PDA

View Full Version : Hulp!?



Valoosj
17 januari 2007, 21:58
ik ben bezig met mijn bouwprojectje. mijn gitaar is bedekt met een zwarte verf met enorm veel putjes en krasjes in. om die reden, en omdat ik ze wit wil hebben, moet de verf er dus af.
ik heb al meters schuurpapier verbruikt, en op de randjes gaat de verf er wel af, maar op de vlakke stukken, zowat heel de body gaat er maar niets af.
wat voor schuurpapier heb ik nodig, of producten of....?
huidige status
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00489.jpg
toekomst droom
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/1471982948_l.jpg

DarknessAwaits
17 januari 2007, 22:13
Misschien iets met afbijt proberen? En anders gewoon stug blijven doorschuren, wel zorgen dat je vlak blijft schuren en geen deuken e.d. erbij maakt.

orreltak
17 januari 2007, 22:18
als je het met de hand doet is het ook een eindeloze klus.
je kan beter een schuurmachine ergens op de kop tikken.
heb het ook met een schuurmacine gedaan met p60 en p80.en dan nog ben je een uur bezig.
als ie kaal is toch voor de zekerheid met een fijnere korrel afschuren

Renoud
17 januari 2007, 22:24
als je het met de hand doet is het ook een eindeloze klus.
je kan beter een schuurmachine ergens op de kop tikken.
heb het ook met een schuurmacine gedaan met p60 en p80.en dan nog ben je een uur bezig.
als ie kaal is toch voor de zekerheid met een fijnere korrel afschuren
Die fijne korrel kan je dan met de hand doen als je het fijn vindt, is vaak wel lekker..
Vooral voor de randjes/hoornen, die worden vaak hoekig met een schuurmachine.

niekb
17 januari 2007, 22:40
licht opschuren en dan gewoon spuiten!


begin er maar niet aan..poly argh! Believe me, je schuurt je t laplazerus...

:satisfie:

edit: ok, niet goed gelezen...butsjes ed.....suc6!

kiem
17 januari 2007, 22:55
koop schuurlinnen (gewoon die dingen die je om een band schuur machine legt, schuurt as een trein) eerst gritje 80 ofzow, en dan naar 120 en drna met gewoon schuurpapier de krassen eruit schuren.. als je met de nerf mee schuurt zullen de krassen VEEEL minder zijn dan wanneer je draai bewegingen maakt, of dan wneer je enit met de richting van de nerf mee schuurt.

ik heb tijdje trug emt sdchuurlinnen ene acoustische gitaar opgeschuurt, die HEEL dik ind e lak zat, maar emt grof schuurlinnen is t best te doen als je ene beetje doorzettingsvermogen hebt.. en dat heb ik niet zo erg dus t zegt al heel wat dat t mij lukte :D

Valoosj
17 januari 2007, 23:10
ok bedankt, ik zal eens wat groffer schuurpapier in huis halen.

wat voor verf zou ik moeten gebruiken? want bij stewmac zeggen ze nitrocellulose, maar dat kunnen ze niet naar hier verzenden.
zijn er winkels in belgië, of internetwinkels in nl, belgie frankrijk of duitsland die het hebben? want ik wil geen waterbasis dan gebruiken, maar het houden bij de originele soort verf die gebruikt is.
en noemt het hier trouwens nitrocellulose basis?

oknarb180
18 januari 2007, 00:11
Hey,

Misschien een beetje simpel van me gedacht hoor, maar hij hoeft toch niet helemaal kaal? Je hebt nu een prima deklaag als basis, ik zou 'm denk ik gewoon licht opschuren en dan wit gaan maken, daarna aflakken. Scheelt heel veel schuurwerk, denk ik.

vr.gr.

Branko

G.G.
18 januari 2007, 06:31
Hey,

Misschien een beetje simpel van me gedacht hoor, maar hij hoeft toch niet helemaal kaal? Je hebt nu een prima deklaag als basis, ik zou 'm denk ik gewoon licht opschuren en dan wit gaan maken, daarna aflakken. Scheelt heel veel schuurwerk, denk ik.

vr.gr.

Branko

Precies.

En wil je hem toch kaal: electrische verfbrander op de polylak zetten . je krijgt een luchtbel onder de lak, en dan gelijk blijven bewegen met de brander zodat de luchtbel zich over de hele body verspreid. Niet op een plek blijven hangen, want dan krijg je brandplekken.

Werkt perfect bij een dikke polylaag. Begin ergens bij een gaatje in de lak (slagplaatschroefje ofzo, daat laat de lak het gemakkelijkst los.

Valoosj
18 januari 2007, 09:36
hij moet wel kaal, er zitten veel putjes in de verf, soms tot op het hout. en met producten wil ik er niet te veel opzitten, ik heb geen zin om mijn hout te beschadigen. schuren lijkt mij het veiligst, vermits ik geen ervaring met verfbranders heb.

no 1 hops
18 januari 2007, 12:50
je zou ook naar een glashandel kunnen gaan en daar wat stukken glas ( resten die ze anders weggoien) kunnen vragen.
werkt als een schraapstaal ( wel om je handen denken)

die verfbrander/fohn moet je denk ik gebuiken ( tenminste ik denk dat GG dat zo bedoelt) samen met een verfschrabber ( of met zo'n stuk glas)
je maakt die lak/verf warm, en schraapt het er dan makkelijk af.
daarna is het vooral schuren.

kiem
18 januari 2007, 14:45
ok bedankt, ik zal eens wat groffer schuurpapier in huis halen.

wat voor verf zou ik moeten gebruiken? want bij stewmac zeggen ze nitrocellulose, maar dat kunnen ze niet naar hier verzenden.
zijn er winkels in belgië, of internetwinkels in nl, belgie frankrijk of duitsland die het hebben? want ik wil geen waterbasis dan gebruiken, maar het houden bij de originele soort verf die gebruikt is.
en noemt het hier trouwens nitrocellulose basis?bedenk wel dat schuurlinnen geen schuurpapier is.

Valoosj
18 januari 2007, 15:41
je zou ook naar een glashandel kunnen gaan en daar wat stukken glas ( resten die ze anders weggoien) kunnen vragen.
werkt als een schraapstaal ( wel om je handen denken)

die verfbrander/fohn moet je denk ik gebuiken ( tenminste ik denk dat GG dat zo bedoelt) samen met een verfschrabber ( of met zo'n stuk glas)
je maakt die lak/verf warm, en schraapt het er dan makkelijk af.
daarna is het vooral schuren.

je zegt daar zo iets, fohn, bedoel je zo"n ding om je haar te drogen? :p dat heb ik wel in huis, maar een verfbrander niet.

dat schuurlinnen, daar heb ik nog nooit iets van gehoord, en ik werk in de weekends in een doe het zelf zaak. mss toch eens beter opletten in die rayon.
maar goed. zou zo"n haardroger geval als goed alternatief kunnen, en dan met een verfschraper erbij?

orreltak
18 januari 2007, 19:29
nee geen haardroger! :seriousf: een fohn om verf te verwijderen.hou je die tegen je plaat dan groeit er nooit meer haar.heeft bijna hetzelfde effect als een brander maar minder kans dat je het hout zwart blakert.

G.G.
18 januari 2007, 20:05
nee geen haardroger! :seriousf: een fohn om verf te verwijderen.hou je die tegen je plaat dan groeit er nooit meer haar.heeft bijna hetzelfde effect als een brander maar minder kans dat je het hout zwart blakert.
Precies, zo'n ding. En dan een plamuurmes met een handschoen vasthouden en de bellen lak er voorzichtig vanaf schrapen (niet hard drukken of krassen, de lak laat vanzelf los (als het zo'n goedkope dikke polylaag is).

no 1 hops
18 januari 2007, 20:24
en schuurlinnen is een rol met een lang stuk opgerold, noem het schuurpapier, maar dat is het niet ( doek/linnen met daarop het materiaal waarmee je werkelijk schuurt.)

mooie tip, voor wie het gereedschap heeft.
neem twee lange latten/planken van bv een halve meter tot een meter, iets brede dan het schuurpapier op rol) .
knip schuur een lengte schuurlpapier af, en strijk die in met gewone witte houtlijm.
laat maar rustig even intrekken want dan zet het linnen uit.
plak het op de ene plank, leg de andere er boven op en klemmen die handel.

als het goed droog is haal je het langs een cirkelzaag en afkortzaag en je hebt prachtige schuurhoutje

Valoosj
18 januari 2007, 20:29
Precies, zo'n ding. En dan een plamuurmes met een handschoen vasthouden en de bellen lak er voorzichtig vanaf schrapen (niet hard drukken of krassen, de lak laat vanzelf los (als het zo'n goedkope dikke polylaag is).

ik betwijfel dat het een goedkope polylaag is. het is een G&L gitaar, van Leo Fender voor wie de achtergrond niet kent. dus ik weet niet goed wat te doen

over dat schuurlinnen, ik heb hier een rol liggen, maar of het schuurlinnen is, of schuurpapier op een rol weet ik niet, ff checken. ik denk dat ik eens met mn pa naar wat verfspeciaalzaken zal gaan met de gitaar, en eens horen wat zij denken. mn pa komt heel de tijd af met een of ander product om de verf eraf te bijten, maar ik heb schrik voor t hout

orreltak
18 januari 2007, 20:46
afbijt is ook een optie maar het maakt wel een troep en je wil het ook niet op je handen hebben.plus het feit dat je daarna je plank daarna heel goed moet ontvetten met thinner.

Valoosj
18 januari 2007, 20:50
troep en ontvetten kan me niet schelen, thinner kost 4 euro per liter ofzo, en ik heb nog wasbenzine, mss kan ik dat ook gebruiken?

zolang het hout maar geen schade loopt dan?

no 1 hops
19 januari 2007, 07:41
als je bang bent dat het hout vocht van thinner enz, of andere vloeistof, zoals verfafbijt opneemt, dan blijft schrappen en schuren over.
enige wat jekunt doen om er even goed doorheen te komen is misschien een bandschuurmachine, korrel 60 of 80, maar ook daar is het dat je wel moet weten wat je doet want die dingen gaan hard.

heb ooit mijn oude waschburn ook gewoon met glas geschraapt.
in een workmate geklemt, zodat je beide handen vrij hebt

Valoosj
19 januari 2007, 13:23
een bandschuurmachine is nogal een risico, bij de minste fout schuur je het hout weg.
ik denk dat ik heel voorzichtig met afbijtmiddel eens ga proberen.
met glas schrapen, bedoel je dan met heel fijngemaakte stukjes? krijg je dan ook niet enorm veel krassen?

oknarb180
19 januari 2007, 15:44
Hey,

Misschien een idee, ik weet niet of het kan, maar misschien kun je eens informeren bij een stralerij. Ik weet niet of het mogelijk is om hout kaal te laten stralen (net zoals bijv. bij steen en staal). Ik kan me niet voorstellen dat dat veel kost. Ik heb er eens over nagedacht om met een tafel te laten doen, maar dat is er nooit van gekomen om ernaar te informeren (die tafel ligt inmiddels trouwens in de kachel!!!!).

Je zou eens misschien ook eens kunnen informeren bij een meubelmaker/-restaurateur of die iets weet of heeft voor je.

vr.gr.

Branko

Valoosj
19 januari 2007, 17:30
ik was een beetje pissig na mijn slechte filosofie examen deze morge => schuurmachine terug vastgenome, en 3 u later was mijn gitaar kaal ;) enkel tussen de horentjes zit nog wat verf, daar kon mn machine niet bij.
ik zal strax wel wat foto's op de site zwieren. want er zitten plekjes bij die nog ruw aanvoelen, terwijl ik er met een zeer fijne grit over geweest ben toen alle verf weg was. die plekjes zal ik nog eens over moeten gaan vermoed ik? of zou het aan het hout kunnen liggen?

no 1 hops
20 januari 2007, 08:13
dat schrappen is gewoon met een flink stuk glas, bv als een cd doosje.
het is even oefenen, maar als je dat naar je toe trekt en iets scheef houd dan slijp je hout/lak weg.
zou je dus kunnen proberen met die ruwwe stukken.
maar zo ik gelezen heb ben je al een eind op weg.
haal anders even een schuur blok van kurk en verder gewoon met de hand in nerfrichting schuren met steeds fijnere korrel/grit
die ruwwigheid kan zijn omdat een schuurmachine een vreemde beweging maakt en dus ook wel tegen of dwars op de nerf schuurt en je dit ruwe krijgt

Valoosj
20 januari 2007, 11:07
ik zal er nog eens over gaan met een schuurpapiertje, dan heb ik meer controle.
hoe ik de verf tussen de horens ga wegkrijgen, dat weet ik niet goed. ik denk met een zeer grof papier rond een bezemsteel ofzo, en dan heeeeeeeel lang schuren

no 1 hops
20 januari 2007, 16:37
ik zal er nog eens over gaan met een schuurpapiertje, dan heb ik meer controle.
hoe ik de verf tussen de horens ga wegkrijgen, dat weet ik niet goed. ik denk met een zeer grof papier rond een bezemsteel ofzo, en dan heeeeeeeel lang schuren
kijk daar komt weer dat glas om de hoek.
als je iemand kent die dat kan, even een reststukje glas en deze doorsnijden met een flauwe bocht.
wat je dan aan holle kant over hebt is zeer geschikt voor die horens

Cocobolo
21 januari 2007, 13:36
Je zou ook zo'n schuurhuls kunnen kopen die je in een boormachine kunt stopppen. De boormachine dan wel in een boorkolom doen denk ik! Ik weet niet precies hoe zo;n ding heet, maar het ziet er een beetje als volgt uit :

http://www.baptist.nl/shop_prod.asp?p=100&g=5&c=100&s=20&t=154
(4e en volgende items op deze pagina).

Daarmee zou je toch tussen de horens moeten kunnen komen.

Je kunt hier ook een speciale oscillerende schuurmachine voor kopen, maar die zijn duurder. Ik heb zelf de volgende (149 euro) :
http://koopjes.marktplaats.nl/bouw_en_tuin/schuurmachines/71671600.html
(je mag ook langskomen om hem te gebruiken als je in de buurt van Apeldoorn woont).


Over je vraag over de nog steeds ruwe plekken terwijl je met fijn schuurpapier aan het schuren bent : dat had ik ook. Ik had de stapen van grof naar fijn veels te groot genomen. Als je dus na erg grof schuurpapier denkt het met 400 grid eruit te krijgen dan zou dat in theorie wel moeten lukken maar schuur je je suf. Beter is gewoon weer met grof papier aan de gang te gaan en steeds een slag minder grof gaan totdat je op het fijne papier uitkomt. Dan krijg je alle krassen wel weg. Aan het eind kun je ook nog staalwol gebruiken (ik weet niet meer exact de dikte maar ik geloof dat het ' 0000' is). Daarmee maak je alles heel schoon en superglad.

Cocobolo
21 januari 2007, 13:38
kijk daar komt weer dat glas om de hoek.
als je iemand kent die dat kan, even een reststukje glas en deze doorsnijden met een flauwe bocht.
wat je dan aan holle kant over hebt is zeer geschikt voor die horens

Een van m'n andere bezigheden is glas-in-lood. Ik kan wel een stukje glas snijden als je opgeeft welke vorm je wilt.

Valoosj
21 januari 2007, 13:53
ik zal eens zien of mijn pa zo"n schuurrol heeft. alvast bedankt om dit te vermelden, het zal mijn werk een pak eenvoudiger maken.

van het schuurpapier, ik denk idd dat ik te snel de stappe genomen heb, ik ben begonnen met grit 50, en dan naar ergens iets tussenin, en dan meteen heel fijn.
ik zal eens wat schuurpapier in huis halen, dan kan ik ze mooi gelijk opschuren. op die enkele plekken na is de gitaar nu wel enorm zacht. het voelt echt lekker aan.

dat glas, bedankt voor het aanbod, maar het zal niet nodig zijn. en apeldoorn is niet direct in de buurt voor me. ik woon in antwerpen in belgië :)