PDA

View Full Version : Drums opnemen mbhv ORTF



Pun
17 januari 2007, 18:30
Ik ben van plan om drums op te gaan nemen met 2 SM58's en met gebruik van de ORTF techniek. Nu weet ik dat je ze op een hoek van 110 graden met elkaar moet zetten (en 17cm uit elkaar). Ik neem aan dat dit horizontaal is.
Maar ik vroeg me af hoe je de mic's verticaal moet richten. Moet je de helemaal horizontaal zetten, of moet je ze richten op het drumstel, of iets naar boven, of naar beneden?

BVD.

harrie-beton
17 januari 2007, 18:43
sm58 is daar niet zo geschikt voor... maar je moet ze zeker richten en erg dicht bij. Het nadeel van sm58 is verlies van warmte bij een grotere afstand op de bron. Dus zo dicht de drums als maar kan en het liefst achter de drummer, net iets boven zijn schouder.

Pun
17 januari 2007, 22:43
sm58 is daar niet zo geschikt voor... maar je moet ze zeker richten en erg dicht bij. Het nadeel van sm58 is verlies van warmte bij een grotere afstand op de bron. Dus zo dicht de drums als maar kan en het liefst achter de drummer, net iets boven zijn schouder.

Hmmm, dat is jammer, want de SM58 is de enige redelijke mic die ik tot mijn beschikking heb.

Dus als ik het goed begrijp raad jij aan om de ORTF methode uit te voeren achter de drummer?

Martien
17 januari 2007, 23:50
Wel als je het met een sm58 gaat doen ja,




toch?

Han S
18 januari 2007, 01:52
ORTF werkt goed met condensators, maar ik denk dat het met twee SM58's ook wel gaat lukken. Probeer het zoals Harrie zei van achter de drummer, je zult dan ongeveer het geluid krijgen zoals de drummer zelf het hoort.

Maar recht boven het drumstel werkt ook, of schuin van voren en van bovenaf, maar probeer het ook eens aan de voorkant en dan van onderaf schuin naar boven wijzend. Probeer er achter te komen wat het verband is tussen welk geluid die plaatsingen opleveren.

Als je ruimte goed klinkt kun je ook wat verder van het drumstel af. Ik zou die bolletjes van de 58's er af schroeven, dat levert een ander geluid op.

Een variatie op ORTF is DIN, waarbij de kapsels 20cm uit elkaar staan onder een hoek van 90 graden en dan heb je nog NOS, met 30cm en ook 90 graden.

XY vind ik geen reëel stereobeeld opleveren, maar je hebt dan geen fasefouten. Luister bij DIN en vooral NOS ook in mono, valt een deel van je geluid weg dan niet doen, het hangt ook van de gebruikte mics af.

Roeien met de riemen die je hebt noemen we dat, ik denk dat je met twee 58's best een redelijk geluid kunt maken.

Pun
18 januari 2007, 02:21
Han, bedankt voor de reply. Het geeft me weer wat hoop dat ik er toch nog een redelijk geluid uit zal kunnen krijgen.

Martien
18 januari 2007, 23:29
Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt,

ik denk ook wel eens, volgens mij als ik Han loslaat in mijn 'ruimte', dan maakt hij in een uur tijd een opname waar ik een half jaar over doe.