PDA

View Full Version : Boogie Brom te wijten aan Voorbuisjes?



maartenn
17 januari 2007, 15:06
Ik heb een Boogie MKIIa top met een onverklaarbare brom. Staat te koop op gitaarmarkt. Is een tijd geleden geserviced maar brom kon niet worden verholpen. Nu kreeg ik een reactie van een Boogie verzamelaar, dat dit wel eens te wijten zou zijn aan een nieuwe set voorbuisjes. Bij een Mark II Boogie kunnen deze brom veroorzaken, volgens hem, als ze niet allemaal ongeveer -9mV biasspanning trekken. Er is inderdaad ooit een nieuwe set voorbuisjes in gezet (ongematcht) en de oude heb ik niet meer (Kan me nog wel herinneren dat het allemaal verschillende merken buisjes waren die eruit kwamen, dus dit zou die theorie kunnen ondersteunen). Iemand ervaring hiermee?

BLOK182
17 januari 2007, 16:52
Ik zag je amp ook al te koop staan, ik was me zijdelings ook al aan het informeren hoe die brom op de lossen was:p Misschien kan forumlid en ampbouwer Chris Winsemius helpen? Verder zwerven er meerdere (amateur)ampbouwers rond, misschien dat je daar eens met je top terecht kan?

maartenn
17 januari 2007, 18:00
Chris heeft deze amp al eens gezien en zijn uiterste best gedaan de brom te vinden in het electronische gedeelte maar niks kunnen vinden. Daarom vermoed ik dat het aan die voorbuisjes ligt.

Die jongen die reageerde toen ik hem te koop zette (uiteindelijk te koop gezet omdat ik een waanzinnig klinkende 77'er Superlead heb kunnen kopen (ondanks dat ik Chris heb liggen te verkondigen nooit meer een Marshall aan te raken hahaha) en de Boogie stof staat te happen), had een Mark IIc. Hij had ook een bromprobleem op hogere volumes nadat hij nieuwe Mesa SPAX buisjes (dezelfde als ik er ooit in heb gezet) erin had gezet. Zijn amptech heeft het probleem toen verholpen door andere voorbuisjes te gebruiken. Ik vond het een beetje raar verhaal, gezien ik altijd begrepen heb dat voorbuisjes zonder te biassen kunnen worden vervangen. Vandaar dat ik hier informeer omdat een goed werkende amp beter verkoopt dan een met een brom erin ;)

Rinze
17 januari 2007, 18:10
Bias-sen is inderdaad alleen van toepassing op de eindbuizen. Voorversterkerbuizen kunnen natuurlijk ook gewoon niet helemaal goed zijn, dat komt voor. Er hoeft maar eentje in het rijtje niet goed te zijn en je hebt een probleem. Mijn ervaring met voorbuizen is trouwens wel dat je eerder microfonie krijgt dan een brom. Brom associeer ik meer met aardeproblemen, of zit ik nou fout? (zit onder de morfine vanwege een hernia, ben er niet helemaal bij ;-)


Even een setje andere buizjes erin lijkt me een gemakkelijke test, je hoeft alleen de oude er maar uit te trekken en de nieuwe erin te zetten. Amp weer aan, proberen, en je weet het. Mesa-buizen ken ik alleen van naam en ik weet dat ze duur zijn, JJ's bevallen mij prima.

Chris Winsemius
17 januari 2007, 18:16
Hoi Maarten

Ik baal er nog steeds van en die bevriende "BoogieVerzamelaarTech" ook...
Contact me anders even via email.

Brom door preamp-buizen maak ik zelden mee; 1 x 'n tremolo-buis in 'n bruine Vibroverb reïssue die sluiting tussen de cathode en de gloeispanning maakte en daardoor brom gaf hoewel dat buiscircuit niet in het "signaal-pad" lag.

Nu spelend op 'n Marshall? Hoe is het met je oude Bassman?

Mocht het aan de pre-amp buis/buizen liggen: contact me gewoon en ik zal je wat sturen.

AART
17 januari 2007, 19:14
Damn, waarom heb ik nu net veel geld uitgegeven.
Zo'n IIa had mijn mk 4 mooi kunnen aanvullen :(