlijk alleen over dat mensen bij zo'n probleempje het in plaats van even oplosse een topic op het forum gaan zetten.

jemke
18 januari 2007, 18:24
Dat is vaak zo ook met duurdere fenders. Gewoon nieuwe schroefjes.

Dikkere schroeven om terug grip te hebben, en 2 jaar later weer dikkere schroefjes etc.....hehe;) Hou het maar op het tandenstokerprincipe, lijkt me zoals gezegd beter.

Rinze
18 januari 2007, 18:42
Wat ik altijd doe, werkt ook bij de schroeven van de hals: beetje superlijm in het schroefgat, even met een cocktailprikker erin ronddraaien, laten drogen, klaar. Je kunt het eventueeel een paar keer herhalen. Zo geef je de wand van het gat een nieuwe, stevige laag waar de schroef in kan "tappen".


N.B.: snelheid is cruciaal, anders zit je cocktailprikker vast in het gat :mad: , ook wel weer op te lossen, maar goed, het is even balen. Het houdt de spanning erin, zullen we maar zeggen. Voordeel van superlijm is dat het gat snel klaar is voor gebruik. Superlijm is zowieso geweldig, ook bij te ver ingesleten topkamsleuven en ander ongemak. :rockon: