PDA

View Full Version : Zoom G2.1u extra footswitch



Meneer I.
17 januari 2007, 09:14
Weet iemand of het mogelijk is om bij een Zoom G2.1u ipv het optionele Zoom Footswitch FS01, ook andere footswitches kunnen worden gebruikt?

En dan zit ik te denken aan een 'stereo' jack met twee footbuttons (on/off), ipv de 'mono' FS01. Dus dat er twee switch mogelijkheden zijn.

hugo123
17 januari 2007, 17:43
jua dat kan je (extra) footswitch pluggen in de control in en dan, van de vier knoppen de eerrts knop(om te progreammeren) op control zetten. enm dan ff de handleiding lezen watje er allemaal mee kan en dat instellen.



hugo

Meneer I.
17 januari 2007, 18:36
Dus dan kan je allebei de externe switches een aparte functie toekennen?

hugo123
17 januari 2007, 19:12
als het goed is wel ja.


hugo

Meneer I.
17 januari 2007, 19:50
Ik laat het straks weten!
De Zoom G2.1u was vandaag bij de buren bezorgd. Even lekker uitproberen dus.

Meneer I.
18 januari 2007, 08:49
Nou heb de Zoom even getest. Wat een geweldig apparaat! Veel veelzijdiger dan de POD die ik ook sinds kort heb. De POD gaat daarom ook weer de deur uit. De zoom is zeker qua clean geluid vele malen beter dan de POD (ik heb het niet over de POD XT). En er zitten behoorlijk veel bruikbare presets op, dit in tegenstelling tot de POD. Maar e.e.a. zal afhangen van je eigen gitaarspel EN gitaar. Mijn Telecaster klinkt totaal niet als een Telecaster bij de POD, bij de Zoom en dan zeker clean komt het echte Tele-geluid goed tot z'n recht.
De Wah is ook erg goed te noemen.

Maar even terug naar het subject. Ja, je kunt er een pedaal aan hangen anders dan de voorgeschreven FS01, echter de Zoom kan maar 1 functie tegelijk toekennen aan een externe switch. Toch een 2-switch pedaal geprobeerd en dit was het resultaat.

Default wordt een extern pedaal volume hard/zacht, daarnaast kun je middels de control knop andere functies toekennen zoals bijv. Bank-up. Dus deze laatste maar eens geprobeerd. De zoom weet niet precies wat ie moet doen. Dubbelklik links is Bank up, klik rechts is ineens Mute. Dan na een paar keer switchen is 1 klik links harder, 2e klik links zachter, en dubbelklik rechts is Bank-up. Dit blijft zo varieren en is dus niet echt werkbaar. Dus toch maar een enkelvoudige switch aanschaffen/zelf maken.

hugo123
18 januari 2007, 17:54
Lees de handleiding eens goed door.
Ik heb zelf een zoom G2 en ik ben er ook heel tevreden mee.


hugo

marter544
18 januari 2007, 18:00
Ik heb net ook de G2 + adapter bestelt. Je kan op de G2.1u volgens mij geen extra expressie/volume-pedaal aansluiten, dat kan alleen bij de G2. Ik heb de G2 ipv. 2.1 bestelt, want USB gebruik ik toch niet (heb een goede geluidskaart), en voor wah ga ik em niet gebruiken.

Meneer I.
18 januari 2007, 18:52
@hugo123,
de handleiding geeft ook aan dat er maar 1 effect kan worden toegewezen aan een externe footswitch. Ik heb nu in mijn 2-switch pedaal 1 switch losgekoppeld en nu doet ie het wel goed, maar zoals gezegd dus met 1 effect tegelijk.

@marter544,
het pedaal is niet alleen een Wah, maar ook instelbaar voor alle mogelijke effecten en de mate hiervan (bijv flanger, chorus, reverb etc.) echt very handy! Ik gebruik mijn eigen Wah er los bij, maar de Wah in de unit klinkt zeer oke.
De G2.1u is overigens gewoon geschikt voor externe pedalen in de handleiding spreekt men over de FS01 (switch) en de FP02 (pedal).

Meneer I.
19 januari 2007, 12:44
Volgens mij ben ik achter de reden waarom mijn externe footswitch niet goed werkt. Het is namelijk een ON-OFF switch en niet een Unlatch-Normally Closed switch.

Verschil is dat bij de laatste de switch altijd closed is en aleen even opent bij indrukken maar dan meteen weer closed gaat.
Bij de ON-OFF blijft het in de ON of OFF stand staan, deze gaat dus niet automatisch terug naar de closed position. Dit verklaart waarom ik 2 keer moest klikken om een setting te veranderen (OFF-> klik1= ON -> klik2= OFF).

Luctor
19 januari 2007, 17:00
Ik ben ook van plan dit kastje te kopen.
Nu ben ik benieuwd , als ik hem tussen de gitaar en de versterker plaats of er dan een ruis ontstaat. Ik heb daar nl. wel last van als ik mijn Berhinger volume pedaal zo aansluit. Kan iemand daar op reageren?
Ik ga hem binnenkort testen en ben zeer benieuwd.

Meneer I.
19 januari 2007, 18:22
Ik heb zelf geen ruis als ik heb op mijn gitaarversterker zet. Maar wel/geen ruis is ook erg afhankelijk van o.a.:

- de kwaliteit van je snoeren
- of je een geaard stopcontact gebruikt
- of je een beetje goede elementen in je gitaar hebt

Luctor
19 januari 2007, 19:35
Bedankt voor je reactie.
Het gekke is dat ik geen ruis heb wanneer de pedaal via de send/return loop aansluit.
Er zitten D'addario's flatwound op en via een geaard stopcontact.Het element weet ik niet wat voor soort het is en of die wel of niet goed is. Hij bevalt mij wel goed.
Hij kan dus goed tussen gitaar en versterker geplaatst worden.

harrie-beton
19 januari 2007, 20:13
hugo heeft een g2, dat is niet dezelfde als de g2.1u

Meneer I.
21 januari 2007, 01:39
Voor degenen die willen horen hoe een G2.1u nu precies klinkt hier een voorbeeldje van een eigen nummer na 2 uurtjes vogelen met Cubase. Alle partijen zijn door mijzelf ingespeeld. Ik heb 't nog niet zitten finetunen, dus dit is een ruwe versie. Lijkt echt heeeel erg op 't Marshall geluid dat ik gewend ben!

http://home.casema.nl/iwanvanree/Droogte_mp3-01.wma

Let niet al te veel op de zang, ik ben geen zanger maar deed vroeger wel backing. Het einde is wel lekker :rockon: (vindt ik zelf dan ;o) ).

Alles incl zang is opgenomen met de zoom, mijn mic is niet van al te beste kwaliteit dus wat zacht. Alle gitaarpartijen met een Fender Telecaster USA.

* Accoustic
* Lead/Rhtyhm
* Heavy Lead/Rhytm (op't eind)
* Bass
* Drums (ook uit de Zoom)
* Zang
* 2e stem (refrein)

Tekst: K. Stehouwer
Muziek: I. van Ree

Luctor
21 januari 2007, 22:08
Leuk dat je dit gedaan hebt. Klinkt goed.
Geeft een aardige indruk wat er met dat kastje allemaal mogelijk is.

Meneer I.
22 januari 2007, 19:04
@Luctor,
graag gedaan. Dit geeft de opneemmogelijkheden wel aardig weer. Qua gitaar effecten zit er behoorlijk wat meer in de Zoom dan in mijn nummer. Denk aan flanger, echo, chorus, delay, en andere hele vage geluiden etc.


Om op het topic terug te komen ik heb bij CONRAD een goedkoop alternatief gevonden die ik ga aanpassen met een beter snoer (oud gitaarsnoer). Als je zoekt op de conrad site op 'voetschakelaar' dan is het deze :

VOETSCHAKELAARFS-50
Bestnr.: 307963 - 89
Prijs slechts 8,95 EUR
Geschikt voor apparatuur met voetpedaal-aansluiting. Antisliplaag, oppervlakte 8 x 6 cm, 3 m aansluitkabel met 6,3 mm-Jack-plug. Ingedrukt pedaal is aan.

Deze doet qua schakelgedrag hetzelfde als de FS01 van ZOOM. Alleen de prijs is anders, en misschien ook wel de kwaliteit/duurzaamheid (moet nog blijken). Ik ga het vooral gebruiken voor de TAP functie.

Luctor
23 januari 2007, 13:02
Thanx.
Voor de duidelijkheid: ik heb de Zoom nog niet. Ik ga hem begin maart kopen maar dan zal ik hier zeker aandacht aan schenken. Ik wil hem gaan testen met mijn eigen spullen dus dan moet er een reeel beeld ontstaan van alle ongewenste bijgeluidjes. Voor zover aanwezig natuurlijk.
Ik wil dan met dit kastje wat nummers opnemen en op die manier kijken of ik een demo kan maken van datgene dat wij spelen. Lijkt mij, als beginnend gevorderde (bestaat dat?), een goedkoop en simpele mogelijkheid om daarmee aan de slag te gaan. En als ik het geluid van jou zo hoor is de kwaliteit zeker niet verkeerd.

Meneer I.
25 januari 2007, 16:08
Goed nieuws de CONRAD voetschakelaar doet het perfect! Dus voor 8,95eur een prima goedkoop pedaaltje!

Blauw
25 januari 2007, 22:44
Ik heb een preset die op mijn Peavey Bandit 112 enorm bluesy klinkt, met een klein beetje reverb. Maar als ik m in Cubase inspeel klinkt ie enorm droog en vlak. Iemand een tip hoe dat beter kan? Want dit is toch niet echt zoals ik t bedoeld heb ;)