PDA

View Full Version : Kapotte versterker??!?



Aradia
17 januari 2007, 16:50
Ik wil net gaan gitaren dus zet mijn versterker aan (ibanezGX20) aan en er komt echt een gigantische ruis/brom uit. Als je m'n snaren vastpak is het al een stuk minder maar zodra ik die loslaat is het niet te houden. Nou ben ik nog een gitaar+versterker n00b, dus iemand enig idee wat dit is?

a darker shade of grey
17 januari 2007, 17:02
vreemde vraag, maar is er ergens isolatiefolie in de buurt? Ik heb dat een tijdje geleden gehad toen ik net was verhuist met mn oude marshall solid state. Toen was de zolder nog niet afgewerkt en was er dus allemaal van dat isolatiefolie tegen het dak aan gemaakt. Toen ik die versterker aan zette werd ik gek van de herrie! Ik denken dat dat ding kapot was, hij was immers heel oud, en een andere gekocht. Deze reageerde daar niet op. Toen de zolder was afgewerkt, heb ik em weer es gepakt en voila: niets aan het handje. Toen ben ik gaan nadenken wat er was veranderd, en dat was alleen die isolatiefolie....

maar dat zal wel alleen mij overkomen....:)

Aradia
17 januari 2007, 17:06
Hmm nouja ik heb mijn kamer gister opgeruimd en er zijn dus wat dingen verplaatst...en er lag wel aluminiumfolie in de buurt (lijkt dat op isolatie?) maar dat is nu juist weg. Wat ik merkte dat als ik bijvoorbeeld op de schroeven op de bovenkant van de versterker drukte dat het minder werd, totdat ik ze weer losliet. Dus misschien iets in de buurt ofzo wat het geluid zo veranderd?

Nellyrocks
17 januari 2007, 17:13
Klinkt meer als een aardeprobleempje. Als je dan je snaren of zo'n schroefje raakt, iets van metaal dus dat direct in verbinding staat met de electronica, wordt je versterker via jou geaard en is de brom even weg.

Check je stopcontact of de aarde van je gitaar. Verder weet ik het ook niet.

Aradia
17 januari 2007, 17:16
Zou het misschien kunnen komen omdat mijn versterker is aangesloten op een verlengdoos zegmaar, en ik haal de stekker er best vaak in en uit....is dat het misschien?

Aradia
17 januari 2007, 17:26
Hmm ik heb het gewone stopcontact (ongeaard) verlengdoos (ongeaard) en verlengdoos (geaard) geprobeerd maar bij alledrie blijft ie ontzettend hard brommen. Geaarde wandcontactdozen hebben wij hier niet in huis dus dat kan ik niet uitproberen. Ik heb een ook al gebprobeerd of er verandering in kwam als je er een stukje aluminiumfolie bijhoud, maar nee. Dit is flink balen want oefenen is echt niet te doen met dit ding nu.

Iemand nog andere ideeen?

piezo
17 januari 2007, 17:45
Het eerste wat je altijd moet doen is even een andere (gitaar-)kabel gebruiken. In minstens 90 % van de gevallen zijn kabels en/of pluggen de oorzaak van geluidsproblemen.

EDIT: en daarna een andere gitaar aansluiten. Daarna alle eventuele effectdoosjes ertussen uit. Net zo lang tot je weet wáár het probleem zit. Zomaar gaan gokken heeft geen zin.

Aradia
17 januari 2007, 17:49
Hmm dan zal ik effe moeten wachten aangezien ik hier geen extra kabel heb liggen............zo toch maar effe m'n vriend lief aankijken

Aradia
17 januari 2007, 20:11
Nou m'n vriend is net weg en het lag gelukkig aan het kabeltje! Hij had nog een ander kabeltje liggen dus ik hoef gelukkig niet te wachten tot ik naar de feedback kan! Gelukkig lag het niet aan de versterker zelf.