PDA

View Full Version : Peavey 5150



raymond1
17 januari 2007, 11:38
Hallo, ik sta op het punt om een peavey 5150 combo 212 aan te schaffen. Kan iemand mij vertellen of ik hier goed aan doe, ik maak rockmuziek, maar niet al te stevig, geen hardrock. Ik heb begrepen dat deze versterker erg hard kan en een goede klank heeft zowel clean als distortion. Graag even wat reacties. Gr. Raymond.

almarvk
17 januari 2007, 12:22
Pfoe, tis een typische metalversterker.

Ik zou eerder voor een JCM800 of Peavey Valveking combo gaan.

Lord Abortion
17 januari 2007, 12:44
5150 = slechtste clean dat ik ooit gehoord heb

het is een echte metalbak, en "niet echt" ideaal voor gewone rock

jorrit
17 januari 2007, 12:46
ik zou eens bij koch gaan kijken..

marc_o
17 januari 2007, 12:50
Heren, er zit een flink verschil tussen de combo en de top. Zeker het clean van de combo is stukken beter en zelfs goed te noemen, mits je weet waar je aan moet draaien. Jammer is de gedeelde toonregeling, want het heeft direct z'n weerklank op de oversturing.

Heb de combo gehad en er is goed mee te werken. Hij blinkt uit in volume, gewicht, maar inderdaad ook gain.

Ik vind het een prachtige versterker, maar wellicht niet helemaal de juiste keuze voor je, en hij is teringzwaar en onhandig groot.


(Ik moet er toch weer eentje kopen ooit)

vulvasonic
17 januari 2007, 13:07
Heren, er zit een flink verschil tussen de combo en de top. Zeker het clean van de combo is stukken beter en zelfs goed te noemen, mits je weet waar je aan moet draaien. Jammer is de gedeelde toonregeling, want het heeft direct z'n weerklank op de oversturing.

Heb de combo gehad en er is goed mee te werken. Hij blinkt uit in volume, gewicht, maar inderdaad ook gain.

Ik vind het een prachtige versterker, maar wellicht niet helemaal de juiste keuze voor je, en hij is teringzwaar en onhandig groot.


(Ik moet er toch weer eentje kopen ooit)

Vriend van me (Fen Temple) heeft een 5150 combo en dat ding klinkt verschrikkelijk goed, WAAAAAAAHHHHHHHH.......
Maar het is wel een bepaald type geluid waar je mee moet kunnen en willen werken.

Ik heb ook een broer ergens in Zeeland, die op dit moment zit te werken, die zo'n versterker heeft gehad en die er graag ooit weer een terug zou willen hebben. Hij is er zeer over te spreken.

marc_o
17 januari 2007, 15:07
Zeer over te spreken zelfs. mijn broer houdt het overigewns bij een paar AC-30's.....ook erg over te spreken...

vulvasonic
17 januari 2007, 15:21
Nu hebben ik, mijn broer uit Zeeland en onze broer uit Amsterdam alledrie ervaringen met Koch versterkers. En ik denk met een zekere vorm van stelligheid te kunnen beweren dat daar toch op z'n minst iets tussen moet zitten waarbij ook jouw bek van verbazing zal openvallen.


Koch dus. Nederlands en van een verbluffende kwaliteit!
MET EEN KOCH......
SPEEL JE IN DE VOLGENDE EEUW NÓG!


KOCH

:dance:

marc_o
17 januari 2007, 15:29
Zonder gepoch...dat zegt genoch!

Unicron
17 januari 2007, 16:13
geen bedrog?

marc_o
17 januari 2007, 17:27
Welnee toch!

Enne, je raakt eraan verknoch!

MarkV
17 januari 2007, 23:12
Zeg heren koch liefhebbers...

Welke Koch amps zouden jullie dan adviseren voor een rock-minded gitarist die ook een goede clean zoekt? Prijsniveau lijkt me in de buurt van die 5150 combo (1000 euro ofzo) te liggen.

AART
17 januari 2007, 23:14
Powertone. Multitone.

vulvasonic
18 januari 2007, 00:37
Powertone. Multitone.

Voila !

marc_o
18 januari 2007, 09:40
En als je niet teveel wilt sjouwen, de Twintone 2

StereoX
18 januari 2007, 11:27
heb er ook een gehad. wel een aardig geluid, maar voor een neutraler rockgeluid zou ik eerder naar een engl combo neigen of zo. plus dat die combo schoon aan de haak 60 kg weegt en onhandelbaar groot is. (voor mij de grootste reden dan ik hem heb weggedaan)

vulvasonic
18 januari 2007, 12:21
Is de ENGL niet juist wat gekleurder en daardoor wat eenzijdiger?

Kim Wilson
18 januari 2007, 12:24
Is de ENGL niet juist wat gekleurder en daardoor wat eenzijdiger?
Ach, als het je kleur is, is het goed, toch? Of zie ik dat verkeerd?

marc_o
18 januari 2007, 12:39
Engl en Koch zitten in dezelfde markt waarbij Engl iets meer op het hardere werk gokt. Het is een smaakverschil. Kwaliteit is bij beide erg goed te noemen. Ga testen en zie welke de voorkeur heeft.


Check dan de Screamer combo en de Souvereign.

vulvasonic
18 januari 2007, 12:54
Ik wil niet op tere zieltjes trappen of op tenen gaan staan, maar het is sterker dan mij, dus laat ik mij er toch toe verleiden om te zeggen; ik vind die ENGL versterkers er altijd zo goedkoop en YMCA-achtig uit zien.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nuchtere aanblik van de Koch.
Toch.

Vooralsnog.




MAAR GOED, DAT IS EEN KWESTIE VAN UITERLIJK EN SMAAK EN DAT IS NIET BELANGRIJK (zeggen de echtgenoten van lelijke vrouwen....)

Cris
18 januari 2007, 14:01
:seriousf: ................

marc_o
18 januari 2007, 16:30
Ik wil niet op tere zieltjes trappen of op tenen gaan staan, maar het is sterker dan mij, dus laat ik mij er toch toe verleiden om te zeggen; ik vind die ENGL versterkers er altijd zo goedkoop en YMCA-achtig uit zien.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nuchtere aanblik van de Koch.
Toch.

Vooralsnog.




MAAR GOED, DAT IS EEN KWESTIE VAN UITERLIJK EN SMAAK EN DAT IS NIET BELANGRIJK (zeggen de echtgenoten van lelijke vrouwen....)



YMCA-achtig???

Ik heb meer dan 10 jaar ENGL gespeeld en ja, ze zijn lelijk, maar ik heb er nooit een Indiaan, bouwvakker, politieagent met snor in leer en cowboy uit zien komen hoor......alhoewel, die ene keer....die dag voordat ik zo'n pijn in mijn hol had, wat was dat ook alweer.....Vulv kwam langs, biertje pilletje, lijntje....ik denk dat ik het heb verdrongen...

vulvasonic
18 januari 2007, 16:32
YMCA-achtig???

Ik heb meer dan 10 jaar ENGL gespeeld en ja, ze zijn lelijk, maar ik heb er nooit een Indiaan, bouwvakker, politieagent met snor in leer en cowboy uit zien komen hoor......alhoewel, die ene keer....die dag voordat ik zo'n pijn in mijn hol had, wat was dat ook alweer.....Vulv kwam langs, biertje pilletje, lijntje....ik denk dat ik het heb verdrongen...

En die 26 andere keren ben je helemaal kwijt?
Wat is er dan fout gegaan die ene keer verdomme........ :dontgeti:

Cris
18 januari 2007, 17:13
Net iets teveel GHB mischien?

Baker
18 januari 2007, 22:11
Heren,

Ik heb zelf ook een koch, en ben daar aan verknoch.

Maar, even weer on topic.

De 5150 is echt een zeer goede versterker.
En dat het een typische metalbak zou zijn is echt een misvatting.
Hij is gebouwd voor typische Rock. (en volgens de specs van legende EVH)

En over dat hij een slecht clean zou hebben slaat al helemaal nergens op:
De 5150 heeft namelijk geen clean. Hij heeft 2 kanalen: crunch en lead.

En ja, als je de gain van het crunch kanaal heel laag zet, krijg je iets wat op clean lijkt, maar niet als zodanig bedoeld is. Voor de topicstarter dus wel lastig. De amp is dus niet erg veelzijdig, maar de crunch is een van de lekkerste die ik ooit gehoord heb, en de lead een van de vetste. Ik zou zeggen, beoordeel hem zelf: http://www.xs4all.nl/~butme/overig/lenny.mp3
lead is een musicman luke in een 5150 combo,
riff is een LP in een koch multitone (zijn we toch weer bij koch!)

marc_o
18 januari 2007, 22:53
Heren,

Ik heb zelf ook een koch, en ben daar aan verknoch.

Maar, even weer on topic.

De 5150 is echt een zeer goede versterker.
En dat het een typische metalbak zou zijn is echt een misvatting.
Hij is gebouwd voor typische Rock. (en volgens de specs van legende EVH)

En over dat hij een slecht clean zou hebben slaat al helemaal nergens op:
De 5150 heeft namelijk geen clean. Hij heeft 2 kanalen: crunch en lead.

En ja, als je de gain van het crunch kanaal heel laag zet, krijg je iets wat op clean lijkt, maar niet als zodanig bedoeld is. Voor de topicstarter dus wel lastig. De amp is dus niet erg veelzijdig, maar de crunch is een van de lekkerste die ik ooit gehoord heb, en de lead een van de vetste. Ik zou zeggen, beoordeel hem zelf: http://www.xs4all.nl/~butme/overig/lenny.mp3
lead is een musicman luke in een 5150 combo,
riff is een LP in een koch multitone (zijn we toch weer bij koch!)

Nou, zo zou ik het niet zeggen. De 5150 heeft wel degelijk een clean, wat je met behulp van een drukknop op crunch kunt zetten, je kunt dus kiezen of je kanaal 1 als clean of als cruncnh gebruikt. Kanaal 2 is alleen lead inderdaad.

vulvasonic
18 januari 2007, 23:54
Nou, zo zou ik het niet zeggen. De 5150 heeft wel degelijk een clean, wat je met behulp van een drukknop op crunch kunt zetten, je kunt dus kiezen of je kanaal 1 als clean of als cruncnh gebruikt. Kanaal 2 is alleen lead inderdaad.

Yep, alleen klinkt het leadkanaal zo mijlenver van de cleane setting van het crunch kanaal dat ik het niet echt een praktische versterker vind. Bovendien vind ik de voicing op het clean te fel. Ten eerste hoor ik liever iets warmers als het dan toch clean moet en ten tweede vind ik het geluid niet passen bij de heavier settings van de versterker.

De 5150 klinkt briljant als je echt van die eindeloze sustain en vette powerchord houdt. Dan heb ik het wel over de comboversie, de head heb ik nooit getest (al zal die weinig doen zonder cabinet...).

marc_o
19 januari 2007, 00:19
Klopt inderdaad wel.

Toen ik er nog mee optrad stond kanaal 1 altijd op crunch en dan maakte ik het cleaner met de volumeknop van de gitaar, en dat werkte prima hoor, ik hou toch niet van dat hele cleane, moet altijd een beetje vuil zijn...dat komt omdat ik van mezelf al zo schoon ben, hahahaha

guhlenn
19 januari 2007, 09:35
de head beviel prima. maar ook hier; welk clean? je bedoelt dat verschirkkelijk schelle kanaal dat te weinig gain had? ;)

Baker
19 januari 2007, 10:11
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat het verklaarbaar is dat de 5150 clean niet geweldig is. De versterker is niet ontworpen om clean te klinken. Je kunt je er mee redden in "noodgevallen" en that's it.
Voor crunch (Dus niet alleen powerchords) en lead is ie hemels.

Murdock
19 januari 2007, 17:58
Heb zelf sinds enige weken de 5150, gisteren mn eerste optreden mee gehad
en ik kan niet anders zeggen dat ik er zeer tevreden over ben , echt een
hele verbetering tov mn Marshall JCM900 en die onzin verhalen dat je er
alleen metal opspelen kan is pure nonsens, het ligt er net aan hoe je hem instelt
Preamp laag en voor de boost een tubescreamer of iets dergelijks en je hebt
een perfect classic rock geluid.
Het cleane vind ik ook goed bruikbaar niet minder dan dat van de Marshall, het
is natuurlijk geen Fender clean.
Het enige echte minpuntje wat ik kan bedenken is het gewicht, maar dan kan
je oplossen door een flightcase met wieltjes,wat ik dus ook ga doen

band: classicrock band InHaze
www.inhaze.nl