PDA

View Full Version : "lead-free" switch...



jimihattricks
17 januari 2007, 14:27
Hoi mensen, laatst een folder besteld van de duitse gitaarfabrikant Framus (mooie spullen), en gestuit op de Panthera Studio Custom > zie hier de specs:

http://www.framus.com/guitar_panthera-studio-custom.php

Deze gitaar heeft een "lead-free" switch waarmee de brughumbucker direct naar de output jack kan worden geschakeld. Dit is dus in feite een direct-out..?

Ik zit me al een tijdje af te vragen wat dit voor effect op je geluid heeft, en of het zou lonen om zo'n switch, waarmee je het volume- en toonregelingcircuit in en uit kunt schakelen, in een strat in te bouwen..?

Chris Winsemius
17 januari 2007, 14:32
Hoi mensen, laatst een folder besteld van de duitse gitaarfabrikant Framus (mooie spullen), en gestuit op de Panthera Studio Custom > zie hier de specs:

http://www.framus.com/guitar_panthera-studio-custom.php

Deze gitaar heeft een "lead-free" switch waarmee de brughumbucker direct naar de output jack kan worden geschakeld. Dit is dus in feite een direct-out..?

Ik zit me al een tijdje af te vragen wat dit voor effect op je geluid heeft, en of het zou lonen om zo'n switch, waarmee je het volume- en toonregelingcircuit in en uit kunt schakelen, in een strat in te bouwen..?

Belangrijkste voordeel is 'n zgn. "lead-preset".
Het geluid wordt helderder en subtiel ietsje harder.

Je kan het absoluut ook op je Strat proberen (maar als ie al helder/scherp/schel is wordt dat alleen maar erger).

Als je de volumeregelaar(s) dicht draaid kun je met die switch ook zo'n RATM-scratch-effekt krijgen door snel die schakelaar heen en weer te bewegen.

jimihattricks
17 januari 2007, 14:51
ja, t lijkt me toch beter bruikbaar bij humbucker gitaren idd.. bij een strat wordt t wsl al snel krijsen geblazen dan.. toch lijkt de toename in helderheid mij interessant, vooral bij de neck pickup bijvoorbeeld..

DarknessAwaits
17 januari 2007, 14:56
Het zal maar een klein beetje zijn hoor, ik kan me niet voorstellen dat je zonder actieve electronica echt een groot verschil krijgt.

Orpheo
17 januari 2007, 14:58
ja, t lijkt me toch beter bruikbaar bij humbucker gitaren idd.. bij een strat wordt t wsl al snel krijsen geblazen dan.. toch lijkt de toename in helderheid mij interessant, vooral bij de neck pickup bijvoorbeeld..


waarom wil je je halshum helderder hebben? ik wil 'm juist bagger en baggervet. voor helder pak ik wel n tele of de brughum.

Mitch
17 januari 2007, 15:11
Meer helderheid op een hals element is wat mij betreft ook juist een belangrijk punt, zegt me veel over zowel axe als amp, maar goed, voor we nu weer 'helder' gaan definiëren....

Wat Chris al zei, het scheelt iets in volume en hoog/tophoog, aardig voor leads, maar het is nou ook niet spectaculair. Hangt een beetje van de band (bezetting, volume) af of 't bruikbaar is.

jimihattricks
17 januari 2007, 15:32
waarom wil je je halshum helderder hebben? ik wil 'm juist bagger en baggervet. voor helder pak ik wel n tele of de brughum.

niet de halshum maar de hals single-coil (ik sprak over een strat).. en een pickup kan vet en helder tegelijk klinken, dan hebben we het dus idd over definities..

als t geen spektakel is ga ik t ook wsl niet proberen..

Nickname
17 januari 2007, 16:05
Ik heb een Ibanez RG1570 met een mid single coil. Vroeg liep dit element langs de tone en volume regeling, maar nu kan ik inderdaad door middel van een andere schakeling hetzelfde effect bereiken als de hier genoemde direct out. Je hoort het verschil wel maar zoals al eens eerder genoemd op een forum zijn er ook mensen die zweren dat ze kunnen horen welk merk batterijtje er in hun gitaar of effecten zit. M.a.w. Het heeft zo weinig effect dat het de moeite niet echt waard is in een passief circuit :satisfie: