PDA

View Full Version : Is een plectrum echt nodig ?



nilfisk
26 december 2002, 14:43
ff naar aanleiding van dat topic over hoe je je plectrum vast houd...
vinden jullie een plectrum echt nodig ? ik speel bijna nooit met plectrum, komt door m'n akoustische achtergrond en heb nooit zin gehad om met plectrum te leren spelen..
zou het veel invloed hebben op je geluid ? mij lijkt et soms niet eens handig om met solo's een plectrum te gebruiken.... ben benieuwd :smile:

hoofd
26 december 2002, 15:02
Ik heb eigenlijk altijd met plectrum leren spelen, en nu probeer ik juist meer met mn vingers te spelen. Het is volgens mij wel belangrijk dat je beide technieken goed onder de knie hebt. Met mn vingers kan ik (nog) niet zo'n snelheid halen als dat ik haal met mn plectrum. Soleren doe ik meestal nog wel met plectrum, net als het aanslaan van akkoorden.

Negative K3 fan
26 december 2002, 15:48
Ik heb de eerste paar jaar nooit met plectrum gespeeld. Maar plectrum is soms hard nodig, je kunt gewoon geen metal spelen zonder plectrrum (niet dat ik zon emtal gast ben, maar dan nog) tremolo picken wil ook niet echt lukken. En het hangt ook van de dingen af die je speelt, maar sommige stukken gaan en klinken gewoon beter met plectrum. Maar je kunt ook daarentegen ook geen klassieke stukken met plectrum spelen. Dus ik denk dat plectrrum gebruik redelijk stijlgebonden is. Er zit ook veel verschil tussen het geluid van vingers en plectrrums en daarbij maakt het ook ngo uit wat voor plectrum je hebt, want een metalen plectrum geeft een heel andedr geluid dan een plastic of stenen plectrum.

En sommige solo's moet je wel met plectrum spelen omdat je met je vingers vaak de snelheid niet kunt halen op 1 snaar, terwijl je met een pelctrum weer niet de snelheid kunt halen die je met je vingers kuint halen als je hele snelle loopjes over meerdere snaren speelt (als je begrijpt wat ik bedoel).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-12-26 15:50 ]</font>

Kitaarhiero
26 december 2002, 20:00
Soms doe ik perongeluk wat Hybrid Picking (met plectrum en vingers), wat nog redelijk klinkt ook... maar ik speel vooral met plectrum.
Ik ben nu wel een nummer aan het instuderen waarbij ik met m'n vingers moet spelen (My favourite things), en dat lukt aardig.

sash
27 december 2002, 15:38
Ik kan het allebei, zowel fingerpicking als met plectrum. Op elektrisch is het 99% van de gevallen met plectrum, western 50%

nilfisk
27 december 2002, 16:56
ben ik waarschijnlijk die 1 % :grin:
mja..tis duidelijk, voor sommige technieken heb je toch echt een plectrum nodig...(ik noem pinch harmonics bijvoorbeeld) .. maar voor goeie solo's heb je niet per se een plectrum nodig, kijk naar marc knopfler bijvoorbeeld.. glashelder :grin: