PDA

View Full Version : strat project (fred, opgelet!)



sinneD
17 januari 2007, 22:31
Zo, dan maar een topic openen voor mijn eerste strat project.

Fred Dons was zo aardig om mij een gitaarbody met hals (neck-through) te geven.

Nou heb ik gister de pickups van GFS binnen gekregen. Dit is een setje 1960's Repro Premium Alnico Strat Pickups. Ben zeer benieuwd hoe ze klinken, had ergens ooit een post gevonden van iemand die ook dit setje had en die was zeer positief.

Morgen, hoop ik, anders overmogen, krijg ik de rest van de onderdelen binnen van tonefactory. Alleen ik met me domme kop geen straplocks gekocht dus die koop ik binnenkort nog wel ff in Alkmaar. Moet toch nog naar de muziekwinkel voor wat andere kleine dingetjes.

Het eerste probleem wat ik al wist was dat de pickupcavity's voor EMG's waren gemaakt. Dus ik vandaag om 2 uur vrolijk met een beitel aan de slag voor de halspickup. Na een lange tijd klooien om 4 uur toch maar een dremel erbij gepakt en de pickupcavity in ze geheel wat verbreed aan de kant waar nodig. Toen eindelijk rond 5 uur klaar met de eerste pickupcavity.

Er is wel wat lakschade helaas maar in het geheel valt het best mee. Van een afstandje valt het amper op en van dichtbij zie je de krasjes alleen als je in een hoek kijkt. Ik hoop bij de volgende 2 cavity's dit zoveel mogelijk te kunnen verkomen natuurlijk :).

De middelste en brug pickupcavity doe ik later deze week nog. Hopelijk gaan die wat sneller, ik heb in ieder geval al wat geleerd over hoe ik die 2 sneller kan gaan doen :).

Foto's volgen ...

fred dons
19 januari 2007, 08:56
foto's foto's foto's !!! ;)

wat voor trem heb je besteld ?

sinneD
19 januari 2007, 17:44
Hey Fred, ik heb voor de chrome diego trem gekozen. Was zowiezo al van plan om een diego trem te kiezen en zoals jou voorkeur naar chroomkleurig ging was dat voor mij ook zo :)

Hieronder links naar de foto's van de pickupcavity's, nu misschien wel niet even strak maar op maat gemaakt voor de GFS pickups. Ik ga de pickupcavity's nog wel even schuren en een likje verf geven want ik ga het natuurlijk niet zo laten als dat het er nu uit ziet.

numero uno (http://img201.imageshack.us/img201/9756/img018ev7.jpg)
numero dos (http://img242.imageshack.us/img242/9144/img019vo0.jpg)
numero tres (http://img201.imageshack.us/img201/1051/img020wx7.jpg)

Zoals je dus kunt zien is het nu nog in een vrij ruwe staat. Op de 3e foto vertekent dat oog trouwens door de lichtinval.

Van het weekend ga ik waarschijnlijk werken aan de knoppen, schakelaar en de inputjack.

edit
Kwam zojuist tot de conclusie dat bij de brugpup de draad van de ground los zit.. De draad die los zit is de draad die van de windingen naar buiten loopt en dan aan de ground zit dus. Ik denk dat dit nog wel te repareren valt door die draad gewoon op de plek waar die hoort te zitten weer opnieuw te solderen?

G.G.
19 januari 2007, 18:11
Van die Diego ga je echt geen spijt krijgen, ik wil geen andere meer. Wat een heldere sound geeft die brug. Je hoort het pas echt goed als je een brug vervangt.

fred dons
19 januari 2007, 19:45
ja dat is te doen, let wel op; de draad is zelf van een enamel laagje voorzien waardoor hij in de pup geen kortsluiting veroorzaakt, als je bijvoorbeeld besluit (omdat het draadje te kort is) 1 winding aftewikkelen dan moet je die enamel van de draad schuren zodat je hem aan de kontaktpunt kan solderen

DarknessAwaits
19 januari 2007, 23:06
Die foto's doen me toch wel een beetje pijn... je gaat geen slagplaat gebruiken neem ik aan? Ben benieuwd hoe mooi je het krijgt, maar ik zou het toch enkel met de bovenfrees hebben gedaan.

sinneD
19 januari 2007, 23:15
Die foto's doen me toch wel een beetje pijn... je gaat geen slagplaat gebruiken neem ik aan? Ben benieuwd hoe mooi je het krijgt, maar ik zou het toch enkel met de bovenfrees hebben gedaan.

Het is zo idd niet echt mooi nee en ik ga idd geen slagplaat gebruiken. Bedenk wel dat je van het grootste deel straks niks meer ziet als de pups erin zitten en dit is de 1e keer dat ik zo iets als dit doe dus vond het nog best netjes gedaan eigenlijk.

Mijn uiteindelijke doel is overigens om een goed werkende gitaar in elkaar te zetten en om daarbij zo weinig mogelijk het uiterlijk van de gitaar te vernielen. Maar voor een eerste keer zullen er zowiezo wel wat dingetjes niet helemaal netjes gaan zoals mensen het doen die al 20 van die dingen gebouwd hebben.

DarknessAwaits
20 januari 2007, 01:20
Nou ja, niemand die perfectie van je eist hoor. Als je er mee bereikt wat je zelf voor ogen hebt vind ik alles best. ;)

Johannes
20 januari 2007, 03:22
Je zou nog kunnen kiezen om pickup rings te gebruiken. Naar mijn idee ziet dit er nogal afgeragd/lelijk uit, zeker met zo'n verfijnde painting. Volgende keer netjes met een bovenfrees (laten) doen he!

no 1 hops
20 januari 2007, 07:58
sinneD
gewoon volhouden!
als je iets wegsteekt met een beitel, of weg wil frezen met de dremmel neem dat even een houtvijl of schuurblokje en vijl de rand bij de lak even iets scheef af, (zoveel als je kwijt moet aan hout)dan trek je niet onbedoelt lak mee en je ziet beter waar je zijn moet tijdens het werk
leg bescherming over de body daar waar je niet werkt, oude doeken of zo of eerst met kranten en schilderstape (geen duck of cellotape vanwege de lak) afplakken en dan extra doek
met de beitel eventueel de groeven van de dremel recht naar beneden steken/gladsteken, en eigenlijk bedoel ik snijden, schilfer voor schilfer
niet teveel in 1 keer ( en ik hoop dat die beitel scherp is en gewet)
koop een klein potje acryl verf van de kleur die de pickup holte heeft en als je klaar bent het blanke hout daar even mee bijkleuren

het word jouw gitaar, maar neem de tijd en hoe meer aandacht je aan details besteed hoe meer plezier je er later van hebt

sinneD
24 januari 2007, 16:28
Weer een kleine update:

Zit op dit moment met een klein probleempje, de koppen van de schroeven waarmee de tremolo vast zit zijn practisch allemaal doorgedraaid...

Kan ze er nog wel uithalen gelukkig. Zijn dit soort schroeven bij een doe-het-zelf zaak te vinden of kan ik beter bij tonefactory vragen of ze een setje van die schroeven los kunnen leveren?

no 1 hops
24 januari 2007, 16:44
als die gaatjes niet al te groot zijn kun je ook dikke lucifers pakken en met houtlijm die in de gaten drukken.
daarna, na droging, even voorboren als dit nodig is en je kan verder.
zijn lucifers te dun, even naar de bouwmarkt om deuvels, die kun je op maat kopen maar ook per lengte.
dit is vaak een hardhout soort met in de lengte richting ribbels.

sinneD
24 januari 2007, 16:56
Ik denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt. De koppen van de schroeven zijn practisch allemaal doorgedraaid, niet de schroefgaten :)

Ook vroeg ik me nog het volgende af. Waarom staat er in de "handleiding" van de topkam (graptech) dat je deze niet met van die secondelijm moet lijmen? Is dat schadelijk voor het hout of voor de topkam zelf? Ik heb deze nog niet vastgelijmd, ik denk ik vraag dit eerst even.

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:35
Wellicht dat de lijm reageerd met het materiaal van de topkam. Ik zou 'm sowieso niet vastlijmen, meestal klemt het al wel en anders houden de snaren hem wel op z'n plaats.

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:36
Oh, en over die schroeven: ik denk niet dat je die in een dhz zaak zult vinden. Meestal is het met gitaren toch ander (Amerikaans/Engels?) draad en maten.

robostrat
24 januari 2007, 18:30
Zit op dit moment met een klein probleempje, de koppen van de schroeven waarmee de tremolo vast zit zijn practisch allemaal doorgedraaid...

waarschijnlijk de schroefgaten te klein voorgeboord......
waardoor de schroeven te zwaar draaien :mad:

sinneD
24 januari 2007, 19:48
waarschijnlijk de schroefgaten te klein voorgeboord......
waardoor de schroeven te zwaar draaien :mad:

Ik denk dat ik ze waarschijnlijk net niet diep genoeg geboord heb. Één van de schroeven zit wel goed dus kan ik die iig als voorbeelddiepte gebruiken voor de rest.

sinneD
24 januari 2007, 19:49
waarschijnlijk de schroefgaten te klein voorgeboord......
waardoor de schroeven te zwaar draaien :mad:

Ik denk dat ik ze waarschijnlijk net niet diep genoeg geboord heb. Één van de schroeven zit wel goed dus kan ik die iig als voorbeelddiepte gebruiken voor de rest.

Overigens is de brugpickup vanavond gerepareerd, even doorgemeten en doet het weer goed dus dat is weer een zorg minder :)

robostrat
24 januari 2007, 21:13
Ik denk dat ik ze waarschijnlijk net niet diep genoeg geboord heb. Één van de schroeven zit wel goed dus kan ik die iig als voorbeelddiepte gebruiken voor de rest.

als je ze iets dieper boord is geen probleem hoor... als je maar niet door de body heen boord :satisfie:
diameter is wel belangrijk

sinneD
26 januari 2007, 15:37
Weer wat kleine vordering. Gaten geboort voor de controls.

En wat goed nieuws, tonefactory levert gelukkig los nieuwe schroeven dus een setje besteld en dan kan de tremolo misschien morgen al goed gemonteerd worden.

Van het weekend staat op de planning om de houder van de tremoloveren te monteren en eventueel de tuners. Ik zat er namelijk aan te denken om de gitaar alvast te gaan bespannen zodat de hals wat krom kan trekken. Hij staat nu practisch recht en ik heb al gezien dat ik dan waarschijnlijk in de problemen kom omdat de zadeltjes van de hoge en lage E zo waarschijnlijk net niet hoog genoeg komen.

Iemand een idee hoe ik dit laatste probleem kan verhelpen en is het nuttig om alvast voor een weekje of 2 minimaal er snaren op te leggen zodat de hals een betere kromming krijgt of kan ik daar beter mee afwachten?

fred dons
26 januari 2007, 15:46
het kan zeker geen kwaad de gitaar al op spanning te zetten maar kijk ook even of de halspen misschien niet strak aangedraaid zit

sinneD
11 februari 2007, 20:53
Door alle drukte i.v.m school weinig tijd gehad maar vandaag de boor er bij gepakt om gaten te boren voor de kabeltjes van de pickups.

In een helder moment besefte ik dat ik het op de manier die ik eerst van plan was het nooit zou redden en toen bedacht ik de briljante manier om tussen 2 cavity's (neck/mid) van beide kanten schuin naar het midden te boren waardoor er een tunneltje tussen de 2 cavity's ontstaat.

Dit is allemaal goed gelukt en heb ik weer een zorg minder want dit klusje zag ik het meeste tegenop omdat het in eerste instantie een best tricky klusje leek.

De knoppen voor de controls zijn ook aanwezig, moet alleen voor de 5way switch nog een sleuf maken. Voor de tremolo moet ik de klem voor de veren nog monteren. Ook moet ik nog een gat maken aan de onderkant voor de inputjack (tele-stijl).

Kortom begint het er op te lijken dat ik met de laatste lootjes bezig ben voor het voorbereidend werk en dat de gitaar nu bijna compleet in elkaar gezet kan worden :)

Foto's volgen later als ik alles kan monteren.

sinneD
16 april 2007, 20:33
Zo, nu is de gitaar dan af op het soldeerwerk na dat ik hopelijk binnenkort kan gaan doen m.b.v. van iemand hier op het dorp. Hij heeft het helaas nu beetje druk dus geen idee binnen welke tijd ik bij hem aan de slag kan maar voor de rest is de gitaar nu helemaal af :D (okok, ik krijg nog een nieuwe inputjack cover omdat die iets netter is weg te werken en de huidige niet past met de inputjack, te veel enthousiasme om dingen te monteren ^^, gelukkig gaat die LP style inputcover het gehele gat van de Tele style inputcover afdekken)

Dan nu links naar wat foto's

klikkerdeklik (http://img128.imageshack.us/img128/7984/img024az4.jpg)
klikkerdeklik (http://img266.imageshack.us/img266/5427/img025cn3.jpg)
klikkerdeklik (http://img266.imageshack.us/img266/4531/img026bk0.jpg)
klikkerdeklik (http://img266.imageshack.us/img266/4113/img027te1.jpg)

Ik moet zeggen dat ik er best veel van geleerd heb. Waarschijnlijk het belangrijkste dat dit soort dingen niet echt voor mij zijn weggelegd omdat ik in mijn enthousiasme soms wel is eerder aan de slag ga en te weinig dingen controleer waardoor ik er gaandeweg achter kom dat ik sommige dingen beter anders had kunnen oplossen.

Maar uiteindelijk vond ik het wel erg leuk, zeker nu er ook daadwerkelijk klank vanaf komt accoustisch :) Dat is echt een lekker gevoel.

Paar mensen hebben hem al vast gehad en vonden de gitaar accoustisch al aardig klinken en spelen ondanks dat ie nog niet staat afgesteld. Dus hopelijk pakt het goed uit met dat setje GFS pickups.

En Fred, als je de gitaar nog is keertje wilt bespelen als die gesoldeerd is nodig ik je van harte uit om een keer langs te komen :). Hartelijk dank voor het sponsoren, denk dat er toch wel wat moois van gekomen is :).

koennie
18 april 2007, 00:10
ziet er best oke uit! maar er is wel te zien dat je niet altijd even voorzichtig bent geweest :p
Heb je ook een foto van de achterkant? ik ben wel benieuwd naar de hiel.

sinneD
18 april 2007, 08:26
Bepaalde stukjes lakschade waren al aanwezig langs de randen van de gitaar, zoals idd te zien heb ik die simpel aangestippeld met een zwarte viltstift.

Ik zal later vandaag nog even foto van de achterkant plaatsen.

En dan nu het fototje van de achterkant, zitten nog geen plaatjes op omdat er dus nog gesoldeerd moet worden en wss laat ik de tremholte mooi open.

Zoals ook te zien is het dus een neck-trough-body constructie

klikkerdeklik (http://img235.imageshack.us/img235/5009/img028qi5.jpg)

fred dons
18 april 2007, 21:52
leuk geworden! , en inderdaad de beschadigingen in de lak zaten er al op, ik was altijd nog van plan de lak ooit nog eens te repareren maar het kwam er maar niet van en ik ben blij dat ik sinneD er een plezier mee kon doen

koennie
19 april 2007, 13:58
altijd mooi om te zien zo'n neck-through hiel. Dit was toch ook zo'n martens gitaar Fred? Ik moet nog steeds ff foto's laten zien van hoe mijn tele is geworden.

fred dons
19 april 2007, 14:13
inderdaad dat is een martens, goed hout en een mooie constructie