PDA

View Full Version : 18/36 watter



DaveItUp
17 januari 2007, 10:22
Een van de twee dus. Wat ik het liefst wil is een laag wattage Marshall achtige in de headbox van een 2061x/pa20/lead&bass. Zo'n kleine marshall headcase.

Die zijn hier te krijgen: http://www.ampmaker.com/

Krijgt goed commentaar op 18watt.com. Iemand ervaring met deze kit? Van de soundclip word ik niet heel veel wijzer en er is ook niet veel meer te vinden qua sounds op de diverse fora. Weet wel dat het op basis is van een solidstate rectifier en dat de meeste 18watters een buizen rectifier hebben. Verschillen qua sound anyone? Ik hoorde al dat ss wat directer zou klinken, geen sag zoals ze dat zeggen.

Wat ik wel jammer vind is dat er geen tmb versie van zijn kit is of is de toonregeling met die ene knop goed genoeg om veel verschillende sounds uit te halen?

Of zal ik gewoon de ceriatone weg kiezen en m'n eis om een compacte top te hebben laten vallen en gelijk voor de 36w(schakelbaar naar 18watt) gaan?

Keuzes keuzes keuzes. Anyway gaarne meer info. Doel is gewoon recording. Heb nu een superlead en die kan ik natuurlijk bijna nergens voluit gooien. Ouwe marshall sound op laag volume in een handzaam formaat.

Giggen gaat denk ik moeilijk met een 18watter of is een klein kroegje wel te doen?

Chris Winsemius
17 januari 2007, 10:37
Ik vond zelf de 2061X meer "SuperLead-achtig" en de 18 Watter meer "BluesBreaker/JTM45-achtig"

In het algemeen geeft 'n diode-gelijkrichter 'n strakker laag, zeker op hoger volume. De verschillen tussen de 18 Watter en de 20 Watter zitten in nog meer onderdelen en ook de circuits verschillen. De hoeveelheid sag v/e EZ81 of GZ34 is trouwens beduidend minder dan 'n 5U4 of 5Y3, afgezien v/d maximale stroom-rating/etc.

Qua volume: met dezelfde kast als je SuperLead zal 'n 18/20 Watter SUBTIEL wat zachter zijn. Als je vanaf clean met 'n randje tot scheur wilt spelen is dat goed voor in 'n doorsnee kroeg (en soms zelfs al te hard met alles op 10). 36 of 40 Watt + zo'n Marshall-circuit en efficiënte speakers gaat net zo hard als 'n VOX AC30

Als je zo'n ontwerp omschakelbaar wilt maken (36 naar 18 of 40 naar 20 Watt) moet het cathode-circuit wat aangepast worden.

Je zou natuurlijk ook 'n plexi met 2x6V6 kunnen bouwen, ik vind ze zelf meer in de buurt van EL34s komen bij oversturing.

Het zgn. TMB model heeft 'n SuperLead achtige voorversterker met idem toonregeling; wat veelzijdiger en ook meer gain/oversturing.

DaveItUp
17 januari 2007, 10:43
Aha, ja de 2061x kopen is financieel geen optie dus dat valt opzich al af. Wat ik wel wil is die afmeting headbox en ampmaker is de enige, voorzover ik gevonden heb, wiens chassis in zo'n box past. Hij verkoopt ze ook nog eens. Maarja geen TMB versie van de 18watter vooralsnog.

Da's goed om te horen dat die dingen toch goed te gebruiken zijn bij gigs. De superlead is vaak overkill in de kleine tentjes waar ik speel hehe. Een iets lichtere/handzamere top is ook geen overbodige luxe.

Cleane headroom heb ik vooralsnog live niet nodig, misschien als m'n andere band gaat optreden.

Denk niet dat ik me waag aan het zelf bouwen. Ik ken mezelf, ik ben slordig. M'n pa zou t wel kunnen, die heeft vroeger wel buizenamps(en orgels, radio's enz enz) gebouwd, maar da's lang geleden.

Mitch
17 januari 2007, 10:50
Met een 18W zonder behoefte aan clean headroom heb je in een kroeg al ruimschoots over. Sterker nog, voor recording is het al te veel als je stevige oversturing wil gaan opnemen, of je moet wel een erg lekker geïsoleerd studiootje hebben :D

DaveItUp
17 januari 2007, 10:54
Het zal altijd beter zijn dan een Superlead op vol volume hahaha. Die engineer werd gek de vorige keer, toen maar over een 800 opgenomen. Wel jammer. Tsja was geen isoruimte of iets dergelijks. Cab omkeren in een hoek en wat isolatiefoam in een tentje eromheen.

bert k
17 januari 2007, 11:24
Ik heb nooit begrepen wat je nou met een Superlead moet. Echt haast nergens flink open te zetten, behalve in de studio.

Ik heb een 18Watt tmb, zelfbouw, met veel mods van Frits van M. Klinkt heerlijk op een 4 x 12 Greenbacks. Volume is echt niet te weinig. De basis was het tmb schema van 18watt.com. Dikke aanrader.

DaveItUp
17 januari 2007, 11:31
Dat vraag ik me ook weleens af hahaha. Voor de stadiontour van 2010? Nee in de oefenruimte kan ie flink open. Daar spelen we wat harder om t zo maar te zeggen. Goddelijk geluid natuurlijk, maar praktisch nee.

Denk toch niet dat ik zo'n kit zelf naar volle tevredenheid in elkaar kan zetten, maar genoeg mensen hier die dat voor een vergoeding wel kunnen toch?

DaveItUp
17 januari 2007, 12:49
Als cab ben ik trouwens van plan om een 1912 op te pikken en daar een greenback(een oude rola of een nieuwe scumback replica) in te gooien. Beter een 30watter nemen lijkt me?

DaveItUp
18 januari 2007, 10:56
Niemand meer suggesties? :)

Tristan
18 januari 2007, 14:12
Hoi DaveItUp:
Zoals je weet heb ik die 2061X (no pun intended)...
Man, man, wat gaat dat ding hard zeg, niet te zuinig hoor...

Gisteren even gerepeteerd en ik heb hem op 3 gehad, meestal heb ik hem tijdens repetities op 5 en dan begint hij met een Fender Strat net wel/net niet een randje te krijgen...

Het eerste en enige optreden wat ik er tot nu toe mee gedaan heb stond hij ook op zo'n 5 a 6, maar dat had wel iets harder gekund als de zaal niet zo'n galmbak was geweest...
Met andere woorden, dat 18/20 watt is echt genoeg voor optredens als je hem niet per se clean hoeft te hebben, ik zou niet voor een 36 watter gaan, in ieder geval zeker niet als hij geen master volume heeft...

Die enkele toonknop werkt echt fantastisch i.m.o...
Je kan precies het gewenste hoog erin draaien, met meer hoog komt er ook wat meer oversturing in je sound...
Wil je wat meer laag hebben?
Prik dan in op het tweede kanaal, of lus hem door en mix de beide kanalen, werkt perfect...

G12M's zijn naar mijn idee echt de perfecte speakers voor dit soort amps, tenminste als je van een ronde, vloeiende, vette en zingende sound houdt...
G12H's zijn een goede tweede optie, maar klinken iets rauwer, hebben wel wat meer laag, maar ook iets meer rafel, meer volume, ongelofelijk veel ballen, wel te gek voor rhythm sounds...

Van de kitjes op de markt heb ik alleen de Ceriatone TMB gehoord, ook naast de 2061X gehad en die Ceriatone klonk ook erg goed, dit was er zelfs eentje met alles stock geloof ik en het schijnt dat ze met Mercury Magnetics trafo's nog beter gaan klinken...
Ik was er in ieder geval wel van onder de indruk, kwam behoorlijk dicht in de buurt van de 2061X en is van alle boutique Marshall achtige amps naar mijn idee absoluut de allerbeste die ik tot nu toe gehoord heb...

bert k
18 januari 2007, 14:23
Die enkele toonknop werkt echt fantastisch i.m.o...
Je kan precies het gewenste hoog erin draaien, met meer hoog komt er ook wat meer oversturing in je sound...

Ter aanvulling: ik heb dus de TMB, met driedelige toonregeling, en die geeft toch best wel mogelijkheden. En de tremolo heb ik niet nodig, dus dit was voor bij de betere optie. (Hij is gebouwd door Frits van Mourik, dus die moet je maar vragen voor technische details, of misschien wil hij hem wel bouwen.)

DaveItUp
18 januari 2007, 14:52
Ja daar twijfel ik dus over. Die single tone van ampmaker(erg gunstig in prijs) of een TMB van Ceriatone. Ik neig naar een TMB.. Aan de andere kant...als een sound goed is, dan is t goed. Nog een belangrijk punt....die ampmaker 18w past in een 2061 achtige behuizing. Wel zo handzaam.

DaveItUp
18 januari 2007, 15:07
Aan de andere kant. Een werkende TMB met EF86 kanaal voor rond de 500 is natuurlijk ook echt goedkoop....aaaarghh :)

Tristan
18 januari 2007, 15:16
Dat EF86 kanaal heb ik nooit gehoord, volgens mij was de TMB die ik getest had gewoon met 12AX7's...
Ik ben zelf niet zo'n fan van de EF86, hij klinkt wat warmer dan een 12AX7 en heeft wat meer gain, maar heeft daardoor naar mijn idee wel weer wat minder ballen...
Nog een reden om daar niet voor te gaan is dat die EF86's behoorlijk storingsgevoelig zijn en je niet makkelijk een replacement kan vinden...
Het schijnt overigens dat Mark Sampson in samenwerking met Bad Cat en Groove Tubes een converter op de markt gaat brengen waarmee je inplaats van een EF86 ook een 12AX7 kan gebruiken...
Ik ben het wel met Bert eens dat zo'n tremolo op een Marshall echt ontzettend irritant is, klinkt heel middig, bovendien draait de fase daardoor om en kan je de kanalen minder makkelijk doorlussen...
Volgens mij zijn bij een gewone 18 watter beide kanalen ook bijna hetzelfde gevoiced en dat is bij de TMB en 2061X niet zo, dus heb je met die circuits meer mogelijkheden...

DaveItUp
18 januari 2007, 15:21
Een tremolo overweeg ik nieteens. Leuk voor even, maar praktisch....niet voor mij iniedergeval.

Tristan
18 januari 2007, 15:25
Okee, dus je wil uitgaan van een Ceriatone TMB (EF86 of 12AX7), of een Amptone?
Wat voor ding/circuit is die Amptone dan precies?
Zijn er niet nog meer van die kitjes van andere bouwers, misschien dat daar nog wat voor je bij zit?
Of gewoon helemaal van scratch zo'n 2061(X) laten bouwen ofzo, het schema is te krijgen...

bert k
18 januari 2007, 15:36
Vanaf nul bouwen is goed te doen, je moet dan wel alles zelf bij elkaar (laten) zoeken. Ik had mazzel, ik had al een uitgangstrafo, een heel ouwe Amroh die geweldig klinkt, maar OT's zijn wel te krijgen.

Behuizing heb ik zelf gemaakt, gewoon van een plaat aluminium. Zelfbouwen van de amp was wel te doen, maar daarna heeft Frits hem zwaar gemod, en de fouten eruit gehaald

DaveItUp
18 januari 2007, 15:40
www.ampmaker.com is gewoon een basic 18watter met een ss rectifier. Scherpe prijs vergeleken met de meeste bouwers op ceriatone na. Ceriatone lijkt me persoonlijk nog iets beter allemaal.

Budget is ook wel een redelijke factor. Denk dat alles bij elkaar zoeken toch wel weer een stuk duurder word dan gewoon een complete bestellen bij ceriatone of een kit laten bouwen van ampmaker.

Tristan
18 januari 2007, 16:56
Volgens mij is die Amptone helemaal niet goedkoper, 175 pond zonder chassis en met chassis en gaten erin (easy starter kit) kost hij zelfs 230 pond...
De Ceriatone prijs is in dollars...
Beide gebruiken geloof ik Mallory caps...
Wat is ongeveer je budget?

Tsja, ik heb alleen ervaring met de Ceriatone TMB en die vond ik gewoon behoorlijk goed...
De clipjes op de site van die Amptone klinken wel okee, alleen hier een daar een beetje een irritante en naar mijn idee lelijke rafel, maar dat kan aan die Palmer Speakersimulator liggen, ligt er zowiezo ook aan welke speakers je gebruikt...
Mijn 2061X heeft daar ook wel iets last van als ik hem op Vintage 30's zet...
De cleane sound van die Amptone clipjes komt in ieder geval heel dicht in de buurt van de cleane sound van mijn 2061X, klinkt erg mooi, heeft ook meer belletjes dan je zou verwachten van een Marshall eigenlijk en is tegelijkertijd heel open en rond...